의료관광 산업은 고용을 창출할 뿐만 아니라 지역경제에도 커다란 영향을 미친다. 이에 따라 아시아의 많은 국가, 특히 싱가포르, 태국, 인도 등에서는 세계의료관광 허브를 지향하면서 오래 전부터 관심을 가지고 육성 발전시키고 있다. 한국의 경우 이들 국가보다 늦게 의료관광을 발전시켰지만 신흥 의료관광 경쟁국으로서 입지를 다져가고 있다. 최근에는 경제적인 생활수준의 향상으로 한국과 아주 가까운 중국 사람들이 피부미용 시술, 라식 수술, 치과 진료 등을 받기 위해 한국 방문이 증가되고 있다. 본 연구의 목적은 한국 의료관광 경험이 있는 중국소비자들을 대상으로 한국 의료관광에 대한 만족도를 조사하여 분석함으로써 한국 의료관광산업의 문제점을 도출해 내고 한국 의료관광의 향후 개선 방향을 제시하는 것을 목적으로 하였다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위하여 ...
의료관광 산업은 고용을 창출할 뿐만 아니라 지역경제에도 커다란 영향을 미친다. 이에 따라 아시아의 많은 국가, 특히 싱가포르, 태국, 인도 등에서는 세계의료관광 허브를 지향하면서 오래 전부터 관심을 가지고 육성 발전시키고 있다. 한국의 경우 이들 국가보다 늦게 의료관광을 발전시켰지만 신흥 의료관광 경쟁국으로서 입지를 다져가고 있다. 최근에는 경제적인 생활수준의 향상으로 한국과 아주 가까운 중국 사람들이 피부미용 시술, 라식 수술, 치과 진료 등을 받기 위해 한국 방문이 증가되고 있다. 본 연구의 목적은 한국 의료관광 경험이 있는 중국소비자들을 대상으로 한국 의료관광에 대한 만족도를 조사하여 분석함으로써 한국 의료관광산업의 문제점을 도출해 내고 한국 의료관광의 향후 개선 방향을 제시하는 것을 목적으로 하였다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위하여 실증연구 모델을 선정하였으며, 한국 의료관광 경험이 있는 중국 소비자를 모집단으로 설정한 후, 서울로 온 중국 의료관광객과 한국 의료관광에 경험이 있는 중국 네티즌을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 설정된 가설 관계를 검증하기 위하여 설문조사를 통하여 수집된 데이터 자료는 SPSS 20.0을 이용하여 다양한 통계적 분석을 사용해 의미 있는 결과를 찾아내서 결론을 내렸다. 연구의 결과에 따르면, 첫째, 중국 소비자가 한국 의료관광 산업의 시설, 장비 등 유형성 요소와 의료관광 서비스 제공자의 지식과 능력, 서비스 태도 등에 대하여 만족하고 한국에서 의료서비스를 받는 것을 안전하다고 생각한다는 것이다. 반면에 서비스 제공자가 신속한 서비스를 제공하고, 고객의 개인적 요구에 대한 이해와 배려, 접근 용이성과 원활한 의사소통에 대하여 불만족하다는 것이다. 둘째, 소비자의 의료관광 유형성 기대수준은 만족도에 정적인 영향을 미친다. 다른 요인이 유의한 영향이 나타나지 않았다. 셋째, 서비스 품질 결정요인 중 신뢰성과 공감성의 지각수준이 소비자 만족도에 정적인 영향을 미치지만, 유형성 지각 수준이 만족도에 부적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구는 실증적 검증을 통하여 한국은 높은 의료수준을 보유하고 있지만 양적 규모의 인적자원이 부족하다는 것과, 중국 소비자가 한국 의료관광의 신뢰도에 대하여 불만족하다는 것을 확인했다. 한국 의료관광 서비스 제공업자들이 사전에 서비스 제공내용과 리스크 관리에 대하여 고객에서 잘 설명해 주지 않고 있고, 소비자들은 이것에 대하여 불만족하고 있다. 리스크 관리정책과 시스템의 미비로 인하여 지금 한국 의료관광 시장에서 의료분쟁이 나타나고 있다는 결론을 도출할 수 있다. 또 이와 비슷한 사례로 중국 소비자가 한국에서 의료관광 서비스를 경험할 때 불편함을 느끼고 있는 것도 확인할 수 있었다. 연구 결과에서 도출된 이러한 문제점의 해결과 향후 한국 의료관광 산업이 합리적으로 발전하기 위하여 본 연구는 법, 제도적 측면과 관리측면, 그리고 운영측면에서 한국 의료관광의 개선방향을 제시하였으며, 한국 의료관광 산업이 건전하고 올바른 방향에 한걸음 다가가는 데 유용한 정보를 제공하였다. 마지막으로 본연구의 한계점과 향후에 이루어져야 할 연구방향을 제시하였다.
