오늘날 외식산업은 가처분소득의 증대, 맞벌이 부부의 증가, 핵가족화, 주 5일제 등 으로 그 규모가 커지고 있다. 외식은 현대인의 생활에서 사회적 환경과 생활패턴이 바쁘게 변하면서 가계 식료품소비 대비 외식비 지출이 크게 늘게 되었고 외식업체의 지속적 증가와 더불어 업체 간의 경쟁도 더욱 심화되고 있는 실정이다. 그동안 베이커리의 연구는 주로 베이커리와 관련된 점포속성, ...
오늘날 외식산업은 가처분소득의 증대, 맞벌이 부부의 증가, 핵가족화, 주 5일제 등 으로 그 규모가 커지고 있다. 외식은 현대인의 생활에서 사회적 환경과 생활패턴이 바쁘게 변하면서 가계 식료품소비 대비 외식비 지출이 크게 늘게 되었고 외식업체의 지속적 증가와 더불어 업체 간의 경쟁도 더욱 심화되고 있는 실정이다. 그동안 베이커리의 연구는 주로 베이커리와 관련된 점포속성, 선택속성, 이미지, 서비스품질 연구들이 이루어지고 베이커리의 서비스 마케팅 요인에 대한 연구는 아직 부족한 상황이다. 따라서 본 연구는 서비스 마케팅 믹스 도구를 이용해 베이커리에서 고객만족과 브랜드 충성도를 형성하는데 어떠한 영향을 미치는지에 실증적인 분석을 하고 또한 국내외 브랜드 간에 차이점을 분석하여 그 결과를 바탕으로 베이커리에 대한 소비자의 브랜드 충성도를 높일 수 있는 실질적이고, 효과적인 마케팅 방안을 모색하는데 본 연 구의 목적이 있다. 연구방법은 관련 문헌연구와 선행연구를 통해서 연구 모형과 가설을 설정하였다. 실증 분석을 위해 최근 베이커리를 이용한 경험이 있는 서울 지역 소비자를 대상으로 자료를 수집하여 SPSS 통계 프로그램을 이용 기초통계분석, 요인분석 및 신뢰성분석을 실시하였고 가설검증을 위해 다중회귀분석, 각 변수간 다변량분산분석(MANOVA)을 실시하여 사후검증(브랜드 간 차이)을 실시하였다. 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 인구 통계학적 측면에서 베이커리 이용 고객 현황을 살펴보면 주로 미혼, 여성, 20대 회사원들이 가장 많이 이용하고 일반적인 특성에서는 베이커리를 선택한 주된 이유가 제품 맛이 좋아서가 가장 높게 나타났다. 둘째, 서비스 마케팅믹스 요인(종업원, 전달 과정, 제품, 물리적 환경, 가격)은 고객만족에 유의한 영향을 주는 것으로 나타났다. 판촉은 부정적인 영향을 미치며 장소는 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 셋째, 서비스 마케팅믹스 요인(종업원, 제품, 가격)은 브랜드충성도에 유의한 영향을 주는 것으로 나타났다. 판촉은 부정적 영향을 미치며 물리적 환경, 전달 과정, 장소는 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 서비스 마케팅믹스 요인 중 고객 만족과 브랜드 충성도에 모두 영향을 미치는 요인은 제품, 가격, 종업원으로 특히 종업원을 가장 영향을 미치는 중요한 요인으로 선택한 것은 앞으로 어떻게 종업원을 관리하고 교육할 것인지 시사 하는 바가 크다고 할 수 있다. 넷째, 고객만족은 브랜드 충성도 형성에 유의한 영향을 주었다. 선호하는 베이커리를 이용하여 얻어진 만족스러운 결과는 고객의 재구매 의지, 타인에게 추천의지, 그리고 브랜드에 대한 높은 애착심을 보였다. 이는 고객만족이 충성 고객 확보를 위한 비용 감소 및 베이커리 경쟁력을 높이기 위한 중 요한 수단으로 인지된다. 다섯째, 이용고객들은 서비스 마케팅믹스 요인과 고객만족, 브랜드충성도에 대해 베이커리 브랜드별 차이를 느끼고 있는 것으로 나타났다. 이것을 토대로 고객 니즈를 맞춰가는 마케팅이 필요하다. 각 브랜드마다 특성에 적합한 고객 니즈에 맞는 개선점을 찾아 장점은 더욱 살리고 약점은 개선하여 새로운 서비스 마케팅 전략에 반영한다면 치열한 베이커리 시장에서 경쟁력을 갖춘 브랜드로서 성장할 것이다.
