국문초록 유아의 창의성과 선호놀이 유형간의 관계 유아교육전공 한미숙 지 도 교 수 이경화 본 연구에서는 유아의 창의성이 놀이 활동 중에 선호하는 놀이 유형에 따라 차이가 있는지를 확인하기 위하여 창의성 검사를 실시하고, 유아의 놀이행동을 관찰하여 기록한 후 관계를 분석하였다. 그 결과를 통해 유아의 창의성과 선호놀이 유형간의 관계를 확인하였는데 이는 향후 창의성 계발을 위한 프로그램 구성에 도움이 될 것이라 여겼다. 이와 같은 목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 실시하여 이를 확인하였다. 연구문제 1. 유아의 창의성 수준에 따라 선호놀이 유형에 차이가 있을 것인가? 연구문제 2. 유아의 창의성과 선호놀이 유형 간에는 어떤 상관관계가 있을 것인가? 본 연구의 대상은 경기도에 소재하고 있는 어린이집 중에서 3개 기관을 무선 선정하고 재원중인 유아들 가운데 61명을 연구대상으로 선정하여 창의성 검사(이경화, 2012)와 놀이행동을 관찰기록 하였다. 연구결과는 다음과 같다. 유아의 창의성 수준에 따른 선호 놀이 유형간의 상관관계를 확인하기 위해 Pearson's 적률 ...
국문초록 유아의 창의성과 선호놀이 유형간의 관계 유아교육전공 한미숙 지 도 교 수 이경화 본 연구에서는 유아의 창의성이 놀이 활동 중에 선호하는 놀이 유형에 따라 차이가 있는지를 확인하기 위하여 창의성 검사를 실시하고, 유아의 놀이행동을 관찰하여 기록한 후 관계를 분석하였다. 그 결과를 통해 유아의 창의성과 선호놀이 유형간의 관계를 확인하였는데 이는 향후 창의성 계발을 위한 프로그램 구성에 도움이 될 것이라 여겼다. 이와 같은 목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 실시하여 이를 확인하였다. 연구문제 1. 유아의 창의성 수준에 따라 선호놀이 유형에 차이가 있을 것인가? 연구문제 2. 유아의 창의성과 선호놀이 유형 간에는 어떤 상관관계가 있을 것인가? 본 연구의 대상은 경기도에 소재하고 있는 어린이집 중에서 3개 기관을 무선 선정하고 재원중인 유아들 가운데 61명을 연구대상으로 선정하여 창의성 검사(이경화, 2012)와 놀이행동을 관찰기록 하였다. 연구결과는 다음과 같다. 유아의 창의성 수준에 따른 선호 놀이 유형간의 상관관계를 확인하기 위해 Pearson's 적률 상관계수를 산출하여 분석한 결과는 다음과 같다. 언어 창의성은 인지적 놀이(r=.568**)에서 부적 상관관계를 보이며, 사회적 놀이(r=.606**)에는 정적 상관관계를 보여 영향을 미치는 것으로 나타났다. 언어 창의성 점수가 높은 유아는 사회적 놀이에 적극 참여하며, 상대적으로 인지적 놀이는 선호하지 않는다는 것을 알 수 있다. 또한, 도형창의성 점수 수준 차이에서 선호놀이 유형과 통계적으로 상관관계가 거의 없는 것으로 나타났다. 결론적으로 유아의 창의성 성격과 창의성 능력은 비 참여 행동과 인지적 놀이 유형 간에는 부적 상관관계가 있으며, 사회적 놀이 유형간의 상관관계는 통계적으로 매우 유의미한 정적 상관관계가 나타났다. 마지막으로 인지적 놀이와 사회적 놀이의 상관관계는 매우 높은 상관관계(r=-.993**)가 나타나 매우 유의미한 것으로 확인되었다.
