이 연구의 목적은 고등학생들의 수학과 서술형 문제 해결 과정을 탐구하고 분석해 보는 것이다. 이를 위해 서술형 평가에 대한 교사와 학생의 인식(220명)을 알아보았다. 또한 수학성적 상위 10%에 해당하는 학생을 대상으로 문제해결과정에서 나타나는 특징들을 분석하였고, 그중에서도 특히 서술형평가에 어려움을 토로하고 있는 두 명에 대하여 면담을 실시하였다. 연구결과는 아래와 같다. 첫째, 교사와 학생 모두 서술형평가에 찬성하는 의견이 93%, 74%로 많았으며 서술형평가의 필요성에 대해 교사는 학습자의 능력신장을 위해 필요하다는 의견이 많았다. 학생들도 서술형평가의 필요성은 인식하나 대학입시와 직결되 학생들이 엄청난 스트레스를 받음을 알 수 있었다. 둘째, 수학과 서술형문항 해결과정에서 나타나는 특징으로는 대부분의 학생들이 수학적 개념정리가 잘 되어 있었고, 문제를 읽어 내려갈 때 마다 머릿속으로 조직화하는 훈련이 잘 되어있음을 알 수 있었다. 그리고 기하학의 경우 직접 자신이 그림을 그리고 이해하였으며, 학생들이 수학에 대한 자신감을 가지고 있었다. 또한 오답노트를 잘 활용하였으며 주변사람과 함께 공부하는 특징이 있음을 알 수 있었다. 셋째, 수학과 서술형평가를 어려워하는 학생 2명에 대한 면담을 통해 분석한 결과, 문제의 조건을 간과하고 습관적으로 해결하는 학생의 경우는 문제를 해결함에 있어 의도적으로 문제를 2~3번 읽는 연습을 통해 빠뜨렸던 조건을 파악할 수 있는 힘을 길러주어야 함을 알 수 있었다. 문장으로 서술된 문항에 취약한 학생의 경우는 평소 주어진 식들을 기하학적 표현하는 연습을 통해 그래프를 활용하여 잘 해결하도록 지도해야 한다는 결론을 얻을 수 있었다. 따라서 수학교사들은 서술형평가를 통해 학생들의 ...
이 연구의 목적은 고등학생들의 수학과 서술형 문제 해결 과정을 탐구하고 분석해 보는 것이다. 이를 위해 서술형 평가에 대한 교사와 학생의 인식(220명)을 알아보았다. 또한 수학성적 상위 10%에 해당하는 학생을 대상으로 문제해결과정에서 나타나는 특징들을 분석하였고, 그중에서도 특히 서술형평가에 어려움을 토로하고 있는 두 명에 대하여 면담을 실시하였다. 연구결과는 아래와 같다. 첫째, 교사와 학생 모두 서술형평가에 찬성하는 의견이 93%, 74%로 많았으며 서술형평가의 필요성에 대해 교사는 학습자의 능력신장을 위해 필요하다는 의견이 많았다. 학생들도 서술형평가의 필요성은 인식하나 대학입시와 직결되 학생들이 엄청난 스트레스를 받음을 알 수 있었다. 둘째, 수학과 서술형문항 해결과정에서 나타나는 특징으로는 대부분의 학생들이 수학적 개념정리가 잘 되어 있었고, 문제를 읽어 내려갈 때 마다 머릿속으로 조직화하는 훈련이 잘 되어있음을 알 수 있었다. 그리고 기하학의 경우 직접 자신이 그림을 그리고 이해하였으며, 학생들이 수학에 대한 자신감을 가지고 있었다. 또한 오답노트를 잘 활용하였으며 주변사람과 함께 공부하는 특징이 있음을 알 수 있었다. 셋째, 수학과 서술형평가를 어려워하는 학생 2명에 대한 면담을 통해 분석한 결과, 문제의 조건을 간과하고 습관적으로 해결하는 학생의 경우는 문제를 해결함에 있어 의도적으로 문제를 2~3번 읽는 연습을 통해 빠뜨렸던 조건을 파악할 수 있는 힘을 길러주어야 함을 알 수 있었다. 문장으로 서술된 문항에 취약한 학생의 경우는 평소 주어진 식들을 기하학적 표현하는 연습을 통해 그래프를 활용하여 잘 해결하도록 지도해야 한다는 결론을 얻을 수 있었다. 따라서 수학교사들은 서술형평가를 통해 학생들의 오개념 및 이해의 정도를 어떻게 향상시킬 것 인지에 대해 연구해야 할 것이며 서술형평가에 어려움을 겪고 있는 상위권 학생들을 지도하는 방안에도 노력을 기울여야 할 것이다.
