21세기 들어 사회․문화적 요인의 변화와 생활 및 소비패턴의 변화, 소득수준의 향상으로 소비자의 욕구가 다변화 되었다. 또한 기술의 발달과 마케팅 환경의 변화로 제품의 품질과 서비스의 질이 비슷해지면서 더 이상 단순한 제품의 품질과 서비스만으로는 다변화된 소비자의 관심을 끌 수 없게 되었다. 따라서 기업들은 소비자의 관심을 끌고 판매촉진을 유도하기 위한 마케팅커뮤니케이션 활동에 많은 노력하고 있다. 하지만 현재의 소비자들은 TV, 라디오, 신문, 잡지 등의 전통적인 4대 매체를 활용한 ATL(Above The Line) 광고에 의해 전달되는 일방적인 정보습득 보다는 직접 자신이 참여하거나 체험을 통해 자신의 의견이 기업이나 제품에 반영되기를 원하고 있다. 따라서 기업들은 기존의 4대 매체 중심의 ATL광고의 대안으로 소비자와 직접적인 만남을 통해 마케팅 목적 달성이 가능한 Sales ...
21세기 들어 사회․문화적 요인의 변화와 생활 및 소비패턴의 변화, 소득수준의 향상으로 소비자의 욕구가 다변화 되었다. 또한 기술의 발달과 마케팅 환경의 변화로 제품의 품질과 서비스의 질이 비슷해지면서 더 이상 단순한 제품의 품질과 서비스만으로는 다변화된 소비자의 관심을 끌 수 없게 되었다. 따라서 기업들은 소비자의 관심을 끌고 판매촉진을 유도하기 위한 마케팅커뮤니케이션 활동에 많은 노력하고 있다. 하지만 현재의 소비자들은 TV, 라디오, 신문, 잡지 등의 전통적인 4대 매체를 활용한 ATL(Above The Line) 광고에 의해 전달되는 일방적인 정보습득 보다는 직접 자신이 참여하거나 체험을 통해 자신의 의견이 기업이나 제품에 반영되기를 원하고 있다. 따라서 기업들은 기존의 4대 매체 중심의 ATL광고의 대안으로 소비자와 직접적인 만남을 통해 마케팅 목적 달성이 가능한 Sales Promotion, PR, 이벤트 등 이른바 BTL(Below The Line) 활동에 주목하게 되었다. 기업의 마케팅커뮤니케이션 활동에 있어 BTL활동이 주목받는 이유는 소비자와의 직접적인 만남을 통해 제품에 대한 정보전달과 제품에 대한 경험적 가치를 제공하는 수단이기 때문이다. 특히 BTL활동 중 이벤트 활동은 기업의 마케팅커뮤니케이션 활동의 전략적 기초 도구로 가장 주목 받고 활발하게 전개되고 있다. 이벤트 활동은 ATL의 비효율성과 높은 비용으로 ATL에 한계를 느낀 기업들이 대안적 마케팅커뮤니케이션 활동으로 기업의 이윤을 창출 하는데 효과가 높다. 또한 이벤트 활동의 가장 큰 특징은 소비자와의 직접적인 만남을 통해 제품에 대한 직접적인 체험과 정보를 제공하는 쌍방향 커뮤니케이션 활동이라는 점이다. 이벤트에서 제공되는 직접적인 체험과 정보는 브랜드인지도 및 이미지 형성에 긍정적인 영향을 미치며, 이는 소비자의 제품 구매 시 구매의사에도 긍정적인 영향을 미치게 된다. 이러한 이벤트 활동은 기업의 마케팅 취지와 목적에 따라 축제, 레저, 관광, 스포츠, 공연, 문화, 전시, 판매촉진 등 다양한 분야에서 다양한 유형과 형태로 적용되어 활용되고 있다. 이처럼 이벤트 활동은 기업의 마케팅커뮤니케이션 활동의 전략적 도구로서 이론적, 실제적 중요성에도 불구하고 이벤트 개최 결과 와 실효적 효과 검증에 대한 실증연구가 부족한 상황이다. 기존의 이벤트에 대한 연구는 축제, 이벤트의 속성 및 태도, 스폰서 쉽 등에 관한 연구로 기업의 마케팅 담당자와 이벤트 기획자들에게 취지와 목적에 맞는 이벤트 전략 수립과 개최유형을 결정하기 위한 지침이나 기준을 제시하는 데 한계를 가지고 있다. 또한 이벤트 유형에 따라 소비자의 제공되는 체험과 정보전달 형태가 다르고 이에 따라 브랜드자산과 구매의도에 미치는 영향에 차이가 있음에도 불구하고 기존 연구에서는 이벤트 유형별 특성의 차이를 반영하지 못한 점에서 그 한계를 가지고 있다. 