본고는 이문구의 소설 창작 방법을 실증적이고 구체적으로 밝혀 내는 데 목적이 있다. 여기서의 창작 방법은 작품이 창작되기까지의 과정을 의미한다. 이는 작법론으로서 연구사적 의미를 가지며 아울러 문학 지망생들에게 실질적인 창작 방법을 제시해 줄 수 있다는 점에서 특별한 가치를 지닐 수 있다. 이문구는 스스로 창작 방법을 정리한 바 없다. 때문에 본고에서는 그의 산문집을 기본 자료로 삼되, 대담 ‧ 신문 기사 ‧ 다큐멘터리 등의 자료와 동료 문인들의 회고담, 그리고 주변 인물들의 인터뷰 내용을 보조 자료로 참고해 그의 창작 방법을 보다 실증적으로 구현할 것이다. 2장에서는 이문구의 개성적 문장의 형성과 발전을 알아본다. 그가 구현한 만연체의 문장은 ...
본고는 이문구의 소설 창작 방법을 실증적이고 구체적으로 밝혀 내는 데 목적이 있다. 여기서의 창작 방법은 작품이 창작되기까지의 과정을 의미한다. 이는 작법론으로서 연구사적 의미를 가지며 아울러 문학 지망생들에게 실질적인 창작 방법을 제시해 줄 수 있다는 점에서 특별한 가치를 지닐 수 있다. 이문구는 스스로 창작 방법을 정리한 바 없다. 때문에 본고에서는 그의 산문집을 기본 자료로 삼되, 대담 ‧ 신문 기사 ‧ 다큐멘터리 등의 자료와 동료 문인들의 회고담, 그리고 주변 인물들의 인터뷰 내용을 보조 자료로 참고해 그의 창작 방법을 보다 실증적으로 구현할 것이다. 2장에서는 이문구의 개성적 문장의 형성과 발전을 알아본다. 그가 구현한 만연체의 문장은 어린 시절 문학 경험으로부터 체화된 것으로 이는 습작 시절부터 두드러지게 나타난다. 그는 독특한 문체로 일찍이 주목을 받았으나 그 문장의 거침으로 인해 비교적 많은 습작을 거치게 된다. 이후 그는 자신만의 고유한 개성을 구축하기 위해 문체를 전략적으로 발전시켜 나간다. 만연체의 문장이 그에게 체화된 습관이라면, 토속어, 우리말, 방언 등 문장 구성 요소의 특징은 철저한 노력에 의한 결과물이다. 그에게 어휘는 작가의 재산이었으며 이를 지키고 보존하는 것이 곧 작가의 역할이었다. 그는 철저한 자기 검열을 통해 엄격히 언어를 선택하였으며 이는 각종 사전을 곁에 두고 참고했던 그의 태도에서 찾아 볼 수 있다. 아울러 그는 살아 있는 우리말을 지향했으며 이는 현장 속에서 말을 얻고 줍는 창작 방법으로 나타난다. 일상에서 발견한 언어는 의미망을 확장시키는 방식으로 소설에 반영된다. 3장에서는 인물 중심의 창작 방법에 대해 살펴본다. 이문구 소설은 인물을 중심으로 서사가 이뤄지는데, 이는 경험에 기댄 창작 방법에 의해 도출된다. 기억으로부터 호명된 인물 중심의 서사는 '장한몽'과 '관촌수필'로 대표될 수 있다. '장한몽'은 작가의 청년 시절 경험이 재현된 작품이다. 작가는 각 인물에게 자신의 경험을 부여하되, 그들에게 6 ‧ 25 전쟁 전후의 개인사를 만들어 줌으로써 작품성을 보완하고자 했다. '관촌수필'은 작가가 있었던 일을 보다 자유롭게 서술하기 위해 의도적 형식의 변화를 꾀한 작품이다. '관촌수필'의 미학적 형식은 이러한 작가의 고민이 반영된 결과다. 