많은 기업에서 품질경영시스템을 도입, 운영하는 상황에서 국내외적으로 많은 연구가 있었고 더블어 ISO 9000시리즈규격도 보완 업그레이드 되어 현재 ISO 9001:2008에 이르렀다. 글로벌화된 국제시장에서 품질경영시스템은 기업을 경쟁력있게 나갈 수 있는 수단으로 광범위하게 받아들여지고 있다. 이에 품질경영시스템 인증을 획득 및 유지하고 있는 국내 서울소재 제조업체를 대상으로 품질경영시스템 적용이 ...
많은 기업에서 품질경영시스템을 도입, 운영하는 상황에서 국내외적으로 많은 연구가 있었고 더블어 ISO 9000시리즈규격도 보완 업그레이드 되어 현재 ISO 9001:2008에 이르렀다. 글로벌화된 국제시장에서 품질경영시스템은 기업을 경쟁력있게 나갈 수 있는 수단으로 광범위하게 받아들여지고 있다. 이에 품질경영시스템 인증을 획득 및 유지하고 있는 국내 서울소재 제조업체를 대상으로 품질경영시스템 적용이 경영성과에 미치는 영향을 검토, 분석하고자 하였다. 품질경영시스템이 기업의 경영성과에 많은 도움을 준다는 것은 선행연구를 통하여 알 수 있었지만 본 연구는 이를 BSC관점(고객관점,프로세스관점,재무관점,학습및성장관점)에서 어떻게 영향을 미쳤는지를 알고자 연구를 하였다. 먼저 기존이론과 선행연구를 바탕으로 연구모형을 제시하였고 6가지의 가설을 세우고 가설검증을 위하여 설문지를 이용한 방법을 활용하였다. 본 연구에서 사용된 변수에 대한 척도의 신뢰도와 타당도는 데이터들이 표준화되어 있으므로 평균 상관관계에 근거하여 Cronbach's Alpha 값을 구하여 검증하였다. 또한 사용된 연구변수의 구성타당도와 변수간의 관계를 확인하기 위하여 탐색적 요인분석 및 상관관계분석을 실시하였고 가설검증을 위하여 단계적 회귀분석을 실시하였다. 그리고 위의 분석에는 SPSS21패키지를 사용하였다. 설문을 집계한 결과 품질경영시스템 도입후의 제품불량률과 고객불만건수는 품질경영시스템 도입전보다 감소한 것으로 나타났다. 가설1,2,3의 검정결과 고객관점,프로세스관점,학습성장관점 모두 통계적 유의수준 하에서 재무성과에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 가설4,5의 검정결과 품질경영활동년수가 많아지더라도 고객관점의 경영성과와 프로세스관점의 경영성과가 재무성과에 정(+)의 영향을 미치지 않은 것으로 나타났다. 이는 설문대상의 업체중 응답한 대부분의 업체들이 기업년수 10년미만, 종업원 30인미만, 그리고 품질경영활동년수가 1-3년내의 업체들이어서 유의한 영향이 없게 나온 것으로 판단되었다. 가설6의 검정결과 품질경영활동년수가 많아질수록 학습성장관점의 경영성과가 재무성과에 유의한 영향을 미쳤음을 알 수 있었다. 향후 좀 더 폭넓은 업체를 대상으로 하고 또 좀 더 다양한 관점에서의 경영성과분석이 이루어져 기업경영활동에 많은 도움이 되기를 바란다.
많은 기업에서 품질경영시스템을 도입, 운영하는 상황에서 국내외적으로 많은 연구가 있었고 더블어 ISO 9000시리즈규격도 보완 업그레이드 되어 현재 ISO 9001:2008에 이르렀다. 글로벌화된 국제시장에서 품질경영시스템은 기업을 경쟁력있게 나갈 수 있는 수단으로 광범위하게 받아들여지고 있다. 이에 품질경영시스템 인증을 획득 및 유지하고 있는 국내 서울소재 제조업체를 대상으로 품질경영시스템 적용이 경영성과에 미치는 영향을 검토, 분석하고자 하였다. 품질경영시스템이 기업의 경영성과에 많은 도움을 준다는 것은 선행연구를 통하여 알 수 있었지만 본 연구는 이를 BSC관점(고객관점,프로세스관점,재무관점,학습및성장관점)에서 어떻게 영향을 미쳤는지를 알고자 연구를 하였다. 먼저 기존이론과 선행연구를 바탕으로 연구모형을 제시하였고 6가지의 가설을 세우고 가설검증을 위하여 설문지를 이용한 방법을 활용하였다. 본 연구에서 사용된 변수에 대한 척도의 신뢰도와 타당도는 데이터들이 표준화되어 있으므로 평균 상관관계에 근거하여 Cronbach's Alpha 값을 구하여 검증하였다. 또한 사용된 연구변수의 구성타당도와 변수간의 관계를 확인하기 위하여 탐색적 요인분석 및 상관관계분석을 실시하였고 가설검증을 위하여 단계적 회귀분석을 실시하였다. 그리고 위의 분석에는 SPSS21패키지를 사용하였다. 설문을 집계한 결과 품질경영시스템 도입후의 제품불량률과 고객불만건수는 품질경영시스템 도입전보다 감소한 것으로 나타났다. 가설1,2,3의 검정결과 고객관점,프로세스관점,학습성장관점 모두 통계적 유의수준 하에서 재무성과에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 가설4,5의 검정결과 품질경영활동년수가 많아지더라도 고객관점의 경영성과와 프로세스관점의 경영성과가 재무성과에 정(+)의 영향을 미치지 않은 것으로 나타났다. 이는 설문대상의 업체중 응답한 대부분의 업체들이 기업년수 10년미만, 종업원 30인미만, 그리고 품질경영활동년수가 1-3년내의 업체들이어서 유의한 영향이 없게 나온 것으로 판단되었다. 가설6의 검정결과 품질경영활동년수가 많아질수록 학습성장관점의 경영성과가 재무성과에 유의한 영향을 미쳤음을 알 수 있었다. 향후 좀 더 폭넓은 업체를 대상으로 하고 또 좀 더 다양한 관점에서의 경영성과분석이 이루어져 기업경영활동에 많은 도움이 되기를 바란다.