본 연구에서는 이벤트 활동이 기업의 마케팅커뮤니케이션 활동의 전략적 도구로서 브랜드 자산과 구매의도에 미치는 영향을 살펴보고자 한다. 연구 진행을 위하여 기업의 이벤트 활동 중 취지와 목적이 다른 전시이벤트, 문화이벤트 2가지 유형을 선정하여 본 연구에 활용 하였으며, 브랜드자산 구성 요소를 브랜드인지도와 이미지로 나누어 살펴보았다. 또한 본 연구의 목적을 검증하기 위해 다음과 같은 3개의 연구 가설을 설정하여 이를 검증 하였다. 첫째, 기업의 이벤트 활동(전시·문화이벤트)은 브랜드자산(인지도, 이미지)에 영향을 미칠 것이다. 둘째, 기업의 이벤트 활동(전시·문화이벤트)은 구매의도에 영향을 미칠 것이다. 셋째, 이벤트 활동에 의해 형성된 브랜드자산(인지도, 이미지)은 구매의도에 영향을 미칠 것 이다. 이와 같은 3가지 가설에 대한 검증 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 기업의 이벤트 활동(전시·문화이벤트)은 브랜드자산(인지도, 이미지)에 미치는 영향을 살펴본 결과 전시·문화이벤트 활동 모두 브랜드자산(이미지, 인지도)에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 연구 결과는 이벤트에서 제공되는 직접적인 체험과 정보는 소비자에게 인지적·감정적·행동적 정보처리 과정을 통해 브랜드인지도 및 이미지를 형성하는데 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 이벤트에 대한 만족도가 높을수록 브랜드인지도와 이미지에도 긍정적인 영향을 미쳐 브랜드에 대한 태도 역시 긍정적인 것으로 나타났다. 둘째, 기업의 이벤트 활동(전시·문화이벤트)이 구매의도에 미치는 영향에서는 전시·문화이벤트 활동 모두 구매의도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 이벤트에서 제공되는 직접적인 체험과 정보는 소비자의 구매행동에 있어 제품을 선택하는데 영향을 미친다고 볼 수 있다. 이벤트에서 제공되는 직접적인 체험과 정보에 대한 만족도가 높을수록 브랜드 자산(이미지, 인지도)에도 긍정적인 영향을 미치며, 브랜드에 대한 긍정적인 태도는 소비자의 구매행도에도 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 브랜드자산(이미지, 인지도)이 구매의도에 미치는 영향을 살펴본 결과 이벤트 활동에 의해 형성된 브랜드인지도와 이미지 모두 구매의도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 이벤트 활동에 의해 긍정적으로 구축된 브랜드인지도와 이미지는 소비자의 구매행동에도 긍정적인 영향을 미친다는 것을 의미하며, 구매의도는 브랜드자산에 의해 영향을 받는다고 할 수 있다. 이상의 연구결과를 통해 기업의 마케팅커뮤니케이션 활동에 있어 이벤트 활동의 중요성을 확인할 수 있었다. 이는 이벤트 활동이 기업의 마케팅커뮤니케이션 활동의 전략적 기초이자 쌍방향 커뮤니케이션 활동으로서 브랜드자산(인지도, 이미지) 형성에 긍정적인 영향을 미칠 뿐만 아니라 구매행동에도 긍정적인 영향을 미친다고 볼 수 있다. 따라서 기업은 마케팅 취지와 목적에 적합한 유형의 이벤트 개최와 참가자들의 만족도를 높일 수 있는 다양하고 종합적인 제품에 대한 체험과 충분한 정보를 제공해야 할 것이며, 이러한 이벤트 활동을 잘 관리하고 구축해 나가야 할 필요가 있다. 또한 이러한 연구결과는 이벤트 활동이 기업의 마케팅커뮤니케이션 활동의 전략적 도구로서 중요성을 증명하고, 이벤트 개최결과 와 유형별 이벤트 유형별 효과 검증을 토대로 향후 목적과 취지에 맞는 이벤트 전략 및 방향 수립, 개최 유형 결정, 체계적인 관리체계를 구축 할 수 있을 것이며, 기업의 마케팅커뮤니케이션 전략적 수단으로 이벤트의 활용방안에 대한 기초 자료와 기준을 제시하게 될 것으로 사료 된다.