위의 두 작품이 선택의 여지없이 작가의 기억으로 뛰어든 인물을 호명한 창작 방식이었다면, '우리 동네'와 '내 몸은 너무 오래 서 있거나 걸어왔다'는 작가가 직접 현장으로 뛰어들어 시대적 보편성을 띈 인물을 도출해 내는 방식으로 창작되었다. 작가는 70년대 농촌상을 구현하기 위해 보다 능동적인 태도의 취재 방식을 취한다. '우리 동네'의 인물들은 현장을 삶으로 끌어들이는 방식으로 도출된다. '내 몸은 너무 오래 서 있거나 걸어왔다'에 이르러 작가는 특별한 취재 없이 보다 관조적인 태도로 주변 풍경을 소설화 한다. 이러한 창작 방법은 이문구의 문학관을 그대로 보여 주고 있다. 4장에서는 그의 문학관을 실천적 삶과 인본주의로 정리해 설명하고자 한다. 그는 어린 시절 조부의 훈육으로 언행일체의 실천적 문학관을 몸에 익히며, 이는 70년대 그의 반정부 문인 활동에서도 찾아볼 수 있다. 독재 권력과 모순된 제도에 대한 반발은 작품을 통해 비유적 혹은 해학적인 기법으로 표현된다. 그는 무엇보다 사람살이 속 현실의 투생과 생활의 도모를 직시하고자 한다. 이러한 삶의 태도는 집필 자세에서도 드러난다. 그는 때와 장소를 가리지 않고 집필에 열중하는데, 이는 문학에 대한 그의 열정과 집념을 나타내고 있다. 이문구 문학 세계를 이루고 있는 또 다른 정신은 인간 중심의 통합적 문학관에 있다. 그는 이념보다는 사람이 앞서는 태도로 극렬하게 대립하던 좌우 문단을 아우르는 모습을 보인다. 이는 작품을 통해 공동체 사회의 인정주의에서부터 인간 그 자체에 대한 관심으로 드러난다. 아울러 이러한 통합적 문학관에는 문학에 대한 절대적 순정이 내재되어 있다. 그는 권력이 문학을 유린하도록 방치하지 않는 동시에 문학의 도구화를 경계한다. 이러한 그의 문학주의는 한평생 변하지 않았으며, 그는 세상을 떠나기 전 마지막까지 문인으로서의 도리를 다 하고자 했다.
본고는 이문구의 소설 창작 방법을 실증적이고 구체적으로 밝혀 내는 데 목적이 있다. 여기서의 창작 방법은 작품이 창작되기까지의 과정을 의미한다. 이는 작법론으로서 연구사적 의미를 가지며 아울러 문학 지망생들에게 실질적인 창작 방법을 제시해 줄 수 있다는 점에서 특별한 가치를 지닐 수 있다. 이문구는 스스로 창작 방법을 정리한 바 없다. 때문에 본고에서는 그의 산문집을 기본 자료로 삼되, 대담 ‧ 신문 기사 ‧ 다큐멘터리 등의 자료와 동료 문인들의 회고담, 그리고 주변 인물들의 인터뷰 내용을 보조 자료로 참고해 그의 창작 방법을 보다 실증적으로 구현할 것이다. 2장에서는 이문구의 개성적 문장의 형성과 발전을 알아본다. 그가 구현한 만연체의 문장은 어린 시절 문학 경험으로부터 체화된 것으로 이는 습작 시절부터 두드러지게 나타난다. 그는 독특한 문체로 일찍이 주목을 받았으나 그 문장의 거침으로 인해 비교적 많은 습작을 거치게 된다. 이후 그는 자신만의 고유한 개성을 구축하기 위해 문체를 전략적으로 발전시켜 나간다. 만연체의 문장이 그에게 체화된 습관이라면, 토속어, 우리말, 방언 등 문장 구성 요소의 특징은 철저한 노력에 의한 결과물이다. 