통계청이 발표한 자료에 의하면, 연평균 60만개의 신규 사업체가 생기고 약 58만개가 사라지고 있다. 두 수치를 단순 비교하자면, 창업기업은 창업하는 동시에 망하고 있는 셈이다. 이와 같이 창업기업이 중견기업으로 성장할 확률이 적은 원인이 여러 가지 있겠지만 이것은 급변하는 마케팅환경과 그에 대한 마케팅의 성과도 중요한 요인이라고 볼 수 있다.
기업의 마케팅 환경은 기업의 생존에 중요한 역할을 담당하고 있지만 마케팅 환경이 마케팅 성과로의 연계성과 논리적인 설명에는 확신을 못하고 있다. 특히 창업기업에 있어서의 마케팅 환...
통계청이 발표한 자료에 의하면, 연평균 60만개의 신규 사업체가 생기고 약 58만개가 사라지고 있다. 두 수치를 단순 비교하자면, 창업기업은 창업하는 동시에 망하고 있는 셈이다. 이와 같이 창업기업이 중견기업으로 성장할 확률이 적은 원인이 여러 가지 있겠지만 이것은 급변하는 마케팅환경과 그에 대한 마케팅의 성과도 중요한 요인이라고 볼 수 있다.
기업의 마케팅 환경은 기업의 생존에 중요한 역할을 담당하고 있지만 마케팅 환경이 마케팅 성과로의 연계성과 논리적인 설명에는 확신을 못하고 있다. 특히 창업기업에 있어서의 마케팅 환경에 대한 이해와 마케팅 성과에 미치는 요인들에 대한 실증적 연구는 부족한 편이다.
이러한 필요성을 갖고 출발한 본 연구의 목적 다음과 같다.
첫째, 창업기업의 마케팅환경 즉 학습지향성, 마케팅경험, 경쟁지향성, 법제도적환경이 마케팅성과에 미치는 영향을 분석하고. 둘째 실증분석 결과를 바탕으로 창업기업의 지속적인 발전을 위한 실질적인 시사점을 제시하고자 한다.
본 연구의 목적을 달성하기 위하여 전국의 창업기업 기업을 대상으로 하여 175명에 대해 설문을 실시하여 총 158부를 회수하였으며, 그 중 150부에 대해 실증 분석을 수행하였다. 연구결과와 시사점은 다음과 같다.
연구결과와 시사점은 다음과 같다.
첫째, 창업기업의 학습지향성이 마케팅성과에 대해 유의미한 영향을 미칠 것이라는 가설은 채택되지 않았다. 이는 선행 연구들과 일부 배치되는 결론으로서, 학습지향성에 미흡한 영세 창업기업가의 특성으로부터 기인한다.
둘째, 창업기업의 마케팅경험이 마케팅성과에 대해 유의미한 영향을 미칠 것이라는 가설은 채택되었다. 이는 창업기업의 경우에도 마케팅경험이 마케팅성과에 필요함을 확인시켜 주고 있다.
셋째, 창업기업의 경쟁지향성이 마케팅성과에 대해 유의미한 영향을 미칠 것이라는 가설은 채택되었다. 이는 경쟁환경에서 경쟁사보다 빠른 고객의 욕구변화에 대한 대응이 필요함을 확인시켜 주고 있다.
넷째, 창업기업의 법제도적환경이 마케팅성과에 대해 유의미한 영향을 미칠 것이라는 가설은 채택되지 않았다. 이는 창업기업 중 일부만이 정부의 법제도적지원을 받고 있는 것이므로 보다 창업기업 모두가 공감할 수 있는 법제도적환경의 개선이 필요하다 하겠다.
이상의 연구결과가 시사하는 바는 다음과 같다. 창업기업이 중견기업으로 도약할 수 있는 효과적인 방법으로 마케팅 경험과 경쟁지향성을 확립 하는 동시에 기업의 성과를 높이기 위해 창업기업가는 끊임없이 자기주도적으로 학습해야 하며, 정부는 창업기업 모두가 공감될 수 있는 정책마련과 창업인프라를 확산시켜야 할 것이다.
통계청이 발표한 자료에 의하면, 연평균 60만개의 신규 사업체가 생기고 약 58만개가 사라지고 있다. 두 수치를 단순 비교하자면, 창업기업은 창업하는 동시에 망하고 있는 셈이다. 이와 같이 창업기업이 중견기업으로 성장할 확률이 적은 원인이 여러 가지 있겠지만 이것은 급변하는 마케팅환경과 그에 대한 마케팅의 성과도 중요한 요인이라고 볼 수 있다.
기업의 마케팅 환경은 기업의 생존에 중요한 역할을 담당하고 있지만 마케팅 환경이 마케팅 성과로의 연계성과 논리적인 설명에는 확신을 못하고 있다. 특히 창업기업에 있어서의 마케팅 환경에 대한 이해와 마케팅 성과에 미치는 요인들에 대한 실증적 연구는 부족한 편이다.
이러한 필요성을 갖고 출발한 본 연구의 목적 다음과 같다.
첫째, 창업기업의 마케팅환경 즉 학습지향성, 마케팅경험, 경쟁지향성, 법제도적환경이 마케팅성과에 미치는 영향을 분석하고. 둘째 실증분석 결과를 바탕으로 창업기업의 지속적인 발전을 위한 실질적인 시사점을 제시하고자 한다.
본 연구의 목적을 달성하기 위하여 전국의 창업기업 기업을 대상으로 하여 175명에 대해 설문을 실시하여 총 158부를 회수하였으며, 그 중 150부에 대해 실증 분석을 수행하였다. 연구결과와 시사점은 다음과 같다.
연구결과와 시사점은 다음과 같다.
