외식 기업들은 기존의 제품 기능상의 특징과 편익만으로는 차별화와 경쟁력을 확보하는 것이 불가능하다는 것을 인식하게 되었고, 마케팅 전략의 변화로 체험마케팅이 대두되었다. 또한 직접 체험을 하는 공간인 매장의 중요성이 강조되면서, 트렌드의 하나로 외식 플래그십 스토어가 등장하게 되었다. 이에 본 연구에서는 Schmitt가 제안한 전략적 체험모듈을 바탕으로 외식 플래그십 스토어에서의 체험과 브랜드태도와의 관계에 대해 실증분석을 통해 검증을 실시하였다. 또한 체험을 통해 형성된 브랜드태도가 외식 플래그십 스토어 뿐 아니라 브랜드의 전체매장에 대한 행동의도에 미치는 영향을 실증적으로 검증하여, 외식 플래그십 스토어의 운영을 위한 주요한 시사점을 제안하였다. 본 연구의 수행을 위해 2013년 10월 14일부터 2013년 11월 12일까지 약 한 달에 거쳐 외식 플래그십 스토어를 방문하고 나오는 소비자들과 과거에 외식 플래그십 스토어를 방문해 본 경험이 있는 소비자들을 대상으로 총 400부의 설문지를 배부하였고, 그 중 352부를 최종 분석에 이용하였다. ...
외식 기업들은 기존의 제품 기능상의 특징과 편익만으로는 차별화와 경쟁력을 확보하는 것이 불가능하다는 것을 인식하게 되었고, 마케팅 전략의 변화로 체험마케팅이 대두되었다. 또한 직접 체험을 하는 공간인 매장의 중요성이 강조되면서, 트렌드의 하나로 외식 플래그십 스토어가 등장하게 되었다. 이에 본 연구에서는 Schmitt가 제안한 전략적 체험모듈을 바탕으로 외식 플래그십 스토어에서의 체험과 브랜드태도와의 관계에 대해 실증분석을 통해 검증을 실시하였다. 또한 체험을 통해 형성된 브랜드태도가 외식 플래그십 스토어 뿐 아니라 브랜드의 전체매장에 대한 행동의도에 미치는 영향을 실증적으로 검증하여, 외식 플래그십 스토어의 운영을 위한 주요한 시사점을 제안하였다. 본 연구의 수행을 위해 2013년 10월 14일부터 2013년 11월 12일까지 약 한 달에 거쳐 외식 플래그십 스토어를 방문하고 나오는 소비자들과 과거에 외식 플래그십 스토어를 방문해 본 경험이 있는 소비자들을 대상으로 총 400부의 설문지를 배부하였고, 그 중 352부를 최종 분석에 이용하였다. 자료 분석은 SPSS 18.0과 AMOS 18.0을 이용하여 빈도분석, 신뢰도 분석, 요인분석, 상관관계 분석, 구조방정식 모형분석을 실시하였으며, 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 외식 플래그십 스토어에서의 체험(감각적,감성적,인지적,행동적,관계적 체험)은 모두 브랜드태도에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 체험에 의해 형성된 브랜드태도는 행동의도(재구매의도,추천의도)에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 결과에 따른 본 연구의 주요 시사점은 다음과 같다. 첫째, 다른 분야에 비해 연구가 미비한 외식 분야의 플래그십 스토어에 맞는 체험유형을 도출하고, 그 효용성을 측정하여 외식 플래그십 스토어 연구에 기초자료를 제공하였다. 둘째, 체험을 통해 형성된 브랜드태도와 브랜드 전체매장에 대한 행동의도와의 구조적 관계를 실증적으로 검증하여, 외식 플래그십 스토어가 브랜드의 전체 매장을 대표한다는 것을 입증하였다. 셋째, 체험마케팅을 실현하기에 제한적인 일반 외식매장에 비해 외식 플래그십 스토어는 다양한 체험유형을 통해 긍정적인 브랜드태도를 형성할 수 있으므로, 브랜드의 특성을 고려한 총체적 체험을 제공하는 것이 외식 플래그십 스토어의 성장 및 발전을 위한 핵심과제라는 시사점을 제공할 수 있다.
외식 기업들은 기존의 제품 기능상의 특징과 편익만으로는 차별화와 경쟁력을 확보하는 것이 불가능하다는 것을 인식하게 되었고, 마케팅 전략의 변화로 체험마케팅이 대두되었다. 또한 직접 체험을 하는 공간인 매장의 중요성이 강조되면서, 트렌드의 하나로 외식 플래그십 스토어가 등장하게 되었다. 이에 본 연구에서는 Schmitt가 제안한 전략적 체험모듈을 바탕으로 외식 플래그십 스토어에서의 체험과 브랜드태도와의 관계에 대해 실증분석을 통해 검증을 실시하였다. 또한 체험을 통해 형성된 브랜드태도가 외식 플래그십 스토어 뿐 아니라 브랜드의 전체매장에 대한 행동의도에 미치는 영향을 실증적으로 검증하여, 외식 플래그십 스토어의 운영을 위한 주요한 시사점을 제안하였다. 본 연구의 수행을 위해 2013년 10월 14일부터 2013년 11월 12일까지 약 한 달에 거쳐 외식 플래그십 스토어를 방문하고 나오는 소비자들과 과거에 외식 플래그십 스토어를 방문해 본 경험이 있는 소비자들을 대상으로 총 400부의 설문지를 배부하였고, 그 중 352부를 최종 분석에 이용하였다. 자료 분석은 SPSS 18.0과 AMOS 18.0을 이용하여 빈도분석, 신뢰도 분석, 요인분석, 상관관계 분석, 구조방정식 모형분석을 실시하였으며, 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 외식 플래그십 스토어에서의 체험(감각적,감성적,인지적,행동적,관계적 체험)은 모두 브랜드태도에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 체험에 의해 형성된 브랜드태도는 행동의도(재구매의도,추천의도)에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 결과에 따른 본 연구의 주요 시사점은 다음과 같다. 첫째, 다른 분야에 비해 연구가 미비한 외식 분야의 플래그십 스토어에 맞는 체험유형을 도출하고, 그 효용성을 측정하여 외식 플래그십 스토어 연구에 기초자료를 제공하였다. 둘째, 체험을 통해 형성된 브랜드태도와 브랜드 전체매장에 대한 행동의도와의 구조적 관계를 실증적으로 검증하여, 외식 플래그십 스토어가 브랜드의 전체 매장을 대표한다는 것을 입증하였다. 셋째, 체험마케팅을 실현하기에 제한적인 일반 외식매장에 비해 외식 플래그십 스토어는 다양한 체험유형을 통해 긍정적인 브랜드태도를 형성할 수 있으므로, 브랜드의 특성을 고려한 총체적 체험을 제공하는 것이 외식 플래그십 스토어의 성장 및 발전을 위한 핵심과제라는 시사점을 제공할 수 있다.
