[학위논문]따돌림 동화를 활용한 역할극이 만4세 유아의 조망수용능력 및 또래관계에 미치는 영향 The effects of role-play with listening to the stories involved in bullying on four-year-old children's perspective-taking ability and peer relations원문보기
또래에 의한 따돌림 행동이 학령기를 너머 유아를 대상으로 나타나고 있다. 이에 본 연구는 따돌림을 소재로 한 동화를 역할극으로 제공함으로써 만4세 유아를 대상으로 조망수용능력을 향상시켜 올바른 또래관계를 형성하도록 하고자 한다. 또한 올바른 따돌림 교육의 방향을 모색하여 현장에서 그 활용 가능성을 찾아보는 데 목적이 있다.
이를 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다.
1. 따돌림 동화를 활용한 역할극이 만4세 유아의 조망수용능력에 미치는 영향은 어떠한가?
2. 따돌림 동화를 활용한 역할극이 만4세 유아의 또래관계에 미치는 영향은 어떠한가?
본 연구의 대상은 서울시 도봉구의 S 유치원 만4세 유아이다. 실험집단은 햇님반 24명, 비교집단은 달님반 23명으로 총 47명이다. 실험은 일주일에 3회씩 4주동안 총 12회 실시되었다. 실험집단은 따돌림을 소재로 한 4편의 동화(반쪽이, 날 좀 도와 줘, 무지개 물고기, 돌려 줘 내 모자, 은빛 까마귀)를 활용하여 동화를 듣고 역할극 활동을 하였고 비교집단은 동화 듣기 활동만 실시하였다.
Hudson, Forman & Brion(1982)이 개발한 유아용 조망수용능력 측정도구를 번안한 신현옥(1995)의 도구를 다시 수정․보완한 이기영(2006)의 도구를 사용해 따돌림 동화를 활용한 역할극을 통해 조망수용능력을 측정하였다.
Fantuzzon, Manz & McDermott(1998)이 제작한 ...
또래에 의한 따돌림 행동이 학령기를 너머 유아를 대상으로 나타나고 있다. 이에 본 연구는 따돌림을 소재로 한 동화를 역할극으로 제공함으로써 만4세 유아를 대상으로 조망수용능력을 향상시켜 올바른 또래관계를 형성하도록 하고자 한다. 또한 올바른 따돌림 교육의 방향을 모색하여 현장에서 그 활용 가능성을 찾아보는 데 목적이 있다.
이를 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다.
1. 따돌림 동화를 활용한 역할극이 만4세 유아의 조망수용능력에 미치는 영향은 어떠한가?
2. 따돌림 동화를 활용한 역할극이 만4세 유아의 또래관계에 미치는 영향은 어떠한가?
본 연구의 대상은 서울시 도봉구의 S 유치원 만4세 유아이다. 실험집단은 햇님반 24명, 비교집단은 달님반 23명으로 총 47명이다. 실험은 일주일에 3회씩 4주동안 총 12회 실시되었다. 실험집단은 따돌림을 소재로 한 4편의 동화(반쪽이, 날 좀 도와 줘, 무지개 물고기, 돌려 줘 내 모자, 은빛 까마귀)를 활용하여 동화를 듣고 역할극 활동을 하였고 비교집단은 동화 듣기 활동만 실시하였다.
Hudson, Forman & Brion(1982)이 개발한 유아용 조망수용능력 측정도구를 번안한 신현옥(1995)의 도구를 다시 수정․보완한 이기영(2006)의 도구를 사용해 따돌림 동화를 활용한 역할극을 통해 조망수용능력을 측정하였다.
Fantuzzon, Manz & McDermott(1998)이 제작한 PIPPS(Penn Interactive Peer Play Scale)를 번안한 정현빈(2011)의 또래놀이 상호작용 평정척도를 사용하였다. 또래와의 상호작용 시 나타나는 놀이상호작용, 놀이방해, 놀이단절을 측정함으로써 또래관계의 변화를 분석 하였다.
수집된 자료는 SPSS 19.0 프로그램을 사용하여 실험집단과 비교집단 각각의 조망수용능력과 또래관계 사전과 사후의 점수 변화를 알아보기 위해 대응표본 t-test를 실시하였다.
본 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다.
첫째, 만4세 유아의 조망수용능력을 살펴보기 위해 따돌림 동화를 활용한 역할극을 실시한 실험집단과 따돌림 동화 감상만을 실시한 비교집단의 사전-사후의 점수의 차이를 검증한 결과, 실험집단의 조망수용능력만이 통계적으로 유의미한 차이가 나타났다. 비교집단은 점수 변화가 유의하지 않았다. 실험집단의 경우에는 비교집단과 달리 조망수용능력의 하위 영역인 타인의도조망수용능력, 타인사고조망수용능력, 타인감정조망수용능력에서 점수 변화가 유의하게 나타났다.