오늘날 외식산업은 가처분소득의 증대, 맞벌이 부부의 증가, 핵가족화, 주 5일제 등 으로 그 규모가 커지고 있다. 외식은 현대인의 생활에서 사회적 환경과 생활패턴이 바쁘게 변하면서 가계 식료품소비 대비 외식비 지출이 크게 늘게 되었고 외식업체의 지속적 증가와 더불어 업체 간의 경쟁도 더욱 심화되고 있는 실정이다. 그동안 베이커리의 연구는 주로 베이커리와 관련된 점포속성, 선택속성, 이미지, 서비스품질 연구들이 이루어지고 베이커리의 서비스 마케팅 요인에 대한 연구는 아직 부족한 상황이다. 따라서 본 연구는 서비스 마케팅 믹스 도구를 이용해 베이커리에서 고객만족과 브랜드 충성도를 형성하는데 어떠한 영향을 미치는지에 실증적인 분석을 하고 또한 국내외 브랜드 간에 차이점을 분석하여 그 결과를 바탕으로 베이커리에 대한 소비자의 브랜드 충성도를 높일 수 있는 실질적이고, 효과적인 마케팅 방안을 모색하는데 본 연 구의 목적이 있다. 연구방법은 관련 문헌연구와 선행연구를 통해서 연구 모형과 가설을 설정하였다. 실증 분석을 위해 최근 베이커리를 이용한 경험이 있는 서울 지역 소비자를 대상으로 자료를 수집하여 SPSS 통계 프로그램을 이용 기초통계분석, 요인분석 및 신뢰성분석을 실시하였고 가설검증을 위해 다중회귀분석, 각 변수간 다변량분산분석(MANOVA)을 실시하여 사후검증(브랜드 간 차이)을 실시하였다. 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 인구 통계학적 측면에서 베이커리 이용 고객 현황을 살펴보면 주로 미혼, 여성, 20대 회사원들이 가장 많이 이용하고 일반적인 특성에서는 베이커리를 선택한 주된 이유가 제품 맛이 좋아서가 가장 높게 나타났다. 둘째, 서비스 마케팅믹스 요인(종업원, 전달 과정, 제품, 물리적 환경, 가격)은 고객만족에 유의한 영향을 주는 것으로 나타났다. 판촉은 부정적인 영향을 미치며 장소는 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 셋째, 서비스 마케팅믹스 요인(종업원, 제품, 가격)은 브랜드충성도에 유의한 영향을 주는 것으로 나타났다. 판촉은 부정적 영향을 미치며 물리적 환경, 전달 과정, 장소는 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 서비스 마케팅믹스 요인 중 고객 만족과 브랜드 충성도에 모두 영향을 미치는 요인은 제품, 가격, 종업원으로 특히 종업원을 가장 영향을 미치는 중요한 요인으로 선택한 것은 앞으로 어떻게 종업원을 관리하고 교육할 것인지 시사 하는 바가 크다고 할 수 있다. 넷째, 고객만족은 브랜드 충성도 형성에 유의한 영향을 주었다. 선호하는 베이커리를 이용하여 얻어진 만족스러운 결과는 고객의 재구매 의지, 타인에게 추천의지, 그리고 브랜드에 대한 높은 애착심을 보였다. 이는 고객만족이 충성 고객 확보를 위한 비용 감소 및 베이커리 경쟁력을 높이기 위한 중 요한 수단으로 인지된다. 다섯째, 이용고객들은 서비스 마케팅믹스 요인과 고객만족, 브랜드충성도에 대해 베이커리 브랜드별 차이를 느끼고 있는 것으로 나타났다. 이것을 토대로 고객 니즈를 맞춰가는 마케팅이 필요하다. 각 브랜드마다 특성에 적합한 고객 니즈에 맞는 개선점을 찾아 장점은 더욱 살리고 약점은 개선하여 새로운 서비스 마케팅 전략에 반영한다면 치열한 베이커리 시장에서 경쟁력을 갖춘 브랜드로서 성장할 것이다.
These days, food service industry rapidly has grown up thanks to the increase of disposable income, working couple, nuclear family, five-day workweeks, and so on. As social environment and daily life becoming busier, eating out expenditures are growing compared to family grocery expenditures and com...
