본 연구는 유아의 그리기 표현과 창의성과의 관계를 확인하기 위해 수행되었다. 대상은 사회, 경제적 수준이 중류에 속하는 만5세 남아 33명, 여아 17명, 총50명의 유아들로서 서울, 인천, 경기 지역으로 무선 표집 되었다. 유아의 그리기 미술표현 능력을 측정하기 위한 도구로는 신정숙(1989)의 미술활동 평가 척도, 오종숙(1988)의 요인별 평가척도와 지성애(2001)의 유아그리기 표상능력 측정도구를 수정 보완하여 작성한 것을 사용 하였고, 창의성을 측정하기 위한 검사 도구로는 이경화(2011)의 ‘유아용 통합 창의성 검사’를 사용하였다. 본 연구의 필요성과 목적에 따라 설정한 연구문제는 다음과 같다. 1. 그리기표현과 통합창의성 간에는 어떤 상관이 있는가? 2. 그리기표현과 언어창의성 간에는 어떤 상관이 있는가? 3. 그리기표현과 도형창의성 간에는 어떤 상관이 있는가? 4. 그리기표현과 창의적성격간에는 어떤 상관이 있는가? 그리기표현 검사와 창의성 검사 결과는 ...
본 연구는 유아의 그리기 표현과 창의성과의 관계를 확인하기 위해 수행되었다. 대상은 사회, 경제적 수준이 중류에 속하는 만5세 남아 33명, 여아 17명, 총50명의 유아들로서 서울, 인천, 경기 지역으로 무선 표집 되었다. 유아의 그리기 미술표현 능력을 측정하기 위한 도구로는 신정숙(1989)의 미술활동 평가 척도, 오종숙(1988)의 요인별 평가척도와 지성애(2001)의 유아그리기 표상능력 측정도구를 수정 보완하여 작성한 것을 사용 하였고, 창의성을 측정하기 위한 검사 도구로는 이경화(2011)의 ‘유아용 통합 창의성 검사’를 사용하였다. 본 연구의 필요성과 목적에 따라 설정한 연구문제는 다음과 같다. 1. 그리기표현과 통합창의성 간에는 어떤 상관이 있는가? 2. 그리기표현과 언어창의성 간에는 어떤 상관이 있는가? 3. 그리기표현과 도형창의성 간에는 어떤 상관이 있는가? 4. 그리기표현과 창의적성격간에는 어떤 상관이 있는가? 그리기표현 검사와 창의성 검사 결과는 Pearson 상관계수를 산출하여 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 그리기 표현능역과 창의성간에는 상관관계가 나타나지 않았다. 그러나 창의성의 하위요인을 살펴보면 언어 능력과 창의적 성격 간에는 유의미한 상관관계가 나타났다. 즉, 그리기 표현과 창의성 간에는 낮은 상관관계가 있음을 알 수 있다. 둘째, 그리기 표현능력과 언어창의성 간에는 상관관계가 나타나지 않았다. 그러나 그리기 표현능력의 하위요소인 주제표현, 풍부한 내용, 세부적 묘사, 화면구성에서 언어창의성의 유의미한 상관관계가 나타났다. 또한 언어능력의 하위요인 간의 상관관계에서는 상상력, 유창성, 독창성에서 유의미한 상관관계가 나타났다. 셋째, 그리기 표현능력과 도형창의성간에는 유의미한 상관관계가 나타나지 않았다. 그러나 그리기 표현능력 하위요인중 독창성과 도형능력의 하위요인인 도형 완성도와 도형능력에만 유의미한 상관관계를 나타났다. 또한 창의성의 도형능력의 하의요인간의 상관관계에서는 연속성 및 연결성, 도형 완성도, 새로운 요소첨가 주제에서 유의미한 상관관계가 나타났다. 넷째, 그리기 표현능력과 창의성 성격 간에는 모든 하의요인에서 상관관계가 나타나지 않았다. 즉, 그리기 표현능력은 창의적 성격에 영향을 미치지 않는 것으로 보인다. 다만 창의적 성격의 하위요인의 상관관계에서 호기심, 독립심, 모험심에서 유의미한 상관관계가 나타난다. 독립심은 호기심에 모험심은 호기심과 독립심에 유의미한 상관관계가 나타났다. 따라서 본 연구를 종합하면 그리기 표현 능력과 창의성의 관계를 살펴보면 하위요인에 따라 다양한 형태로 영향요인이 나타나는 것을 알 수 있다.
