본 연구는 만 2세 영아의 점토놀이 활성화를 목적으로 교사와 연구자가 협력적 실행연구 과정을 통하여 유아교육기관에서의 점토놀이의 문제점을 인식하고 개선방안을 모색하여 그 결과로 나타난 영아, 교사, 연구자의 변화와 의미를 살펴보고자 한 연구이다. 이러한 연구목적을 위해 설정된 연구문제는 다음과 같다.
첫째, 만 2세 영아의 점토놀이 활성화를 위한 협력적 실행연구의 과정은 어떠한가? 둘째, 만 2세 영아의 점토놀이 활성화를 위한 협력적 실행연구의 의미는 무엇인가?
본 연구는 2016년 4월부터 7월까지 약 4개월 동안 진행되었다. 연구 참여자는 들꽃반 교사 2명, 들꽃반 전체 영아 14명 중 관찰 동의서를 제출한12명, 연구자이다. 자료 수집은 참여관찰, 교사면담, 교사-연구자 협의, 교사 저널, 연구자 저널, 문서 및 사진 수집 등의 방법을 활용하였다. 이에 따른 연구결과는 다음과 같다.
첫째, 만 2세 영아의 점토놀이 활성화를 위한 협력적 실행연구의 과정은 먼저 교사와 연구자가 점토놀이 활성화를 위한 협력적 실행연구의 실행을 위해 협력적 관계를 형성하였고 다각적인 자료수집과 분석을 통해 문제점을 발견하고 각 범주의 문제점을 해결하기 위한 자료를 수집하여 이론적 근거를 마련하였다. 이를 통해 구축된 개선 방향과 ...
본 연구는 만 2세 영아의 점토놀이 활성화를 목적으로 교사와 연구자가 협력적 실행연구 과정을 통하여 유아교육기관에서의 점토놀이의 문제점을 인식하고 개선방안을 모색하여 그 결과로 나타난 영아, 교사, 연구자의 변화와 의미를 살펴보고자 한 연구이다. 이러한 연구목적을 위해 설정된 연구문제는 다음과 같다.
첫째, 만 2세 영아의 점토놀이 활성화를 위한 협력적 실행연구의 과정은 어떠한가? 둘째, 만 2세 영아의 점토놀이 활성화를 위한 협력적 실행연구의 의미는 무엇인가?
본 연구는 2016년 4월부터 7월까지 약 4개월 동안 진행되었다. 연구 참여자는 들꽃반 교사 2명, 들꽃반 전체 영아 14명 중 관찰 동의서를 제출한12명, 연구자이다. 자료 수집은 참여관찰, 교사면담, 교사-연구자 협의, 교사 저널, 연구자 저널, 문서 및 사진 수집 등의 방법을 활용하였다. 이에 따른 연구결과는 다음과 같다.
첫째, 만 2세 영아의 점토놀이 활성화를 위한 협력적 실행연구의 과정은 먼저 교사와 연구자가 점토놀이 활성화를 위한 협력적 실행연구의 실행을 위해 협력적 관계를 형성하였고 다각적인 자료수집과 분석을 통해 문제점을 발견하고 각 범주의 문제점을 해결하기 위한 자료를 수집하여 이론적 근거를 마련하였다. 이를 통해 구축된 개선 방향과 실행계획은 실행의 과정 중 1차 실행계획, 실행, 평가, 2차 실행과정을 통해 꾸준히 관찰, 반성, 수정 및 재실행 과정을 거치면서 진행되었다. 만 2세 영아의 점토놀이 활성화 방안을 위해 ‘의미 있는 점토영역 만들기’ ‘점토영역에서 즐겁게 놀이하기’ ‘자유로운 의사소통을 통한 점토놀이 경험하기’ 의 세 가지 개선목표를 위한 방안이 수립되었다.
둘째, 만 2세 영아의 점토놀이 활성화를 위한 협력적 실행과정의 의미는 영아와 교사, 연구자 측면에서 찾을 수 있었다. 영아는 실행연구를 통해 미술영역과 분리된 고유한 점토영역에서 점토놀이를 더욱 즐기고 자신만의 독특하고 창의적인 표상을 할 수 있었으며 다양한 경험을 통한 사고와 지식의 확장 뿐 아니라 상호작용을 통해 가작화와 사회적 놀이를 확장시킬 수 있는 기회를 갖게 되었다. 교사는 협력적 실행연구를 통해 점토놀이의 교육적 가치를 경험하고 점토놀이의 활성화에 대한 관심을 갖게 되었으며 영아에게 효과적인 점토놀이 방법을 모색하는 교사로 성장하게 되었다. 연구자는 협력적 실행연구를 통해 영아 점토놀이에 대한 이해의 폭을 넓히고 교사를 이해하며 적극 협조하는 협력적 관계로 나아가는 연구자로 성장하였다.