Foodservice corporations have come to recognize that to ensure the competitiveness and differentiation is not possible by simply benefits and product features on. So, as one of the changes in the marketing strategy, experiential marketing has emerged. Also increasingly emphasized the importance of t...
Foodservice corporations have come to recognize that to ensure the competitiveness and differentiation is not possible by simply benefits and product features on. So, as one of the changes in the marketing strategy, experiential marketing has emerged. Also increasingly emphasized the importance of the store, foodservice flagship store has emerged as one of the trend. In this study, this researcher performed an empirical analysis on the structural relationship between experiences in foodservice flagship store and brand attitude on the basis of strategic experiential modules(SEMs) theory proposed by Schmitt. In addition, brand attitudes formed through experience has validated empirically well as behavioral intention of foodservice flagship store, the effect on the behavioral intention of all stores, as a result, we have proposed a important implications for the management of the foodservice flagship store. In this study, the survey was performed for a month from 14 October to November 12, 2013. This researcher distributed a questionnaire of 400 parts to consumers who are experienced with visiting foodservice flagship store, was used in the final analysis the 352 parts in it. For the analysis, frequency analysis, reliability analysis, factor analysis, correlation analysis, structural equation modeling analysis were conducted by means of SPSS Win Ver. 18.0 and AMOS Ver. 18.0. The result of this study are presented as follow. First, Experiences in foodservice flagship store(sense, feel, think, act and relate) significantly affected brand attitude. Second, Brand attitude significantly affected behavioral intention(repurchase intention, recommendation intention). The main suggestions which are drawn form the study results are presented as follows. First, This study derive the experience factor that matches the flagship store of the foodservice field research is insufficient compared to other areas, and to measure the utility, providing a basis for study of flagship store. Second, This study verified empirical structural relationships of the behavior intention of all stores and brand attitudes that have been formed through experience, as a result, it was demonstrated that the foodservice flagship store would be representative of all the stores of the brand. Third, The general store, there is a limit to achieve a hands-on marketing. By contrast, foodservice flagship store, can be through various experiences, to form a positive brand attitude. Therefore, it is possible to provide an indication that provision of holistic experience that takes into account the characteristics of the brand is an important issue for the growth and development of the flagship store.
Foodservice corporations have come to recognize that to ensure the competitiveness and differentiation is not possible by simply benefits and product features on. So, as one of the changes in the marketing strategy, experiential marketing has emerged. Also increasingly emphasized the importance of the store, foodservice flagship store has emerged as one of the trend. In this study, this researcher performed an empirical analysis on the structural relationship between experiences in foodservice flagship store and brand attitude on the basis of strategic experiential modules(SEMs) theory proposed by Schmitt. In addition, brand attitudes formed through experience has validated empirically well as behavioral intention of foodservice flagship store, the effect on the behavioral intention of all stores, as a result, we have proposed a important implications for the management of the foodservice flagship store. In this study, the survey was performed for a month from 14 October to November 12, 2013. This researcher distributed a questionnaire of 400 parts to consumers who are experienced with visiting foodservice flagship store, was used in the final analysis the 352 parts in it. For the analysis, frequency analysis, reliability analysis, factor analysis, correlation analysis, structural equation modeling analysis were conducted by means of SPSS Win Ver. 18.0 and AMOS Ver. 18.0. The result of this study are presented as follow. First, Experiences in foodservice flagship store(sense, feel, think, act and relate) significantly affected brand attitude. Second, Brand attitude significantly affected behavioral intention(repurchase intention, recommendation intention). The main suggestions which are drawn form the study results are presented as follows. First, This study derive the experience factor that matches the flagship store of the foodservice field research is insufficient compared to other areas, and to measure the utility, providing a basis for study of flagship store. Second, This study verified empirical structural relationships of the behavior intention of all stores and brand attitudes that have been formed through experience, as a result, it was demonstrated that the foodservice flagship store would be representative of all the stores of the brand. Third, The general store, there is a limit to achieve a hands-on marketing. By contrast, foodservice flagship store, can be through various experiences, to form a positive brand attitude. Therefore, it is possible to provide an indication that provision of holistic experience that takes into account the characteristics of the brand is an important issue for the growth and development of the flagship store.
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