본 연구는 유아의 그리기 표현과 창의성과의 관계를 확인하기 위해 수행되었다. 대상은 사회, 경제적 수준이 중류에 속하는 만5세 남아 33명, 여아 17명, 총50명의 유아들로서 서울, 인천, 경기 지역으로 무선 표집 되었다. 유아의 그리기 미술표현 능력을 측정하기 위한 도구로는 신정숙(1989)의 미술활동 평가 척도, 오종숙(1988)의 요인별 평가척도와 지성애(2001)의 유아그리기 표상능력 측정도구를 수정 보완하여 작성한 것을 사용 하였고, 창의성을 측정하기 위한 검사 도구로는 이경화(2011)의 ‘유아용 통합 창의성 검사’를 사용하였다. 본 연구의 필요성과 목적에 따라 설정한 연구문제는 다음과 같다. 1. 그리기표현과 통합창의성 간에는 어떤 상관이 있는가? 2. 그리기표현과 언어창의성 간에는 어떤 상관이 있는가? 3. 그리기표현과 도형창의성 간에는 어떤 상관이 있는가? 4. 그리기표현과 창의적성격간에는 어떤 상관이 있는가? 그리기표현 검사와 창의성 검사 결과는 Pearson 상관계수를 산출하여 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 그리기 표현능역과 창의성간에는 상관관계가 나타나지 않았다. 그러나 창의성의 하위요인을 살펴보면 언어 능력과 창의적 성격 간에는 유의미한 상관관계가 나타났다. 즉, 그리기 표현과 창의성 간에는 낮은 상관관계가 있음을 알 수 있다. 둘째, 그리기 표현능력과 언어창의성 간에는 상관관계가 나타나지 않았다. 그러나 그리기 표현능력의 하위요소인 주제표현, 풍부한 내용, 세부적 묘사, 화면구성에서 언어창의성의 유의미한 상관관계가 나타났다. 또한 언어능력의 하위요인 간의 상관관계에서는 상상력, 유창성, 독창성에서 유의미한 상관관계가 나타났다. 셋째, 그리기 표현능력과 도형창의성간에는 유의미한 상관관계가 나타나지 않았다. 그러나 그리기 표현능력 하위요인중 독창성과 도형능력의 하위요인인 도형 완성도와 도형능력에만 유의미한 상관관계를 나타났다. 또한 창의성의 도형능력의 하의요인간의 상관관계에서는 연속성 및 연결성, 도형 완성도, 새로운 요소첨가 주제에서 유의미한 상관관계가 나타났다. 넷째, 그리기 표현능력과 창의성 성격 간에는 모든 하의요인에서 상관관계가 나타나지 않았다. 즉, 그리기 표현능력은 창의적 성격에 영향을 미치지 않는 것으로 보인다. 다만 창의적 성격의 하위요인의 상관관계에서 호기심, 독립심, 모험심에서 유의미한 상관관계가 나타난다. 독립심은 호기심에 모험심은 호기심과 독립심에 유의미한 상관관계가 나타났다. 따라서 본 연구를 종합하면 그리기 표현 능력과 창의성의 관계를 살펴보면 하위요인에 따라 다양한 형태로 영향요인이 나타나는 것을 알 수 있다.
This study was carried out in order to confirm relationship between young children's drawing expression and creativity. As the subjects were totally 50 young children with 33 boys and 17 girls at Western age 5 whose social and financial level belongs to middle class, they were randomly sampled in Se...