이 연구의 목적은 고등학생들의 수학과 서술형 문제 해결 과정을 탐구하고 분석해 보는 것이다. 이를 위해 서술형 평가에 대한 교사와 학생의 인식(220명)을 알아보았다. 또한 수학성적 상위 10%에 해당하는 학생을 대상으로 문제해결과정에서 나타나는 특징들을 분석하였고, 그중에서도 특히 서술형평가에 어려움을 토로하고 있는 두 명에 대하여 면담을 실시하였다. 연구결과는 아래와 같다. 첫째, 교사와 학생 모두 서술형평가에 찬성하는 의견이 93%, 74%로 많았으며 서술형평가의 필요성에 대해 교사는 학습자의 능력신장을 위해 필요하다는 의견이 많았다. 학생들도 서술형평가의 필요성은 인식하나 대학입시와 직결되 학생들이 엄청난 스트레스를 받음을 알 수 있었다. 둘째, 수학과 서술형문항 해결과정에서 나타나는 특징으로는 대부분의 학생들이 수학적 개념정리가 잘 되어 있었고, 문제를 읽어 내려갈 때 마다 머릿속으로 조직화하는 훈련이 잘 되어있음을 알 수 있었다. 그리고 기하학의 경우 직접 자신이 그림을 그리고 이해하였으며, 학생들이 수학에 대한 자신감을 가지고 있었다. 또한 오답노트를 잘 활용하였으며 주변사람과 함께 공부하는 특징이 있음을 알 수 있었다. 셋째, 수학과 서술형평가를 어려워하는 학생 2명에 대한 면담을 통해 분석한 결과, 문제의 조건을 간과하고 습관적으로 해결하는 학생의 경우는 문제를 해결함에 있어 의도적으로 문제를 2~3번 읽는 연습을 통해 빠뜨렸던 조건을 파악할 수 있는 힘을 길러주어야 함을 알 수 있었다. 문장으로 서술된 문항에 취약한 학생의 경우는 평소 주어진 식들을 기하학적 표현하는 연습을 통해 그래프를 활용하여 잘 해결하도록 지도해야 한다는 결론을 얻을 수 있었다. 따라서 수학교사들은 서술형평가를 통해 학생들의 오개념 및 이해의 정도를 어떻게 향상시킬 것 인지에 대해 연구해야 할 것이며 서술형평가에 어려움을 겪고 있는 상위권 학생들을 지도하는 방안에도 노력을 기울여야 할 것이다.
The purpose of this study is to research and analyze high school students' question solving process of descriptive problem in mathematics. For this reason, I investigated perception of teachers and students( 220 people ) for descriptive evaluation. Also, I analyzed the features observed during quest...
The purpose of this study is to research and analyze high school students' question solving process of descriptive problem in mathematics. For this reason, I investigated perception of teachers and students( 220 people ) for descriptive evaluation. Also, I analyzed the features observed during question solving process among mathematics score of top 10 percent of students, and especially, interviewed two students who have trouble in doing descriptive evaluation. The results are represented as below. First, both teachers and students agreed with implement of descriptive evaluation as 93%, 74%, and especially, teachers suggested that this is required to improve students’ learning ability. Also, students knew the necessity of the descriptive evaluation, but, got a lot of stress related to a university entrance examination. Second, the features revealed on question solving process of descriptive problem in mathematics were that most of the students had well organized mathematical notion, systematization discipline whenever they solve the questions. And, in the case of geometry, students recognized the question by drawing a picture by themselves, had confidence about mathematics. Futhermore, they utilized the wrong answer note actively, made the most of their ability in studying with others. Third, as a result of analysis of interview of two students who had difficulty in descriptive problem in mathematics, it was found that students who usually had ignored the conditions of the question, while solving that, needed to improve the ability to apprehend the conditions by intentionally reading the question 2-3 times. Also, the study indicated that as for student who was vulnerable to descriptive question, teachers had to let students solve the questions by utilizing the graph through practising of geometry expression. As a result, mathematics teachers have to endeavor to investigate how to improve the students misconception and degree of understanding through descriptive evaluation. And, it is also desirable that teachers strive to lead upper ranked students who is vulnerable to descriptive evaluation.
The purpose of this study is to research and analyze high school students' question solving process of descriptive problem in mathematics. For this reason, I investigated perception of teachers and students( 220 people ) for descriptive evaluation. Also, I analyzed the features observed during question solving process among mathematics score of top 10 percent of students, and especially, interviewed two students who have trouble in doing descriptive evaluation. The results are represented as below. First, both teachers and students agreed with implement of descriptive evaluation as 93%, 74%, and especially, teachers suggested that this is required to improve students’ learning ability. Also, students knew the necessity of the descriptive evaluation, but, got a lot of stress related to a university entrance examination. Second, the features revealed on question solving process of descriptive problem in mathematics were that most of the students had well organized mathematical notion, systematization discipline whenever they solve the questions. And, in the case of geometry, students recognized the question by drawing a picture by themselves, had confidence about mathematics. Futhermore, they utilized the wrong answer note actively, made the most of their ability in studying with others. Third, as a result of analysis of interview of two students who had difficulty in descriptive problem in mathematics, it was found that students who usually had ignored the conditions of the question, while solving that, needed to improve the ability to apprehend the conditions by intentionally reading the question 2-3 times. Also, the study indicated that as for student who was vulnerable to descriptive question, teachers had to let students solve the questions by utilizing the graph through practising of geometry expression. As a result, mathematics teachers have to endeavor to investigate how to improve the students misconception and degree of understanding through descriptive evaluation. And, it is also desirable that teachers strive to lead upper ranked students who is vulnerable to descriptive evaluation.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.