이 연구는 청소년기 연령별․성별에 따른 뉴로피드백 훈련의 효과를 검증할 목적으로 이루어졌다. 연구를 위해 경기도 남부지역에 거주하는 초․중․고등학교 청소년을 실험군과 비교군 각각 15명씩으로 구분하여 총 90명에게 뉴로피드백 훈련을 실시하였다. 2009년 11월부터 2010년 3월까지 총 20~25회의 훈련을 받도록 하였으며 주 2~3회씩, 회당 20분~50분씩 훈련을 제한하여 실시하였다. 수집한 데이터는 SPSS 12.0으로 통계처리 하였으며 다음과 같은 결과를 살펴볼 수 있었다. 첫째, 청소년기 뇌와 뇌파는 어떤 특징을 보이는가에 대해서는 크게 세가지로 정리할 수 있었다. 우선, 청소년기 뇌에서 나타나는 가장 큰 특징은 ...
이 연구는 청소년기 연령별․성별에 따른 뉴로피드백 훈련의 효과를 검증할 목적으로 이루어졌다. 연구를 위해 경기도 남부지역에 거주하는 초․중․고등학교 청소년을 실험군과 비교군 각각 15명씩으로 구분하여 총 90명에게 뉴로피드백 훈련을 실시하였다. 2009년 11월부터 2010년 3월까지 총 20~25회의 훈련을 받도록 하였으며 주 2~3회씩, 회당 20분~50분씩 훈련을 제한하여 실시하였다. 수집한 데이터는 SPSS 12.0으로 통계처리 하였으며 다음과 같은 결과를 살펴볼 수 있었다. 첫째, 청소년기 뇌와 뇌파는 어떤 특징을 보이는가에 대해서는 크게 세가지로 정리할 수 있었다. 우선, 청소년기 뇌에서 나타나는 가장 큰 특징은 전전두엽의 발달로서 시냅스의 과잉생산, 시냅스의 전정, 그리고 수초화 과정을 통해 뇌가 정교해지고 추상적인 사고가 발달하게 된다. 다음으로, 청소년기 뇌에서는 저알파파에서 고알파로의 이동, 세타파 대 저베타파의 비율 증가와 같은 뇌파의 속파화 과정이 나타난다. 마지막으로, 학습의 과정에 있는 청소년기에는 연령별․성별에 따라 공통적인 특징도 있지만 서로 다른 특징을 나타내며 뇌가 발달하게 된다. 둘째, 뉴로피드백 훈련에 따른 청소년기 연령별 효과는 어떻게 다른가에 대해서 이 연구에서 변수로 사용한 12개의 지수 가운데 초등학교 8개, 중 학교 10개, 고등학교 5개 지수에서 유의미한 결과를 보여주었다. 그 중에서 중학교 실험군에서의 훈련 효과가 가장 두드러지게 나타났다. 이에 대한 구체적인 결과는 네 가지로 살펴볼 수 있다. 우선, 초․중․고등학교 모두에서 주의지수와 활성지수 향상에 효과가 있음을 확인하였다. 이들 지수의 향상은 청소년기 뇌의 전전두엽의 활성화, 학습을 방해하는 세타파와 같은 서파들이 감소되고 저알파대역에서 고알파대역으로 점점 속파화되어 주의집중력이 향상되었다는 것을 의미하는 것이었다. 다음으로, 초․중등학교에서 자기조절지수와 항스트레스지수 향상에 효과가 있음이 검증되었다. 뇌의 자율적인 회복 능력인 자기조절지수와 육체적․정신적 태도와 관련된 항스트레스지수의 향상은 연령이 낮을수록 보다 빠른 효과를 나타내었다. 또한, 중․고등학교에서 정서지수 향상에 효과가 있음이 검증되었다.정서적인 안정상태를 평가하는 정서지수는 연령이 높을수록 효과가 있었음을 알 수 있었다. 마지막으로, 초․중․고등학교 모두에서 뇌기능의 종합적 평가지수인 뇌지수 향상에 효과가 있음이 확인되었다. 이러한 결과는 뉴로피드백 훈련이 전전두엽 기능의 향상에 효과가 있음을 종합적으로 검증해 주는 것이었다. 셋째, 뉴로피드백 훈련에 따른 여자청소년과 남자청소년의 효과는 어떻게 다른가에 대해 남자 초등학생은 1개, 여자는 7개의 지수에서 효과가 있었음을 보여 주었다. 남자 중학생은 7개, 여자는 4개 지수에서 효과를 보였으며 남자 고등학생은 5개, 여자는 4개 지수에서 효과를 보여주었다. 구체적인 결과는 다음의 두 가지로 정리할 수 있다. 우선, 뉴로피드백 훈련의 효과가 성별에 따라 시기적으로 차이가 있음을 확인할 수 있었다. 