첫째, 창업기업의 학습지향성이 마케팅성과에 대해 유의미한 영향을 미칠 것이라는 가설은 채택되지 않았다. 이는 선행 연구들과 일부 배치되는 결론으로서, 학습지향성에 미흡한 영세 창업기업가의 특성으로부터 기인한다.
둘째, 창업기업의 마케팅경험이 마케팅성과에 대해 유의미한 영향을 미칠 것이라는 가설은 채택되었다. 이는 창업기업의 경우에도 마케팅경험이 마케팅성과에 필요함을 확인시켜 주고 있다.
셋째, 창업기업의 경쟁지향성이 마케팅성과에 대해 유의미한 영향을 미칠 것이라는 가설은 채택되었다. 이는 경쟁환경에서 경쟁사보다 빠른 고객의 욕구변화에 대한 대응이 필요함을 확인시켜 주고 있다.
넷째, 창업기업의 법제도적환경이 마케팅성과에 대해 유의미한 영향을 미칠 것이라는 가설은 채택되지 않았다. 이는 창업기업 중 일부만이 정부의 법제도적지원을 받고 있는 것이므로 보다 창업기업 모두가 공감할 수 있는 법제도적환경의 개선이 필요하다 하겠다.
이상의 연구결과가 시사하는 바는 다음과 같다. 창업기업이 중견기업으로 도약할 수 있는 효과적인 방법으로 마케팅 경험과 경쟁지향성을 확립 하는 동시에 기업의 성과를 높이기 위해 창업기업가는 끊임없이 자기주도적으로 학습해야 하며, 정부는 창업기업 모두가 공감될 수 있는 정책마련과 창업인프라를 확산시켜야 할 것이다.
According to the data released by the Bureau of Statistics, about 600,000 start-up companies are made, and 580,000 companies are vanished. A simple comparison of two figures means that most of start-up companies will disappear as soon as the companies are started up. There are a lot of reasons that ...
According to the data released by the Bureau of Statistics, about 600,000 start-up companies are made, and 580,000 companies are vanished. A simple comparison of two figures means that most of start-up companies will disappear as soon as the companies are started up. There are a lot of reasons that the start-up companies do not grow to mid-size companies, but ever-changing marketing environment and company’s marketing capabilities can be seen as important factor.
The company's marketing environment have a significant impact on survival, but there is no conviction about the relationship between company's marketing environment and marketing performance. In particular, there is insufficient empirical research about the start-up company's marketing environment and the factors of marketing performance.
Based on the needs, the research objectives are as follows:
First of all, the study analyse the effect of learning orientation, marketing experience, competition orientation and the institutional environment on marketing performance, secondly based on empirical research results, the study show the implications about ever-growing factors of start-up companies.
To accomplish the purpose of this research, 175 small business enterpreneurs have been designated as a research subject and used the 150 cases for the analysis among the 158 cases who responded.
I came to the following conclusion;
First of all, the hypothesis regarding the effect of start-up company's learning orientation on the marketing performance was not adopted. This result differs from previous studies because of the characteristics of poor entrepreneurs involved in the research.
secondly, the hypothesis regarding the effect of start-up company's marketing experience on the marketing performance was adopted. Marketing experience reduces start-up company's trial and error, and costs.
thirdly, the hypothesis regarding the effect of start-up company's competition orientation on the marketing performance was adopted. The fact is confirmed that faster responding to changing customer needs in a competitive environment.
finally, the hypothesis regarding the effect of start-up company's the law and institutional environment on the marketing performance was not adopted. There are only a small part of start-up companies receiving institutional support of the government. So, the law will require the improvement of the institutional environment to give support to the most of the start-up companies.
The Implications of this study are as follows;
The effective way from start-up company to mid-size company is to have marketing experience and competition orientation. And to grow performance, the enterpreneurs must have a self-driven study about marketing, the government makes policies and infrastructure that all participants agree.
According to the data released by the Bureau of Statistics, about 600,000 start-up companies are made, and 580,000 companies are vanished. A simple comparison of two figures means that most of start-up companies will disappear as soon as the companies are started up. There are a lot of reasons that the start-up companies do not grow to mid-size companies, but ever-changing marketing environment and company’s marketing capabilities can be seen as important factor.
The company's marketing environment have a significant impact on survival, but there is no conviction about the relationship between company's marketing environment and marketing performance. In particular, there is insufficient empirical research about the start-up company's marketing environment and the factors of marketing performance.
Based on the needs, the research objectives are as follows:
First of all, the study analyse the effect of learning orientation, marketing experience, competition orientation and the institutional environment on marketing performance, secondly based on empirical research results, the study show the implications about ever-growing factors of start-up companies.
To accomplish the purpose of this research, 175 small business enterpreneurs have been designated as a research subject and used the 150 cases for the analysis among the 158 cases who responded.
I came to the following conclusion;
First of all, the hypothesis regarding the effect of start-up company's learning orientation on the marketing performance was not adopted. This result differs from previous studies because of the characteristics of poor entrepreneurs involved in the research.
secondly, the hypothesis regarding the effect of start-up company's marketing experience on the marketing performance was adopted. Marketing experience reduces start-up company's trial and error, and costs.
thirdly, the hypothesis regarding the effect of start-up company's competition orientation on the marketing performance was adopted. The fact is confirmed that faster responding to changing customer needs in a competitive environment.
finally, the hypothesis regarding the effect of start-up company's the law and institutional environment on the marketing performance was not adopted. There are only a small part of start-up companies receiving institutional support of the government. So, the law will require the improvement of the institutional environment to give support to the most of the start-up companies.
The Implications of this study are as follows;
The effective way from start-up company to mid-size company is to have marketing experience and competition orientation. And to grow performance, the enterpreneurs must have a self-driven study about marketing, the government makes policies and infrastructure that all participants agree.
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