국문초록 유아의 창의성과 선호놀이 유형간의 관계 유아교육전공 한미숙 지 도 교 수 이경화 본 연구에서는 유아의 창의성이 놀이 활동 중에 선호하는 놀이 유형에 따라 차이가 있는지를 확인하기 위하여 창의성 검사를 실시하고, 유아의 놀이행동을 관찰하여 기록한 후 관계를 분석하였다. 그 결과를 통해 유아의 창의성과 선호놀이 유형간의 관계를 확인하였는데 이는 향후 창의성 계발을 위한 프로그램 구성에 도움이 될 것이라 여겼다. 이와 같은 목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 실시하여 이를 확인하였다. 연구문제 1. 유아의 창의성 수준에 따라 선호놀이 유형에 차이가 있을 것인가? 연구문제 2. 유아의 창의성과 선호놀이 유형 간에는 어떤 상관관계가 있을 것인가? 본 연구의 대상은 경기도에 소재하고 있는 어린이집 중에서 3개 기관을 무선 선정하고 재원중인 유아들 가운데 61명을 연구대상으로 선정하여 창의성 검사(이경화, 2012)와 놀이행동을 관찰기록 하였다. 연구결과는 다음과 같다. 유아의 창의성 수준에 따른 선호 놀이 유형간의 상관관계를 확인하기 위해 Pearson's 적률 상관계수를 산출하여 분석한 결과는 다음과 같다. 언어 창의성은 인지적 놀이(r=.568**)에서 부적 상관관계를 보이며, 사회적 놀이(r=.606**)에는 정적 상관관계를 보여 영향을 미치는 것으로 나타났다. 언어 창의성 점수가 높은 유아는 사회적 놀이에 적극 참여하며, 상대적으로 인지적 놀이는 선호하지 않는다는 것을 알 수 있다. 또한, 도형창의성 점수 수준 차이에서 선호놀이 유형과 통계적으로 상관관계가 거의 없는 것으로 나타났다. 결론적으로 유아의 창의성 성격과 창의성 능력은 비 참여 행동과 인지적 놀이 유형 간에는 부적 상관관계가 있으며, 사회적 놀이 유형간의 상관관계는 통계적으로 매우 유의미한 정적 상관관계가 나타났다. 마지막으로 인지적 놀이와 사회적 놀이의 상관관계는 매우 높은 상관관계(r=-.993**)가 나타나 매우 유의미한 것으로 확인되었다.
ABSTRACT Relationship between Creativity and Preferred Play Type of Young Children Major in Early Childhood Education, Han Mi-suk Supervised by Prof. Lee Kyung-Hwa The purpose of this study was to confirm whether there is difference in young children's creativity according to a preferred play type a...
ABSTRACT Relationship between Creativity and Preferred Play Type of Young Children Major in Early Childhood Education, Han Mi-suk Supervised by Prof. Lee Kyung-Hwa The purpose of this study was to confirm whether there is difference in young children's creativity according to a preferred play type among play activities. It carried out creativity test, observed and recorded young children's play behavior, and then analyzed relationship. Through the result, the relationship between young children's creativity and preferred play type was confirmed. This was considered to be likely conducive to forming a program for developing creativity henceforth. It carried out the following research problems according to this objective and identified this. Research problem 1. Will there be difference in a preferred play type according to young children's creativity level? Research problem 2. Which correlation will there be between young children's creativity and preferred play type? The subjects of this study were randomly selected 3 institutions among child care centers where are located in Gyeong-gi Province. Among young children who are attending, 61 people were selected as research subjects. Creativity test(Lee kyung-hwa, 2012) and play behavior were observed and recorded. The findings are as follows. The following are the results that analyzed by calculating Pearson's product moment correlation coefficient in order to confirm correlation with a preferred play type according to young children's creativity level. Linguistic creativity showed negative correlation in cognitive play(r=.568**) and showed positive correlation in social play(r=.606**), thereby having indicated to have influence. Young children with high score in linguistic creativity could be known to positively participate in social play and not to relatively prefer cognitive play. Also, it was indicated that there is almost no statistical correlation with a preferred play type in the difference of score level in figural creativity. In conclusion, young children's creative personality and creative ability were shown to have negative correlation with non-participation behavior and cognitive play type and to have very significant positive correlation statistically with social play type. Finally, correlation between cognitive play and social play was indicated to be very high correlation(r=-.993**), thereby having been identified to be very significant.
ABSTRACT Relationship between Creativity and Preferred Play Type of Young Children Major in Early Childhood Education, Han Mi-suk Supervised by Prof. Lee Kyung-Hwa The purpose of this study was to confirm whether there is difference in young children's creativity according to a preferred play type among play activities. It carried out creativity test, observed and recorded young children's play behavior, and then analyzed relationship. Through the result, the relationship between young children's creativity and preferred play type was confirmed. This was considered to be likely conducive to forming a program for developing creativity henceforth. It carried out the following research problems according to this objective and identified this. Research problem 1. Will there be difference in a preferred play type according to young children's creativity level? Research problem 2. Which correlation will there be between young children's creativity and preferred play type? The subjects of this study were randomly selected 3 institutions among child care centers where are located in Gyeong-gi Province. Among young children who are attending, 61 people were selected as research subjects. Creativity test(Lee kyung-hwa, 2012) and play behavior were observed and recorded. The findings are as follows. The following are the results that analyzed by calculating Pearson's product moment correlation coefficient in order to confirm correlation with a preferred play type according to young children's creativity level. Linguistic creativity showed negative correlation in cognitive play(r=.568**) and showed positive correlation in social play(r=.606**), thereby having indicated to have influence. Young children with high score in linguistic creativity could be known to positively participate in social play and not to relatively prefer cognitive play. Also, it was indicated that there is almost no statistical correlation with a preferred play type in the difference of score level in figural creativity. In conclusion, young children's creative personality and creative ability were shown to have negative correlation with non-participation behavior and cognitive play type and to have very significant positive correlation statistically with social play type. Finally, correlation between cognitive play and social play was indicated to be very high correlation(r=-.993**), thereby having been identified to be very significant.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.