본 연구는 방과후학교 운영체제에 대한 학생들의 인식과 방과후학교 효과성을 분석하고자 하였다. 이를 위하여 설정한 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 학생들의 방과후학교 참여실태는 어떠한가? 둘째, 학생의 개인적 배경에 따른 방과후학교 운영체제 인식과 방과후학교 효과성 인식은 어떠한가? 셋째, 방과후학교 운영형태에 따른 방과후학교 교육 효과성 인식은 어떠한가? 넷째, 방과후학교 운영체제에 대한 인식이 방과후학교 교육 효과성 인식에 어떠한 영향을 미치는가? 본 연구의 표집 대상은 방과후학교에 참여하고 있는 전라북도 소재 초등학교의 4∼6학년을 대상으로 설문지 460부를 배부하여 436부를 회수하였다. 회수된 설문지를 최종 검토하여 응답을 하지 않았거나 응답 내용이 불성실한 22부를 제외한 414부를 연구 대상으로 하였다. 방과후학교에 참여하는 학생들의 응답자 현황과 방과후학교 참여현황의 전반적인 경향을 각 문항들의 반응빈도와 백분율을 산출하였고, 개인적 배경과 운영체제 인식 및 효과성 간의 관계를 파악하기 위하여 성별은 독립표본 ...
본 연구는 방과후학교 운영체제에 대한 학생들의 인식과 방과후학교 효과성을 분석하고자 하였다. 이를 위하여 설정한 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 학생들의 방과후학교 참여실태는 어떠한가? 둘째, 학생의 개인적 배경에 따른 방과후학교 운영체제 인식과 방과후학교 효과성 인식은 어떠한가? 셋째, 방과후학교 운영형태에 따른 방과후학교 교육 효과성 인식은 어떠한가? 넷째, 방과후학교 운영체제에 대한 인식이 방과후학교 교육 효과성 인식에 어떠한 영향을 미치는가? 본 연구의 표집 대상은 방과후학교에 참여하고 있는 전라북도 소재 초등학교의 4∼6학년을 대상으로 설문지 460부를 배부하여 436부를 회수하였다. 회수된 설문지를 최종 검토하여 응답을 하지 않았거나 응답 내용이 불성실한 22부를 제외한 414부를 연구 대상으로 하였다. 방과후학교에 참여하는 학생들의 응답자 현황과 방과후학교 참여현황의 전반적인 경향을 각 문항들의 반응빈도와 백분율을 산출하였고, 개인적 배경과 운영체제 인식 및 효과성 간의 관계를 파악하기 위하여 성별은 독립표본 t-검정으로, 학년과 학교(거주지)는 일원배치분산분석(One-way ANOVA)으로 통계처리하였다. 또 방과후학교 교육 효과성이 운영형태에 따른 차이를 알아보기 위해 일원배치분산분석(One-way ANOVA)을 실시하였고, 방과후학교 운영체제에 대한 인식이 좋을수록 효과성에 대한 인식이 높을 것인가의 영향관계를 알아보기 위해 다중 회귀분석을 실시하였다. 이러한 연구방법에 따라 분석된 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 방과후학교 참여 실태를 살펴보면 방과후학교의 양적인 확대가 이루어져 현재 70%를 넘는 학생들이 적어도 1개프로그램이상 방과후학교에 참여하고 있는것으로 조사되었다. 참여프로그램은 교과, 예체능, 외국어 프로그램 순으로 높게 나왔고, 현재 방과후학교 반편성은 학년별 반편성, 수준별 반편성, 학생의 희망에 따른 반편성이 거의 비슷한 비중으로 나타났다. 학생들이 방과후학교에 참여하는 이유는 ‘나의 특기적성 계발을 위해’, ‘부족한 학습 보충을 위해’가 합해서 85%로 대부분의 학생들은 특기적성과 학업을 위해 참여하고 있는 것으로 나타났다. 앞으로 방과후학교에 참여하고 싶은지에 대한 질문에는 70%이상이 참여를 원하는 것으로 나타났다. 둘째, 학생의 개인적 배경에 따른 운영체제 인식과 효과성의 관계에서 성별 간의 차이는 방과후학교 효과성의 만족도만 유의미한 차이가 나타났고 방과후학교 효과성의 만족도 평균은 남자 3.55, 여자 3.81로 남자보다 여자의 만족도가 더 큰 것으로 볼 수 있다. 학년 간의 차이는 운영체제 인식과 효과성의 하위변인 모두 유의미하게 나타났고 이에 따른 학년 간 의 평균값 차이는 대체적으로 4학년이 5학년, 6학년보다 방과후학교 운영체제와 효과성에 대한 인식이 더 좋은 것으로 볼 수 있다. 학교 간 차이(거주지)에서도 학년 간의 차이에서처럼 하위변인 모두 유의미하게 나타났고 전주시의 학교가 다른 지역의 학교보다 평균값이 높게 나왔다. 이는 전주시에 거주하는 학생들이 군산시, 완주군, 순창군에 거주하는 학생들보다 방과후학교의 운영체제 인식과 효과성을 높게 평가하는 것으로 볼 수 있다. 셋째, 운영형태에 따른 방과후학교 효과성의 관계에서 방과후학교 교육 효과성에 대한 현재 수강중인 프로그램 간 차이를 볼 수 없었으며, 효과성에 대한 현재 수강중인 반 편성 방법 간 차이에 대해서는 정서함양영역만 반 편성 방법 간 차이가 있는 것으로 나타났다. 이것은 반 편성의 방법에 따라 효과가 달라진다는 것으로 반 편성방법에 따라 다른 사람과의 관계를 긍정적으로 변화시키고 올바른 인성을 형성하는데 영향을 미친다고 볼 수 있다. 방과후학교 지도 선생님과 효과성의 차이를 볼 수 없었고, 방과후학교 참여이유에 따른 교육 효과성 간 차이는 사교육비경감에서 차이가 있는 것으로 나타났다. 따라서 방과후학교 효과성은 참여 상태에 따라 부분적으로 차이가 있는 것으로 나타났다. 넷째, 방과후학교 운영체제 인식과 효과성의 영향관계는 운영체제의 사회심리영역과 효과성의 사교육비경감 영역 영향관계를 제외하고 운영체제 인식과 효과성의 영향관계는 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 대체적으로 방과후학교 운영체제에 대한 인식이 좋을수록 효과성 인식이 높다는 것을 알 수 있다.
본 연구는 방과후학교 운영체제에 대한 학생들의 인식과 방과후학교 효과성을 분석하고자 하였다. 이를 위하여 설정한 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 학생들의 방과후학교 참여실태는 어떠한가? 둘째, 학생의 개인적 배경에 따른 방과후학교 운영체제 인식과 방과후학교 효과성 인식은 어떠한가? 셋째, 방과후학교 운영형태에 따른 방과후학교 교육 효과성 인식은 어떠한가? 넷째, 방과후학교 운영체제에 대한 인식이 방과후학교 교육 효과성 인식에 어떠한 영향을 미치는가? 본 연구의 표집 대상은 방과후학교에 참여하고 있는 전라북도 소재 초등학교의 4∼6학년을 대상으로 설문지 460부를 배부하여 436부를 회수하였다. 회수된 설문지를 최종 검토하여 응답을 하지 않았거나 응답 내용이 불성실한 22부를 제외한 414부를 연구 대상으로 하였다. 방과후학교에 참여하는 학생들의 응답자 현황과 방과후학교 참여현황의 전반적인 경향을 각 문항들의 반응빈도와 백분율을 산출하였고, 개인적 배경과 운영체제 인식 및 효과성 간의 관계를 파악하기 위하여 성별은 독립표본 t-검정으로, 학년과 학교(거주지)는 일원배치분산분석(One-way ANOVA)으로 통계처리하였다. 