본 연구는 다문화 교육정책의 대안 마련을 위한 것으로, 이를 위해 미국, 호주, 일본, 프랑스 등 해외 다문화 교육정책을 비교분석하였다. 이를 바탕으로 각 국가의 다문화 교육정책이 한국 다문화 교육정책에 시사하는 바가 무엇인지를 살펴보았다. 추가적으로 전문가 인터뷰를 진행하였다. 전문가 인터뷰는 총 6명의 다문화 관련 직무 종사자를 대상으로 하였고, 질적 심층 인터뷰 방법을 사용하여 다문화 교육정책에 관한 의견을 들어보았다. 마지막으로 현재의 국내 다문화 교육정책이 가지는 문제점을 도출하였고, 문헌 고찰 및 전문가 인터뷰 내용을 기반으로 다음과 같은 다문화 교육정책의 개선방안을 도출할 수 있었다. 첫째, 정책목표 및 정책대상에 대한 것으로, 국내 다문화 교육정책은 결혼 이주여성을 대상으로 한 다문화 교육에 초점을 맞추고 있는 등 문화적 다양성을 제고하지 못한다는 문제점이 있었다. 따라서 외국인 근로자 등 다른 다문화 구성원을 대상으로 한 교육을 구성하여 형평성 있는 다문화 교육을 실시할 필요가 있다. 둘째, 일반시민을 대상으로 한 다문화 교육정책이 마련되어야 한다. 이상적인 ...
본 연구는 다문화 교육정책의 대안 마련을 위한 것으로, 이를 위해 미국, 호주, 일본, 프랑스 등 해외 다문화 교육정책을 비교분석하였다. 이를 바탕으로 각 국가의 다문화 교육정책이 한국 다문화 교육정책에 시사하는 바가 무엇인지를 살펴보았다. 추가적으로 전문가 인터뷰를 진행하였다. 전문가 인터뷰는 총 6명의 다문화 관련 직무 종사자를 대상으로 하였고, 질적 심층 인터뷰 방법을 사용하여 다문화 교육정책에 관한 의견을 들어보았다. 마지막으로 현재의 국내 다문화 교육정책이 가지는 문제점을 도출하였고, 문헌 고찰 및 전문가 인터뷰 내용을 기반으로 다음과 같은 다문화 교육정책의 개선방안을 도출할 수 있었다. 첫째, 정책목표 및 정책대상에 대한 것으로, 국내 다문화 교육정책은 결혼 이주여성을 대상으로 한 다문화 교육에 초점을 맞추고 있는 등 문화적 다양성을 제고하지 못한다는 문제점이 있었다. 따라서 외국인 근로자 등 다른 다문화 구성원을 대상으로 한 교육을 구성하여 형평성 있는 다문화 교육을 실시할 필요가 있다. 둘째, 일반시민을 대상으로 한 다문화 교육정책이 마련되어야 한다. 이상적인 다문화 사회의 형태는, 한 문화가 다른 문화를 강압적으로 지배하는 것이 아닌 다문화 간 공생에 있다. 따라서 다문화 가정 구성원만을 대상으로 다문화 수용 교육을 실시하기보다 일반 시민들을 대상으로 한 다문화 교육 프로그램을 마련하여 다문화 사회에 대한 적절한 인식을 제고해야 한다. 셋째, 다문화 교육정책을 시행하는 추진기관의 명확한 역할분담이다. 국내 다문화 교육정책은 여성가족부, 보건복지부, 법무부, 교육과학기술부 등 여러 단체가 시행하고 있지만, 그 내용에서 중첩되거나 누락되어 있는 부분이 많아 일괄적인 교육진행이 사실상 이루어지지 않고 있다. 따라서 국내 다문화 교육정책의 실효성을 거두기 위해서는, 다문화 교육정책 추진기관의 분명한 역할분담이 요구된다. 본 연구는 해외 사례와의 비교분석 및 전문가 인터뷰를 통해 다문화 교육정책의 발전방향을 제시했다는 데 의의가 있다. 향후 다문화 가정 구성원들의 인식 또는 일반 시민들의 인식을 바탕으로 한 미시적 측면에서의 조사가 이루어진다면 좀 더 효율적인 정책적 대안을 마련할 수 있을 것이라고 본다.
본 연구는 다문화 교육정책의 대안 마련을 위한 것으로, 이를 위해 미국, 호주, 일본, 프랑스 등 해외 다문화 교육정책을 비교분석하였다. 이를 바탕으로 각 국가의 다문화 교육정책이 한국 다문화 교육정책에 시사하는 바가 무엇인지를 살펴보았다. 추가적으로 전문가 인터뷰를 진행하였다. 전문가 인터뷰는 총 6명의 다문화 관련 직무 종사자를 대상으로 하였고, 질적 심층 인터뷰 방법을 사용하여 다문화 교육정책에 관한 의견을 들어보았다. 마지막으로 현재의 국내 다문화 교육정책이 가지는 문제점을 도출하였고, 문헌 고찰 및 전문가 인터뷰 내용을 기반으로 다음과 같은 다문화 교육정책의 개선방안을 도출할 수 있었다. 첫째, 정책목표 및 정책대상에 대한 것으로, 국내 다문화 교육정책은 결혼 이주여성을 대상으로 한 다문화 교육에 초점을 맞추고 있는 등 문화적 다양성을 제고하지 못한다는 문제점이 있었다. 따라서 외국인 근로자 등 다른 다문화 구성원을 대상으로 한 교육을 구성하여 형평성 있는 다문화 교육을 실시할 필요가 있다. 둘째, 일반시민을 대상으로 한 다문화 교육정책이 마련되어야 한다. 이상적인 다문화 사회의 형태는, 한 문화가 다른 문화를 강압적으로 지배하는 것이 아닌 다문화 간 공생에 있다. 따라서 다문화 가정 구성원만을 대상으로 다문화 수용 교육을 실시하기보다 일반 시민들을 대상으로 한 다문화 교육 프로그램을 마련하여 다문화 사회에 대한 적절한 인식을 제고해야 한다. 셋째, 다문화 교육정책을 시행하는 추진기관의 명확한 역할분담이다. 국내 다문화 교육정책은 여성가족부, 보건복지부, 법무부, 교육과학기술부 등 여러 단체가 시행하고 있지만, 그 내용에서 중첩되거나 누락되어 있는 부분이 많아 일괄적인 교육진행이 사실상 이루어지지 않고 있다. 따라서 국내 다문화 교육정책의 실효성을 거두기 위해서는, 다문화 교육정책 추진기관의 분명한 역할분담이 요구된다. 본 연구는 해외 사례와의 비교분석 및 전문가 인터뷰를 통해 다문화 교육정책의 발전방향을 제시했다는 데 의의가 있다. 향후 다문화 가정 구성원들의 인식 또는 일반 시민들의 인식을 바탕으로 한 미시적 측면에서의 조사가 이루어진다면 좀 더 효율적인 정책적 대안을 마련할 수 있을 것이라고 본다.