그에게 어휘는 작가의 재산이었으며 이를 지키고 보존하는 것이 곧 작가의 역할이었다. 그는 철저한 자기 검열을 통해 엄격히 언어를 선택하였으며 이는 각종 사전을 곁에 두고 참고했던 그의 태도에서 찾아 볼 수 있다. 아울러 그는 살아 있는 우리말을 지향했으며 이는 현장 속에서 말을 얻고 줍는 창작 방법으로 나타난다. 일상에서 발견한 언어는 의미망을 확장시키는 방식으로 소설에 반영된다. 3장에서는 인물 중심의 창작 방법에 대해 살펴본다. 이문구 소설은 인물을 중심으로 서사가 이뤄지는데, 이는 경험에 기댄 창작 방법에 의해 도출된다. 기억으로부터 호명된 인물 중심의 서사는 '장한몽'과 '관촌수필'로 대표될 수 있다. '장한몽'은 작가의 청년 시절 경험이 재현된 작품이다. 작가는 각 인물에게 자신의 경험을 부여하되, 그들에게 6 ‧ 25 전쟁 전후의 개인사를 만들어 줌으로써 작품성을 보완하고자 했다. '관촌수필'은 작가가 있었던 일을 보다 자유롭게 서술하기 위해 의도적 형식의 변화를 꾀한 작품이다. '관촌수필'의 미학적 형식은 이러한 작가의 고민이 반영된 결과다. 위의 두 작품이 선택의 여지없이 작가의 기억으로 뛰어든 인물을 호명한 창작 방식이었다면, '우리 동네'와 '내 몸은 너무 오래 서 있거나 걸어왔다'는 작가가 직접 현장으로 뛰어들어 시대적 보편성을 띈 인물을 도출해 내는 방식으로 창작되었다. 작가는 70년대 농촌상을 구현하기 위해 보다 능동적인 태도의 취재 방식을 취한다. '우리 동네'의 인물들은 현장을 삶으로 끌어들이는 방식으로 도출된다. '내 몸은 너무 오래 서 있거나 걸어왔다'에 이르러 작가는 특별한 취재 없이 보다 관조적인 태도로 주변 풍경을 소설화 한다. 이러한 창작 방법은 이문구의 문학관을 그대로 보여 주고 있다. 4장에서는 그의 문학관을 실천적 삶과 인본주의로 정리해 설명하고자 한다. 그는 어린 시절 조부의 훈육으로 언행일체의 실천적 문학관을 몸에 익히며, 이는 70년대 그의 반정부 문인 활동에서도 찾아볼 수 있다. 독재 권력과 모순된 제도에 대한 반발은 작품을 통해 비유적 혹은 해학적인 기법으로 표현된다. 그는 무엇보다 사람살이 속 현실의 투생과 생활의 도모를 직시하고자 한다. 이러한 삶의 태도는 집필 자세에서도 드러난다. 그는 때와 장소를 가리지 않고 집필에 열중하는데, 이는 문학에 대한 그의 열정과 집념을 나타내고 있다. 이문구 문학 세계를 이루고 있는 또 다른 정신은 인간 중심의 통합적 문학관에 있다. 그는 이념보다는 사람이 앞서는 태도로 극렬하게 대립하던 좌우 문단을 아우르는 모습을 보인다. 이는 작품을 통해 공동체 사회의 인정주의에서부터 인간 그 자체에 대한 관심으로 드러난다. 아울러 이러한 통합적 문학관에는 문학에 대한 절대적 순정이 내재되어 있다. 그는 권력이 문학을 유린하도록 방치하지 않는 동시에 문학의 도구화를 경계한다. 이러한 그의 문학주의는 한평생 변하지 않았으며, 그는 세상을 떠나기 전 마지막까지 문인으로서의 도리를 다 하고자 했다.
