수많은 소비자들은 인터넷을 통하여 많은 제품들을 구매하고 있으며, 구매하는 경로에 따라 소비자들의 태도가 변화하고 있다. 또한 많은 기업은 이러한 소비자들에게 자신들의 제품 및 서비스에 대한 정보를 노출시키기 위해서 더 많은 노력을 하고 있다. 특히 SNS의 서비스가 급증함에 따라 기업에서는 보다 더 효과적 마케팅 수단으로 SNS을 활용하여 소비자들은 다양한 제품을 보다 빠르고 쉽게 제공할 수 있었으며, 또한 소비자와 기업간의 커뮤니케이션을 통해 형성된 관계를 기업의 브랜드에 강화하는데 도움을 주고 있다. 본 연구는 SNS가 가지고 있는 특성인 ...
수많은 소비자들은 인터넷을 통하여 많은 제품들을 구매하고 있으며, 구매하는 경로에 따라 소비자들의 태도가 변화하고 있다. 또한 많은 기업은 이러한 소비자들에게 자신들의 제품 및 서비스에 대한 정보를 노출시키기 위해서 더 많은 노력을 하고 있다. 특히 SNS의 서비스가 급증함에 따라 기업에서는 보다 더 효과적 마케팅 수단으로 SNS을 활용하여 소비자들은 다양한 제품을 보다 빠르고 쉽게 제공할 수 있었으며, 또한 소비자와 기업간의 커뮤니케이션을 통해 형성된 관계를 기업의 브랜드에 강화하는데 도움을 주고 있다. 본 연구는 SNS가 가지고 있는 특성인 상호작용성, 정보제공성, 신뢰성, 유희성이 과연 브랜드 애착에 어떠한 영향을 미치늕지 알아보고 이렇게 형성된 브랜드 애착이 브랜드 충성도에 미치는지를 알아보고자 하는데 그 목적이 있다. 또한 제품 유형으로 쾌락적 제품과 실용적 제품에 따라 차이가 있는가를 확인하는데 연구의 목적을 두었다. 많은 기존 문헌 연구를 통해서 SNS의 4가지 특징인 상호작용성, 정보제공성, 신뢰성, 유희성이 쾌락적 제품과 실용적 제품에 따라 브랜드 애착에 미치는 영향에 어떠한 조절효과를 미치는지를 알아보았고, 브랜드 애착이 브랜드 충성도에 미치는 영향을 알아보았다. 본 연구는 SNS의 이용자들을 대상으로 온․오프라인 설문조사를 통해서 연구의 가설을 검증하였다. 가설 검증 분석 결과, 상호작용성은 쾌락적 제품과 실용적 제품에 모두 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 정보제공성과 신뢰성은 실용적 제품에만 유의한 영향을 미쳤다. 유희성은 쾌락적 제품에만 영향을 미치는 것으로 나타났다.
수많은 소비자들은 인터넷을 통하여 많은 제품들을 구매하고 있으며, 구매하는 경로에 따라 소비자들의 태도가 변화하고 있다. 또한 많은 기업은 이러한 소비자들에게 자신들의 제품 및 서비스에 대한 정보를 노출시키기 위해서 더 많은 노력을 하고 있다. 특히 SNS의 서비스가 급증함에 따라 기업에서는 보다 더 효과적 마케팅 수단으로 SNS을 활용하여 소비자들은 다양한 제품을 보다 빠르고 쉽게 제공할 수 있었으며, 또한 소비자와 기업간의 커뮤니케이션을 통해 형성된 관계를 기업의 브랜드에 강화하는데 도움을 주고 있다. 본 연구는 SNS가 가지고 있는 특성인 상호작용성, 정보제공성, 신뢰성, 유희성이 과연 브랜드 애착에 어떠한 영향을 미치늕지 알아보고 이렇게 형성된 브랜드 애착이 브랜드 충성도에 미치는지를 알아보고자 하는데 그 목적이 있다. 또한 제품 유형으로 쾌락적 제품과 실용적 제품에 따라 차이가 있는가를 확인하는데 연구의 목적을 두었다. 많은 기존 문헌 연구를 통해서 SNS의 4가지 특징인 상호작용성, 정보제공성, 신뢰성, 유희성이 쾌락적 제품과 실용적 제품에 따라 브랜드 애착에 미치는 영향에 어떠한 조절효과를 미치는지를 알아보았고, 브랜드 애착이 브랜드 충성도에 미치는 영향을 알아보았다. 본 연구는 SNS의 이용자들을 대상으로 온․오프라인 설문조사를 통해서 연구의 가설을 검증하였다. 가설 검증 분석 결과, 상호작용성은 쾌락적 제품과 실용적 제품에 모두 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 정보제공성과 신뢰성은 실용적 제품에만 유의한 영향을 미쳤다. 유희성은 쾌락적 제품에만 영향을 미치는 것으로 나타났다.