또 방과후학교 교육 효과성이 운영형태에 따른 차이를 알아보기 위해 일원배치분산분석(One-way ANOVA)을 실시하였고, 방과후학교 운영체제에 대한 인식이 좋을수록 효과성에 대한 인식이 높을 것인가의 영향관계를 알아보기 위해 다중 회귀분석을 실시하였다. 이러한 연구방법에 따라 분석된 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 방과후학교 참여 실태를 살펴보면 방과후학교의 양적인 확대가 이루어져 현재 70%를 넘는 학생들이 적어도 1개프로그램이상 방과후학교에 참여하고 있는것으로 조사되었다. 참여프로그램은 교과, 예체능, 외국어 프로그램 순으로 높게 나왔고, 현재 방과후학교 반편성은 학년별 반편성, 수준별 반편성, 학생의 희망에 따른 반편성이 거의 비슷한 비중으로 나타났다. 학생들이 방과후학교에 참여하는 이유는 ‘나의 특기적성 계발을 위해’, ‘부족한 학습 보충을 위해’가 합해서 85%로 대부분의 학생들은 특기적성과 학업을 위해 참여하고 있는 것으로 나타났다. 앞으로 방과후학교에 참여하고 싶은지에 대한 질문에는 70%이상이 참여를 원하는 것으로 나타났다. 둘째, 학생의 개인적 배경에 따른 운영체제 인식과 효과성의 관계에서 성별 간의 차이는 방과후학교 효과성의 만족도만 유의미한 차이가 나타났고 방과후학교 효과성의 만족도 평균은 남자 3.55, 여자 3.81로 남자보다 여자의 만족도가 더 큰 것으로 볼 수 있다. 학년 간의 차이는 운영체제 인식과 효과성의 하위변인 모두 유의미하게 나타났고 이에 따른 학년 간 의 평균값 차이는 대체적으로 4학년이 5학년, 6학년보다 방과후학교 운영체제와 효과성에 대한 인식이 더 좋은 것으로 볼 수 있다. 학교 간 차이(거주지)에서도 학년 간의 차이에서처럼 하위변인 모두 유의미하게 나타났고 전주시의 학교가 다른 지역의 학교보다 평균값이 높게 나왔다. 이는 전주시에 거주하는 학생들이 군산시, 완주군, 순창군에 거주하는 학생들보다 방과후학교의 운영체제 인식과 효과성을 높게 평가하는 것으로 볼 수 있다. 셋째, 운영형태에 따른 방과후학교 효과성의 관계에서 방과후학교 교육 효과성에 대한 현재 수강중인 프로그램 간 차이를 볼 수 없었으며, 효과성에 대한 현재 수강중인 반 편성 방법 간 차이에 대해서는 정서함양영역만 반 편성 방법 간 차이가 있는 것으로 나타났다. 이것은 반 편성의 방법에 따라 효과가 달라진다는 것으로 반 편성방법에 따라 다른 사람과의 관계를 긍정적으로 변화시키고 올바른 인성을 형성하는데 영향을 미친다고 볼 수 있다. 방과후학교 지도 선생님과 효과성의 차이를 볼 수 없었고, 방과후학교 참여이유에 따른 교육 효과성 간 차이는 사교육비경감에서 차이가 있는 것으로 나타났다. 따라서 방과후학교 효과성은 참여 상태에 따라 부분적으로 차이가 있는 것으로 나타났다. 넷째, 방과후학교 운영체제 인식과 효과성의 영향관계는 운영체제의 사회심리영역과 효과성의 사교육비경감 영역 영향관계를 제외하고 운영체제 인식과 효과성의 영향관계는 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 대체적으로 방과후학교 운영체제에 대한 인식이 좋을수록 효과성 인식이 높다는 것을 알 수 있다.
The present study is aimed at analyzing students' awareness of after-school operation system and its educational effectiveness. For this aim, research questions were set forth as follows: First, what is actual situation of students' participation in after-school programs? Second, how far are student...
The present study is aimed at analyzing students' awareness of after-school operation system and its educational effectiveness. For this aim, research questions were set forth as follows: First, what is actual situation of students' participation in after-school programs? Second, how far are students aware of after-school operation system and its educational effectiveness depending on their individual backgrounds? Third, how well are students aware of educational effectiveness of after-school programs by types? Fourth, what impact does students' awareness of after-school programs exercise upon their awareness of its educational effectiveness? The subjects of this study were sampled out from among 4th∼6th graders of the elementary schools located in Jeollabuk=do province who were enrolled in after-school programs. Four hundred and sixty copies of questionnaires were distributed to them and, out of them, 436 copies were replied. After excluding 22 ones that were not or unfaithfully replied, 414 questionnaires were put to analysis. The general tendency of the respondents who participated in the after-school programs and actual situation of participation in them were determined by frequency of response to each item of inquiries and percentage. In order to investigate the relationship between individual backgrounds and awareness of operation system and effectiveness, independent t-test was conducted by gender and one-way ANOVA was processed statistically by grade and school (residence). To explore the difference in the educational effectiveness of