The objective of this study is to clarify the creation method of novel by Lee, Moon Gu empirically and concretely. In this respect, literary creation method means a process until a literary work is created. This method may have a special value in terms of the fact that it has a studical meaning as a...
The objective of this study is to clarify the creation method of novel by Lee, Moon Gu empirically and concretely. In this respect, literary creation method means a process until a literary work is created. This method may have a special value in terms of the fact that it has a studical meaning as a composition theory and additionally, it could provide the literature applicants with a practical creation method. Lee, Moon Gu had never summarized creation method of his own accord. As such, in this study, his creation method will be materialized more empirically by consulting data such as conversation, newspaper article, documentary and reminiscent story of his literary colleagues and contents of interview with surrounding people as an auxiliary data while taking his prose collection as a basic data. In Chapter 2, formation and development process of his characteristic sentence will be explored. Sentence of progressive, long style that he materialized was acquired from literary experience during his childhood and this style was prominently represented from his practice times. He drew attention at an early stage for his unique literary style but due to its rough sentence, he experienced relatively long practice times. Afterwards, he strategically developed his literary style in order to establish his own original personality. If sentence of progressive, long style should be called as his acquired habit, characteristics of sentence composition elements such as native folk language, Korean language and dialect is an output of his extensive efforts. For him, vocabulary was a property of writer and in other words, protecting and preserving this vocabulary was a role of writer. He rigidly selected language through extensive self-censorship and this practice could be seen from his attitude of having consulted various dictionaries by keeping them at his hand. In addition, he pursued to employ our vivid language and this is represented by creation method of acquiring and collecting words from the actual background of his works. Languages being discovered in daily life was reflected in novel in a way of expanding semantic network. In Chapter 3, character-oriented creation method will be explored. Novel by Lee, Moo Gu is based on character-oriented narrative and this is deduced by creation method relying on experience. Narrative based on characters recalled from the memory could be represented by 'Jang-Han-Mong' and 'Gwangchon Soopil'. In 'Jang-Han-Mong', experience of writer during his young days is materialized. The writer tried to supplement literary value by having each character create personal history around the Korean War while vesting each character with his own experience. ‘Gwanchon Soopil' is a work in which change of an intentional form was attempted in order to narrate past events of the writer more freely. Aesthetic form of 'Gwancho Soopil' is a result of reflecting this agonizing concern of the writer. While above two works were based on creation method of calling the name of characters being revived in the memory of the writer without any other choice, 'Our Village' and ' My body had so long been standing or walking along' were created in a way that the writer directly jumped into the background of the work and deduced character having contemporary universality. In order to materialize rural image during 70th, the writer took a material gathering method of more positive attitude. Characters of 'Our Village' were deduced in a way of drawing background of a novel into their actual life. In ' My body had so long been standing or walking along', the writer novelized surrounding landscape in more contemplative attitude without any special material gathering. Creation method of this type shows literary view of Lee, Moon Gu as it is. In Chapter 4, his literary view is intended to be explained by summarizing it as practical life and humanism. During childhood, he personally mastered practical literary view of living up to one's word influenced by teachings of his grand father and this view could be also found in anti-government writers activity during 70th. Resistance to dictatorship and contradictory system are expressed in metaphorical or sarcastic technique through the works. He tried to look squarely on struggle in reality of human life and living aim more than anything else. This living attitude is also revealed in his writing style. He devoted himself to writing regardless of time and place and this attitude represents his passion and tenacious devotion to literature. Another spirit that forms a literary world of Lee, Moon Gu could be found in human oriented integrated literary view. He showed an image of embracing left/right literary world that was fiercely confronted with each other by taking an attitude of putting priority on human being rather than ideology. This attitude is exposed from paternalism of social community to concern over human itself through his works. In addition, in this integrated literary view, absolute pure affection for literature is involved inherently. He did not leave literature being trampled by power unattended and warded off instrumentalization of literature at the same time. This literary principle did not change during his lifetime and he tried to fulfill his duty as a literary writer until he died.
