본 연구는 현대인의 핵심 구전 채널로 자리 잡은 SNS 구전이 영화 관객에게 미치는 영향력에 주목했다. 앞서 이루어진 많은 연구를 통해, 소비재이자 경험재인 영화의 매체적 특성으로 관객은 영화 선택에 있어 구전을 중요한 요소로 고려한다는 사실이 밝혀진 바 있다. 이러한 연구들의 연장선으로 본 연구는 SNS 구전의 특성이 관객의 영화 선택에 미치는 영향에 대해 실증적으로 분석하고자 했다. 선행 연구를 바탕으로 본 연구는 SNS 구전의 특성을 구전 정보원의 특성, 구전 메시지의 멀티미디어성, 구전 메시지의 화제성, 구전 메시지의 확산성으로 선정했다. 단, 구전 정보원의 특성은 구전 수신자와의 관계가 지인인 경우와 유명인인 경우로 나누어 설정했다. 그리고 관객의 영화 선택을 구전 효과라고 규정했으며, SNS 구전의 특성이 구전 효과에 영향을 미칠 때 의미 있는 매개적 효과로 구전수용과정의 신뢰성을 설정했다. 그리고 이와 관련된 가설을 설정한 후 설문조사를 통한 실증적 연구를 실시했다. 실증분석 결과, SNS 구전의 특성 다섯 가지 모두 구전과정의 신뢰성 형성에 유의한 영향을 미치는 것으로 증명되었으며, SNS 구전의 신뢰성 또한 관객의 영화 선택에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 최종적으로 SNS 구전의 특성이 관객들의 영화 선택에 미치는 영향에 구전과정의 신뢰성이 갖는 ...
본 연구는 현대인의 핵심 구전 채널로 자리 잡은 SNS 구전이 영화 관객에게 미치는 영향력에 주목했다. 앞서 이루어진 많은 연구를 통해, 소비재이자 경험재인 영화의 매체적 특성으로 관객은 영화 선택에 있어 구전을 중요한 요소로 고려한다는 사실이 밝혀진 바 있다. 이러한 연구들의 연장선으로 본 연구는 SNS 구전의 특성이 관객의 영화 선택에 미치는 영향에 대해 실증적으로 분석하고자 했다. 선행 연구를 바탕으로 본 연구는 SNS 구전의 특성을 구전 정보원의 특성, 구전 메시지의 멀티미디어성, 구전 메시지의 화제성, 구전 메시지의 확산성으로 선정했다. 단, 구전 정보원의 특성은 구전 수신자와의 관계가 지인인 경우와 유명인인 경우로 나누어 설정했다. 그리고 관객의 영화 선택을 구전 효과라고 규정했으며, SNS 구전의 특성이 구전 효과에 영향을 미칠 때 의미 있는 매개적 효과로 구전수용과정의 신뢰성을 설정했다. 그리고 이와 관련된 가설을 설정한 후 설문조사를 통한 실증적 연구를 실시했다. 실증분석 결과, SNS 구전의 특성 다섯 가지 모두 구전과정의 신뢰성 형성에 유의한 영향을 미치는 것으로 증명되었으며, SNS 구전의 신뢰성 또한 관객의 영화 선택에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 최종적으로 SNS 구전의 특성이 관객들의 영화 선택에 미치는 영향에 구전과정의 신뢰성이 갖는 매개효과 역시 직접 매개 효과가 있는 것으로 나타났으며, SNS 구전의 특성이 관객의 영화선택에 유의미한 영향력을 미친다는 것이 증명되었다. 본 연구는 기존의 온라인 구전과는 차별화된 SNS 구전의 독특한 특성을 분석했다. 나아가 이러한 SNS 구전의 특성이 영화 관객에게 미치는 영향을 실증적으로 연구하여, 영화 산업에 있어 SNS 구전 활용의 중요성을 제기했다. 영화 마케팅의 측면에서 SNS를 이용하는 잠재관객들에게 접근 할 때, SNS라는 특수한 환경에서 이루어지는 SNS 구전 특유의 요인들을 고려할 필요가 있다는 것이다. 이렇게 본 연구는 SNS 구전의 효과를 관객의 영화 선택에 접목시켰으며, SNS를 활용한 영화 마케팅의 긍정적 효과에 대해 시사했다는 점에서 의의를 지닌다.
