본 연구는 실외놀이 활성화를 목적으로 교사와 연구자가 실외놀이의 문제점을 인식하고 개선방안을 모색하는 협력적 실행 과정과 그로인한 교사, 연구자, 유아의 변화와 그 의미를 살펴보고자 하였다. 이러한 연구의 목적에 따라 설정한 연구문제는 다음과 같다. 첫 째, 실외놀이 활성화를 위한 협력적 실행연구 과정은 어떠한가? 둘 째, 실외놀이 활성화를 위한 협력적 실행연구의 의미는 무엇인가? 연구는 2013년 5월부터 8월까지 약 4개월 동안 이루어졌다. 연구 참여자는 하늘반 담임교사 2명, 전체 34명의 유아 중 관찰 동의서를 제출한 25명, 연구자이다. 자료는 참여관찰, 교사면담, 교사-연구자 협의, 연구자 저널, 문서 및 사진 수집 등의 방법을 통해 수집하였다. 이에 따른 연구결과를 제시하면 다음과 같다. 첫 째, 실외놀이 활성화를 위한 협력적 실행연구의 과정은 다음과 같이 이루어졌다. 본 연구에서 교사와 연구자는 실외놀이 활성화를 위한 협력적 실행을 위해 가장 먼저 협럭 관계를 형성하였다. 그리고 다각적인 자료수집 및 분석을 통해 문제점을 도출하고 각 범주의 문제점을 해결하기 위한 자료를 수집하여 이론적 근거를 구축하였다. 이렇게 세워진 개선방향과 ...
본 연구는 실외놀이 활성화를 목적으로 교사와 연구자가 실외놀이의 문제점을 인식하고 개선방안을 모색하는 협력적 실행 과정과 그로인한 교사, 연구자, 유아의 변화와 그 의미를 살펴보고자 하였다. 이러한 연구의 목적에 따라 설정한 연구문제는 다음과 같다. 첫 째, 실외놀이 활성화를 위한 협력적 실행연구 과정은 어떠한가? 둘 째, 실외놀이 활성화를 위한 협력적 실행연구의 의미는 무엇인가? 연구는 2013년 5월부터 8월까지 약 4개월 동안 이루어졌다. 연구 참여자는 하늘반 담임교사 2명, 전체 34명의 유아 중 관찰 동의서를 제출한 25명, 연구자이다. 자료는 참여관찰, 교사면담, 교사-연구자 협의, 연구자 저널, 문서 및 사진 수집 등의 방법을 통해 수집하였다. 이에 따른 연구결과를 제시하면 다음과 같다. 첫 째, 실외놀이 활성화를 위한 협력적 실행연구의 과정은 다음과 같이 이루어졌다. 본 연구에서 교사와 연구자는 실외놀이 활성화를 위한 협력적 실행을 위해 가장 먼저 협럭 관계를 형성하였다. 그리고 다각적인 자료수집 및 분석을 통해 문제점을 도출하고 각 범주의 문제점을 해결하기 위한 자료를 수집하여 이론적 근거를 구축하였다. 이렇게 세워진 개선방향과 실행 계획은 실행의 과정 중 1차 실행계획, 실행, 평가, 2차 실행 과정을 통해 꾸준히 관찰, 반성, 수정 및 재실행 되었다. 이를 통해 ‘실외활동 계획으로 놀이가 다양한 실외놀이터 만들기’, ‘자연환경을 통해 놀이가 확장되는 실외놀이터 만들기’, ‘실내놀이와 연계된 실외놀이터 만들기’의 세 가지 목표를 위한 방안이 수립되었다. 둘 째, 유아교육기관의 실외놀이 활성화를 위한 협력적 실행과정의 의미는 유아와 교사, 연구자 측면에서 찾을 수 있었다. 유아는 실행연구를 통해 실외놀이를 더욱 즐기고, 또래와의 소통을 통해 놀이를 창안하고 규칙을 조절하는 등의 또래의 의견을 존중하는 분위기를 조성하였다. 또한 교사에게 의존하지 않고 스스로 탐색하고 다양한 방법을 찾고자 하는 보다 탐구적인 태도를 갖고, 주도적이고 능동적인 놀이를 통해 창의적으로 생각하는 기회를 갖게 되었다. 교사는 실행연구를 통해 실외놀이 환경에 관심을 갖고 실외놀이의 새로운 장점을 발견하며 유아에게 효과적인 실외놀이 방법을 모색하는 교사로 성장하였다. 연구자는 실행연구를 통해 실외놀이에 대한 이해의 폭일 넓히고, 교사를 이해하며 협력의 관계로 나아가는 연구자로 성장하였다.
