이 연구의 목적은 성석제의 소설에 전반적으로 넓고 풍부하게 나타나는 카니발적 특성을 조명해 보고, 그것이 성석제 소설의 해학․ 풍자와 어떤 상관성을 지니는지 고찰하는 것이다.
시인으로 등단한 성석제는 엽편이라 불리는 짧은 소설부터 장편소설에 이르기까지 다양한 변화를 시도했다. 그는 현재 소설을 위주로 작품을 발표하고 있기에 소설가라는 호칭이 당연할 것이다. 또한, 성석제는 이 시대의 이야기꾼이라고 불리기도 하는데 그렇게 불리는 데는 그의 소설이 지닌 해학과 풍자적 특성이 크게 작용한다. 그런데 이렇게 그의 소설에 나타나는...
이 연구의 목적은 성석제의 소설에 전반적으로 넓고 풍부하게 나타나는 카니발적 특성을 조명해 보고, 그것이 성석제 소설의 해학․ 풍자와 어떤 상관성을 지니는지 고찰하는 것이다.
시인으로 등단한 성석제는 엽편이라 불리는 짧은 소설부터 장편소설에 이르기까지 다양한 변화를 시도했다. 그는 현재 소설을 위주로 작품을 발표하고 있기에 소설가라는 호칭이 당연할 것이다. 또한, 성석제는 이 시대의 이야기꾼이라고 불리기도 하는데 그렇게 불리는 데는 그의 소설이 지닌 해학과 풍자적 특성이 크게 작용한다. 그런데 이렇게 그의 소설에 나타나는 해학과 풍자의 특징은 미하일 미하일로비치 바흐친(Mikhail Mikhailovich Bakhtin)의 대화주의에 바탕을 둔 카니발 이론과 일맥상통한다. 바흐친은 자신의 저서인 『도스토옙스키 시학의 여러 문제』에서 문학의 카니발화가 중대한 역사적 시학, 주로 장르 시학의 문제 중 하나라고 강조하였다. 또한, 바흐친은 라블레의 소설을 대상으로 카니발적 이론을 제시하였는데 바흐친이 분석한 라블레의 소설과 성석제의 소설은 해학과 풍자의 양상에서 매우 흡사한 모습을 보인다.
일제강점기와 독재시대의 문학에서는 카니발적 특성이 강압적 사회 권력에 대한 전복적 저항을 표현하는 데 있었다면, 현재의 성석제 소설에서 볼 수 있는 카니발적 특성은 현실을 비꼬는 세태의 풍자와 현실을 초월한 웃음을 쫓는 해학에서 나타나고 있다. 성석제 소설의 특성은 다양한 카니발적 양상을 통해 드러나는데 그의 대표작이라고 할 수 있는 단편소설 「황만근은 이렇게 말했다」와 「천하제일 남가이」, 장편소설『아름다운 날들』과 『도망자 이치도』, 그리고 최근작인 장편소설 『위풍당당』에서 두드러진다.
이처럼 다양한 그의 작품 전반에서 카니발적 요소를 찾을 수 있는데 각각의 흐름이 섞이고 부딪치며 이루어내는 서사의 과정은 다양한 해학과 풍자를 만들어낸다. 거기에 성석제 특유의 구전적 문체가 어우러져 마당놀이와도 같은 경쾌하고 신랄한 분위기를 이루어내는데 그러한 것들을 통해 기존의 장르와는 차별화된 성석제 소설만의 특징이 나타난다.
성석제의 소설은 현실을 넘어서 이상에 도달한 상태가 아니라, 현실과 이상의 경계를 넘나들며 그 위에서 줄타기하는 카니발적 세계의 한가운데에 자리 잡고 있다고 볼 수 있다.
이 논문의 목적은 앞서 제시한 바흐친의 대화주의에 바탕을 둔 카니발 이론을 통해 성석제 소설에 나타나는 카니발과 카니발 문학의 특성을 발견, 기술, 분석하는 데 있다.
이 연구의 목적은 성석제의 소설에 전반적으로 넓고 풍부하게 나타나는 카니발적 특성을 조명해 보고, 그것이 성석제 소설의 해학․ 풍자와 어떤 상관성을 지니는지 고찰하는 것이다.
시인으로 등단한 성석제는 엽편이라 불리는 짧은 소설부터 장편소설에 이르기까지 다양한 변화를 시도했다. 그는 현재 소설을 위주로 작품을 발표하고 있기에 소설가라는 호칭이 당연할 것이다. 또한, 성석제는 이 시대의 이야기꾼이라고 불리기도 하는데 그렇게 불리는 데는 그의 소설이 지닌 해학과 풍자적 특성이 크게 작용한다. 그런데 이렇게 그의 소설에 나타나는 해학과 풍자의 특징은 미하일 미하일로비치 바흐친(Mikhail Mikhailovich Bakhtin)의 대화주의에 바탕을 둔 카니발 이론과 일맥상통한다. 바흐친은 자신의 저서인 『도스토옙스키 시학의 여러 문제』에서 문학의 카니발화가 중대한 역사적 시학, 주로 장르 시학의 문제 중 하나라고 강조하였다. 또한, 바흐친은 라블레의 소설을 대상으로 카니발적 이론을 제시하였는데 바흐친이 분석한 라블레의 소설과 성석제의 소설은 해학과 풍자의 양상에서 매우 흡사한 모습을 보인다.