21세기 들어 사회․문화적 요인의 변화와 생활 및 소비패턴의 변화, 소득수준의 향상으로 소비자의 욕구가 다변화 되었다. 또한 기술의 발달과 마케팅 환경의 변화로 제품의 품질과 서비스의 질이 비슷해지면서 더 이상 단순한 제품의 품질과 서비스만으로는 다변화된 소비자의 관심을 끌 수 없게 되었다. 따라서 기업들은 소비자의 관심을 끌고 판매촉진을 유도하기 위한 마케팅커뮤니케이션 활동에 많은 노력하고 있다. 하지만 현재의 소비자들은 TV, 라디오, 신문, 잡지 등의 전통적인 4대 매체를 활용한 ATL(Above The Line) 광고에 의해 전달되는 일방적인 정보습득 보다는 직접 자신이 참여하거나 체험을 통해 자신의 의견이 기업이나 제품에 반영되기를 원하고 있다. 따라서 기업들은 기존의 4대 매체 중심의 ATL광고의 대안으로 소비자와 직접적인 만남을 통해 마케팅 목적 달성이 가능한 Sales Promotion, PR, 이벤트 등 이른바 BTL(Below The Line) 활동에 주목하게 되었다. 기업의 마케팅커뮤니케이션 활동에 있어 BTL활동이 주목받는 이유는 소비자와의 직접적인 만남을 통해 제품에 대한 정보전달과 제품에 대한 경험적 가치를 제공하는 수단이기 때문이다. 특히 BTL활동 중 이벤트 활동은 기업의 마케팅커뮤니케이션 활동의 전략적 기초 도구로 가장 주목 받고 활발하게 전개되고 있다. 이벤트 활동은 ATL의 비효율성과 높은 비용으로 ATL에 한계를 느낀 기업들이 대안적 마케팅커뮤니케이션 활동으로 기업의 이윤을 창출 하는데 효과가 높다. 또한 이벤트 활동의 가장 큰 특징은 소비자와의 직접적인 만남을 통해 제품에 대한 직접적인 체험과 정보를 제공하는 쌍방향 커뮤니케이션 활동이라는 점이다. 이벤트에서 제공되는 직접적인 체험과 정보는 브랜드인지도 및 이미지 형성에 긍정적인 영향을 미치며, 이는 소비자의 제품 구매 시 구매의사에도 긍정적인 영향을 미치게 된다. 이러한 이벤트 활동은 기업의 마케팅 취지와 목적에 따라 축제, 레저, 관광, 스포츠, 공연, 문화, 전시, 판매촉진 등 다양한 분야에서 다양한 유형과 형태로 적용되어 활용되고 있다. 이처럼 이벤트 활동은 기업의 마케팅커뮤니케이션 활동의 전략적 도구로서 이론적, 실제적 중요성에도 불구하고 이벤트 개최 결과 와 실효적 효과 검증에 대한 실증연구가 부족한 상황이다. 기존의 이벤트에 대한 연구는 축제, 이벤트의 속성 및 태도, 스폰서 쉽 등에 관한 연구로 기업의 마케팅 담당자와 이벤트 기획자들에게 취지와 목적에 맞는 이벤트 전략 수립과 개최유형을 결정하기 위한 지침이나 기준을 제시하는 데 한계를 가지고 있다. 또한 이벤트 유형에 따라 소비자의 제공되는 체험과 정보전달 형태가 다르고 이에 따라 브랜드자산과 구매의도에 미치는 영향에 차이가 있음에도 불구하고 기존 연구에서는 이벤트 유형별 특성의 차이를 반영하지 못한 점에서 그 한계를 가지고 있다. 본 연구에서는 이벤트 활동이 기업의 마케팅커뮤니케이션 활동의 전략적 도구로서 브랜드 자산과 구매의도에 미치는 영향을 살펴보고자 한다. 연구 진행을 위하여 기업의 이벤트 활동 중 취지와 목적이 다른 전시이벤트, 문화이벤트 2가지 유형을 선정하여 본 연구에 활용 하였으며, 브랜드자산 구성 요소를 브랜드인지도와 이미지로 나누어 살펴보았다. 또한 본 연구의 목적을 검증하기 위해 다음과 같은 3개의 연구 가설을 설정하여 이를 검증 하였다. 첫째, 기업의 이벤트 활동(전시·문화이벤트)은 브랜드자산(인지도, 이미지)에 영향을 미칠 것이다. 둘째, 기업의 이벤트 활동(전시·문화이벤트)은 구매의도에 영향을 미칠 것이다. 셋째, 이벤트 활동에 의해 형성된 브랜드자산(인지도, 이미지)은 구매의도에 영향을 미칠 것 이다. 