본 연구에서는 겨울철 결빙 노면에서 발생하는 교통사고의 특성 및 개선 방안에 대한 연구를 수행하였다. 2008 ~ 2010년간 발생한 국내 결빙 노면 교통사고의 특성에 대한 분석을 수행하였다. 또한, 결빙 노면의 마찰계수와 교통사고의 관계, 그루빙에 대한 문헌 검토를 수행하였고 그루빙 설치를 통한 결빙 노면 사고의 감소 효과에 대한 연구를 수행하였다. 먼저, 겨울철 발생하는 결빙 노면 사고의 특성에 대하여 건조 노면과 비교하여 시간대별, 도로유형별, 도로환경 요인별 등에 대한 상세한 분석을 수행하였다. 이를 통해 결빙 노면 사고의 주요 원인은 노면 미끄러움(도로환경 요인의 90%) 때문인 것을 파악하였고 결빙 노면 사고 감소를 위해 마찰계수를 증가시킬 수 있는 방안이 필요한 것으로 연구 방향을 설정하였다. 따라서 다양한 노면 상태에 따른 마찰계수 변화, 마찰계수와 교통사고 간의 관계, 그루빙의 효과에 대한 국내·외 문헌을 고찰하였다. 그리고 그루빙 설치에 따른 결빙 노면 사고 감소 효과를 파악하기 위해 사전·사후 분석을 수행하였다. 그루빙이 설치된 일반국도 구간을 대상으로 그루빙 설치 전·후 결빙 노면 사고 여부를 파악하여 ...
본 연구에서는 겨울철 결빙 노면에서 발생하는 교통사고의 특성 및 개선 방안에 대한 연구를 수행하였다. 2008 ~ 2010년간 발생한 국내 결빙 노면 교통사고의 특성에 대한 분석을 수행하였다. 또한, 결빙 노면의 마찰계수와 교통사고의 관계, 그루빙에 대한 문헌 검토를 수행하였고 그루빙 설치를 통한 결빙 노면 사고의 감소 효과에 대한 연구를 수행하였다. 먼저, 겨울철 발생하는 결빙 노면 사고의 특성에 대하여 건조 노면과 비교하여 시간대별, 도로유형별, 도로환경 요인별 등에 대한 상세한 분석을 수행하였다. 이를 통해 결빙 노면 사고의 주요 원인은 노면 미끄러움(도로환경 요인의 90%) 때문인 것을 파악하였고 결빙 노면 사고 감소를 위해 마찰계수를 증가시킬 수 있는 방안이 필요한 것으로 연구 방향을 설정하였다. 따라서 다양한 노면 상태에 따른 마찰계수 변화, 마찰계수와 교통사고 간의 관계, 그루빙의 효과에 대한 국내·외 문헌을 고찰하였다. 그리고 그루빙 설치에 따른 결빙 노면 사고 감소 효과를 파악하기 위해 사전·사후 분석을 수행하였다. 그루빙이 설치된 일반국도 구간을 대상으로 그루빙 설치 전·후 결빙 노면 사고 여부를 파악하여 분석 대상 구간을 선정하였으며, Wilcoxon 부호순위검정을 통해 그루빙 설치에 의한 결빙 노면 및 결빙 노면 상 발생한 미끄러움 사고 감소여부를 통계적 방법에 의해 검정하였다. 이에 따라 그루빙이 결빙 노면 사고건수 및 미끄러움 사고건수를 감소시키는데 효과적이라는 결과를 얻을 수 있었다. 이를 바탕으로 상습결빙구간 내 그루빙을 설치하는 것과 운전자가 상습결빙구간 진입 전에 이를 인식할 수 있도록 미끄럼 주의 표지가 설치된 지점에 그루빙을 설치하는 상습결빙구간 개선(안)을 제시하였다.