The objective of this study is to clarify the creation method of novel by Lee, Moon Gu empirically and concretely. In this respect, literary creation method means a process until a literary work is created. This method may have a special value in terms of the fact that it has a studical meaning as a composition theory and additionally, it could provide the literature applicants with a practical creation method. Lee, Moon Gu had never summarized creation method of his own accord. As such, in this study, his creation method will be materialized more empirically by consulting data such as conversation, newspaper article, documentary and reminiscent story of his literary colleagues and contents of interview with surrounding people as an auxiliary data while taking his prose collection as a basic data. In Chapter 2, formation and development process of his characteristic sentence will be explored. Sentence of progressive, long style that he materialized was acquired from literary experience during his childhood and this style was prominently represented from his practice times. He drew attention at an early stage for his unique literary style but due to its rough sentence, he experienced relatively long practice times. Afterwards, he strategically developed his literary style in order to establish his own original personality. If sentence of progressive, long style should be called as his acquired habit, characteristics of sentence composition elements such as native folk language, Korean language and dialect is an output of his extensive efforts. For him, vocabulary was a property of writer and in other words, protecting and preserving this vocabulary was a role of writer. He rigidly selected language through extensive self-censorship and this practice could be seen from his attitude of having consulted various dictionaries by keeping them at his hand. In addition, he pursued to employ our vivid language and this is represented by creation method of acquiring and collecting words from the actual background of his works. Languages being discovered in daily life was reflected in novel in a way of expanding semantic network. In Chapter 3, character-oriented creation method will be explored. Novel by Lee, Moo Gu is based on character-oriented narrative and this is deduced by creation method relying on experience. Narrative based on characters recalled from the memory could be represented by 'Jang-Han-Mong' and 'Gwangchon Soopil'. In 'Jang-Han-Mong', experience of writer during his young days is materialized. The writer tried to supplement literary value by having each character create personal history around the Korean War while vesting each character with his own experience. ‘Gwanchon Soopil' is a work in which change of an intentional form was attempted in order to narrate past events of the writer more freely. Aesthetic form of 'Gwancho Soopil' is a result of reflecting this agonizing concern of the writer. While above two works were based on creation method of calling the name of characters being revived in the memory of the writer without any other choice, 'Our Village' and ' My body had so long been standing or walking along' were created in a way that the writer directly jumped into the background of the work and deduced character having contemporary universality. In order to materialize rural image during 70th, the writer took a material gathering method of more positive attitude. Characters of 'Our Village' were deduced in a way of drawing background of a novel into their actual life. In ' My body had so long been standing or walking along', the writer novelized surrounding landscape in more contemplative attitude without any special material gathering. Creation method of this type shows literary view of Lee, Moon Gu as it is. In Chapter 4, his literary view is intended to be explained by summarizing it as practical life and humanism. During childhood, he personally mastered practical literary view of living up to one's word influenced by teachings of his grand father and this view could be also found in anti-government writers activity during 70th. Resistance to dictatorship and contradictory system are expressed in metaphorical or sarcastic technique through the works. He tried to look squarely on struggle in reality of human life and living aim more than anything else. This living attitude is also revealed in his writing style. He devoted himself to writing regardless of time and place and this attitude represents his passion and tenacious devotion to literature. Another spirit that forms a literary world of Lee, Moon Gu could be found in human oriented integrated literary view. He showed an image of embracing left/right literary world that was fiercely confronted with each other by taking an attitude of putting priority on human being rather than ideology. This attitude is exposed from paternalism of social community to concern over human itself through his works. In addition, in this integrated literary view, absolute pure affection for literature is involved inherently. He did not leave literature being trampled by power unattended and warded off instrumentalization of literature at the same time. This literary principle did not change during his lifetime and he tried to fulfill his duty as a literary writer until he died.
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