둘째, 만4세 유아의 또래관계를 살펴보기 위해 따돌림 동화를 활용한 역할극을 실시한 실험집단과 따돌림 동화 감상만을 실시한 비교집단의 사전-사후의 점수의 차이를 검증한 결과 실험집단의 또래관계만이 통계적으로 유의미한 차이가 나타났다. 비교집단은 점수 변화가 유의하지 않았다. 실험집단의 경우에는 비교집단과 달리 점수 변화가 유의하게 나타났다. 놀이상호작용의 점수가 유의하게 향상되었으며 놀이방해 및 놀이단절의 점수가 유의하게 감소되었다. 이러한 결과는 따돌림 동화를 활용한 역할극 활동이 만4세 유아의 조망수용능력과 또래관계 증진에 효과가 있음을 의미한다.
따라서 본 연구에서 도출된 결과는 따돌림 동화를 활용한 역할극을 유아교육기관에서 실시했을 때 만4세 유아의 조망수용능력과 또래관계 향상을 이끄는 효과적인 교수․학습 방법임을 시사해준다. 본 활동은 조망수용능력 및 또래관계의 향상을 통해 유아 스스로 따돌림 행동에 대한 올바른 가치관을 확립해나가는 방향을 제시한다는 점에서 의의를 가진다. 또한 유아를 대상으로 따돌림 행동을 주제로 하는 교육이 유치원 교육과정에 편성되어 운영되는 교육적 접근이 필요함을 시사하며 본 연구가 따돌림 행동을 예방하는 교육 프로그램 개발의 기초자료로 활용될 수 있음을 의미한다.
또래에 의한 따돌림 행동이 학령기를 너머 유아를 대상으로 나타나고 있다. 이에 본 연구는 따돌림을 소재로 한 동화를 역할극으로 제공함으로써 만4세 유아를 대상으로 조망수용능력을 향상시켜 올바른 또래관계를 형성하도록 하고자 한다. 또한 올바른 따돌림 교육의 방향을 모색하여 현장에서 그 활용 가능성을 찾아보는 데 목적이 있다.
이를 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다.
1. 따돌림 동화를 활용한 역할극이 만4세 유아의 조망수용능력에 미치는 영향은 어떠한가?
2. 따돌림 동화를 활용한 역할극이 만4세 유아의 또래관계에 미치는 영향은 어떠한가?
본 연구의 대상은 서울시 도봉구의 S 유치원 만4세 유아이다. 실험집단은 햇님반 24명, 비교집단은 달님반 23명으로 총 47명이다. 실험은 일주일에 3회씩 4주동안 총 12회 실시되었다. 실험집단은 따돌림을 소재로 한 4편의 동화(반쪽이, 날 좀 도와 줘, 무지개 물고기, 돌려 줘 내 모자, 은빛 까마귀)를 활용하여 동화를 듣고 역할극 활동을 하였고 비교집단은 동화 듣기 활동만 실시하였다.
Hudson, Forman & Brion(1982)이 개발한 유아용 조망수용능력 측정도구를 번안한 신현옥(1995)의 도구를 다시 수정․보완한 이기영(2006)의 도구를 사용해 따돌림 동화를 활용한 역할극을 통해 조망수용능력을 측정하였다.
Fantuzzon, Manz & McDermott(1998)이 제작한 PIPPS(Penn Interactive Peer Play Scale)를 번안한 정현빈(2011)의 또래놀이 상호작용 평정척도를 사용하였다. 또래와의 상호작용 시 나타나는 놀이상호작용, 놀이방해, 놀이단절을 측정함으로써 또래관계의 변화를 분석 하였다.
수집된 자료는 SPSS 19.0 프로그램을 사용하여 실험집단과 비교집단 각각의 조망수용능력과 또래관계 사전과 사후의 점수 변화를 알아보기 위해 대응표본 t-test를 실시하였다.
본 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다.
첫째, 만4세 유아의 조망수용능력을 살펴보기 위해 따돌림 동화를 활용한 역할극을 실시한 실험집단과 따돌림 동화 감상만을 실시한 비교집단의 사전-사후의 점수의 차이를 검증한 결과, 실험집단의 조망수용능력만이 통계적으로 유의미한 차이가 나타났다. 비교집단은 점수 변화가 유의하지 않았다. 실험집단의 경우에는 비교집단과 달리 조망수용능력의 하위 영역인 타인의도조망수용능력, 타인사고조망수용능력, 타인감정조망수용능력에서 점수 변화가 유의하게 나타났다.
