‘신한류’열풍의 주축인 K-pop이 아시아를 넘어 글로벌화 되고 있는 추세다. 이에 글로벌화의 기점이 된 가수 싸이의 활약에 국내외 언론들의 관심과 집중이 모아지고 있다. 이러한 글로벌화를 이루어낸 싸이의 ‘강남스타일’은 2012년 7월 15일에 유튜브에 공개 된 이후 매일 평균 700만 건 이상 씩 조회수 증가를 보이며 2012년 세계 신기록으로 뮤직비디오의 정상을 달성했고 ...
‘신한류’열풍의 주축인 K-pop이 아시아를 넘어 글로벌화 되고 있는 추세다. 이에 글로벌화의 기점이 된 가수 싸이의 활약에 국내외 언론들의 관심과 집중이 모아지고 있다. 이러한 글로벌화를 이루어낸 싸이의 ‘강남스타일’은 2012년 7월 15일에 유튜브에 공개 된 이후 매일 평균 700만 건 이상 씩 조회수 증가를 보이며 2012년 세계 신기록으로 뮤직비디오의 정상을 달성했고 소셜미디어의 파급력을 입증한 동시에 뮤지션으로 세계적 입지를 다지게 된 계기가 되었다. 그 후 싸이는 후속곡‘젠틀맨’으로 해외 프로모션을 진행 하며, 유튜브 사상 최단기간 조회수 3억뷰를 달성 했다. 이러한 글로벌 적인 인기와 성공을 거둔 가수 싸이는 기존의 K-pop 의 아이돌 중심의 한시적인 경향으로 우리 음악에 관한 지속가능성의 우려가 제기된 시점에서 이루어낸 성과이며, IT와 음악콘텐츠가 융합된 결과물로 현재 창조산업의 육성을 강조하고 있는 정책적 시사점과 일치하며 더욱 부각되고 있다. 이에 본 연구는 K-pop의 성장 지속화 방안을 가수 싸이를 중심으로 세계 음반시장의 중심이라 할 수 있는 미국 음반시장에서 모색해 보았다. 연구 목표는 글로벌적인 인기를 누리고 있는 가수 싸이를 성공으로 이끌게 만든 미국 소비자들의 소셜미디어 이용행태와 그의 음악을 선호하게 된 요인이 무엇인지를 살펴보고, 현재의 글로벌적인 K-pop 열풍을 주도한 가수 싸이의 성공 요인을 중심으로 기존의 한류가 갖던 아시아지역에 한한 문화적 한계를 넘어 글로벌 시장에서 그 원인을 찾고자 한다. 연구 방법은 설문조사를 통해 검증하고 기존 아이돌 중심의 선행 연구들과는 다른 성공요인 강점을 연구 하였다. 그리고 향후의 지속적인 방안을 마련하기 위해 각계 핵심 전문가들의 인터뷰를 통해 모색 하고자 했다. 이 연구의 결과는 다음과 같다. 가수 싸이를 처음 알게 된 매체 중 가장 핵심적인 매체는 소셜미디어 이며, 가수 싸이의 음악을 글로벌화 하게 만든 가장 중요한 역할을 한 매체는 PC를 기반으로 한 인터넷을 통한 음악 감상으로 나타났다. 가수 싸이의 음악에 대한 미국 개별 소비자가 가장 선호하는 요인은 가수 싸이 뮤직비디오는 다양하고 웃긴 퍼포먼스와 재미 때문인 것으로 나타났다. 선호정도는 가수 싸이 음악을 따라 부를 수 있다는 응답으로 후크송(Hook song)의 선호 정도를 알 수 있다. 그리고 싸이의 음악을 글로벌화 하게 된 가장 중요한 역할을 한 매체는 성별에 따른 차이로 PC기반 인터넷 매체를 이용하는 남성이 여성에 비해 싸이의 음악을 감상하기 위한 매체로 활용하는 경우가 많은 것으로 나타났다. 가수 싸이를 처음 알게 된 매체는 인구통계학적 특성에 따른 연령별 차이로 소셜미디어 매체에서 10대가 20대나 30대에 비해 이용률이 높았으며, 가수 싸이의 음악에 대한 미국 소비자의 선호요인은 연령별에 따른 차이로 싸이의 유머러스한 재치와 영어 능통성, 일상적인 공간이지만 독특하고 색다른 무대배경, 강한비트와 경쾌한 리듬의 음악 등에서 모두 30대가 가장 선호하는 것으로 나타났다. 전문가의 인터뷰를 통한 싸이의 글로벌 지속 활성화 방안 결과는 첫째, 싸이 음악의 세계화를 위한 전략을 위해서는 그가 이루어낸 성공요소들을 발굴, 개발해 나가야 하며, 현지 메이저 배급사와의 협업과 현지화 전략을 통한 소셜미디어의 확산이 이루어져야 한다. 둘째, 고품질의 음악 콘텐츠 생산과 소셜 네트워킹 서비스를 활용한 가수 싸이만의 독보적인 채널 생산과 더불어 다국적 언어 지원 프로그램 서비스 확충으로 이를 기반으로 하는 플랫폼 개발이 이루어져야 한다. 셋째, 가수 싸이 음악의 세계화를 지속 하기 위한 기관의 역할은 먼저 그가 속한 기획사 내에서 국가적인 차원의 마케팅 및 홍보 인프라 구축이 필요하고, 홍보 전략의 고도화와 각 국가별 현지 코드를 분석한 쇼케이스 제작으로 현지인들에게 익숙함과 친근함을 더하는 것이 중요하다. 넷째, 방송 프로그램 제작사의 경우 현재 우리가 가진 방송프로그램을 통해 동시간대에 보고 즐길 수 있도록 소셜미디어를 통한 확산 서비스를 대폭 강화하고, 지속적인 홍보와 광고를 통해 열기가 식지 않은 적절한 시점에 이러한 전략들이 이루어져야 한다. 마지막으로 이러한 연구결과가 갖는 함의 및 이 연구의 한계와 더불어 후속연구를 위한 제언을 기술 하였다.
‘신한류’열풍의 주축인 K-pop이 아시아를 넘어 글로벌화 되고 있는 추세다. 이에 글로벌화의 기점이 된 가수 싸이의 활약에 국내외 언론들의 관심과 집중이 모아지고 있다. 이러한 글로벌화를 이루어낸 싸이의 ‘강남스타일’은 2012년 7월 15일에 유튜브에 공개 된 이후 매일 평균 700만 건 이상 씩 조회수 증가를 보이며 2012년 세계 신기록으로 뮤직비디오의 정상을 달성했고 소셜미디어의 파급력을 입증한 동시에 뮤지션으로 세계적 입지를 다지게 된 계기가 되었다. 그 후 싸이는 후속곡‘젠틀맨’으로 해외 프로모션을 진행 하며, 유튜브 사상 최단기간 조회수 3억뷰를 달성 했다. 이러한 글로벌 적인 인기와 성공을 거둔 가수 싸이는 기존의 K-pop 의 아이돌 중심의 한시적인 경향으로 우리 음악에 관한 지속가능성의 우려가 제기된 시점에서 이루어낸 성과이며, IT와 음악콘텐츠가 융합된 결과물로 현재 창조산업의 육성을 강조하고 있는 정책적 시사점과 일치하며 더욱 부각되고 있다. 이에 본 연구는 K-pop의 성장 지속화 방안을 가수 싸이를 중심으로 세계 음반시장의 중심이라 할 수 있는 미국 음반시장에서 모색해 보았다. 연구 목표는 글로벌적인 인기를 누리고 있는 가수 싸이를 성공으로 이끌게 만든 미국 소비자들의 소셜미디어 이용행태와 그의 음악을 선호하게 된 요인이 무엇인지를 살펴보고, 현재의 글로벌적인 K-pop 열풍을 주도한 가수 싸이의 성공 요인을 중심으로 기존의 한류가 갖던 아시아지역에 한한 문화적 한계를 넘어 글로벌 시장에서 그 원인을 찾고자 한다. 연구 방법은 설문조사를 통해 검증하고 기존 아이돌 중심의 선행 연구들과는 다른 성공요인 강점을 연구 하였다. 