여자는 초등학교에서, 남자는 중학교에서 가장 높은 효과를 나타냈다. 이것은 뇌의 변화에 있어서 여자가 남자보다 수초화를 1~2년정도 빨리 경험한다는 기존의 연구결과들을 그대로 반영하는 것이었다. 다음으로, 뉴로피드백훈련의 효과가 성별에 따라 차이가 있음을 확인하였다. 남자와 여자 모두 공통적으로 정서지수와 활성지수의 향상을 보고하였으나 항스트레스지수는 남자에게서만 나타났고 정서지수에서는 여자에게서만 효과를 나타냈다. 남자와 여자의 경우 스트레스와 정서를 담당하는 뇌기능적인 면에 차이가있는데 결과적으로 뉴로피드백 훈련이 전전두엽에 영향을 주고 있음을 분명히 반영하는 것이었다. 이러한 연구결과를 바탕으로 다음과 같은 결론에 도달하였다. 첫째, 뉴로피드백 훈련은 학습을 방해하는 세타파의 감소를 유도하고 저베타파(SMR)을 활성화해 줌으로써 청소년기 학습능력 및 효율을 높이는 데 기여할 수 있을 것이다. 둘째, 뉴로피드백 훈련은 뇌의 정보처리능력을 향상하는 데 필요한 알파파와 저베타파의 활성을 유도해 줌으로써 청소년기 정보처리능력과 효율을 높이는 데 도움을 줄 수 있을 것이다. 셋째, 뉴로피드백 훈련은 델타파 및 고베타파와 같은 높은 진폭의 뇌파를 조절하여 줌으로써 두뇌의 에너지 효율을 높여주고 스트레스의 저항력을 향상시킬 뿐만 아니라 일상에서의 생활태도를 주도적으로 개선해 줄 수 있을 것이다. 넷째, 뉴로피드백 훈련은 알파파의 훈련을 통해 정서적으로 보다 안정 된 상태를 만들어 줌으로써 청소년기 정서안정에 기여할 수 있을 것이다. 이 연구에서는 청소년기의 연령별․성별에 대한 논의를 하면서 통계결과가 보여주는 논의에 집중하였는데 사실 이러한 논의가 평균적인 의미에서의 차이였지 한 개인에게 나타나는 어떤 특성을 분류하기 위한 척도를 본 것은 아니라는 점을 밝혀두는 바이다. 아울러 이 연구결과들이 다양한 접근을 통해 재현될 수 있어야 할 것이며 뉴로피드백 훈련의
이 연구는 청소년기 연령별․성별에 따른 뉴로피드백 훈련의 효과를 검증할 목적으로 이루어졌다. 연구를 위해 경기도 남부지역에 거주하는 초․중․고등학교 청소년을 실험군과 비교군 각각 15명씩으로 구분하여 총 90명에게 뉴로피드백 훈련을 실시하였다. 2009년 11월부터 2010년 3월까지 총 20~25회의 훈련을 받도록 하였으며 주 2~3회씩, 회당 20분~50분씩 훈련을 제한하여 실시하였다. 수집한 데이터는 SPSS 12.0으로 통계처리 하였으며 다음과 같은 결과를 살펴볼 수 있었다. 첫째, 청소년기 뇌와 뇌파는 어떤 특징을 보이는가에 대해서는 크게 세가지로 정리할 수 있었다. 우선, 청소년기 뇌에서 나타나는 가장 큰 특징은 전전두엽의 발달로서 시냅스의 과잉생산, 시냅스의 전정, 그리고 수초화 과정을 통해 뇌가 정교해지고 추상적인 사고가 발달하게 된다. 다음으로, 청소년기 뇌에서는 저알파파에서 고알파로의 이동, 세타파 대 저베타파의 비율 증가와 같은 뇌파의 속파화 과정이 나타난다. 마지막으로, 학습의 과정에 있는 청소년기에는 연령별․성별에 따라 공통적인 특징도 있지만 서로 다른 특징을 나타내며 뇌가 발달하게 된다. 둘째, 뉴로피드백 훈련에 따른 청소년기 연령별 효과는 어떻게 다른가에 대해서 이 연구에서 변수로 사용한 12개의 지수 가운데 초등학교 8개, 중 학교 10개, 고등학교 5개 지수에서 유의미한 결과를 보여주었다. 그 중에서 중학교 실험군에서의 훈련 효과가 가장 두드러지게 나타났다. 이에 대한 구체적인 결과는 네 가지로 살펴볼 수 있다. 우선, 초․중․고등학교 모두에서 주의지수와 활성지수 향상에 효과가 있음을 확인하였다. 이들 지수의 향상은 청소년기 뇌의 전전두엽의 활성화, 학습을 방해하는 세타파와 같은 서파들이 감소되고 저알파대역에서 고알파대역으로 점점 속파화되어 주의집중력이 향상되었다는 것을 의미하는 것이었다. 