본 논문의 목적은 타락한 사회 속에서 교육의 역할을 탐색하는 데 있다. 루소의 교육론 『에밀』에 나타난 이상적인 인간상은 ‘사회 속의 자연인’으로, 타락한 사회 속에서 인간의 본성을 회복한 인간이다. 하지만 『에밀』에서 전기교육과 후기교육은 ‘자연’과 ‘사회’, ‘실물교육’과 ‘언어교육’으로 대립된다고 보는 것이 통상적인 해석이다. 전기교육과 후기교육이 대립되는 것으로 보이는 것은 『에밀』에 나타난 ‘자연’ 개념이 여러 가지 다양한 의미로 해석되기 때문이다. 『에밀』에 나타난 ‘자연’의 개념을 일관된 의미로 해석할 수 있다면 『에...
본 논문의 목적은 타락한 사회 속에서 교육의 역할을 탐색하는 데 있다. 루소의 교육론 『에밀』에 나타난 이상적인 인간상은 ‘사회 속의 자연인’으로, 타락한 사회 속에서 인간의 본성을 회복한 인간이다. 하지만 『에밀』에서 전기교육과 후기교육은 ‘자연’과 ‘사회’, ‘실물교육’과 ‘언어교육’으로 대립된다고 보는 것이 통상적인 해석이다. 전기교육과 후기교육이 대립되는 것으로 보이는 것은 『에밀』에 나타난 ‘자연’ 개념이 여러 가지 다양한 의미로 해석되기 때문이다. 『에밀』에 나타난 ‘자연’의 개념을 일관된 의미로 해석할 수 있다면 『에밀』에서 전기교육과 후기교육은 모순된 교육이 아닌 루소의 표현처럼 일관된 교육이 될 수 있을 것이다. 『에밀』에서 ‘자연’의 개념은 3가지 이상으로 다양하게 나타나는데, 전기교육과 후기교육의 대립, ‘자연’과 ‘사회’의 대립은 자연을 사회에 ‘시간상’ 앞서는 의미로 해석했을 때 나타난다. 사회에 시간상 앞서는 의미의 자연은 개인이 사회에 진입하기 전, 인간사회가 만들어지기 이전, 만물이 창조되기 이전의 신을 의미하며 인간이 살고 있는 사회와 별개의 개념이고 대립된 개념이 된다. 전기교육과 후기교육, ‘자연’과 ‘사회’를 관련지을 수 있도록 하는 자연에 관한 해석은 자연을 ‘시간상’ 의미로 보는 것이 아닌 ‘논리적’ 의미로 보는 것이다. 자연의 개념을 논리상 의미로 해석할 때, 러스크의 해석으로 대표되는 3가지 ‘자연’의 개념 중 ‘타고난 성향 혹은 천부적 자질’은 현재 교육받은 사람들의 모습에서 추론된 인간의 최상의 모습을 의미하며, ‘비사회적인 태도’는 개인과 사회가 구분되기 이전의 상태로 인간의 가장 이상적인 상태를 의미한다. 또한, ‘신성한 섭리 혹은 우주의 합리적 원칙’은 모든 만물이 가장 조화롭고 질서 있는 상태, 이상적인 상태 가운데 있을 수 있도록 하는 논리적 의미의 신을 의미한다. 논리상 의미로 보았을 때, 『에밀』에서 다양한 개념으로 나타나는 자연은 동일한 의미의 자연을 각기 다른 측면에서 바라본 것으로서 인간이 인간으로서 갖는 최상의 상태, 이상적인 모습을 의미한다. 즉 자연은 교육의 목적이 된다. 교육의 목적인 자연은 표현된 세계인 사회 속에서 추론될 뿐 결코 우리가 경험적으로 알 수 없다. 이때의 ‘자연’과 ‘사회’의 관계는 ‘능산적 자연’과 ‘소산적 자연’의 관계로 비유될 수 있다. 이 세계에 존재하는 것은 소산적 자연일 뿐이며, 능산적 자연은 소산적 자연을 통해서 추론될 수밖에 없다. 이와 마찬가지로 사실적으로 존재하는 것은 사회이며, 자연은 사회 속에서 추론될 뿐이다. 자연은 그의 표현인 사회 속에서 ‘실물’과 ‘언어’로 나타난다. 자연의 비언어적 상징인 ‘실물’과 자연의 개념적 표현인 ‘언어’는 교육의 내용인 ‘교과’가 된다. 또한, 교육이 이루어지는 현장에서 언어와 실물은 분리된 상태로 교육되는 것이 아니라 개념과 사례로써 함께 교육된다. 자연의 표현인 실물과 언어는 교과의 내용이므로, 교과교육을 통해 ‘자연인’을 형성할 수 있다. ‘자연’을 논리적 의미로 해석할 때 『에밀』에서 전기교육과 후기교육, 즉 실물교육과 언어교육은 시간상 선후관계로 분리되고 대립되는 교육이 아니라 교육의 목적인 ‘자연’을 드러내기 위한 교육의 방편으로서 일관성을 갖는다. 타락한 사회 속에서 인간의 본성을 회복하기 위해 교육이 할 수 있는 일은 루소가 말하는 ‘사회 속의 자연인’이 되도록 하는 것이다. ‘사회 속의 자연인’은 ‘자연’의 표현인 ‘사회’를 공부함으로써 이루어진다. 사회는 실물과 언어로 이루어져 있으며, 실물과 언어는 교과의 내용이다. 따라서 교사는 학생들에게 ‘교과를 가장 교과답게 가르침으로써’ 신성을 닮아가는 가장 아름다운 인간의 모습이 되도록 교육할 수 있다. ‘교과를 교과답게 가르친다’는 것은 교과를 통해 ‘자연’을 가르치는 것이다. ․주요어 : 자연, 사회, 실물교육, 언어교육, 교과, 루소
본 논문의 목적은 타락한 사회 속에서 교육의 역할을 탐색하는 데 있다. 루소의 교육론 『에밀』에 나타난 이상적인 인간상은 ‘사회 속의 자연인’으로, 타락한 사회 속에서 인간의 본성을 회복한 인간이다. 하지만 『에밀』에서 전기교육과 후기교육은 ‘자연’과 ‘사회’, ‘실물교육’과 ‘언어교육’으로 대립된다고 보는 것이 통상적인 해석이다. 전기교육과 후기교육이 대립되는 것으로 보이는 것은 『에밀』에 나타난 ‘자연’ 개념이 여러 가지 다양한 의미로 해석되기 때문이다. 『에밀』에 나타난 ‘자연’의 개념을 일관된 의미로 해석할 수 있다면 『에밀』에서 전기교육과 후기교육은 모순된 교육이 아닌 루소의 표현처럼 일관된 교육이 될 수 있을 것이다. 『에밀』에서 ‘자연’의 개념은 3가지 이상으로 다양하게 나타나는데, 전기교육과 후기교육의 대립, ‘자연’과 ‘사회’의 대립은 자연을 사회에 ‘시간상’ 앞서는 의미로 해석했을 때 나타난다. 사회에 시간상 앞서는 의미의 자연은 개인이 사회에 진입하기 전, 인간사회가 만들어지기 이전, 만물이 창조되기 이전의 신을 의미하며 인간이 살고 있는 사회와 별개의 개념이고 대립된 개념이 된다. 전기교육과 후기교육, ‘자연’과 ‘사회’를 관련지을 수 있도록 하는 자연에 관한 해석은 자연을 ‘시간상’ 의미로 보는 것이 아닌 ‘논리적’ 의미로 보는 것이다. 자연의 개념을 논리상 의미로 해석할 때, 러스크의 해석으로 대표되는 3가지 ‘자연’의 개념 중 ‘타고난 성향 혹은 천부적 자질’은 현재 교육받은 사람들의 모습에서 추론된 인간의 최상의 모습을 의미하며, ‘비사회적인 태도’는 개인과 사회가 구분되기 이전의 상태로 인간의 가장 이상적인 상태를 의미한다. 