점토놀이의 활성화를 위한 협력적 실행연구는 점토영역의 활성화가 들불처럼 번져 교실내의 다른 영역의 변화와 활성화로 확대되어 갔다. 또한 다른 교실, 다른 교사들에게도 자신의 수업을 반성하고 스스로 수업에서의 교수 실행을 향상시키고자하는 움직임을 가져왔으며 교사들의 자기 조절적 성장과 전문성 발달을 위해 적합한 최선의 연구방법으로 평가되었다.
본 연구는 만 2세 영아의 점토놀이 활성화를 목적으로 교사와 연구자가 협력적 실행연구 과정을 통하여 유아교육기관에서의 점토놀이의 문제점을 인식하고 개선방안을 모색하여 그 결과로 나타난 영아, 교사, 연구자의 변화와 의미를 살펴보고자 한 연구이다. 이러한 연구목적을 위해 설정된 연구문제는 다음과 같다.
첫째, 만 2세 영아의 점토놀이 활성화를 위한 협력적 실행연구의 과정은 어떠한가? 둘째, 만 2세 영아의 점토놀이 활성화를 위한 협력적 실행연구의 의미는 무엇인가?
본 연구는 2016년 4월부터 7월까지 약 4개월 동안 진행되었다. 연구 참여자는 들꽃반 교사 2명, 들꽃반 전체 영아 14명 중 관찰 동의서를 제출한12명, 연구자이다. 자료 수집은 참여관찰, 교사면담, 교사-연구자 협의, 교사 저널, 연구자 저널, 문서 및 사진 수집 등의 방법을 활용하였다. 이에 따른 연구결과는 다음과 같다.
첫째, 만 2세 영아의 점토놀이 활성화를 위한 협력적 실행연구의 과정은 먼저 교사와 연구자가 점토놀이 활성화를 위한 협력적 실행연구의 실행을 위해 협력적 관계를 형성하였고 다각적인 자료수집과 분석을 통해 문제점을 발견하고 각 범주의 문제점을 해결하기 위한 자료를 수집하여 이론적 근거를 마련하였다. 이를 통해 구축된 개선 방향과 실행계획은 실행의 과정 중 1차 실행계획, 실행, 평가, 2차 실행과정을 통해 꾸준히 관찰, 반성, 수정 및 재실행 과정을 거치면서 진행되었다. 만 2세 영아의 점토놀이 활성화 방안을 위해 ‘의미 있는 점토영역 만들기’ ‘점토영역에서 즐겁게 놀이하기’ ‘자유로운 의사소통을 통한 점토놀이 경험하기’ 의 세 가지 개선목표를 위한 방안이 수립되었다.
둘째, 만 2세 영아의 점토놀이 활성화를 위한 협력적 실행과정의 의미는 영아와 교사, 연구자 측면에서 찾을 수 있었다. 영아는 실행연구를 통해 미술영역과 분리된 고유한 점토영역에서 점토놀이를 더욱 즐기고 자신만의 독특하고 창의적인 표상을 할 수 있었으며 다양한 경험을 통한 사고와 지식의 확장 뿐 아니라 상호작용을 통해 가작화와 사회적 놀이를 확장시킬 수 있는 기회를 갖게 되었다. 교사는 협력적 실행연구를 통해 점토놀이의 교육적 가치를 경험하고 점토놀이의 활성화에 대한 관심을 갖게 되었으며 영아에게 효과적인 점토놀이 방법을 모색하는 교사로 성장하게 되었다. 연구자는 협력적 실행연구를 통해 영아 점토놀이에 대한 이해의 폭을 넓히고 교사를 이해하며 적극 협조하는 협력적 관계로 나아가는 연구자로 성장하였다.
점토놀이의 활성화를 위한 협력적 실행연구는 점토영역의 활성화가 들불처럼 번져 교실내의 다른 영역의 변화와 활성화로 확대되어 갔다. 또한 다른 교실, 다른 교사들에게도 자신의 수업을 반성하고 스스로 수업에서의 교수 실행을 향상시키고자하는 움직임을 가져왔으며 교사들의 자기 조절적 성장과 전문성 발달을 위해 적합한 최선의 연구방법으로 평가되었다.