These days, food service industry rapidly has grown up thanks to the increase of disposable income, working couple, nuclear family, five-day workweeks, and so on. As social environment and daily life becoming busier, eating out expenditures are growing compared to family grocery expenditures and competition between businesses are intense with continuous grow of businesses. In Bakery part, store attributes, selection attributes, image, service quality has been studied, but there is a lack of research on service marketing factor. Therefore, This research use service marketing mix tool to know which factor effects to form customer satisfaction and brand attractiveness in bakery, and analyze comparison of domestic and global brand. On the basis of these results, this research aims to seek effective marketing method that could improve brand loyalty of bakery. This research set research model and hypothesis through related study literature and advanced research. For analysis of actual proof, research subjects are consumers who live in Seoul and have used bakery recently. Using SPSS statistical program, basic statistical analysis, factorial analysis, reliability analysis are measured. Multiple regression analysis, MANOVA has used for testing of a Hypothesis and post hoc test (differences between brands) is progressed. The results can be summarized as follows; First, Demographics mean that main consumers of bakery are single, woman, 20s, company employees. In general characteristic factor, main reason for using bakery is 'taste good'. Second, Service marketing mix factors (employee, process of transmission, product, physical environment, price) have a considerable effect on customer satisfaction. It is found out that sales promotion have a negative effect and location is not have a effect. Third, It is showed that Service marketing mix factors (employee, product, price) significantly influence on brand loyalty. sales promotion have a negative effect and phtsical environment, process of transmission, location have no effect. service marketing mix factors that effect both customer satisfaction and brand loyalty are product, price, employee: especially 'employee' suggest how to manage and educate employees forward. Fourth, consumer satisfaction has substantial effect to form brand loyalty. satisfying result is showed when consumers have repurchase intention, recommendation will, and strong attachment to the brand. These means that consumer satisfaction is important way to reducing cost for secure loyal customer and strengthen the competitiveness of bakery. Fifth, It is measured that customers could distinguish difference of bakery brand in service marketing mix, customer satisfaction, brand loyalty. According these results, we need marketing that fits customer needs. If each brand find improvement points and reflect them to the new service marketing strategy, It will be grow as a competitive brand in market of intense competition. Keywords: services marketing mix factor, customer satisfaction, brand loyalty
These days, food service industry rapidly has grown up thanks to the increase of disposable income, working couple, nuclear family, five-day workweeks, and so on. As social environment and daily life becoming busier, eating out expenditures are growing compared to family grocery expenditures and competition between businesses are intense with continuous grow of businesses. In Bakery part, store attributes, selection attributes, image, service quality has been studied, but there is a lack of research on service marketing factor. Therefore, This research use service marketing mix tool to know which factor effects to form customer satisfaction and brand attractiveness in bakery, and analyze comparison of domestic and global brand. On the basis of these results, this research aims to seek effective marketing method that could improve brand loyalty of bakery. This research set research model and hypothesis through related study literature and advanced research. For analysis of actual proof, research subjects are consumers who live in Seoul and have used bakery recently. Using SPSS statistical program, basic statistical analysis, factorial analysis, reliability analysis are measured. Multiple regression analysis, MANOVA has used for testing of a Hypothesis and post hoc test (differences between brands) is progressed. The results can be summarized as follows; First, Demographics mean that main consumers of bakery are single, woman, 20s, company employees. In general characteristic factor, main reason for using bakery is 'taste good'. Second, Service marketing mix factors (employee, process of transmission, product, physical environment, price) have a considerable effect on customer satisfaction. It is found out that sales promotion have a negative effect and location is not have a effect. Third, It is showed that Service marketing mix factors (employee, product, price) significantly influence on brand loyalty. sales promotion have a negative effect and phtsical environment, process of transmission, location have no effect. service marketing mix factors that effect both customer satisfaction and brand loyalty are product, price, employee: especially 'employee' suggest how to manage and educate employees forward. Fourth, consumer satisfaction has substantial effect to form brand loyalty. satisfying result is showed when consumers have repurchase intention, recommendation will, and strong attachment to the brand. These means that consumer satisfaction is important way to reducing cost for secure loyal customer and strengthen the competitiveness of bakery. Fifth, It is measured that customers could distinguish difference of bakery brand in service marketing mix, customer satisfaction, brand loyalty. According these results, we need marketing that fits customer needs. If each brand find improvement points and reflect them to the new service marketing strategy, It will be grow as a competitive brand in market of intense competition. Keywords: services marketing mix factor, customer satisfaction, brand loyalty
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