그리고 향후의 지속적인 방안을 마련하기 위해 각계 핵심 전문가들의 인터뷰를 통해 모색 하고자 했다. 이 연구의 결과는 다음과 같다. 가수 싸이를 처음 알게 된 매체 중 가장 핵심적인 매체는 소셜미디어 이며, 가수 싸이의 음악을 글로벌화 하게 만든 가장 중요한 역할을 한 매체는 PC를 기반으로 한 인터넷을 통한 음악 감상으로 나타났다. 가수 싸이의 음악에 대한 미국 개별 소비자가 가장 선호하는 요인은 가수 싸이 뮤직비디오는 다양하고 웃긴 퍼포먼스와 재미 때문인 것으로 나타났다. 선호정도는 가수 싸이 음악을 따라 부를 수 있다는 응답으로 후크송(Hook song)의 선호 정도를 알 수 있다. 그리고 싸이의 음악을 글로벌화 하게 된 가장 중요한 역할을 한 매체는 성별에 따른 차이로 PC기반 인터넷 매체를 이용하는 남성이 여성에 비해 싸이의 음악을 감상하기 위한 매체로 활용하는 경우가 많은 것으로 나타났다. 가수 싸이를 처음 알게 된 매체는 인구통계학적 특성에 따른 연령별 차이로 소셜미디어 매체에서 10대가 20대나 30대에 비해 이용률이 높았으며, 가수 싸이의 음악에 대한 미국 소비자의 선호요인은 연령별에 따른 차이로 싸이의 유머러스한 재치와 영어 능통성, 일상적인 공간이지만 독특하고 색다른 무대배경, 강한비트와 경쾌한 리듬의 음악 등에서 모두 30대가 가장 선호하는 것으로 나타났다. 전문가의 인터뷰를 통한 싸이의 글로벌 지속 활성화 방안 결과는 첫째, 싸이 음악의 세계화를 위한 전략을 위해서는 그가 이루어낸 성공요소들을 발굴, 개발해 나가야 하며, 현지 메이저 배급사와의 협업과 현지화 전략을 통한 소셜미디어의 확산이 이루어져야 한다. 둘째, 고품질의 음악 콘텐츠 생산과 소셜 네트워킹 서비스를 활용한 가수 싸이만의 독보적인 채널 생산과 더불어 다국적 언어 지원 프로그램 서비스 확충으로 이를 기반으로 하는 플랫폼 개발이 이루어져야 한다. 셋째, 가수 싸이 음악의 세계화를 지속 하기 위한 기관의 역할은 먼저 그가 속한 기획사 내에서 국가적인 차원의 마케팅 및 홍보 인프라 구축이 필요하고, 홍보 전략의 고도화와 각 국가별 현지 코드를 분석한 쇼케이스 제작으로 현지인들에게 익숙함과 친근함을 더하는 것이 중요하다. 넷째, 방송 프로그램 제작사의 경우 현재 우리가 가진 방송프로그램을 통해 동시간대에 보고 즐길 수 있도록 소셜미디어를 통한 확산 서비스를 대폭 강화하고, 지속적인 홍보와 광고를 통해 열기가 식지 않은 적절한 시점에 이러한 전략들이 이루어져야 한다. 마지막으로 이러한 연구결과가 갖는 함의 및 이 연구의 한계와 더불어 후속연구를 위한 제언을 기술 하였다.
K-pop, the major axis of new Hallyu, is being globalized beyond Asia. Thus, national and international media are paying attention to and focusing on the global activity of K-pop singer PSY. His song 'Gangnam Style,' which has achieved such globalization, daily increasingly received more than seven m...
K-pop, the major axis of new Hallyu, is being globalized beyond Asia. Thus, national and international media are paying attention to and focusing on the global activity of K-pop singer PSY. His song 'Gangnam Style,' which has achieved such globalization, daily increasingly received more than seven million views on average. It was the world record in 2012 and thus achieved the top of the music video views July 15, 2012. This proved an impact of social media and at he same time and provided an opportunity for Psy to establish his presence as a global musician. Since then, Psy pushed forward overseas promotion through his follow-up song ‘Gentleman,’which had 300 million views in the shortest time in YouTube. That Psy’global popularity and success is an outstanding outcome at the point especially when a concern about the substantiality of K-pop globalization was raised due to the limitations of temporal Hallyu centered around K-pop idols only. In addition, it is the result of the fusion of IT technologies and music contents, so this success is more emerging as it is consistent with the direction Korean government’s policy where he development of creative industries is emphasized. Hence, in this study a survey was conducted among consumers in the U.S. music market as the center of the world music market. Then, plans for the sustainable growth of K-pop were reviewed through the survey by focusing on social media usage patterns and personal preference factors in those U.S. consumers. In addition, interviews were conducted