after-school education by operation type, one-way ANOVA was employed, and multiple regression analysis was performed to examine if the better awareness of after-school operation system could promote the better awareness of its educational effectiveness. The analyses as above confirmed that: First, following quantitative expansion of after-school programs, more than 70% of the students participated in one or more after-school programs currently. The programs they took part in were the subjects within curriculum, followed by art, PE, and foreign language in order. The after-school classes were found to be organized in consideration of grade, level and request of students in proper proportion. As for the reason for participating in after-school programs, 85% of the students cited their needs to deepen their specialties and studies. More than 70% expressed their wish to continue to participate in after-school programs. Second, as for relationship between students' awareness of the after-school operation system and its educational effectiveness, signifiant difference was found by gender only in satisfaction with the effectiveness, with average satisfaction of 3.55 for male and 3.81 for female, pointing to more satisfaction on the part of female. In terms of difference by grade, significant difference was found in both sub-variables of awareness of operation system and effectiveness, resulting in more awareness of after-school operation system and its effectiveness by the 4th graders than by the 5th and 6th graders. Significant difference was revealed in most sub-variables by school (residence) as by grade, with schools in Jeonju-si demonstrating higher average values than those in other areas, leading to the conclusion that those who live in Jeonju-si possessed higher estimates of after-school programs and their educational effectiveness than those living in Gunsan-si, Wanju-gun and Sunchang-gun. Third, no difference could be confirmed in the educational effectiveness of after-school classes by operation type among the programs in which they were enrolled. There was difference only in the ways of organizing classes in the area of emotional fostering, suggesting that the effects would differ according to the ways of organizing classes and, therefore, that positive changes in personal relationship and proper formation of personality might be affected by the manner how classes are organized. There was no difference between teachers in charge of after-school classes and their effectiveness but difference was found in reduced expenses for private education. Thus, it became clear that the difference in effectiveness of after-school education could depend in part on the status of participation. Fourth, the investigation showed that awareness of after-school operation system had significant influence upon its effectiveness, except for the effects in the socio-psychological area upon reduction of private education expenses. This could mean that, in general, the higher awareness of after-school operation system might incite the higher awareness of its effectiveness. The findings of the study suggested that it is needed to promote educational effectiveness of after-school education by building up effective operation system through needs assessment of such sub-areas of after-school operation system as management facilities, operation of classes and socio-psychological sectors.