The purpose of this study was to examine the problem and improvement/activation strategy of 2-year-old children's clay play in kindergartens through a collaborative action research method, and then look into the changes and meanings presented by children, teachers and the author who took part in the...
The purpose of this study was to examine the problem and improvement/activation strategy of 2-year-old children's clay play in kindergartens through a collaborative action research method, and then look into the changes and meanings presented by children, teachers and the author who took part in the course of carrying out the collaborative action research. For this, study questions were established as follows: 1. 'How the collaborative action research to activate 2-year-old children's clay play consists of?' 2. 'What is the meaning of collaborative action research to activate 2-year-old children's clay play?' This study was carried out for about 4 months from April to July, 2016. Participants in this study were 2 teachers in Deulggot Class, 12 children (out of 14) in Deulggot Class who signed the consent form of observation, and the author. Data were collected via participatory observation, interview with teachers, teacher-the author consultation, teacher's journals, the author's journals, documents and photos. Study findings are as follows: First, the collaborative action research to activate 2-year-old children's clay play consisted of forming a collaborative relationship between teachers and the author, detecting problems via collecting data in diverse ways and analyzing them, and establishing a theoretical base to solve the problems. And the research was carried out with continuous observation, reflection, modification and re-implementation based on the planning of implementation, actual implementation and assessment. And in order to activate 2-year-old children's clay play, strategies were established to achieve such 3 goals of improvement as 'working out a meaningful clay area', 'joyfully playing in the clay area,' and 'experiencing the clay play through unrestraint communications' Second, the meaning of collaborative action research to activate 2-year-old children's clay play could be found in children, teachers and the author respectively. Children could enjoy the clay play more in a unique area of clay separated from the area of art, express their own typical and creative ideas, expand thought and knowledge through diverse experiences, and have opportunities to increase pretensions and social plays through interactions. Teachers could experience the educational value of clay play, take interest in the activation of clay play, and try to find out an effective way of clay play for young children. And the author could widen the width of understanding of clay play for young children and have the mind of understanding teachers and cooperating with them positively. The collaborative action research to activate clay play in this study made the activation of clay area spread like wildfire to the change and activation of other areas in the class. In addition, the research made other teachers in other classes reconsider their teaching and then try to improve their way of teaching. As a result, the collaborative action research was assessed to be a best way of research for teacher's self-controlled growth and development of expertise.
The purpose of this study was to examine the problem and improvement/activation strategy of 2-year-old children's clay play in kindergartens through a collaborative action research method, and then look into the changes and meanings presented by children, teachers and the author who took part in the course of carrying out the collaborative action research. For this, study questions were established as follows: 1. 'How the collaborative action research to activate 2-year-old children's clay play consists of?' 2. 'What is the meaning of collaborative action research to activate 2-year-old children's clay play?' This study was carried out for about 4 months from April to July, 2016. Participants in this study were 2 teachers in Deulggot Class, 12 children (out of 14) in Deulggot Class who signed the consent form of observation, and the author. Data were collected via participatory observation, interview with teachers, teacher-the author consultation, teacher's journals, the author's journals, documents and photos. Study findings are as follows: First, the collaborative action research to activate 2-year-old children's clay play consisted of forming a collaborative relationship between teachers and the author, detecting problems via collecting data in diverse ways and analyzing them, and establishing a theoretical base to solve the problems. And the research was carried out with continuous observation, reflection, modification and re-implementation based on the planning of implementation, actual implementation and assessment. And in order to activate 2-year-old children's clay play, strategies were established to achieve such 3 goals of improvement as 'working out a meaningful clay area', 'joyfully playing in the clay area,' and 'experiencing the clay play through unrestraint communications' Second, the meaning of collaborative action research to activate 2-year-old children's clay play could be found in children, teachers and the author respectively. Children could enjoy the clay play more in a unique area of clay separated from the area of art, express their own typical and creative ideas, expand thought and knowledge through diverse experiences, and have opportunities to increase pretensions and social plays through interactions. Teachers could experience the educational value of clay play, take interest in the activation of clay play, and try to find out an effective way of clay play for young children. And the author could widen the width of understanding of clay play for young children and have the mind of understanding teachers and cooperating with them positively. The collaborative action research to activate clay play in this study made the activation of clay area spread like wildfire to the change and activation of other areas in the class. In addition, the research made other teachers in other classes reconsider their teaching and then try to improve their way of teaching. As a result, the collaborative action research was assessed to be a best way of research for teacher's self-controlled growth and development of expertise.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.