with various experts, aimed to initiate strategies to continue the worldwide success of K-pop singer Psy. The results of this study were found to be as follows: The survey results showed that it was by means of the social media that allowed them to assess K-pop singer Psy for the first time. It turned out that music listening over the PC-based internet played the most important role in globalizing Psy music. As for the factors for which individual consumers preferred Psy music most, respondents answered that it was because of Psy’s diverse music videos and funny performances. In the degree of their preference, respondents made a response that they could sing along to the Psy’song, suggesting their preference to the hook song of Psy music. In addition. with respect to gender difference in the most important medium that made a contribution to globalizing Psy music, male respondents showed more frequent use of the PC-based internet as the media to enjoy Psy music than female respondents. Concerning the media that respondents came to know Psy for the first time through, the survey results showed that teenagers had higher affinity for using social media than twenties or thirties, indicating age differences in terms of demographic characteristics. In the factors for U.S. consumers’preference to Psy music based on their demographic characteristics, thirties showed the highest preference to other ages in the preference to all the factors including Psy’s humorous wit, English profic iency, daily but different stage background, and strong beat and lively rhythm music. Subsequently, strategies to continue Psy’s global success through interviews with experts were proposed as follows: First, it is necessary to discover the factors of the success that he had achieved, to push forward the collaboration with major local distributors, and to allow social media to spread through localization strategies. Second, it is needed to produce high- quality music contents and Psy’unique channels utilizing social networking services. Additionally, it is required to develop plat forms base on those production strategies by expanding multi-national language support program services. Third, each institution’role to continue such globalization of Psy music should include building a marketing and promoting infrastructure at the national level in an agency he belongs to and adding the familiarity and friendliness with local people through the sophistication of promotion strategies and the design of a showcase where local codes by nation have been analyzed. Fourth, it is important for broadcast program production companies to significantly enhance their expansion services through social media so that local people can enjoy a variety of programs at the same time zone through a variety of broad programs that Korean broadcasting systems are producing. In addiction to that, it is also important to prevent the heat of Psy’s music from cooling down, through continuous promotion and advertising efforts. Finally, suggestions for future research were presented along with the implications and limitations of these findings.
