본 연구는 학교도서관을 활용한 진로독서 프로그램을 연구하고, 이 프로그램이 학교도서관에서 지속적으로 활용될 수 있도록 하는데 그 목적이 있다. 또한 본 연구는 진로탐색 및 독서를 접목한 프로그램을 개발하여 학교도서관에 적용하는것을 목적으로 학교도서관에서 진행하는 진로독서 프로그램을 주요 연구대상으로 하였다. 이를 위해 첫째, 여러 도서관을 선정하고 각 도서관에서 진행한 진로독서프로그램의 사례를 분석하였다. 이를 통해 타 기관보다는 학생들의 주요 생활기관인 학교에서 진행하는 진로독서 프로그램이 학생들의 참여율이 높은 것으로 분석되었다. 둘째, 각 학교도서관 사서교사를 대상으로 진로독서프로그램의 반응 및 결과에 대한 설문조사를 실시하였다. 진로독서프로그램의 설문결과를 분석하기 위해 ...
본 연구는 학교도서관을 활용한 진로독서 프로그램을 연구하고, 이 프로그램이 학교도서관에서 지속적으로 활용될 수 있도록 하는데 그 목적이 있다. 또한 본 연구는 진로탐색 및 독서를 접목한 프로그램을 개발하여 학교도서관에 적용하는것을 목적으로 학교도서관에서 진행하는 진로독서 프로그램을 주요 연구대상으로 하였다. 이를 위해 첫째, 여러 도서관을 선정하고 각 도서관에서 진행한 진로독서프로그램의 사례를 분석하였다. 이를 통해 타 기관보다는 학생들의 주요 생활기관인 학교에서 진행하는 진로독서 프로그램이 학생들의 참여율이 높은 것으로 분석되었다. 둘째, 각 학교도서관 사서교사를 대상으로 진로독서프로그램의 반응 및 결과에 대한 설문조사를 실시하였다. 진로독서프로그램의 설문결과를 분석하기 위해 SPSS 17.0 통계프로그램을 사용하여 빈도분석을 실시하였다. 조사결과에 따르면 진로독서프로그램을 진행한 학교 중 과반수이상 학교가 긍정적인 결과가 나왔다. 이로 인해 진로독서프로그램이 학생들의 진로발달에 도움이 준다는 결론을 도출해낼 수 있었다. 이상의 연구 결과를 토대로 내린 결론은 다음과 같다. 첫째, 학교도서관을 활용한 진로독서 프로그램은 학생들의 진로발달과 진로성장에 긍정적인 영향을 미친 것으로 분석되었다. 또한 이러한 프로그램 진행으로 학생들은 학교도서관에 대한 기존의 고정관념을 탈피할 수 있다. 학생들은 학교도서관을 제2의 교육장소임과 동시에 휴식처로 생각하고 자신을 무한히 발전시킬 수 있는 곳임을 느낄 수 있다. 둘째, 꾸준한 진로독서 프로그램과 여러 독서 프로그램의 진행으로 학생들의 정서적·행동적인 발전과 도서관에 대한 인식도 역시 높일 수 있을 것으로 분석되었다.