둘째, 만4세 유아의 또래관계를 살펴보기 위해 따돌림 동화를 활용한 역할극을 실시한 실험집단과 따돌림 동화 감상만을 실시한 비교집단의 사전-사후의 점수의 차이를 검증한 결과 실험집단의 또래관계만이 통계적으로 유의미한 차이가 나타났다. 비교집단은 점수 변화가 유의하지 않았다. 실험집단의 경우에는 비교집단과 달리 점수 변화가 유의하게 나타났다. 놀이상호작용의 점수가 유의하게 향상되었으며 놀이방해 및 놀이단절의 점수가 유의하게 감소되었다. 이러한 결과는 따돌림 동화를 활용한 역할극 활동이 만4세 유아의 조망수용능력과 또래관계 증진에 효과가 있음을 의미한다.
따라서 본 연구에서 도출된 결과는 따돌림 동화를 활용한 역할극을 유아교육기관에서 실시했을 때 만4세 유아의 조망수용능력과 또래관계 향상을 이끄는 효과적인 교수․학습 방법임을 시사해준다. 본 활동은 조망수용능력 및 또래관계의 향상을 통해 유아 스스로 따돌림 행동에 대한 올바른 가치관을 확립해나가는 방향을 제시한다는 점에서 의의를 가진다. 또한 유아를 대상으로 따돌림 행동을 주제로 하는 교육이 유치원 교육과정에 편성되어 운영되는 교육적 접근이 필요함을 시사하며 본 연구가 따돌림 행동을 예방하는 교육 프로그램 개발의 기초자료로 활용될 수 있음을 의미한다.
Bullying behaviors among peers have been observed in preschool classrooms as well as in school classrooms. The propose of this study is to improve perspective-taking ability and to form desirable peer relations by presenting four-year-old children with the stories that are involved in bullying as ro...
Bullying behaviors among peers have been observed in preschool classrooms as well as in school classrooms. The propose of this study is to improve perspective-taking ability and to form desirable peer relations by presenting four-year-old children with the stories that are involved in bullying as role-play. Also, by searching the direction of the desirable education involved in bullying, we intend to apply it in the field.
The questions of this study are as fellows :
First, how does role-play with listening to the stories involved in bullying have an effect on four-year-old children's perspective-taking ability?
Second, how does role-play with listening to the stories involved in bullying have an effect on four-year-old children's peer relations?
The subjects of this study were total 47 four-year-old children, who were selected from S preschool in the Do-bong gu, Seoul. The experimental groups consisted of 24 children in Sun-class and 23 children in Moon-class. This observation was conducted 3 times every week for four weeks and was conducted total 12 times.
The children in the experimental groups were presented with 4 stories involved in bullying(a half, please help me, a rainbow fish, give back my hat, silvery crow). and then these children listened to the stories and played a role. On the other hand, the children in the control group just listened to the stories.
The tool for measuring was developed by Hudson, Forman & Brion(1982) at first. After that, it was translated by Shin, huyn-ok(1995). Finally, it was modified and completed by Lee, gi-young(2006)
We measured perspective-taking ability through role-play with listening to the stories that were involved in bullying with the tool modified by Lee, gi-young(2006). Interactive Peer Play Scale (PIPPS) deviced by Fantuzzon, Manz & McDermott(1998) and translated by Jeong, hyun-bin(2011) was used for measuring the rating-scale in the peer play interactions. The changes of peer relations were analyzed by measuring Play Interaction, Play Disruption, and Play Disconnection, which could be showed while doing interaction with peers.
SPSS(19.0)program were used for the data analysis.
The collected data were analyzed by correspondence sample t-test to find the differences of pre-post scores in perspective-taking ability and peer relations between the experimental group and the control group.
The result of this study is summarized as follows :
First, To observe four-year-old children's perspective-taking ability, we had the children in the experimental groups listen to the stories and play a role. On the other hand, we had the children in the control group just listen to the stories. As a result, we found that there were significant differences only in perspective-taking ability of the experimental groups. The changes of pre-post scores were no significant differences in the control group. On the other hand, In the experimental groups, the changes of pre-post scores were significant differences in the other people's intention perspective-taking ability
which was in the lower category, the other people's thinking perspective-taking ability, the other people's emotion perspective-taking ability.