K-pop, the major axis of new Hallyu, is being globalized beyond Asia. Thus, national and international media are paying attention to and focusing on the global activity of K-pop singer PSY. His song 'Gangnam Style,' which has achieved such globalization, daily increasingly received more than seven million views on average. It was the world record in 2012 and thus achieved the top of the music video views July 15, 2012. This proved an impact of social media and at he same time and provided an opportunity for Psy to establish his presence as a global musician. Since then, Psy pushed forward overseas promotion through his follow-up song ‘Gentleman,’which had 300 million views in the shortest time in YouTube. That Psy’global popularity and success is an outstanding outcome at the point especially when a concern about the substantiality of K-pop globalization was raised due to the limitations of temporal Hallyu centered around K-pop idols only. In addition, it is the result of the fusion of IT technologies and music contents, so this success is more emerging as it is consistent with the direction Korean government’s policy where he development of creative industries is emphasized. Hence, in this study a survey was conducted among consumers in the U.S. music market as the center of the world music market. Then, plans for the sustainable growth of K-pop were reviewed through the survey by focusing on social media usage patterns and personal preference factors in those U.S. consumers. In addition, interviews were conducted with various experts, aimed to initiate strategies to continue the worldwide success of K-pop singer Psy. The results of this study were found to be as follows: The survey results showed that it was by means of the social media that allowed them to assess K-pop singer Psy for the first time. It turned out that music listening over the PC-based internet played the most important role in globalizing Psy music. As for the factors for which individual consumers preferred Psy music most, respondents answered that it was because of Psy’s diverse music videos and funny performances. In the degree of their preference, respondents made a response that they could sing along to the Psy’song, suggesting their preference to the hook song of Psy music. In addition. with respect to gender difference in the most important medium that made a contribution to globalizing Psy music, male respondents showed more frequent use of the PC-based internet as the media to enjoy Psy music than female respondents. Concerning the media that respondents came to know Psy for the first time through, the survey results showed that teenagers had higher affinity for using social media than twenties or thirties, indicating age differences in terms of demographic characteristics. In the factors for U.S. consumers’preference to Psy music based on their demographic characteristics, thirties showed the highest preference to other ages in the preference to all the factors including Psy’s humorous wit, English profic iency, daily but different stage background, and strong beat and lively rhythm music. Subsequently, strategies to continue Psy’s global success through interviews with experts were proposed as follows: First, it is necessary to discover the factors of the success that he had achieved, to push forward the collaboration with major local distributors, and to allow social media to spread through localization strategies. Second, it is needed to produce high- quality music contents and Psy’unique channels utilizing social networking services. Additionally, it is required to develop plat forms base on those production strategies by expanding multi-national language support program services. Third, each institution’role to continue such globalization of Psy music should include building a marketing and promoting infrastructure at the national level in an agency he belongs to and adding the familiarity and friendliness with local people through the sophistication of promotion strategies and the design of a showcase where local codes by nation have been analyzed. Fourth, it is important for broadcast program production companies to significantly enhance their expansion services through social media so that local people can enjoy a variety of programs at the same time zone through a variety of broad programs that Korean broadcasting systems are producing. In addiction to that, it is also important to prevent the heat of Psy’s music from cooling down, through continuous promotion and advertising efforts. Finally, suggestions for future research were presented along with the implications and limitations of these findings.
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