다음으로, 초․중등학교에서 자기조절지수와 항스트레스지수 향상에 효과가 있음이 검증되었다. 뇌의 자율적인 회복 능력인 자기조절지수와 육체적․정신적 태도와 관련된 항스트레스지수의 향상은 연령이 낮을수록 보다 빠른 효과를 나타내었다. 또한, 중․고등학교에서 정서지수 향상에 효과가 있음이 검증되었다.정서적인 안정상태를 평가하는 정서지수는 연령이 높을수록 효과가 있었음을 알 수 있었다. 마지막으로, 초․중․고등학교 모두에서 뇌기능의 종합적 평가지수인 뇌지수 향상에 효과가 있음이 확인되었다. 이러한 결과는 뉴로피드백 훈련이 전전두엽 기능의 향상에 효과가 있음을 종합적으로 검증해 주는 것이었다. 셋째, 뉴로피드백 훈련에 따른 여자청소년과 남자청소년의 효과는 어떻게 다른가에 대해 남자 초등학생은 1개, 여자는 7개의 지수에서 효과가 있었음을 보여 주었다. 남자 중학생은 7개, 여자는 4개 지수에서 효과를 보였으며 남자 고등학생은 5개, 여자는 4개 지수에서 효과를 보여주었다. 구체적인 결과는 다음의 두 가지로 정리할 수 있다. 우선, 뉴로피드백 훈련의 효과가 성별에 따라 시기적으로 차이가 있음을 확인할 수 있었다. 여자는 초등학교에서, 남자는 중학교에서 가장 높은 효과를 나타냈다. 이것은 뇌의 변화에 있어서 여자가 남자보다 수초화를 1~2년정도 빨리 경험한다는 기존의 연구결과들을 그대로 반영하는 것이었다. 다음으로, 뉴로피드백훈련의 효과가 성별에 따라 차이가 있음을 확인하였다. 남자와 여자 모두 공통적으로 정서지수와 활성지수의 향상을 보고하였으나 항스트레스지수는 남자에게서만 나타났고 정서지수에서는 여자에게서만 효과를 나타냈다. 남자와 여자의 경우 스트레스와 정서를 담당하는 뇌기능적인 면에 차이가있는데 결과적으로 뉴로피드백 훈련이 전전두엽에 영향을 주고 있음을 분명히 반영하는 것이었다. 이러한 연구결과를 바탕으로 다음과 같은 결론에 도달하였다. 첫째, 뉴로피드백 훈련은 학습을 방해하는 세타파의 감소를 유도하고 저베타파(SMR)을 활성화해 줌으로써 청소년기 학습능력 및 효율을 높이는 데 기여할 수 있을 것이다. 둘째, 뉴로피드백 훈련은 뇌의 정보처리능력을 향상하는 데 필요한 알파파와 저베타파의 활성을 유도해 줌으로써 청소년기 정보처리능력과 효율을 높이는 데 도움을 줄 수 있을 것이다. 셋째, 뉴로피드백 훈련은 델타파 및 고베타파와 같은 높은 진폭의 뇌파를 조절하여 줌으로써 두뇌의 에너지 효율을 높여주고 스트레스의 저항력을 향상시킬 뿐만 아니라 일상에서의 생활태도를 주도적으로 개선해 줄 수 있을 것이다. 넷째, 뉴로피드백 훈련은 알파파의 훈련을 통해 정서적으로 보다 안정 된 상태를 만들어 줌으로써 청소년기 정서안정에 기여할 수 있을 것이다. 이 연구에서는 청소년기의 연령별․성별에 대한 논의를 하면서 통계결과가 보여주는 논의에 집중하였는데 사실 이러한 논의가 평균적인 의미에서의 차이였지 한 개인에게 나타나는 어떤 특성을 분류하기 위한 척도를 본 것은 아니라는 점을 밝혀두는 바이다. 아울러 이 연구결과들이 다양한 접근을 통해 재현될 수 있어야 할 것이며 뉴로피드백 훈련의
The purpose of this study was to verify the effect of neurofeedback training on adolescence groups that are different in age and sex. The experiment was carried out with people who living in Southern part of Kyonggi Province; elementary, middle, high school students participated. It was separated by...
