세계문화는 매우 다양하다. 각국 국민들이 나름대로 고유한 특성을 지닌 우수한 문화를 꽃피워 왔다. 방송콘텐츠의 수출입을 통해 세계 여러 나라의 다양한 기술과 문화를 공간제한 없이 사로 배우고 함께 발전시켜야 한다. 그러나 한국과 중국의 방송콘텐츠 수출입 현황을 자세히 분석함으로써 추세를 감소하고 있다는 점뿐만 아니라 각 나라의 방송콘텐츠 사업자는 방송콘텐츠 수출입을 하는데 있어 불편이나 어려움을 격고 있다는 점이 나타났다.
한중 양국은 모두 동아시아에 속한 국가로서 수출입 규제에 있어서 많은 유사점을 가지고 있다. 이는 두...
세계문화는 매우 다양하다. 각국 국민들이 나름대로 고유한 특성을 지닌 우수한 문화를 꽃피워 왔다. 방송콘텐츠의 수출입을 통해 세계 여러 나라의 다양한 기술과 문화를 공간제한 없이 사로 배우고 함께 발전시켜야 한다. 그러나 한국과 중국의 방송콘텐츠 수출입 현황을 자세히 분석함으로써 추세를 감소하고 있다는 점뿐만 아니라 각 나라의 방송콘텐츠 사업자는 방송콘텐츠 수출입을 하는데 있어 불편이나 어려움을 격고 있다는 점이 나타났다.
한중 양국은 모두 동아시아에 속한 국가로서 수출입 규제에 있어서 많은 유사점을 가지고 있다. 이는 두 나라의 방송콘텐츠 사업자가 방송콘텐츠를 수출입 하는데 겪는 불편을 해결하는데 있어서도 적용되어야 할 것이다. 아울러 한중 방송콘텐츠의 수출입 규제는 아시아 방송콘텐츠 산업의 중요한 구성요소이다. 아시아 방송콘텐츠의 수출입 규제 발전과 번영을 위해서 또한 아시아 국가 간 협력을 위해서도 적극적으로 한중 양국 방송콘텐츠 수출입규제의 발전이 더욱 촉진되어야 할 것이다.
본 연구는 한중 사업자가 방송콘텐츠 수출입 하는데 겪는 불편한 점, 이 불편함을 초래한 요인 및 각 요인들 사이에 존재하고 있는 네트워크를 밝히는 것을 목적으로 하였다. 본 연구는 이를 위해 각 요인 존재하고 있는 네트워크를 확인하여 비교하였다. 연구내용으로는 한국과 중국의 방송콘텐츠의 수출입 규제집행기관, 규제내용 및 행정절차에 관한 한국 혹은 중국의 선행연구 논문 및 문헌 등을 이론적 접근하고, 한중 방송콘텐츠 수출입의 일반적 현황과 정책에 대해서는 통계자료 및 정부기관에서 발행한 정책 자료를 주된 자료로 사용하였다. 아울러, 양국의 방송콘텐츠 정책조직과 관련 자료는 인터넷 검색을 통하여 수집하였다. 방송콘텐츠 사업자는 어떠한 불편을 겪고 있는지에 대해 각 나라 수출입 규제집행기관의 민원실 방문 사업자에게 인터뷰를 실시하였다.
본 연구는 전체적으로는 양국 방송콘텐츠 수출입 하는데 영향을 미치는 요인들을 분석하는데 있어 비교적인 틀을 이용하여 설명하였다는데 의미가 있다. 또한 각 요인들 간 네트워크의 존재를 확인하였다는 점도 본 연구가 의미를 지니게 한다. 한편 본 연구의 이와 같은 결과는 한국 방송콘텐츠 수출입 규제, 중국 방송콘텐츠 수출입 규제 등이 중요하게 고려하는 커뮤니케이션 상호작용과 이를 기반으로 한 정보 및 지식의 유통, 그리고 정칙적인 요인이 방송콘텐츠 수출입에 어떻게 기여하는지를 분석하였다는 점에서도 이론적인 의미를 지닌다. 마지막으로 현실적인 측면에서도 일정한 의미를 지니는데, 국내에서 방송콘텐츠에 대한 관심과 정책적인 지원이 이루어지고 현실을 감안하며, 본 연구의 결과는 정책적 방향을 결정하는데 고려될 수 있는 시사점을 제공한다고 하겠다.
세계문화는 매우 다양하다. 각국 국민들이 나름대로 고유한 특성을 지닌 우수한 문화를 꽃피워 왔다. 방송콘텐츠의 수출입을 통해 세계 여러 나라의 다양한 기술과 문화를 공간제한 없이 사로 배우고 함께 발전시켜야 한다. 그러나 한국과 중국의 방송콘텐츠 수출입 현황을 자세히 분석함으로써 추세를 감소하고 있다는 점뿐만 아니라 각 나라의 방송콘텐츠 사업자는 방송콘텐츠 수출입을 하는데 있어 불편이나 어려움을 격고 있다는 점이 나타났다.
한중 양국은 모두 동아시아에 속한 국가로서 수출입 규제에 있어서 많은 유사점을 가지고 있다. 이는 두 나라의 방송콘텐츠 사업자가 방송콘텐츠를 수출입 하는데 겪는 불편을 해결하는데 있어서도 적용되어야 할 것이다. 아울러 한중 방송콘텐츠의 수출입 규제는 아시아 방송콘텐츠 산업의 중요한 구성요소이다. 아시아 방송콘텐츠의 수출입 규제 발전과 번영을 위해서 또한 아시아 국가 간 협력을 위해서도 적극적으로 한중 양국 방송콘텐츠 수출입규제의 발전이 더욱 촉진되어야 할 것이다.