Second, To observe four-year-old children's peer relations, we had the children in the experimental groups listen to the stories and play a role. On the other hand, we had the children in the control group just listen to the stories. As a result, there were significant differences only in peer relations of the experimental groups. The changes of pre-post scores in the control group were no significant differences. On the other hand, we found that the changes of pre-post scores in the experimental groups were significant differences. Especially, the scores of Play Interaction were significantly increased, and the scores of Play Disruption, and Play Disconnection were significantly decreased. These results mean that role-play with listening to the stories that were involved in the bullying improved four-year-old children's perspective-taking ability and peer relations
In conclusion, this study suggest that role-play with listening to the stories involved in the bullying in the preschool educational facilities is an effective teaching and learning method for improving four-year-old children's perspective-taking ability and peer relations. This study is meaningful in that the participated children can have a right thinking about bullying behaviors by improving the children's perspective-taking ability and peer relations. Also, It is necessary that the education dealing with bullying behaviors should be included in the curriculums of all preschool educational facilities. Accordingly, we expect that the result of this study can be utilized to develop the education program for preventing bullying behaviors as the basic data.
Bullying behaviors among peers have been observed in preschool classrooms as well as in school classrooms. The propose of this study is to improve perspective-taking ability and to form desirable peer relations by presenting four-year-old children with the stories that are involved in bullying as role-play. Also, by searching the direction of the desirable education involved in bullying, we intend to apply it in the field.
The questions of this study are as fellows :
First, how does role-play with listening to the stories involved in bullying have an effect on four-year-old children's perspective-taking ability?
Second, how does role-play with listening to the stories involved in bullying have an effect on four-year-old children's peer relations?
The subjects of this study were total 47 four-year-old children, who were selected from S preschool in the Do-bong gu, Seoul. The experimental groups consisted of 24 children in Sun-class and 23 children in Moon-class. This observation was conducted 3 times every week for four weeks and was conducted total 12 times.
The children in the experimental groups were presented with 4 stories involved in bullying(a half, please help me, a rainbow fish, give back my hat, silvery crow). and then these children listened to the stories and played a role. On the other hand, the children in the control group just listened to the stories.
The tool for measuring was developed by Hudson, Forman & Brion(1982) at first. After that, it was translated by Shin, huyn-ok(1995). Finally, it was modified and completed by Lee, gi-young(2006)
We measured perspective-taking ability through role-play with listening to the stories that were involved in bullying with the tool modified by Lee, gi-young(2006). Interactive Peer Play Scale (PIPPS) deviced by Fantuzzon, Manz & McDermott(1998) and translated by Jeong, hyun-bin(2011) was used for measuring the rating-scale in the peer play interactions. The changes of peer relations were analyzed by measuring Play Interaction, Play Disruption, and Play Disconnection, which could be showed while doing interaction with peers.
SPSS(19.0)program were used for the data analysis.
The collected data were analyzed by correspondence sample t-test to find the differences of pre-post scores in perspective-taking ability and peer relations between the experimental group and the control group.
The result of this study is summarized as follows :
First, To observe four-year-old children's perspective-taking ability, we had the children in the experimental groups listen to the stories and play a role. On the other hand, we had the children in the control group just listen to the stories. As a result, we found that there were significant differences only in perspective-taking ability of the experimental groups. The changes of pre-post scores were no significant differences in the control group. On the other hand, In the experimental groups, the changes of pre-post scores were significant differences in the other people's intention perspective-taking ability
which was in the lower category, the other people's thinking perspective-taking ability, the other people's emotion perspective-taking ability.
Second, To observe four-year-old children's peer relations, we had the children in the experimental groups listen to the stories and play a role. On the other hand, we had the children in the control group just listen to the stories. As a result, there were significant differences only in peer relations of the experimental groups. The changes of pre-post scores in the control group were no significant differences. On the other hand, we found that the changes of pre-post scores in the experimental groups were significant differences. Especially, the scores of Play Interaction were significantly increased, and the scores of Play Disruption, and Play Disconnection were significantly decreased. These results mean that role-play with listening to the stories that were involved in the bullying improved four-year-old children's perspective-taking ability and peer relations
In conclusion, this study suggest that role-play with listening to the stories involved in the bullying in the preschool educational facilities is an effective teaching and learning method for improving four-year-old children's perspective-taking ability and peer relations. This study is meaningful in that the participated children can have a right thinking about bullying behaviors by improving the children's perspective-taking ability and peer relations. Also, It is necessary that the education dealing with bullying behaviors should be included in the curriculums of all preschool educational facilities. Accordingly, we expect that the result of this study can be utilized to develop the education program for preventing bullying behaviors as the basic data.
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