The purpose of this study was to verify the effect of neurofeedback training on adolescence groups that are different in age and sex. The experiment was carried out with people who living in Southern part of Kyonggi Province; elementary, middle, high school students participated. It was separated by experimental and comparison groups each of students 15, a total of 90 students were trained neurofeedback. From November 2009 to March 2010, each were under training about 20-25 times, 2-3 times a week, during 20 to 50 minutes, was conducted by limiting training. Statistical data collected were processed with the SPSS 12.0 and examined results were as follows: First, the adolescent brain and EEG features represent three things. 1) The greatest features of adolescent brain are the prefrontal development, exuberance of synapses, synaptic pruning, and the myelin process. During this period, the brain development of sophisticated thinking apparent. 2) The changes in low alpha into high alpha, theta wave versus low beta waves increase in the rate, also fast EEG changes appear. 3) In adolescence, there are common features that are represented by each age and sex but there are also different characteristics while the brain had developed. Second, students received neurofeedback training among the 12 variables on the effect of different age groups, 8 elementary schools, 10 middle schools, 5 high schools showed significant results. The results of middle shools were most active. Concrete results are the following: 1) All experimental groups of Neurofeedback training effect was confirmed in the attention quotient and activation quotient. The improvement of the adolescent these quotient were meant to increase attention and concentration. such as that prefrontal brain activation, slow wave decreased such as theta waves and change of low-alpha waves into the high-alpha wave. 2) In elementary and middle schools, neurofeedback training enhanced self-control quotient and stress resistance quotient was verified. These quotient effect was faster in the lower age group. improvement in the emotional quotient in middle and high school has the effect was verified. Emotional stable state were more effective in the higher age group. 3) All experimental groups of Neurofeedback Training effect was confirmed in the Brain quotient. These results of Neurofeedback training is effective in improving functional prefrontal. Third, neurofeedback training, according to the girls and boys and the differences of effects it shows, that boys as elementary school students in the 1, girls in the 7 variables showed the effect. Middle school boys in the 7, girls in the 4 variables showed the effects. And high school boys 5, girls in the 4 variables showed the effect. Concrete results can be organized into two. 1) First of all, effect of neurofeedback training, showed differeces in each periods by each sex. Girls in the elementary school, boys in the middle school were most effective. Boys experience myelination that reflects functional differences earlier than girls about 1-2 years. 2) The effects of neurofeedback training, according to the sex differences were confirmed. Both boy and girl of common attention quotient and activation quotient showed improvement. However, only boys showed stress resistance quotient, only girls showed emotional quotient. they also have differences in some part of brain that are responsible for stress and emotion. As a result, neurofeedback training affects the prefrontal lobe. Based on the results of these studies, the following conclusions were reached. First, it interfering with neurofeedback is a learning exercise decrease of Theta waves, to a low beta wave(SMR) helps the activation. This will contribute to increase efficiency for adolescent learning. Second, neurofeedback training induces the activity the alpha and low beta, so the information processing capacity and efficiency will help to increase for adolescence. Third, neurofeedback training, high amplitude waves, such as delta waves or high beta allows to adjust. This increases the energy efficiency of the brain and improves resistance to stress. Therefore, attitudes of youth will be able to improve the initiative. Fourth, Neurofeedback training will be able to contribute to the emotional adolescence.