의료관광 산업은 고용을 창출할 뿐만 아니라 지역경제에도 커다란 영향을 미친다. 이에 따라 아시아의 많은 국가, 특히 싱가포르, 태국, 인도 등에서는 세계의료관광 허브를 지향하면서 오래 전부터 관심을 가지고 육성 발전시키고 있다. 한국의 경우 이들 국가보다 늦게 의료관광을 발전시켰지만 신흥 의료관광 경쟁국으로서 입지를 다져가고 있다. 최근에는 경제적인 생활수준의 향상으로 한국과 아주 가까운 중국 사람들이 피부미용 시술, 라식 수술, 치과 진료 등을 받기 위해 한국 방문이 증가되고 있다. 본 연구의 목적은 한국 의료관광 경험이 있는 중국소비자들을 대상으로 한국 의료관광에 대한 만족도를 조사하여 분석함으로써 한국 의료관광산업의 문제점을 도출해 내고 한국 의료관광의 향후 개선 방향을 제시하는 것을 목적으로 하였다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위하여 실증연구 모델을 선정하였으며, 한국 의료관광 경험이 있는 중국 소비자를 모집단으로 설정한 후, 서울로 온 중국 의료관광객과 한국 의료관광에 경험이 있는 중국 네티즌을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 설정된 가설 관계를 검증하기 위하여 설문조사를 통하여 수집된 데이터 자료는 SPSS 20.0을 이용하여 다양한 통계적 분석을 사용해 의미 있는 결과를 찾아내서 결론을 내렸다. 연구의 결과에 따르면, 첫째, 중국 소비자가 한국 의료관광 산업의 시설, 장비 등 유형성 요소와 의료관광 서비스 제공자의 지식과 능력, 서비스 태도 등에 대하여 만족하고 한국에서 의료서비스를 받는 것을 안전하다고 생각한다는 것이다. 반면에 서비스 제공자가 신속한 서비스를 제공하고, 고객의 개인적 요구에 대한 이해와 배려, 접근 용이성과 원활한 의사소통에 대하여 불만족하다는 것이다. 둘째, 소비자의 의료관광 유형성 기대수준은 만족도에 정적인 영향을 미친다. 다른 요인이 유의한 영향이 나타나지 않았다. 셋째, 서비스 품질 결정요인 중 신뢰성과 공감성의 지각수준이 소비자 만족도에 정적인 영향을 미치지만, 유형성 지각 수준이 만족도에 부적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구는 실증적 검증을 통하여 한국은 높은 의료수준을 보유하고 있지만 양적 규모의 인적자원이 부족하다는 것과, 중국 소비자가 한국 의료관광의 신뢰도에 대하여 불만족하다는 것을 확인했다. 한국 의료관광 서비스 제공업자들이 사전에 서비스 제공내용과 리스크 관리에 대하여 고객에서 잘 설명해 주지 않고 있고, 소비자들은 이것에 대하여 불만족하고 있다. 리스크 관리정책과 시스템의 미비로 인하여 지금 한국 의료관광 시장에서 의료분쟁이 나타나고 있다는 결론을 도출할 수 있다. 또 이와 비슷한 사례로 중국 소비자가 한국에서 의료관광 서비스를 경험할 때 불편함을 느끼고 있는 것도 확인할 수 있었다. 연구 결과에서 도출된 이러한 문제점의 해결과 향후 한국 의료관광 산업이 합리적으로 발전하기 위하여 본 연구는 법, 제도적 측면과 관리측면, 그리고 운영측면에서 한국 의료관광의 개선방향을 제시하였으며, 한국 의료관광 산업이 건전하고 올바른 방향에 한걸음 다가가는 데 유용한 정보를 제공하였다. 마지막으로 본연구의 한계점과 향후에 이루어져야 할 연구방향을 제시하였다.
The medical tourism industry can not only create employment for the local economy, but can also promote economic development. So many countries in Asia, particularly Singapore, Thailand, India, etc., took a interest and have been working to develop medical tourism for a long time. Compared with thes...