This study was carried out in order to confirm relationship between young children's drawing expression and creativity. As the subjects were totally 50 young children with 33 boys and 17 girls at Western age 5 whose social and financial level belongs to middle class, they were randomly sampled in Seoul, Incheon, and Gyeonggi area. A tool for measuring young children's drawing art expression ability was used what was prepared by modifying and supplementing Shin Jeong-suk(1989)'s art activity evaluation scale, Oh Jong-suk(1988)'s factor-based assessment scale, and Ji Seong-ae(2001)'s children's drawing representation ability measurement tool. A test tool for measuring creativity was used Lee Gyeong-hwa(2011)'s ‘Integrated Creativity Test for Young Children.’ The following are the research problems that were established according to necessity and objective of this study. 1. Which correlation is there between drawing expression and integrative creativity? 2. Which correlation is there between drawing expression and linguistic creativity? 3. Which correlation is there between drawing expression and figural creativity? 4. Which correlation is there between drawing expression and creative personality? The results of drawing expression test and creativity test were analyzed by calculating Pearson correlation coefficient. Summarizing the results of this study, they are as follows. First, correlation wasn't shown between drawing expression ability and creativity. However, examining sub-factors of creativity, the significant correlation was indicated between linguistic ability and creative personality. In other words, it can be known that there is low correlation between drawing expression and creativity. Second, correlation wasn't shown between drawing expression ability and linguistic creativity. However, the significant correlation of linguistic creativity was indicated in thematic expression, abundant contents, detailed depiction, and pictorial composition, which are sub-elements of drawing expression ability. Also, in correlation between linguistic ability and sub-factors, the significant correlation was shown in imagination, fluency, and originality. Third, significant correlation wasn't shown between drawing expression ability and figural creativity. However, the significant correlation was shown only in originality among sub-factors of drawing expression ability and in figural completion and figural ability, which are sub-factors of figural ability. Also, in correlation between creativity and sub-factors of figural ability, the signifiant correlation was shown in continuity & connectivity, figural completion, and new element addition theme. Fourth, between drawing expression ability and creative personality, the correlation was shown in all sub-factors. In other words, the drawing expression ability seems to have influence upon creative personality. Still, in correlation of sub-factors in creative personality, the significant correlation is indicated in curiosity, independence, and adventure. The significant correlation was shown in independent spirit with curiosity and in adventurous spirit with curiosity and independence. Accordingly, synthesizing this study, the influential factors can be known to be shown in diverse forms according to sub-factors given examining relationship between drawing expression ability and creativity.
This study was carried out in order to confirm relationship between young children's drawing expression and creativity. As the subjects were totally 50 young children with 33 boys and 17 girls at Western age 5 whose social and financial level belongs to middle class, they were randomly sampled in Seoul, Incheon, and Gyeonggi area. A tool for measuring young children's drawing art expression ability was used what was prepared by modifying and supplementing Shin Jeong-suk(1989)'s art activity evaluation scale, Oh Jong-suk(1988)'s factor-based assessment scale, and Ji Seong-ae(2001)'s children's drawing representation ability measurement tool. A test tool for measuring creativity was used Lee Gyeong-hwa(2011)'s ‘Integrated Creativity Test for Young Children.’ The following are the research problems that were established according to necessity and objective of this study. 1. Which correlation is there between drawing expression and integrative creativity? 2. Which correlation is there between drawing expression and linguistic creativity? 3. Which correlation is there between drawing expression and figural creativity? 4. Which correlation is there between drawing expression and creative personality? The results of drawing expression test and creativity test were analyzed by calculating Pearson correlation coefficient. Summarizing the results of this study, they are as follows. First, correlation wasn't shown between drawing expression ability and creativity. However, examining sub-factors of creativity, the significant correlation was indicated between linguistic ability and creative personality. In other words, it can be known that there is low correlation between drawing expression and creativity. Second, correlation wasn't shown between drawing expression ability and linguistic creativity. However, the significant correlation of linguistic creativity was indicated in thematic expression, abundant contents, detailed depiction, and pictorial composition, which are sub-elements of drawing expression ability. Also, in correlation between linguistic ability and sub-factors, the significant correlation was shown in imagination, fluency, and originality. Third, significant correlation wasn't shown between drawing expression ability and figural creativity. However, the significant correlation was shown only in originality among sub-factors of drawing expression ability and in figural completion and figural ability, which are sub-factors of figural ability. Also, in correlation between creativity and sub-factors of figural ability, the signifiant correlation was shown in continuity & connectivity, figural completion, and new element addition theme. Fourth, between drawing expression ability and creative personality, the correlation was shown in all sub-factors. In other words, the drawing expression ability seems to have influence upon creative personality. Still, in correlation of sub-factors in creative personality, the significant correlation is indicated in curiosity, independence, and adventure. The significant correlation was shown in independent spirit with curiosity and in adventurous spirit with curiosity and independence. Accordingly, synthesizing this study, the influential factors can be known to be shown in diverse forms according to sub-factors given examining relationship between drawing expression ability and creativity.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.