이와 같은 3가지 가설에 대한 검증 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 기업의 이벤트 활동(전시·문화이벤트)은 브랜드자산(인지도, 이미지)에 미치는 영향을 살펴본 결과 전시·문화이벤트 활동 모두 브랜드자산(이미지, 인지도)에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 연구 결과는 이벤트에서 제공되는 직접적인 체험과 정보는 소비자에게 인지적·감정적·행동적 정보처리 과정을 통해 브랜드인지도 및 이미지를 형성하는데 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 이벤트에 대한 만족도가 높을수록 브랜드인지도와 이미지에도 긍정적인 영향을 미쳐 브랜드에 대한 태도 역시 긍정적인 것으로 나타났다. 둘째, 기업의 이벤트 활동(전시·문화이벤트)이 구매의도에 미치는 영향에서는 전시·문화이벤트 활동 모두 구매의도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 이벤트에서 제공되는 직접적인 체험과 정보는 소비자의 구매행동에 있어 제품을 선택하는데 영향을 미친다고 볼 수 있다. 이벤트에서 제공되는 직접적인 체험과 정보에 대한 만족도가 높을수록 브랜드 자산(이미지, 인지도)에도 긍정적인 영향을 미치며, 브랜드에 대한 긍정적인 태도는 소비자의 구매행도에도 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 브랜드자산(이미지, 인지도)이 구매의도에 미치는 영향을 살펴본 결과 이벤트 활동에 의해 형성된 브랜드인지도와 이미지 모두 구매의도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 이벤트 활동에 의해 긍정적으로 구축된 브랜드인지도와 이미지는 소비자의 구매행동에도 긍정적인 영향을 미친다는 것을 의미하며, 구매의도는 브랜드자산에 의해 영향을 받는다고 할 수 있다. 이상의 연구결과를 통해 기업의 마케팅커뮤니케이션 활동에 있어 이벤트 활동의 중요성을 확인할 수 있었다. 이는 이벤트 활동이 기업의 마케팅커뮤니케이션 활동의 전략적 기초이자 쌍방향 커뮤니케이션 활동으로서 브랜드자산(인지도, 이미지) 형성에 긍정적인 영향을 미칠 뿐만 아니라 구매행동에도 긍정적인 영향을 미친다고 볼 수 있다. 따라서 기업은 마케팅 취지와 목적에 적합한 유형의 이벤트 개최와 참가자들의 만족도를 높일 수 있는 다양하고 종합적인 제품에 대한 체험과 충분한 정보를 제공해야 할 것이며, 이러한 이벤트 활동을 잘 관리하고 구축해 나가야 할 필요가 있다. 또한 이러한 연구결과는 이벤트 활동이 기업의 마케팅커뮤니케이션 활동의 전략적 도구로서 중요성을 증명하고, 이벤트 개최결과 와 유형별 이벤트 유형별 효과 검증을 토대로 향후 목적과 취지에 맞는 이벤트 전략 및 방향 수립, 개최 유형 결정, 체계적인 관리체계를 구축 할 수 있을 것이며, 기업의 마케팅커뮤니케이션 전략적 수단으로 이벤트의 활용방안에 대한 기초 자료와 기준을 제시하게 될 것으로 사료 된다.
Coming into the 21st century, the change of social and cultural elements, the change of living pattern and the improvement of income level diversified the desire of consumers, and the development of technology and the change of marketing environment standardized the quality of products and service. ...