또한, ‘신성한 섭리 혹은 우주의 합리적 원칙’은 모든 만물이 가장 조화롭고 질서 있는 상태, 이상적인 상태 가운데 있을 수 있도록 하는 논리적 의미의 신을 의미한다. 논리상 의미로 보았을 때, 『에밀』에서 다양한 개념으로 나타나는 자연은 동일한 의미의 자연을 각기 다른 측면에서 바라본 것으로서 인간이 인간으로서 갖는 최상의 상태, 이상적인 모습을 의미한다. 즉 자연은 교육의 목적이 된다. 교육의 목적인 자연은 표현된 세계인 사회 속에서 추론될 뿐 결코 우리가 경험적으로 알 수 없다. 이때의 ‘자연’과 ‘사회’의 관계는 ‘능산적 자연’과 ‘소산적 자연’의 관계로 비유될 수 있다. 이 세계에 존재하는 것은 소산적 자연일 뿐이며, 능산적 자연은 소산적 자연을 통해서 추론될 수밖에 없다. 이와 마찬가지로 사실적으로 존재하는 것은 사회이며, 자연은 사회 속에서 추론될 뿐이다. 자연은 그의 표현인 사회 속에서 ‘실물’과 ‘언어’로 나타난다. 자연의 비언어적 상징인 ‘실물’과 자연의 개념적 표현인 ‘언어’는 교육의 내용인 ‘교과’가 된다. 또한, 교육이 이루어지는 현장에서 언어와 실물은 분리된 상태로 교육되는 것이 아니라 개념과 사례로써 함께 교육된다. 자연의 표현인 실물과 언어는 교과의 내용이므로, 교과교육을 통해 ‘자연인’을 형성할 수 있다. ‘자연’을 논리적 의미로 해석할 때 『에밀』에서 전기교육과 후기교육, 즉 실물교육과 언어교육은 시간상 선후관계로 분리되고 대립되는 교육이 아니라 교육의 목적인 ‘자연’을 드러내기 위한 교육의 방편으로서 일관성을 갖는다. 타락한 사회 속에서 인간의 본성을 회복하기 위해 교육이 할 수 있는 일은 루소가 말하는 ‘사회 속의 자연인’이 되도록 하는 것이다. ‘사회 속의 자연인’은 ‘자연’의 표현인 ‘사회’를 공부함으로써 이루어진다. 사회는 실물과 언어로 이루어져 있으며, 실물과 언어는 교과의 내용이다. 따라서 교사는 학생들에게 ‘교과를 가장 교과답게 가르침으로써’ 신성을 닮아가는 가장 아름다운 인간의 모습이 되도록 교육할 수 있다. ‘교과를 교과답게 가르친다’는 것은 교과를 통해 ‘자연’을 가르치는 것이다. ․주요어 : 자연, 사회, 실물교육, 언어교육, 교과, 루소
The purpose of this study is to investigate the role of the education in a corrupt society. In Rousseau's Emile, ‘natural man in society’ is an ideal human who restored the human nature in a society that is broken. However, Emile has been criticized that there is an antithesis between the second hal...
The purpose of this study is to investigate the role of the education in a corrupt society. In Rousseau's Emile, ‘natural man in society’ is an ideal human who restored the human nature in a society that is broken. However, Emile has been criticized that there is an antithesis between the second half of the education of Emile and part of the former, such as ‘nature’ and ‘society’, ‘things education’ and ‘language education’. Several different concepts of nature in Emile lead to conflict between the former part of the education of Emile and part of the latter. So if we can interpret the consistent meaning of nature in Emile, the former part and the latter part of education in Emile can be not a contradictory education but a connected education as Rousseau mentioned. We can find three or more meanings of the concept of nature in Emile. The conflict between the former part and the latter part of education, such as ‘nature’ and ‘society’, appears when the concept of nature is interpreted to be a realistic meaning before the society. Nature as a realistic meaning before the society means that the person prior to society, primitive community and the God before the world created. According to this simple interpretation, nature is not connected with society. Therefore the meaning of nature should change from a realistic concept to a logical one. When we interpreted in the sense of logic on the concept of nature , ‘innate dispositions’ means the best well educated human figure and ‘anti-social attitude’ means the most ideal human before the distinction of the individual and society and ‘a divine providence. The rational principle’ means God of logical sense to make some in the ideal state. As meaning of a logical