The purpose of this study was to verify the effect of neurofeedback training on adolescence groups that are different in age and sex. The experiment was carried out with people who living in Southern part of Kyonggi Province; elementary, middle, high school students participated. It was separated by experimental and comparison groups each of students 15, a total of 90 students were trained neurofeedback. From November 2009 to March 2010, each were under training about 20-25 times, 2-3 times a week, during 20 to 50 minutes, was conducted by limiting training. Statistical data collected were processed with the SPSS 12.0 and examined results were as follows: First, the adolescent brain and EEG features represent three things. 1) The greatest features of adolescent brain are the prefrontal development, exuberance of synapses, synaptic pruning, and the myelin process. During this period, the brain development of sophisticated thinking apparent. 2) The changes in low alpha into high alpha, theta wave versus low beta waves increase in the rate, also fast EEG changes appear. 3) In adolescence, there are common features that are represented by each age and sex but there are also different characteristics while the brain had developed. Second, students received neurofeedback training among the 12 variables on the effect of different age groups, 8 elementary schools, 10 middle schools, 5 high schools showed significant results. The results of middle shools were most active. Concrete results are the following: 1) All experimental groups of Neurofeedback training effect was confirmed in the attention quotient and activation quotient. The improvement of the adolescent these quotient were meant to increase attention and concentration. such as that prefrontal brain activation, slow wave decreased such as theta waves and change of low-alpha waves into the high-alpha wave. 2) In elementary and middle schools, neurofeedback training enhanced self-control quotient and stress resistance quotient was verified. These quotient effect was faster in the lower age group. improvement in the emotional quotient in middle and high school has the effect was verified. Emotional stable state were more effective in the higher age group. 3) All experimental groups of Neurofeedback Training effect was confirmed in the Brain quotient. These results of Neurofeedback training is effective in improving functional prefrontal. Third, neurofeedback training, according to the girls and boys and the differences of effects it shows, that boys as elementary school students in the 1, girls in the 7 variables showed the effect. Middle school boys in the 7, girls in the 4 variables showed the effects. And high school boys 5, girls in the 4 variables showed the effect. Concrete results can be organized into two. 1) First of all, effect of neurofeedback training, showed differeces in each periods by each sex. Girls in the elementary school, boys in the middle school were most effective. Boys experience myelination that reflects functional differences earlier than girls about 1-2 years. 2) The effects of neurofeedback training, according to the sex differences were confirmed. Both boy and girl of common attention quotient and activation quotient showed improvement. However, only boys showed stress resistance quotient, only girls showed emotional quotient. they also have differences in some part of brain that are responsible for stress and emotion. As a result, neurofeedback training affects the prefrontal lobe. Based on the results of these studies, the following conclusions were reached. First, it interfering with neurofeedback is a learning exercise decrease of Theta waves, to a low beta wave(SMR) helps the activation. This will contribute to increase efficiency for adolescent learning. Second, neurofeedback training induces the activity the alpha and low beta, so the information processing capacity and efficiency will help to increase for adolescence. Third, neurofeedback training, high amplitude waves, such as delta waves or high beta allows to adjust. This increases the energy efficiency of the brain and improves resistance to stress. Therefore, attitudes of youth will be able to improve the initiative. Fourth, Neurofeedback training will be able to contribute to the emotional adolescence.
주제어
#뉴로피드백 훈련 청소년기 연령별?성별 효과와 경향성 뇌기능 분석 세타비율의 감소 주의지수 활성지수 항스트레스지수 정서지수 좌우뇌균형지수 Neurofeedback training Adolescence age and sex effects inclination of brain wave Brain quotient analysis the reduction of rate of theta wave Attention quotient Activation quotient Stress resistence quotient Emotion quotient Corelation quotient
학위논문 정보
저자
변윤언
학위수여기관
서울불교대학원대학교
학위구분
국내박사
학과
심신통합치유학과
지도교수
박병운
발행연도
2010
총페이지
ix, 132 p.
키워드
뉴로피드백 훈련 청소년기 연령별?성별 효과와 경향성 뇌기능 분석 세타비율의 감소 주의지수 활성지수 항스트레스지수 정서지수 좌우뇌균형지수 Neurofeedback training Adolescence age and sex effects inclination of brain wave Brain quotient analysis the reduction of rate of theta wave Attention quotient Activation quotient Stress resistence quotient Emotion quotient Corelation quotient
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.