Coming into the 21st century, the change of social and cultural elements, the change of living pattern and the improvement of income level diversified the desire of consumers, and the development of technology and the change of marketing environment standardized the quality of products and service. Now it is impossible any more to fulfill the diversified consumers' desire and draw their interest only with just the quality of products and service. Therefore, companies are making much effort in marketing communication activity to draw consumers' interest and to lead the sales promotion, the ultimate goal of marketing activity. Current consumers, however, want to take part by themselves or want their own opinions to be reflected to companies or products through experience, rather than receive information that is delivered one-sidedly to them through the ATL(Above The Line) activity that utilizes the 4 traditional media including TV, radio, newspaper and magazine. Therefore companies came to give attention to BTL(Below The Line) activity including Sales Promotion, PR and event that enables the attainment of marketing goal through direct meeting with consumers, as an alternative of the existing traditional 4 media-centered ATL(Above The Line) activity. The reason they look at the BTL(Below The Line) activity as a strategical means of corporate marketing communication activity is that it is a means to deliver information about products through direct meeting with consumers, and to provide an experiential value through direct experience. Especially the event activity, out of BTL activity, got the most attention as a strategic, basic tool of corporate marketing communication activity and showed an active development. The reason the event got the attention is that it is efficient in corporate's making profit with the interactive communication activity that provides consumers with a direct experience and information on products through direct meeting with them. It is also because the companies, which felt limitations with ATL due to its inefficiency and high cost, has had a great trust in the event as an alternative marketing communication activity. The biggest characteristics of the event activity is it provides consumers with a direct experience and information on products through direct meeting with them. The direct experience and information that the event provides has a positive effect on the formation of brand recognition and image, which in turn, has also a positive effect on the purchase behavior of the consumers in their purchasing. This event activity is applied and used in various patterns and forms in various fields like festival, leisure, tourism, sports, performance, culture, exhibition and sales promotion in accordance to the object and purpose. As such, the event activity is theoretically and practically important as a strategic, basic tool of corporate marketing communication activity. Nevertheless, the empirical research about the result of event and the verification of its effectiveness are not sufficient. The existing researches are about the attributes and attitude of festivals and events or sponsorship. They have limitations in presenting those in charge of marketing of companies and the event planners a guide or criteria to establish event strategy or to decide the opening pattern according to the object and purpose. This thesis tried to investigate the effect of event activity, a strategic tool of corporate marketing communication activity, on brand asset and purchase intention, centering around 2 kinds of event type as "exhibition" and "culture" that have a different object and purpose. In order to verify the purpose of this study centering around the event activity by each type, following 3 hypotheses were set up. First, the corporate event activity(exhibition, culture) will have an effect on the brand asset(recognition, image). Second, the corporate event activity(exhibition, culture) will have an effect on the purchase intention. Third, the brand asset(recognition, image) that was formed by event activity will have an effect on the purchase intention. Followings are the results of the verification on 3 types of hypothesis. First, the investigation of the effect of corporate event activity on the brand recognition and brand image, the brand assets, showed that both the exhibition event and culture event had an effect on the brand assets(image, recognition). This result suggested that as the degree of satisfaction at the experience and information provided by event was high, it had a positive effect on the brand recognition and brand image, the brand assets. As the degree of satisfaction at event was high, it had a positive effect on the brand recognition and brand image, showing also a positive attitude to brand. Second, as for the effect of corporate event activity on purchase intention, both the exhibition event and culture event had an effect on the purchase intention. This result suggests that the direct experience and information provided to consumers by event has an effect on consumers' purchase behavior in choosing a product. As the degree of satisfaction at the direct experience and information provided by event was higher, it had a positive effect on the brand assets(image, recognition). The positive attitude to a brand was found out to have a positive effect on the participants' purchase intention. Lastly, as for the effect of the brand recognition and brand image on purchase intention, both of the brand recognition and brand image formed by event activity had a positive effect on the purchase intention. This result means that the brand assets(image, recognition) positively built by event activity had a positive effect on consumers' purchase behavior, and the purchase intention was influenced by brand asset elements. Above result of the research confirmed the significance of the event activity as a strategical tool of corporate marketing communication activity. It suggests that the event activity, as a strategical basis of corporate marketing communication activity and an interactive communication medium with consumers, has a positive effect on the formation of the brand assets(image, recognition), as well as the purchase behavior. Therefore companies should open events with proper object and purpose, provide various and general experience or participating programs that could raise the degree of participants' satisfaction in events, and present sufficient information on products. Companies also need to build and manage such event activities. In conclusion, these results of the research proved the importance of event activity as a strategical tool of corporate marketing communication activity. Based on the result of event and the verification of its effectiveness by type, it might be possible to establish the strategy and direction of event activity according to the object and purpose, to decide the type of event to open and to build a systematical management system. This research might present the basic resources or criteria of the plan to utilize events as a strategical means of corporate marketing communication activity.