concept, nature appearing in the various concepts in Emile in the same sense, it is the view from the various aspects of nature, but it is the state of the best human beings, the ideal figure. Therefore, nature is the purpose of education. Nature as the purpose of education, can be inferred from the society that has appeared in the world, that we will not be able to know in search of experience. Relationship of ‘society’ between ‘nature’ can be likened to a relationship of ‘natura naturans’ and ‘natura naturta’. It is only ‘natura naturta’ that exist in this world, ‘natura naturans’ can only be inferred through ‘natura naturta’. Similarly, it is only a society to exist in the real, nature is only inferred in society. Nature exists in the shape of ‘language’ and ‘things’ which are expressions of his in the society. ‘Things’ is a non-verbal symbol of nature and ‘language’ is a conceptual representation of nature. Both can become ‘subject’ which is the content of education. Further, ‘language’ has been educated with ‘things’ in the field of education such as concept and example, they are not educated in separated state. It is possible to form ‘the natural man’ through subject education, for language and things are the representation of nature. When we interpreted in the sense of logic on the concept of nature, the former part and the latter part of education in Emile, the ‘things education’ and ‘language education’ can be connected as educational methods for exposing nature that is the purpose of education. What the education can do to recover human nature in a corrupt society is to make the student to be ‘the natural man in society’ as Rousseau said. Studying society that is expression of nature makes ‘the natural man in society’. Society is composed of ‘things’ and ‘language’, which are the content of the subject. Clearly, teachers can educate students to be a figure of the most beautiful human going to be holy through teaching only subjects to be worthy of subjects. ‘Teaching subjects to be worthy of subjects’ is to teach nature through the subject. . Keywords : nature, society, things education, language education, subject, J.J. Rousseau
The purpose of this study is to investigate the role of the education in a corrupt society. In Rousseau's Emile, ‘natural man in society’ is an ideal human who restored the human nature in a society that is broken. However, Emile has been criticized that there is an antithesis between the second half of the education of Emile and part of the former, such as ‘nature’ and ‘society’, ‘things education’ and ‘language education’. Several different concepts of nature in Emile lead to conflict between the former part of the education of Emile and part of the latter. So if we can interpret the consistent meaning of nature in Emile, the former part and the latter part of education in Emile can be not a contradictory education but a connected education as Rousseau mentioned. We can find three or more meanings of the concept of nature in Emile. The conflict between the former part and the