본 연구는 한중 사업자가 방송콘텐츠 수출입 하는데 겪는 불편한 점, 이 불편함을 초래한 요인 및 각 요인들 사이에 존재하고 있는 네트워크를 밝히는 것을 목적으로 하였다. 본 연구는 이를 위해 각 요인 존재하고 있는 네트워크를 확인하여 비교하였다. 연구내용으로는 한국과 중국의 방송콘텐츠의 수출입 규제집행기관, 규제내용 및 행정절차에 관한 한국 혹은 중국의 선행연구 논문 및 문헌 등을 이론적 접근하고, 한중 방송콘텐츠 수출입의 일반적 현황과 정책에 대해서는 통계자료 및 정부기관에서 발행한 정책 자료를 주된 자료로 사용하였다. 아울러, 양국의 방송콘텐츠 정책조직과 관련 자료는 인터넷 검색을 통하여 수집하였다. 방송콘텐츠 사업자는 어떠한 불편을 겪고 있는지에 대해 각 나라 수출입 규제집행기관의 민원실 방문 사업자에게 인터뷰를 실시하였다.
본 연구는 전체적으로는 양국 방송콘텐츠 수출입 하는데 영향을 미치는 요인들을 분석하는데 있어 비교적인 틀을 이용하여 설명하였다는데 의미가 있다. 또한 각 요인들 간 네트워크의 존재를 확인하였다는 점도 본 연구가 의미를 지니게 한다. 한편 본 연구의 이와 같은 결과는 한국 방송콘텐츠 수출입 규제, 중국 방송콘텐츠 수출입 규제 등이 중요하게 고려하는 커뮤니케이션 상호작용과 이를 기반으로 한 정보 및 지식의 유통, 그리고 정칙적인 요인이 방송콘텐츠 수출입에 어떻게 기여하는지를 분석하였다는 점에서도 이론적인 의미를 지닌다. 마지막으로 현실적인 측면에서도 일정한 의미를 지니는데, 국내에서 방송콘텐츠에 대한 관심과 정책적인 지원이 이루어지고 현실을 감안하며, 본 연구의 결과는 정책적 방향을 결정하는데 고려될 수 있는 시사점을 제공한다고 하겠다.
The import and export of broadcasting Content provides one of the major impetuses for the promotion of both economy and culture, the development of which also influences other domains. Nowadays it has been considered as the major social and national concern. Throughout this paper the discussion is e...
The import and export of broadcasting Content provides one of the major impetuses for the promotion of both economy and culture, the development of which also influences other domains. Nowadays it has been considered as the major social and national concern. Throughout this paper the discussion is expected to be carried out upon the comparison method of import and export of broadcasting content between China and South Korea. It is apparent that the government system is different between the two countries. Nevertheless, China and South Korea share relatively similar cultural background as well as cultural perception, for the two countries all belong to Southeast Asia. Although the related government department of the import and export of broadcasting content of the two countries is distinct, it just enables the comparability of the import and export of the Broadcasting Content between China and South Korea. Meanwhile, it makes it possible to enlighten the development of the import and export of broadcasting contents.
In order to improve the import and export of broadcasting content and exploit its revelation in the light of promoting the import and export of broadcasting contents, this paper is going to aim at the analysis of it between the two countries and thus to grasp the type and particularity of the Import and export of broadcasting content. In addition, it is possible to witness its level of development and direction of the two countries. Through the analysis upon the comparison of the current situation of both countries, it is expected to find out the merit and demerit of the import and export of broadcasting content between China and South Korea.
So far most of the discussions about the import and export of broadcasting contents are focused on the analysis of the industry phenomenon. However, this paper aims at both the analysis of industry phenomenon and more importantly the impact given by the functional government departments. The government of the two countries takes up predominant role when it comes to the import and export of broadcasting contents. The government function and policy will be analyzed to find out the common and contrast. What is more, necessary evaluation of the current government functional sectors will be carried out in order to find out the most appropriate developing direction for the import and export of broadcasting contents of both China and South Korea.
The import and export of broadcasting Content provides one of the major impetuses for the promotion of both economy and culture, the development of which also influences other domains. Nowadays it has been considered as the major social and national concern. Throughout this paper the discussion is expected to be carried out upon the comparison method of import and export of broadcasting content between China and South Korea. It is apparent that the government system is different between the two countries. Nevertheless, China and South Korea share relatively similar cultural background as well as cultural perception, for the two countries all belong to Southeast Asia. Although the related government department of the import and export of broadcasting content of the two countries is distinct, it just enables the comparability of the import and export of the Broadcasting Content between China and South Korea. Meanwhile, it makes it possible to enlighten the development of the import and export of broadcasting contents.
In order to improve the import and export of broadcasting content and exploit its revelation in the light of promoting the import and export of broadcasting contents, this paper is going to aim at the analysis of it between the two countries and thus to grasp the type and particularity of the Import and export of broadcasting content. In addition, it is possible to witness its level of development and direction of the two countries. Through the analysis upon the comparison of the current situation of both countries, it is expected to find out the merit and demerit of the import and export of broadcasting content between China and South Korea.
So far most of the discussions about the import and export of broadcasting contents are focused on the analysis of the industry phenomenon. However, this paper aims at both the analysis of industry phenomenon and more importantly the impact given by the functional government departments. The government of the two countries takes up predominant role when it comes to the import and export of broadcasting contents. The government function and policy will be analyzed to find out the common and contrast. What is more, necessary evaluation of the current government functional sectors will be carried out in order to find out the most appropriate developing direction for the import and export of broadcasting contents of both China and South Korea.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.