Coming into the 21st century, the change of social and cultural elements, the change of living pattern and the improvement of income level diversified the desire of consumers, and the development of technology and the change of marketing environment standardized the quality of products and service. Now it is impossible any more to fulfill the diversified consumers' desire and draw their interest only with just the quality of products and service. Therefore, companies are making much effort in marketing communication activity to draw consumers' interest and to lead the sales promotion, the ultimate goal of marketing activity. Current consumers, however, want to take part by themselves or want their own opinions to be reflected to companies or products through experience, rather than receive information that is delivered one-sidedly to them through the ATL(Above The Line) activity that utilizes the 4 traditional media including TV, radio, newspaper and magazine. Therefore companies came to give attention to BTL(Below The Line) activity including Sales Promotion, PR and event that enables the attainment of marketing goal through direct meeting with consumers, as an alternative of the existing traditional 4 media-centered ATL(Above The Line) activity. The reason they look at the BTL(Below The Line) activity as a strategical means of corporate marketing communication activity is that it is a means to deliver information about products through direct meeting with consumers, and to provide an experiential value through direct experience. Especially the event activity, out of BTL activity, got the most attention as a strategic, basic tool of corporate marketing communication activity and showed an active development. The reason the event got the attention is that it is efficient in corporate's making profit with the interactive communication activity that provides consumers with a direct experience and information on products through direct meeting with them. It is also because the companies, which felt limitations with ATL due to its inefficiency and high cost, has had a great trust in the event as an alternative marketing communication activity. The biggest characteristics of the event activity is it provides consumers with a direct experience and information on products through direct meeting with them. The direct experience and information that the event provides has a positive effect on the formation of brand recognition and image, which in turn, has also a positive effect on the purchase behavior of the consumers in their purchasing. This event activity is applied and used in various patterns and forms in various fields like festival, leisure, tourism, sports, performance, culture, exhibition and sales promotion in accordance to the object and purpose. As such, the event activity is theoretically and practically important as a strategic, basic tool of corporate marketing communication activity. Nevertheless, the empirical research about the result of event and the verification of its effectiveness are not sufficient. The existing researches are about the attributes and attitude of festivals and events or sponsorship. They have limitations in presenting those in charge of marketing of companies and the event planners a guide or criteria to establish event strategy or to decide the opening pattern according to the object and purpose. This thesis tried to investigate the effect of event activity, a strategic tool of corporate marketing communication activity, on brand asset and purchase intention, centering around 2 kinds of event type as "exhibition" and "culture" that have a different object and purpose. In order to verify the purpose of this study centering around the event activity by each type, following 3 hypotheses were set up. First, the corporate event activity(exhibition, culture) will have an effect on the brand asset(recognition, image). Second, the corporate event activity(exhibition, culture) will have an effect on the purchase intention. Third, the brand asset(recognition, image) that was formed by event activity will have an effect on the purchase intention. Followings are the results of the verification on 3 types of hypothesis. First, the investigation of the effect of corporate event activity on the brand recognition and brand image, the brand assets, showed that both the exhibition event and culture event had an effect on the brand assets(image, recognition). This result suggested that as the degree of satisfaction at the experience and information provided by event was high, it had a positive effect on the brand recognition and brand image, the brand assets. As the degree of satisfaction at event was high, it had a positive effect on the brand recognition and brand image, showing also a positive attitude to brand. Second, as for the effect of corporate event activity on purchase intention, both the exhibition event and culture event had an effect on the purchase intention. This result suggests that the direct experience and information provided to consumers by event has an effect on consumers' purchase behavior in choosing a product. As the degree of satisfaction at the direct experience and information provided by event was higher, it had a positive effect on the brand assets(image, recognition). The positive attitude to a brand was found out to have a positive effect on the participants' purchase intention. Lastly, as for the effect of the brand recognition and brand image on purchase intention, both of the brand recognition and brand image formed by event activity had a positive effect on the purchase intention. This result means that the brand assets(image, recognition) positively built by event activity had a positive effect on consumers' purchase behavior, and the purchase intention was influenced by brand asset elements. Above result of the research confirmed the significance of the event activity as a strategical tool of corporate marketing communication activity. It suggests that the event activity, as a strategical basis of corporate marketing communication activity and an interactive communication medium with consumers, has a positive effect on the formation of the brand assets(image, recognition), as well as the purchase behavior. Therefore companies should open events with proper object and purpose, provide various and general experience or participating programs that could raise the degree of participants' satisfaction in events, and present sufficient information on products. Companies also need to build and manage such event activities. In conclusion, these results of the research proved the importance of event activity as a strategical tool of corporate marketing communication activity. Based on the result of event and the verification of its effectiveness by type, it might be possible to establish the strategy and direction of event activity according to the object and purpose, to decide the type of event to open and to build a systematical management system. This research might present the basic resources or criteria of the plan to utilize events as a strategical means of corporate marketing communication activity.
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