최근 학교 내외에서 일어나는 학교폭력과 외부인에 의한 성폭력범죄는 심각하다. 이에 대한 정부 및 관련기관의 정책대안은 다양하게 마련되었다. 그러나 여전히 큰 성과를 거두지 못한 것이 현실이다. 본 연구의 목적은 CPTED 기법을 적용하여 안전한 학교를 조성하는데 있다. 안전한 학교는 CCTV 등의 물리적 요소, 배움터지킴이 등의 인적 요소, 그리고 안전 교육 프로그램 등의 요소가 함께 적용되어야 효과적으로 달성될 수 있다. 본 연구는 기본적인 CPTED 원리와 실천방안을 학교건축 특성에 맞게 정리하였다. 그리고 국내외 학교 ...
최근 학교 내외에서 일어나는 학교폭력과 외부인에 의한 성폭력범죄는 심각하다. 이에 대한 정부 및 관련기관의 정책대안은 다양하게 마련되었다. 그러나 여전히 큰 성과를 거두지 못한 것이 현실이다. 본 연구의 목적은 CPTED 기법을 적용하여 안전한 학교를 조성하는데 있다. 안전한 학교는 CCTV 등의 물리적 요소, 배움터지킴이 등의 인적 요소, 그리고 안전 교육 프로그램 등의 요소가 함께 적용되어야 효과적으로 달성될 수 있다. 본 연구는 기본적인 CPTED 원리와 실천방안을 학교건축 특성에 맞게 정리하였다. 그리고 국내외 학교 범죄예방 관련 연구 및 사례를 분석하였다. 또한 전국에 걸쳐 실시되고 있는 배움터지킴이 제도의 문제점을 보완함으로써 가정과 학교, 경찰과 지역사회가 유기적으로 연계하여 방안을 모색하였다. 이러한 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 학교특성에 적합한 물리적 환경개선이다. 외부인에 대한 출입을 통제하고 출입문을 제외하고 들어올 수 없도록 보완되어야 한다. 그리고 CCTV를 학교의 환경적 특성에 맞게 설치하여 학생들의 비행 및 폭력발생을 감독해야 한다. 둘째, 학교의 안전을 위한 인적 인프라를 구축하는 것이다. 물리적 환경개선을 통한 일차적인 범죄예방과 더불어, 배움터지킴이나 학교보안관 등을 적극 활용하여 범죄를 예방해야 한다. 셋째, 학교의 안전을 위한 교육 프로그램 개발이다. 안전교육 프로그램의 효과성을 높이기 위해서는 실제상황과 유사한 사례들을 직접 체험하여 방법들을 모색해야 한다. 학교가 범죄로부터 안전한 공간이 되기 위해서는 CPTED의 기본원리인 자연적 감시, 자연적 통제, 영역성의 확보 등에 기반을 둘 필요가 있다.
최근 학교 내외에서 일어나는 학교폭력과 외부인에 의한 성폭력범죄는 심각하다. 이에 대한 정부 및 관련기관의 정책대안은 다양하게 마련되었다. 그러나 여전히 큰 성과를 거두지 못한 것이 현실이다. 본 연구의 목적은 CPTED 기법을 적용하여 안전한 학교를 조성하는데 있다. 안전한 학교는 CCTV 등의 물리적 요소, 배움터지킴이 등의 인적 요소, 그리고 안전 교육 프로그램 등의 요소가 함께 적용되어야 효과적으로 달성될 수 있다. 본 연구는 기본적인 CPTED 원리와 실천방안을 학교건축 특성에 맞게 정리하였다. 그리고 국내외 학교 범죄예방 관련 연구 및 사례를 분석하였다. 또한 전국에 걸쳐 실시되고 있는 배움터지킴이 제도의 문제점을 보완함으로써 가정과 학교, 경찰과 지역사회가 유기적으로 연계하여 방안을 모색하였다. 이러한 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 학교특성에 적합한 물리적 환경개선이다. 외부인에 대한 출입을 통제하고 출입문을 제외하고 들어올 수 없도록 보완되어야 한다. 그리고 CCTV를 학교의 환경적 특성에 맞게 설치하여 학생들의 비행 및 폭력발생을 감독해야 한다. 둘째, 학교의 안전을 위한 인적 인프라를 구축하는 것이다. 물리적 환경개선을 통한 일차적인 범죄예방과 더불어, 배움터지킴이나 학교보안관 등을 적극 활용하여 범죄를 예방해야 한다. 셋째, 학교의 안전을 위한 교육 프로그램 개발이다. 안전교육 프로그램의 효과성을 높이기 위해서는 실제상황과 유사한 사례들을 직접 체험하여 방법들을 모색해야 한다. 학교가 범죄로부터 안전한 공간이 되기 위해서는 CPTED의 기본원리인 자연적 감시, 자연적 통제, 영역성의 확보 등에 기반을 둘 필요가 있다.
Recently, school violence in classroom or around school increases and sexual crimes against students committed by outsiders is regarded as social problem. In order to prevent theses crimes, governments and various institutes provide alternatives. Despite of the effort, no one can witness brilliant s...
Recently, school violence in classroom or around school increases and sexual crimes against students committed by outsiders is regarded as social problem. In order to prevent theses crimes, governments and various institutes provide alternatives. Despite of the effort, no one can witness brilliant success yet. Given that background, the purpose of this study is to secure safety in school area through CPTED(crime prevention through enviornmental design). Safer school can be achieved by the well-organized combination of physical factors as CCTV, human resource, and education programs for safety. This study provides basic principles of CPTED and practical alternatives with views on the previous case studies. In addition, it points out the problems in school police systems and suggest solutions by building social network. The results are as follows; First, it is necessary to rectify the school environment. For example, unidentified people are not allowed to access school and only one entrance door should be established for effective surveillance. Additionally, establishing CCTV in appropriate way to school environment is important to prevent crime or accidents in school. Second, enlarging human resource is a vital role in safer school. Along with physical factors, school police officers are required to increase the efficiency for safety in school area. Third, it is important to appreciate education programs for students safety. Applying practical methods into the safety programs is indispensible as to raise the effectiveness as well as to prevent crime victimization.
Recently, school violence in classroom or around school increases and sexual crimes against students committed by outsiders is regarded as social problem. In order to prevent theses crimes, governments and various institutes provide alternatives. Despite of the effort, no one can witness brilliant success yet. Given that background, the purpose of this study is to secure safety in school area through CPTED(crime prevention through enviornmental design). Safer school can be achieved by the well-organized combination of physical factors as CCTV, human resource, and education programs for safety. This study provides basic principles of CPTED and practical alternatives with views on the previous case studies. In addition, it points out the problems in school police systems and suggest solutions by building social network. The results are as follows; First, it is necessary to rectify the school environment. For example, unidentified people are not allowed to access school and only one entrance door should be established for effective surveillance. Additionally, establishing CCTV in appropriate way to school environment is important to prevent crime or accidents in school. Second, enlarging human resource is a vital role in safer school. Along with physical factors, school police officers are required to increase the efficiency for safety in school area. Third, it is important to appreciate education programs for students safety. Applying practical methods into the safety programs is indispensible as to raise the effectiveness as well as to prevent crime victimization.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.