latter part of education, such as ‘nature’ and ‘society’, appears when the concept of nature is interpreted to be a realistic meaning before the society. Nature as a realistic meaning before the society means that the person prior to society, primitive community and the God before the world created. According to this simple interpretation, nature is not connected with society. Therefore the meaning of nature should change from a realistic concept to a logical one. When we interpreted in the sense of logic on the concept of nature , ‘innate dispositions’ means the best well educated human figure and ‘anti-social attitude’ means the most ideal human before the distinction of the individual and society and ‘a divine providence. The rational principle’ means God of logical sense to make some in the ideal state. As meaning of a logical concept, nature appearing in the various concepts in Emile in the same sense, it is the view from the various aspects of nature, but it is the state of the best human beings, the ideal figure. Therefore, nature is the purpose of education. Nature as the purpose of education, can be inferred from the society that has appeared in the world, that we will not be able to know in search of experience. Relationship of ‘society’ between ‘nature’ can be likened to a relationship of ‘natura naturans’ and ‘natura naturta’. It is only ‘natura naturta’ that exist in this world, ‘natura naturans’ can only be inferred through ‘natura naturta’. Similarly, it is only a society to exist in the real, nature is only inferred in society. Nature exists in the shape of ‘language’ and ‘things’ which are expressions of his in the society. ‘Things’ is a non-verbal symbol of nature and ‘language’ is a conceptual representation of nature. Both can become ‘subject’ which is the content of education. Further, ‘language’ has been educated with ‘things’ in the field of education such as concept and example, they are not educated in separated state. It is possible to form ‘the natural man’ through subject education, for language and things are the representation of nature. When we interpreted in the sense of logic on the concept of nature, the former part and the latter part of education in Emile, the ‘things education’ and ‘language education’ can be connected as educational methods for exposing nature that is the purpose of education. What the education can do to recover human nature in a corrupt society is to make the student to be ‘the natural man in society’ as Rousseau said. Studying society that is expression of nature makes ‘the natural man in society’. Society is composed of ‘things’ and ‘language’, which are the content of the subject. Clearly, teachers can educate students to be a figure of the most beautiful human going to be holy through teaching only subjects to be worthy of subjects. ‘Teaching subjects to be worthy of subjects’ is to teach nature through the subject. . Keywords : nature, society, things education, language education, subject, J.J. Rousseau
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