Recently, informatization is rapidly develop, so many customers are more feasible to obtain information through various media from many firms. and firms are also using the information environment for more providing more quickly to their firm’s information to be passed on to customers. Especially fir...
Recently, informatization is rapidly develop, so many customers are more feasible to obtain information through various media from many firms. and firms are also using the information environment for more providing more quickly to their firm’s information to be passed on to customers. Especially firms saved tremendous amount of money and time by using SNS for one of marketing tool, moreover firms diffused their firm’s information through communication with their customers and other customers. Relying on social identity theory and reciprocal action theory, in this paper assort four factors of SNS characteristics such as interactivity, informativeness, reliability, and pleasure. we develop a research model that explores the process of how a firm's four factors of SNS characteristics enhances consumers' brand attachment and loyalty. Moreover this study also examines the differential influence of a firm's four factors of SNS characteristics on brand attachment between the two product classes: hedonic products and utilitarian products. The results of this paper are following : interactivity, informativeness, reliability, had positive influences upon brand attachment, but only pleasure had not influences upon brand attachment. Moreover the influence of interactivity, interactivity on brand attachment is greater for hedonic products than for utilitarian products, and the influence of interactivity, informativeness, reliability on brand attachment is greater for utilitarian products than for hedonic products.
Recently, informatization is rapidly develop, so many customers are more feasible to obtain information through various media from many firms. and firms are also using the information environment for more providing more quickly to their firm’s information to be passed on to customers. Especially firms saved tremendous amount of money and time by using SNS for one of marketing tool, moreover firms diffused their firm’s information through communication with their customers and other customers. Relying on social identity theory and reciprocal action theory, in this paper assort four factors of SNS characteristics such as interactivity, informativeness, reliability, and pleasure. we develop a research model that explores the process of how a firm's four factors of SNS characteristics enhances consumers' brand attachment and loyalty. Moreover this study also examines the differential influence of a firm's four factors of SNS characteristics on brand attachment between the two product classes: hedonic products and utilitarian products. The results of this paper are following : interactivity, informativeness, reliability, had positive influences upon brand attachment, but only pleasure had not influences upon brand attachment. Moreover the influence of interactivity, interactivity on brand attachment is greater for hedonic products than for utilitarian products, and the influence of interactivity, informativeness, reliability on brand attachment is greater for utilitarian products than for hedonic products.
주제어
#SNS의 특성 상호작용성 정보제공성 신뢰성 유희성 브랜드 애착 브랜드 충성도 SNS(Social Networks Service) Characteristic Interactivity Informativeness Reliability Pleasure Brand Attachment Brand Loyalty Utilitarian Products and Hedonic Products
학위논문 정보
저자
이동훈
학위수여기관
경희대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
경영학과
지도교수
김준석
발행연도
2014
총페이지
iv, 82 p.
키워드
SNS의 특성 상호작용성 정보제공성 신뢰성 유희성 브랜드 애착 브랜드 충성도 SNS(Social Networks Service) Characteristic Interactivity Informativeness Reliability Pleasure Brand Attachment Brand Loyalty Utilitarian Products and Hedonic Products
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