Regarding the ISO Quality Management System, many studies have done on condition that many companies have established and operated the ISO Quality Management System also ISO 9001- requirement has been gradually revised and now it is ISO 9001:2008. As the Quality Management System has become wid...
Regarding the ISO Quality Management System, many studies have done on condition that many companies have established and operated the ISO Quality Management System also ISO 9001- requirement has been gradually revised and now it is ISO 9001:2008. As the Quality Management System has become widely accepted as an effective means to make companies more globally competitive at international market. Therefore, it had intended to carry out a study and an analysis targeting manufacturing companies in Seoul area that have been acquired and maintained certification of quality management system, about the effect of ISO quality management system applications on management results. By precedent studies, it was known that quality management system gives lots of help to management results of businesses but from the study, it was studied to know how it affects to the management results from viewpoint of BSC(client viewpoint, process viewpoint, financial viewpoint, and learning and growth viewpoint). First of all, it was proposed research model based on existing theories and precedent studies and 6 hypotheses were formulated and questionnaires were used for hypothesis verification. From the study, reliability and validity of the scale about used variables was verified by reliability analysis Cronbach's Alpha based mean correlation. In addition, to confirm relationship between construct validity of used research variables and variables, exploratory factor analysis and correlation analysis were carried out and to verified hypothesis verification, stepwise regression analysis was carried out and SPSS21 package was used for the analyses of the above. From verification results of hypotheses(1,2,3), it showed that client viewpoint, process viewpoint and learning and growth viewpoint have an positive(+) effect on financial results. From verification results of hypotheses(4,5), it showed that management results of client viewpoint and management results of process viewpoint do not have an positive(+) effect on financial results, even if period of acquired certification is long. From verification results of hypotheses(6), it showed that the longer period of acquired certification, the more positive(+) effect on financial results by management results of learning and growth viewpoint. In future, hope management result analysis will be performed at variety of viewpoints so as to be helpful for corporate management activities.
Regarding the ISO Quality Management System, many studies have done on condition that many companies have established and operated the ISO Quality Management System also ISO 9001- requirement has been gradually revised and now it is ISO 9001:2008. As the Quality Management System has become widely accepted as an effective means to make companies more globally competitive at international market. Therefore, it had intended to carry out a study and an analysis targeting manufacturing companies in Seoul area that have been acquired and maintained certification of quality management system, about the effect of ISO quality management system applications on management results. By precedent studies, it was known that quality management system gives lots of help to management results of businesses but from the study, it was studied to know how it affects to the management results from viewpoint of BSC(client viewpoint, process viewpoint, financial viewpoint, and learning and growth viewpoint). First of all, it was proposed research model based on existing theories and precedent studies and 6 hypotheses were formulated and questionnaires were used for hypothesis verification. From the study, reliability and validity of the scale about used variables was verified by reliability analysis Cronbach's Alpha based mean correlation. In addition, to confirm relationship between construct validity of used research variables and variables, exploratory factor analysis and correlation analysis were carried out and to verified hypothesis verification, stepwise regression analysis was carried out and SPSS21 package was used for the analyses of the above. From verification results of hypotheses(1,2,3), it showed that client viewpoint, process viewpoint and learning and growth viewpoint have an positive(+) effect on financial results. From verification results of hypotheses(4,5), it showed that management results of client viewpoint and management results of process viewpoint do not have an positive(+) effect on financial results, even if period of acquired certification is long. From verification results of hypotheses(6), it showed that the longer period of acquired certification, the more positive(+) effect on financial results by management results of learning and growth viewpoint. In future, hope management result analysis will be performed at variety of viewpoints so as to be helpful for corporate management activities.
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