The purpose of this study was to arrange alternative plan for multi-cultural education policy. For this, it comparatively analyzed multi-cultural education policy in foreign countries such as America, Australia, Japan and France. Based on this, it examined what the multi-cultural education policy in...
The purpose of this study was to arrange alternative plan for multi-cultural education policy. For this, it comparatively analyzed multi-cultural education policy in foreign countries such as America, Australia, Japan and France. Based on this, it examined what the multi-cultural education policy in each country suggests to Korea's multi-cultural-education policy. Additionally, expert interview was progressed. The expert interview targeted totally 6 employees for task related to multi-culture. An opinion about multi-cultural education policy was listened by using a method of qualitative in-depth interview. Finally, it elicited problems of being possessed by the current multi-cultural education policy at home. The following improvement plans for multi-cultural education policy could be drawn on the basis of documentary consideration and expert interview contents. First, as for policy goal and policy subject, the domestically multi-cultural education policy had problem as saying of failing to reinforce cultural diversity such as focusing on multi-cultural education targeting the married immigrant women. Accordingly, there is need of carrying out multi-cultural education equally by forming education targeting other multi-cultural members such as foreign workers. Second, the multi-cultural education policy needs to be arranged targeting general citizens. A form of ideal multi-cultural society relies upon the multi-cultural-based symbiosis, not what one culture dominates other culture oppressively. Accordingly, there is a need of strengthening proper recognition on multi-cultural society by arranging multi-cultural education program targeting general citizens rather than carrying out multi-cultural acceptance education targeting only multi-cultural family members. Third, it is definite role division in a driving institution of enforcing multi-cultural education policy. The domestically multi-cultural education policy is being enforced by many agencies such as Ministry of Gender Equality and Family, Ministry of Health & Welfare, Ministry of Justice, and Ministry of Education. However, there are many parts of being overlapped or omitted in its contents. Thus, the uniformly education progression is not being made in reality. Accordingly, to achieve effectiveness of domestically multi-cultural education policy, a definite role division is demanded in the driving institution of multi-cultural education policy. This study has significance in having suggested developmental direction of multi-cultural education policy through the comparative analysis with overseas cases and the expert interview. A little more efficient policy-based alternative plan is considered to be likely able to be arranged given being surveyed henceforth in the microscopic aspect based on recognition of multi-cultural family members or recognition of general citizens.
The purpose of this study was to arrange alternative plan for multi-cultural education policy. For this, it comparatively analyzed multi-cultural education policy in foreign countries such as America, Australia, Japan and France. Based on this, it examined what the multi-cultural education policy in each country suggests to Korea's multi-cultural-education policy. Additionally, expert interview was progressed. The expert interview targeted totally 6 employees for task related to multi-culture. An opinion about multi-cultural education policy was listened by using a method of qualitative in-depth interview. Finally, it elicited problems of being possessed by the current multi-cultural education policy at home. The following improvement plans for multi-cultural education policy could be drawn on the basis of documentary consideration and expert interview contents. First, as for policy goal and policy subject, the domestically multi-cultural education policy had problem as saying of failing to reinforce cultural diversity such as focusing on multi-cultural education targeting the married immigrant women. Accordingly, there is need of carrying out multi-cultural education equally by forming education targeting other multi-cultural members such as foreign workers. Second, the multi-cultural education policy needs to be arranged targeting general citizens. A form of ideal multi-cultural society relies upon the multi-cultural-based symbiosis, not what one culture dominates other culture oppressively. Accordingly, there is a need of strengthening proper recognition on multi-cultural society by arranging multi-cultural education program targeting general citizens rather than carrying out multi-cultural acceptance education targeting only multi-cultural family members. Third, it is definite role division in a driving institution of enforcing multi-cultural education policy. The domestically multi-cultural education policy is being enforced by many agencies such as Ministry of Gender Equality and Family, Ministry of Health & Welfare, Ministry of Justice, and Ministry of Education. However, there are many parts of being overlapped or omitted in its contents. Thus, the uniformly education progression is not being made in reality. Accordingly, to achieve effectiveness of domestically multi-cultural education policy, a definite role division is demanded in the driving institution of multi-cultural education policy. This study has significance in having suggested developmental direction of multi-cultural education policy through the comparative analysis with overseas cases and the expert interview. A little more efficient policy-based alternative plan is considered to be likely able to be arranged given being surveyed henceforth in the microscopic aspect based on recognition of multi-cultural family members or recognition of general citizens.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.