The present study is aimed at analyzing students' awareness of after-school operation system and its educational effectiveness. For this aim, research questions were set forth as follows: First, what is actual situation of students' participation in after-school programs? Second, how far are students aware of after-school operation system and its educational effectiveness depending on their individual backgrounds? Third, how well are students aware of educational effectiveness of after-school programs by types? Fourth, what impact does students' awareness of after-school programs exercise upon their awareness of its educational effectiveness? The subjects of this study were sampled out from among 4th∼6th graders of the elementary schools located in Jeollabuk=do province who were enrolled in after-school programs. Four hundred and sixty copies of questionnaires were distributed to them and, out of them, 436 copies were replied. After excluding 22 ones that were not or unfaithfully replied, 414 questionnaires were put to analysis. The general tendency of the respondents who participated in the after-school programs and actual situation of participation in them were determined by frequency of response to each item of inquiries and percentage. In order to investigate the relationship between individual backgrounds and awareness of operation system and effectiveness, independent t-test was conducted by gender and one-way ANOVA was processed statistically by grade and school (residence). To explore the difference in the educational effectiveness of after-school education by operation type, one-way ANOVA was employed, and multiple regression analysis was performed to examine if the better awareness of after-school operation system could promote the better awareness of its educational effectiveness. The analyses as above confirmed that: First, following quantitative expansion of after-school programs, more than 70% of the students participated in one or more after-school programs currently. The programs they took part in were the subjects within curriculum, followed by art, PE, and foreign language in order. The after-school classes were found to be organized in consideration of grade, level and request of students in proper proportion. As for the reason for participating in after-school programs, 85% of the students cited their needs to deepen their specialties and studies. More than 70% expressed their wish to continue to participate in after-school programs. Second, as for relationship between students' awareness of the after-school operation system and its educational effectiveness, signifiant difference was found by gender only in satisfaction with the effectiveness, with average satisfaction of 3.55 for male and 3.81 for female, pointing to more satisfaction on the part of female. In terms of difference by grade, significant difference was found in both sub-variables of awareness of operation system and effectiveness, resulting in more awareness of after-school operation system and its effectiveness by the 4th graders than by the 5th and 6th graders. Significant difference was revealed in most sub-variables by school (residence) as by grade, with schools in Jeonju-si demonstrating higher average values than those in other areas, leading to the conclusion that those who live in Jeonju-si possessed higher estimates of after-school programs and their educational effectiveness than those living in Gunsan-si, Wanju-gun and Sunchang-gun. Third, no difference could be confirmed in the educational effectiveness of after-school classes by operation type among the programs in which they were enrolled. There was difference only in the ways of organizing classes in the area of emotional fostering, suggesting that the effects would differ according to the ways of organizing classes and, therefore, that positive changes in personal relationship and proper formation of personality might be affected by the manner how classes are organized. There was no difference between teachers in charge of after-school classes and their effectiveness but difference was found in reduced expenses for private education. Thus, it became clear that the difference in effectiveness of after-school education could depend in part on the status of participation. Fourth, the investigation showed that awareness of after-school operation system had significant influence upon its effectiveness, except for the effects in the socio-psychological area upon reduction of private education expenses. This could mean that, in general, the higher awareness of after-school operation system might incite the higher awareness of its effectiveness. The findings of the study suggested that it is needed to promote educational effectiveness of after-school education by building up effective operation system through needs assessment of such sub-areas of after-school operation system as management facilities, operation of classes and socio-psychological sectors.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.