본 연구에서는 겨울철 결빙 노면에서 발생하는 교통사고의 특성 및 개선 방안에 대한 연구를 수행하였다. 2008 ~ 2010년간 발생한 국내 결빙 노면 교통사고의 특성에 대한 분석을 수행하였다. 또한, 결빙 노면의 마찰계수와 교통사고의 관계, 그루빙에 대한 문헌 검토를 수행하였고 그루빙 설치를 통한 결빙 노면 사고의 감소 효과에 대한 연구를 수행하였다. 먼저, 겨울철 발생하는 결빙 노면 사고의 특성에 대하여 건조 노면과 비교하여 시간대별, 도로유형별, 도로환경 요인별 등에 대한 상세한 분석을 수행하였다. 이를 통해 결빙 노면 사고의 주요 원인은 노면 미끄러움(도로환경 요인의 90%) 때문인 것을 파악하였고 결빙 노면 사고 감소를 위해 마찰계수를 증가시킬 수 있는 방안이 필요한 것으로 연구 방향을 설정하였다. 따라서 다양한 노면 상태에 따른 마찰계수 변화, 마찰계수와 교통사고 간의 관계, 그루빙의 효과에 대한 국내·외 문헌을 고찰하였다. 그리고 그루빙 설치에 따른 결빙 노면 사고 감소 효과를 파악하기 위해 사전·사후 분석을 수행하였다. 그루빙이 설치된 일반국도 구간을 대상으로 그루빙 설치 전·후 결빙 노면 사고 여부를 파악하여 분석 대상 구간을 선정하였으며, Wilcoxon 부호순위검정을 통해 그루빙 설치에 의한 결빙 노면 및 결빙 노면 상 발생한 미끄러움 사고 감소여부를 통계적 방법에 의해 검정하였다. 이에 따라 그루빙이 결빙 노면 사고건수 및 미끄러움 사고건수를 감소시키는데 효과적이라는 결과를 얻을 수 있었다. 이를 바탕으로 상습결빙구간 내 그루빙을 설치하는 것과 운전자가 상습결빙구간 진입 전에 이를 인식할 수 있도록 미끄럼 주의 표지가 설치된 지점에 그루빙을 설치하는 상습결빙구간 개선(안)을 제시하였다.
In the following research, characteristics and ways to reduce traffic accidents occur on icy roads are conducted. Mainly focused on features of domestic traffic accidents happened on icy roads during 2008~2010 winters. Furthermore, I got information on the relationship between friction factor of the...
In the following research, characteristics and ways to reduce traffic accidents occur on icy roads are conducted. Mainly focused on features of domestic traffic accidents happened on icy roads during 2008~2010 winters. Furthermore, I got information on the relationship between friction factor of the icy road and grooving through documents and researched accident - decreasing effects of establishing grooving on the frozen section. Firstly, I did thorough research regarding the traits of accidents on the frozen area by comparing with normal one depend on time, types and circumstances of road. That way, I could find out that the major cause of the accidents was slippery road which is categorized into the circumstances of the road. It led the focus of our research to the need to increase friction factor in order to reduce the traffic accidents. I read studies on the change in friction factor depending on different types of the road, the relationship between friction factor and accident. Moreover, a pre and post test on the effect of establishing grooving on the frozen section which was our research's main subject was done as well. That way, I found out that grooving plays an important role in decreasing accident rate through statistics after we dealt with Wilcoxon's signed rank test. As a result, I suggest that, it would be far better to establish grooving on the frozen section where accidents frequently occur and to put on the caution sign for drivers so that they can notice and prevent any kind of danger.
In the following research, characteristics and ways to reduce traffic accidents occur on icy roads are conducted. Mainly focused on features of domestic traffic accidents happened on icy roads during 2008~2010 winters. Furthermore, I got information on the relationship between friction factor of the icy road and grooving through documents and researched accident - decreasing effects of establishing grooving on the frozen section. Firstly, I did thorough research regarding the traits of accidents on the frozen area by comparing with normal one depend on time, types and circumstances of road. That way, I could find out that the major cause of the accidents was slippery road which is categorized into the circumstances of the road. It led the focus of our research to the need to increase friction factor in order to reduce the traffic accidents. I read studies on the change in friction factor depending on different types of the road, the relationship between friction factor and accident. Moreover, a pre and post test on the effect of establishing grooving on the frozen section which was our research's main subject was done as well. That way, I found out that grooving plays an important role in decreasing accident rate through statistics after we dealt with Wilcoxon's signed rank test. As a result, I suggest that, it would be far better to establish grooving on the frozen section where accidents frequently occur and to put on the caution sign for drivers so that they can notice and prevent any kind of danger.
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