본 연구는 실외놀이 활성화를 목적으로 교사와 연구자가 실외놀이의 문제점을 인식하고 개선방안을 모색하는 협력적 실행 과정과 그로인한 교사, 연구자, 유아의 변화와 그 의미를 살펴보고자 하였다. 이러한 연구의 목적에 따라 설정한 연구문제는 다음과 같다. 첫 째, 실외놀이 활성화를 위한 협력적 실행연구 과정은 어떠한가? 둘 째, 실외놀이 활성화를 위한 협력적 실행연구의 의미는 무엇인가? 연구는 2013년 5월부터 8월까지 약 4개월 동안 이루어졌다. 연구 참여자는 하늘반 담임교사 2명, 전체 34명의 유아 중 관찰 동의서를 제출한 25명, 연구자이다. 자료는 참여관찰, 교사면담, 교사-연구자 협의, 연구자 저널, 문서 및 사진 수집 등의 방법을 통해 수집하였다. 이에 따른 연구결과를 제시하면 다음과 같다. 첫 째, 실외놀이 활성화를 위한 협력적 실행연구의 과정은 다음과 같이 이루어졌다. 본 연구에서 교사와 연구자는 실외놀이 활성화를 위한 협력적 실행을 위해 가장 먼저 협럭 관계를 형성하였다. 그리고 다각적인 자료수집 및 분석을 통해 문제점을 도출하고 각 범주의 문제점을 해결하기 위한 자료를 수집하여 이론적 근거를 구축하였다. 이렇게 세워진 개선방향과 실행 계획은 실행의 과정 중 1차 실행계획, 실행, 평가, 2차 실행 과정을 통해 꾸준히 관찰, 반성, 수정 및 재실행 되었다. 이를 통해 ‘실외활동 계획으로 놀이가 다양한 실외놀이터 만들기’, ‘자연환경을 통해 놀이가 확장되는 실외놀이터 만들기’, ‘실내놀이와 연계된 실외놀이터 만들기’의 세 가지 목표를 위한 방안이 수립되었다. 둘 째, 유아교육기관의 실외놀이 활성화를 위한 협력적 실행과정의 의미는 유아와 교사, 연구자 측면에서 찾을 수 있었다. 유아는 실행연구를 통해 실외놀이를 더욱 즐기고, 또래와의 소통을 통해 놀이를 창안하고 규칙을 조절하는 등의 또래의 의견을 존중하는 분위기를 조성하였다. 또한 교사에게 의존하지 않고 스스로 탐색하고 다양한 방법을 찾고자 하는 보다 탐구적인 태도를 갖고, 주도적이고 능동적인 놀이를 통해 창의적으로 생각하는 기회를 갖게 되었다. 교사는 실행연구를 통해 실외놀이 환경에 관심을 갖고 실외놀이의 새로운 장점을 발견하며 유아에게 효과적인 실외놀이 방법을 모색하는 교사로 성장하였다. 연구자는 실행연구를 통해 실외놀이에 대한 이해의 폭일 넓히고, 교사를 이해하며 협력의 관계로 나아가는 연구자로 성장하였다.
The purpose of this study is to find a process and its meanings of a collaborative action to make an outdoor play in an educational institution for children activate. The research questions follow: First, how does the process of collaborative action for an outdoor play activation? Second...
The purpose of this study is to find a process and its meanings of a collaborative action to make an outdoor play in an educational institution for children activate. The research questions follow: First, how does the process of collaborative action for an outdoor play activation? Second, what are the meanings of collaborative action for an outdoor play activation? This researcher conducted action research for about four months from May to August 2013. The participants consist of two teachers in charge of four-year-old children's class, 25 children who agreed to be observed, and the researcher. Data, such as participant observation, interviews and discussions with the teachers, journals from researcher were collected and analyzed. Findings from the study follow: First, the teachers and the researcher cooperated with each other and diagnosed the problems of the current outdoor play management through data collection and analysis. And improvement ways were established by grafting the theory onto literature reviews and consultation with the teachers. Based on this, the ways to manage outdoor play effectively were emerged through the practice process of the first practice plan, practice, evaluation, and the second practice plan, practice, evaluation. As a result, three objectives have been established to 'make the outdoor activities variety with the specific practice plan', 'make the outdoor play expand through natural resources of outdoor', 'make the outdoor play activities being cooperated with the indoor play activities'. Second, the meanings were found in the aspects of children, teachers and researcher through the collaborative action process. Children preferred the changed outdoor play and they came to get an inquiring attitude. Moreover they are motivated to be creative by transform in their play using natural environment and to foster collaboration and communication among children. The teachers came to concern the outdoor play environment finding on unknown value of outdoor play, and became a teacher who carry out more effective outdoor play environment for children. The researcher acquired deep knowledge on outdoor play, heard field voices, and growed to a researcher who can be collaborative with teachers.
The purpose of this study is to find a process and its meanings of a collaborative action to make an outdoor play in an educational institution for children activate. The research questions follow: First, how does the process of collaborative action for an outdoor play activation? Second, what are the meanings of collaborative action for an outdoor play activation? This researcher conducted action research for about four months from May to August 2013. The participants consist of two teachers in charge of four-year-old children's class, 25 children who agreed to be observed, and the researcher. Data, such as participant observation, interviews and discussions with the teachers, journals from researcher were collected and analyzed. Findings from the study follow: First, the teachers and the researcher cooperated with each other and diagnosed the problems of the current outdoor play management through data collection and analysis. And improvement ways were established by grafting the theory onto literature reviews and consultation with the teachers. Based on this, the ways to manage outdoor play effectively were emerged through the practice process of the first practice plan, practice, evaluation, and the second practice plan, practice, evaluation. As a result, three objectives have been established to 'make the outdoor activities variety with the specific practice plan', 'make the outdoor play expand through natural resources of outdoor', 'make the outdoor play activities being cooperated with the indoor play activities'. Second, the meanings were found in the aspects of children, teachers and researcher through the collaborative action process. Children preferred the changed outdoor play and they came to get an inquiring attitude. Moreover they are motivated to be creative by transform in their play using natural environment and to foster collaboration and communication among children. The teachers came to concern the outdoor play environment finding on unknown value of outdoor play, and became a teacher who carry out more effective outdoor play environment for children. The researcher acquired deep knowledge on outdoor play, heard field voices, and growed to a researcher who can be collaborative with teachers.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.