본 연구는 Marcia의 자아정체감 지위 이론에 대해 고찰하고 자아정체감 형성에 관해 새로운 시각으로 접근하는 Berzonsky의 자아정체감 유형을 살펴보는데 그 목적이 있다. 이를 위해 Marcia의 자아정체감 지위와 Berzonsky의 자아정체감 유형 간의 관계를 살펴보고, 지위와 유형에 따른 심리사회적 성숙의 차이를 확인하였다. 또한 Berzonsky의 주장에 따라서 자아정체감 유형과 심리사회적성숙의 관계에서 관여가 매개효과를 하는지 검증하였다. 본 연구를 위해서 국내 서울에 소재한 4년제 대학에 재학 중인 대학생 345명의 데이터를 사용하여 분석하였다. 그 결과, 자아정체감 지위와 유형 간에는 상관관계가 확인되었으며, 자아정체감 지위와 유형에 따른 심리사회적성숙의 차이를 확인한 결과, 자아정체감 성취는 다른 지위들보다 성숙한 것으로 나타났으나 유예지위와 유실지위는 차별적인 특성이 확인되지 않았다. 자아정체감 유형의 경우, 심리사회적 성숙의 수준이 정보 지향적, 규범 지향적, 혼미/회피 지향적 순으로 나타났다. 마지막으로 자아정체감 유형과 심리사회적 성숙의 관계에서 관여의 매개효과가 있는 것으로 나타났다. 연구결과를 토대로 본 연구의 학문적 의의 및 시사점, 그리고 제한점과 추후 연구 과제에 대해 논의하였다.
본 연구는 Marcia의 자아정체감 지위 이론에 대해 고찰하고 자아정체감 형성에 관해 새로운 시각으로 접근하는 Berzonsky의 자아정체감 유형을 살펴보는데 그 목적이 있다. 이를 위해 Marcia의 자아정체감 지위와 Berzonsky의 자아정체감 유형 간의 관계를 살펴보고, 지위와 유형에 따른 심리사회적 성숙의 차이를 확인하였다. 또한 Berzonsky의 주장에 따라서 자아정체감 유형과 심리사회적성숙의 관계에서 관여가 매개효과를 하는지 검증하였다. 본 연구를 위해서 국내 서울에 소재한 4년제 대학에 재학 중인 대학생 345명의 데이터를 사용하여 분석하였다. 그 결과, 자아정체감 지위와 유형 간에는 상관관계가 확인되었으며, 자아정체감 지위와 유형에 따른 심리사회적성숙의 차이를 확인한 결과, 자아정체감 성취는 다른 지위들보다 성숙한 것으로 나타났으나 유예지위와 유실지위는 차별적인 특성이 확인되지 않았다. 자아정체감 유형의 경우, 심리사회적 성숙의 수준이 정보 지향적, 규범 지향적, 혼미/회피 지향적 순으로 나타났다. 마지막으로 자아정체감 유형과 심리사회적 성숙의 관계에서 관여의 매개효과가 있는 것으로 나타났다. 연구결과를 토대로 본 연구의 학문적 의의 및 시사점, 그리고 제한점과 추후 연구 과제에 대해 논의하였다.
The purpose of this study is to investigate the relationship between identity status and Identity style and how these two variables were related to psycho-social maturity. Also, we investigate the mediating effects of commitment in the relationship between identity style and psycho-social maturity. ...
The purpose of this study is to investigate the relationship between identity status and Identity style and how these two variables were related to psycho-social maturity. Also, we investigate the mediating effects of commitment in the relationship between identity style and psycho-social maturity. The total of 345 college students(male 194, female 151) participated in the study. The results showed the followings. First, there were significant distinctions on frequency between identity status and identity style. Second, individuals with achievement, moratorium, foreclosure status of identity status showed much higher scores on psycho-social maturity than those with diffusion status. Third, in identity style, college students reported much higher scores on psycho-social maturity in order-information oriented, norm oriented, diffuse/avoidance oriented. Fourth, individuals with identity achievement status showed the highest commitment level whereas those with identity diffusion status showed the lowest commitment level. There were no significant differences between moratorium and foreclosure status on commitment level. Fifth, as expected, commitment variable mediated the relationship between identity style and psycho-social maturity. Limitations of the present study and suggestions for future research were discussed.
The purpose of this study is to investigate the relationship between identity status and Identity style and how these two variables were related to psycho-social maturity. Also, we investigate the mediating effects of commitment in the relationship between identity style and psycho-social maturity. The total of 345 college students(male 194, female 151) participated in the study. The results showed the followings. First, there were significant distinctions on frequency between identity status and identity style. Second, individuals with achievement, moratorium, foreclosure status of identity status showed much higher scores on psycho-social maturity than those with diffusion status. Third, in identity style, college students reported much higher scores on psycho-social maturity in order-information oriented, norm oriented, diffuse/avoidance oriented. Fourth, individuals with identity achievement status showed the highest commitment level whereas those with identity diffusion status showed the lowest commitment level. There were no significant differences between moratorium and foreclosure status on commitment level. Fifth, as expected, commitment variable mediated the relationship between identity style and psycho-social maturity. Limitations of the present study and suggestions for future research were discussed.
주제어
#대학생 자아정체감 지위 자아정체감 유형 심리사회적 성숙
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.