본 연구는 현대인의 핵심 구전 채널로 자리 잡은 SNS 구전이 영화 관객에게 미치는 영향력에 주목했다. 앞서 이루어진 많은 연구를 통해, 소비재이자 경험재인 영화의 매체적 특성으로 관객은 영화 선택에 있어 구전을 중요한 요소로 고려한다는 사실이 밝혀진 바 있다. 이러한 연구들의 연장선으로 본 연구는 SNS 구전의 특성이 관객의 영화 선택에 미치는 영향에 대해 실증적으로 분석하고자 했다. 선행 연구를 바탕으로 본 연구는 SNS 구전의 특성을 구전 정보원의 특성, 구전 메시지의 멀티미디어성, 구전 메시지의 화제성, 구전 메시지의 확산성으로 선정했다. 단, 구전 정보원의 특성은 구전 수신자와의 관계가 지인인 경우와 유명인인 경우로 나누어 설정했다. 그리고 관객의 영화 선택을 구전 효과라고 규정했으며, SNS 구전의 특성이 구전 효과에 영향을 미칠 때 의미 있는 매개적 효과로 구전수용과정의 신뢰성을 설정했다. 그리고 이와 관련된 가설을 설정한 후 설문조사를 통한 실증적 연구를 실시했다. 실증분석 결과, SNS 구전의 특성 다섯 가지 모두 구전과정의 신뢰성 형성에 유의한 영향을 미치는 것으로 증명되었으며, SNS 구전의 신뢰성 또한 관객의 영화 선택에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 최종적으로 SNS 구전의 특성이 관객들의 영화 선택에 미치는 영향에 구전과정의 신뢰성이 갖는 매개효과 역시 직접 매개 효과가 있는 것으로 나타났으며, SNS 구전의 특성이 관객의 영화선택에 유의미한 영향력을 미친다는 것이 증명되었다. 본 연구는 기존의 온라인 구전과는 차별화된 SNS 구전의 독특한 특성을 분석했다. 나아가 이러한 SNS 구전의 특성이 영화 관객에게 미치는 영향을 실증적으로 연구하여, 영화 산업에 있어 SNS 구전 활용의 중요성을 제기했다. 영화 마케팅의 측면에서 SNS를 이용하는 잠재관객들에게 접근 할 때, SNS라는 특수한 환경에서 이루어지는 SNS 구전 특유의 요인들을 고려할 필요가 있다는 것이다. 이렇게 본 연구는 SNS 구전의 효과를 관객의 영화 선택에 접목시켰으며, SNS를 활용한 영화 마케팅의 긍정적 효과에 대해 시사했다는 점에서 의의를 지닌다.
The study aims to explore the word of mouth (WOM) effect of SNS, one of the core WOM channels of today, on the movie audience. Previous studies have supported that audience consider WOM important when they choose a movie, because a movie is the consumer good well as the experience good. As an extens...
The study aims to explore the word of mouth (WOM) effect of SNS, one of the core WOM channels of today, on the movie audience. Previous studies have supported that audience consider WOM important when they choose a movie, because a movie is the consumer good well as the experience good. As an extension of the existing literature, our study aims to analyze the SNS effect as WOM on the audience's movie selection. Based on the results of previous findings, the potential mediating factors are further defined as: characteristic of the WOM source, multimedia aspect of the WOM, issue generability of the WOM message and the spreadability of the WOM message. The characteristic of the WOM source is further divided into the acquaintance and the authority/celebrity figure. The effect is defined as the final selection of the movie by the individual audience, and the mediating effect is defined significant when the WOM via SNS affects the WOM effect. The hypotheses are established based on the principles and the empirical study was followed in the form of survey. The empirical analyses show that the all five factors of WOM via SNS have significant effect in establishing the reliability of the WOM process, so does the reliability of the WOM via SNS on the audience's movie selection. Finally, the direct mediating effect of the characteristic of the SNS WOM on the audience's movie selection is also found significant. Our study analyzes the unique characteristics of the WOM via SNS, which is and should be differentiated from the WOM through traditional online media other than the SNS. Furthermore, the study finds empirical supports of the effect of WOM via SNS on the audience's movie selection to raise the importance of utilizing SNS in movie industry. In terms of movie marketing, when approaching the potential audiences, who are the users of SNS, the marketers need to consider unique factors specific to WOM via SNS. As asserted, the study is especially meaningful in its implication of effect of WOM via SNS on the movie selection, and its utilization in the movie marketing.
The study aims to explore the word of mouth (WOM) effect of SNS, one of the core WOM channels of today, on the movie audience. Previous studies have supported that audience consider WOM important when they choose a movie, because a movie is the consumer good well as the experience good. As an extension of the existing literature, our study aims to analyze the SNS effect as WOM on the audience's movie selection. Based on the results of previous findings, the potential mediating factors are further defined as: characteristic of the WOM source, multimedia aspect of the WOM, issue generability of the WOM message and the spreadability of the WOM message. The characteristic of the WOM source is further divided into the acquaintance and the authority/celebrity figure. The effect is defined as the final selection of the movie by the individual audience, and the mediating effect is defined significant when the WOM via SNS affects the WOM effect. The hypotheses are established based on the principles and the empirical study was followed in the form of survey. The empirical analyses show that the all five factors of WOM via SNS have significant effect in establishing the reliability of the WOM process, so does the reliability of the WOM via SNS on the audience's movie selection. Finally, the direct mediating effect of the characteristic of the SNS WOM on the audience's movie selection is also found significant. Our study analyzes the unique characteristics of the WOM via SNS, which is and should be differentiated from the WOM through traditional online media other than the SNS. Furthermore, the study finds empirical supports of the effect of WOM via SNS on the audience's movie selection to raise the importance of utilizing SNS in movie industry. In terms of movie marketing, when approaching the potential audiences, who are the users of SNS, the marketers need to consider unique factors specific to WOM via SNS. As asserted, the study is especially meaningful in its implication of effect of WOM via SNS on the movie selection, and its utilization in the movie marketing.
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