일제강점기와 독재시대의 문학에서는 카니발적 특성이 강압적 사회 권력에 대한 전복적 저항을 표현하는 데 있었다면, 현재의 성석제 소설에서 볼 수 있는 카니발적 특성은 현실을 비꼬는 세태의 풍자와 현실을 초월한 웃음을 쫓는 해학에서 나타나고 있다. 성석제 소설의 특성은 다양한 카니발적 양상을 통해 드러나는데 그의 대표작이라고 할 수 있는 단편소설 「황만근은 이렇게 말했다」와 「천하제일 남가이」, 장편소설『아름다운 날들』과 『도망자 이치도』, 그리고 최근작인 장편소설 『위풍당당』에서 두드러진다.
이처럼 다양한 그의 작품 전반에서 카니발적 요소를 찾을 수 있는데 각각의 흐름이 섞이고 부딪치며 이루어내는 서사의 과정은 다양한 해학과 풍자를 만들어낸다. 거기에 성석제 특유의 구전적 문체가 어우러져 마당놀이와도 같은 경쾌하고 신랄한 분위기를 이루어내는데 그러한 것들을 통해 기존의 장르와는 차별화된 성석제 소설만의 특징이 나타난다.
성석제의 소설은 현실을 넘어서 이상에 도달한 상태가 아니라, 현실과 이상의 경계를 넘나들며 그 위에서 줄타기하는 카니발적 세계의 한가운데에 자리 잡고 있다고 볼 수 있다.
이 논문의 목적은 앞서 제시한 바흐친의 대화주의에 바탕을 둔 카니발 이론을 통해 성석제 소설에 나타나는 카니발과 카니발 문학의 특성을 발견, 기술, 분석하는 데 있다.
The purpose of this study is lightening on the carnivalistic characteristics that widely and abundantly appeared in Sung, Suck-jae’s novels and considering how the carnivalistic characteristics have relations with humor and satire in Sung, Suck-jae’s novels.
Sung, Suck-jae who started his litera...
The purpose of this study is lightening on the carnivalistic characteristics that widely and abundantly appeared in Sung, Suck-jae’s novels and considering how the carnivalistic characteristics have relations with humor and satire in Sung, Suck-jae’s novels.
Sung, Suck-jae who started his literary career as a poet, tried many variations from minifictions to full-length novels.
It is natural for him called a novelist because he has been published his works focusing on novels. But he is also called a storyteller of this period, because his writings have humor and satire. The humorous and satirical characteristics in Sung, Suck-jae’s writing have something in common with the carnival theory based on Mikhail Mikhailovich Bakhtin’s Dialogism. At 『problems of Dostoevsky’s Poetics』, Bakhtin stressed that carnivalization of literature was one of the most important issues on historical poetics, mostly genre poetics.
Also, Bakhtin proposed carnival theory for 『Gargantua and Pantagruel』 written by Rabelais which beared a clear resemblance to Sung Suck-jae’s novels on humor and satire including ambivalence and grotesque body.
From Japanese colonial period to the age of dictatorship, subversion which is the characteristics of carnivalesque literature formulate the resistance about coercive social environment, but the carnivalistic characteristics which we can see on current Sung, Suck-jae’s witings appear on sarcastic satire distorting reality and humor that is beyond reality.
We can find carnivalesque elements generally at Sung, Suck-jae’s works in which the narrative process that makes various humor and satire is mixed and opposed.
And there go together Sung, Suck-jae’s unique oral literary style that makes cheerful but sarcastic mood like traditional Korean outdoor performances. Through those things, the characteristics of Sung, Suck-jae’s novels are made, which are different from conservative genre. At that point, we can regard Sung, Suck-jae’s novels suggest humorous and satiristic carnivalesque world.
Sung, Suck-jae’s novels are not in idealistic state, but in the middle of carnivalesque world that frequently visit real and ideal world just like walking a tight rope.
The purpose of this study is lightening on the carnivalistic characteristics that widely and abundantly appeared in Sung, Suck-jae’s novels and considering how the carnivalistic characteristics have relations with humor and satire in Sung, Suck-jae’s novels.
Sung, Suck-jae who started his literary career as a poet, tried many variations from minifictions to full-length novels.
It is natural for him called a novelist because he has been published his works focusing on novels. But he is also called a storyteller of this period, because his writings have humor and satire. The humorous and satirical characteristics in Sung, Suck-jae’s writing have something in common with the carnival theory based on Mikhail Mikhailovich Bakhtin’s Dialogism. At 『problems of Dostoevsky’s Poetics』, Bakhtin stressed that carnivalization of literature was one of the most important issues on historical poetics, mostly genre poetics.
Also, Bakhtin proposed carnival theory for 『Gargantua and Pantagruel』 written by Rabelais which beared a clear resemblance to Sung Suck-jae’s novels on humor and satire including ambivalence and grotesque body.
From Japanese colonial period to the age of dictatorship, subversion which is the characteristics of carnivalesque literature formulate the resistance about coercive social environment, but the carnivalistic characteristics which we can see on current Sung, Suck-jae’s witings appear on sarcastic satire distorting reality and humor that is beyond reality.
We can find carnivalesque elements generally at Sung, Suck-jae’s works in which the narrative process that makes various humor and satire is mixed and opposed.
And there go together Sung, Suck-jae’s unique oral literary style that makes cheerful but sarcastic mood like traditional Korean outdoor performances. Through those things, the characteristics of Sung, Suck-jae’s novels are made, which are different from conservative genre. At that point, we can regard Sung, Suck-jae’s novels suggest humorous and satiristic carnivalesque world.
Sung, Suck-jae’s novels are not in idealistic state, but in the middle of carnivalesque world that frequently visit real and ideal world just like walking a tight rope.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.