본 연구는 학교도서관을 활용한 진로독서 프로그램을 연구하고, 이 프로그램이 학교도서관에서 지속적으로 활용될 수 있도록 하는데 그 목적이 있다. 또한 본 연구는 진로탐색 및 독서를 접목한 프로그램을 개발하여 학교도서관에 적용하는것을 목적으로 학교도서관에서 진행하는 진로독서 프로그램을 주요 연구대상으로 하였다. 이를 위해 첫째, 여러 도서관을 선정하고 각 도서관에서 진행한 진로독서프로그램의 사례를 분석하였다. 이를 통해 타 기관보다는 학생들의 주요 생활기관인 학교에서 진행하는 진로독서 프로그램이 학생들의 참여율이 높은 것으로 분석되었다. 둘째, 각 학교도서관 사서교사를 대상으로 진로독서프로그램의 반응 및 결과에 대한 설문조사를 실시하였다. 진로독서프로그램의 설문결과를 분석하기 위해 SPSS 17.0 통계프로그램을 사용하여 빈도분석을 실시하였다. 조사결과에 따르면 진로독서프로그램을 진행한 학교 중 과반수이상 학교가 긍정적인 결과가 나왔다. 이로 인해 진로독서프로그램이 학생들의 진로발달에 도움이 준다는 결론을 도출해낼 수 있었다. 이상의 연구 결과를 토대로 내린 결론은 다음과 같다. 첫째, 학교도서관을 활용한 진로독서 프로그램은 학생들의 진로발달과 진로성장에 긍정적인 영향을 미친 것으로 분석되었다. 또한 이러한 프로그램 진행으로 학생들은 학교도서관에 대한 기존의 고정관념을 탈피할 수 있다. 학생들은 학교도서관을 제2의 교육장소임과 동시에 휴식처로 생각하고 자신을 무한히 발전시킬 수 있는 곳임을 느낄 수 있다. 둘째, 꾸준한 진로독서 프로그램과 여러 독서 프로그램의 진행으로 학생들의 정서적·행동적인 발전과 도서관에 대한 인식도 역시 높일 수 있을 것으로 분석되었다.
The objective of this study is to study a career-reading program using school library and to enable this program to be utilized consistently in the school library. Also, main subject of the study is the career-reading program conducted by school library with the purpose of development of a grafted p...
The objective of this study is to study a career-reading program using school library and to enable this program to be utilized consistently in the school library. Also, main subject of the study is the career-reading program conducted by school library with the purpose of development of a grafted program with career exploration onto reading and to apply this program to school library First of all, we selected several libraries and analyzed the career-reading programs cases which was progressed by each library. Consequently, it is analyzed that participation rate of the career-reading program by school where students spend most of their time is higher than those by other organizations. Secondly, the survey on response and result about the career-reading program was conducted to each school librarians. Frequency analysis was implemented by using statistical analysis program such as SPSS 17.0 in order to analyze survey result of the career-reading program. According to survey result, more than half of the schools from the schools having the career-reading program showed positive result. As a result, the conclusion that the career-reading program is helpful for student's career development can be drawn. Conclusion which is made based on the above research result is as follows. Firstly, It is analyzed that the career-reading program using school library has an positive effect on students' career development and growth. Also, students can do away with stereotypes about the school library through the progress of such program. They can think of school library as a secondary education place and resting place at the same time, and they can feel it as a place where they can develop themselves infinitely. Secondly, it is analyzed that student's emotional and behavioral developments and the perception of library can be also developed through the consistent career-reading program and other reading programs.
The objective of this study is to study a career-reading program using school library and to enable this program to be utilized consistently in the school library. Also, main subject of the study is the career-reading program conducted by school library with the purpose of development of a grafted program with career exploration onto reading and to apply this program to school library First of all, we selected several libraries and analyzed the career-reading programs cases which was progressed by each library. Consequently, it is analyzed that participation rate of the career-reading program by school where students spend most of their time is higher than those by other organizations. Secondly, the survey on response and result about the career-reading program was conducted to each school librarians. Frequency analysis was implemented by using statistical analysis program such as SPSS 17.0 in order to analyze survey result of the career-reading program. According to survey result, more than half of the schools from the schools having the career-reading program showed positive result. As a result, the conclusion that the career-reading program is helpful for student's career development can be drawn. Conclusion which is made based on the above research result is as follows. Firstly, It is analyzed that the career-reading program using school library has an positive effect on students' career development and growth. Also, students can do away with stereotypes about the school library through the progress of such program. They can think of school library as a secondary education place and resting place at the same time, and they can feel it as a place where they can develop themselves infinitely. Secondly, it is analyzed that student's emotional and behavioral developments and the perception of library can be also developed through the consistent career-reading program and other reading programs.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.