The medical tourism industry can not only create employment for the local economy, but can also promote economic development. So many countries in Asia, particularly Singapore, Thailand, India, etc., took a interest and have been working to develop medical tourism for a long time. Compared with these countries, though Korea started medical tourism late, but it is strengthening its position as a compe ting country. Recently, because of the economic improvement of living standards, many Chinese people visit Korea to receive the skin care treatment, LASIK eye surgery, dental care and so on. The purpose of this study is to inquire the satisfaction of Chinese medical tourists who have medical tourism experience to Korea. By analyzing the problems of the Korean medical tourism industry, the goal would be to provide reasonable suggestions for improvement. To achieve this goal, the author developed a structural model. The Chinese consumers who have Korean medical tourism experiences are selected as a population, then Chinese medical tourists and Korean medical tourism netizens were surveyed as samples. The data collect ed through the survey were analyzed by SPSS 20.0 using a variety of means to find the results. According to the results of the study, first : the Chinese medical tourists who have visited Korea are satisfied with the equipment components of the Korean medical tourism industry. And are satisfied with Korean medical tourism service provider’s knowledge and skills, politeness, and think it is safe to receive service in Korea. Compared with this, Chinese medical tourists are dissatisfied with Korean medic al tourism in reliability, responsiveness, and empathy. Second, Chinese medical tourists’ expected level towards tangibles has a positive effect on consumers’ satisfaction. Other factors did not show a significant effect on consumers’ satisfaction. Third, among the service quality determinants, the perceived level of reliability and empathy have a positive effect on consumer’s satisfaction, and the perceived level of tangibles has a negative effect on consumer’s satisfaction. On the basis of this study, Korea possesses a high level of medical treatment, but a lack of human resources in the quantitative scale. And Chinese consumers are dissatisfied with the reliability of Korea’s medical tourism. Also, the Korean medical tourism service providers didn't explain well about their risk management services in advance which appears to be one of the reasons of Chinese consumer’s dissatisfaction. Similar to this, Chinese consumers feel discomfort with the forms of payment. In order to solve these problems, and for Korea’s medical tourism’s further growth, this study has presented suggestions to move towards a positive direction in the legal, instituti onal management, and operation aspect. Finally, the limitations of this study and future research directions were suggested.
The medical tourism industry can not only create employment for the local economy, but can also promote economic development. So many countries in Asia, particularly Singapore, Thailand, India, etc., took a interest and have been working to develop medical tourism for a long time. Compared with these countries, though Korea started medical tourism late, but it is strengthening its position as a compe ting country. Recently, because of the economic improvement of living standards, many Chinese people visit Korea to receive the skin care treatment, LASIK eye surgery, dental care and so on. The purpose of this study is to inquire the satisfaction of Chinese medical tourists who have medical tourism experience to Korea. By analyzing the problems of the Korean medical tourism industry, the goal would be to provide reasonable suggestions for improvement. To achieve this goal, the author developed a structural model. The Chinese consumers who have Korean medical tourism experiences are selected as a population, then Chinese medical tourists and Korean medical tourism netizens were surveyed as samples. The data collect ed through the survey were analyzed by SPSS 20.0 using a variety of means to find the results. According to the results of the study, first : the Chinese medical tourists who have visited Korea are satisfied with the equipment components of the Korean medical tourism industry. And are satisfied with Korean medical tourism service provider’s knowledge and skills, politeness, and think it is safe to receive service in Korea. Compared with this, Chinese medical tourists are dissatisfied with Korean medic al tourism in reliability, responsiveness, and empathy. Second, Chinese medical tourists’ expected level towards tangibles has a positive effect on consumers’ satisfaction. Other factors did not show a significant effect on consumers’ satisfaction. Third, among the service quality determinants, the perceived level of reliability and empathy have a positive effect on consumer’s satisfaction, and the perceived level of tangibles has a negative effect on consumer’s satisfaction. On the basis of this study, Korea possesses a high level of medical treatment, but a lack of human resources in the quantitative scale. And Chinese consumers are dissatisfied with the reliability of Korea’s medical tourism. Also, the Korean medical tourism service providers didn't explain well about their risk management services in advance which appears to be one of the reasons of Chinese consumer’s dissatisfaction. Similar to this, Chinese consumers feel discomfort with the forms of payment. In order to solve these problems, and for Korea’s medical tourism’s further growth, this study has presented suggestions to move towards a positive direction in the legal, instituti onal management, and operation aspect. Finally, the limitations of this study and future research directions were suggested.
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