최근 소셜네트워크서비스(Social Network Servies:SNS)의 이용이 빠르게 확산되고 있다. 또한 SNS에 대한 연구가 각 분야에서 활발히 이루어지고 있는 실정이다. 이와 함께 인맥관리와 상호교류로 대표되는 SNS가 대인관계에 부정적인 영향을 미친다는 주장이 있으며 여기에는 찬반이 갈리고 있다. 이에 본 연구는 학교현장에서 중학생의 SNS 이용이 교우관계의 질에 어떠한 영향을 미치는가에 대해 알아보고자 한다. 본 연구를 위해 서울시에 소재한 한 중학교의 남녀 학생 343명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 설문내용은 교우관계의 질 척도, SNS 이용 정도 척도, 교우관계에 영향을 미치는 요인 등이다. 수집된 자료는 SPSS-PC/WIN을 이용하여 기초통계, ...
최근 소셜네트워크서비스(Social Network Servies:SNS)의 이용이 빠르게 확산되고 있다. 또한 SNS에 대한 연구가 각 분야에서 활발히 이루어지고 있는 실정이다. 이와 함께 인맥관리와 상호교류로 대표되는 SNS가 대인관계에 부정적인 영향을 미친다는 주장이 있으며 여기에는 찬반이 갈리고 있다. 이에 본 연구는 학교현장에서 중학생의 SNS 이용이 교우관계의 질에 어떠한 영향을 미치는가에 대해 알아보고자 한다. 본 연구를 위해 서울시에 소재한 한 중학교의 남녀 학생 343명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 설문내용은 교우관계의 질 척도, SNS 이용 정도 척도, 교우관계에 영향을 미치는 요인 등이다. 수집된 자료는 SPSS-PC/WIN을 이용하여 기초통계, 회귀분석, T-검정을 실시하여 분석하였다. 분석의 결과는 다음과 같다. 첫째, 성별변수를 제외하고 회귀분석 한 결과 SNS의 이용 정도가 높을수록 교우관계의 질이 높게 나타났다. 성별변수를 포함하고 회귀분석 한 결과 SNS의 이용 정도는 교우관계의 질과 통계적으로 유의미하지 않았으며, 남학생보다 여학생의 경우에 교우관계의 질이 높게 나타났다. 둘째, 성별변수에 상관없이 담임과의 관계를 편하고 가깝게 인식 할수록 교우관계의 질이 높게 나타났다. 교우관계의 질에 영향을 미칠 것으로 예상했던 가정소득, 학업성적, 부모와의 대화 등은 교우관계의 질에 영향을 미치지 않았다. 셋째, 여학생과 남학생의 차이를 분석하기 위하여 T-검정을 실시한 결과 남학생보다 여학생이 SNS 이용 정도가 높으며, 동시에 교우관계의 질도 높은 것으로 나타났다. 이상의 연구결과에서 SNS 이용 정도는 교우관계의 질에 영향을 미치지 않음이 확인되었으며, 담임교사와의 관계가 교우관계의 질에 영향을 미치는 것이 확인되었다. 청소년의 SNS 이용을 부정적으로만 보는 시각에서 벗어나 자연스러운 행태로 받아들여야 할 필요가 있다고 생각된다. 또한 보다 구체적이고 분석적인 청소년 SNS 이용에 대한 후속 연구를 통해 학교현장에서 사회적관계망으로 작용하는 SNS에 대한 깊은 이해가 요구된다.
최근 소셜네트워크서비스(Social Network Servies:SNS)의 이용이 빠르게 확산되고 있다. 또한 SNS에 대한 연구가 각 분야에서 활발히 이루어지고 있는 실정이다. 이와 함께 인맥관리와 상호교류로 대표되는 SNS가 대인관계에 부정적인 영향을 미친다는 주장이 있으며 여기에는 찬반이 갈리고 있다. 이에 본 연구는 학교현장에서 중학생의 SNS 이용이 교우관계의 질에 어떠한 영향을 미치는가에 대해 알아보고자 한다. 본 연구를 위해 서울시에 소재한 한 중학교의 남녀 학생 343명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 설문내용은 교우관계의 질 척도, SNS 이용 정도 척도, 교우관계에 영향을 미치는 요인 등이다. 수집된 자료는 SPSS-PC/WIN을 이용하여 기초통계, 회귀분석, T-검정을 실시하여 분석하였다. 분석의 결과는 다음과 같다. 첫째, 성별변수를 제외하고 회귀분석 한 결과 SNS의 이용 정도가 높을수록 교우관계의 질이 높게 나타났다. 성별변수를 포함하고 회귀분석 한 결과 SNS의 이용 정도는 교우관계의 질과 통계적으로 유의미하지 않았으며, 남학생보다 여학생의 경우에 교우관계의 질이 높게 나타났다. 둘째, 성별변수에 상관없이 담임과의 관계를 편하고 가깝게 인식 할수록 교우관계의 질이 높게 나타났다. 교우관계의 질에 영향을 미칠 것으로 예상했던 가정소득, 학업성적, 부모와의 대화 등은 교우관계의 질에 영향을 미치지 않았다. 셋째, 여학생과 남학생의 차이를 분석하기 위하여 T-검정을 실시한 결과 남학생보다 여학생이 SNS 이용 정도가 높으며, 동시에 교우관계의 질도 높은 것으로 나타났다. 이상의 연구결과에서 SNS 이용 정도는 교우관계의 질에 영향을 미치지 않음이 확인되었으며, 담임교사와의 관계가 교우관계의 질에 영향을 미치는 것이 확인되었다. 청소년의 SNS 이용을 부정적으로만 보는 시각에서 벗어나 자연스러운 행태로 받아들여야 할 필요가 있다고 생각된다. 또한 보다 구체적이고 분석적인 청소년 SNS 이용에 대한 후속 연구를 통해 학교현장에서 사회적관계망으로 작용하는 SNS에 대한 깊은 이해가 요구된다.
With the rapid increase of using Social Network Service(SNS), there have been various researches on SNS in each area. Someone says that SNS represented as human network management and mutual interchanges has negative effects on interpersonal relationship, and not everyone agrees with it though. Thus...
With the rapid increase of using Social Network Service(SNS), there have been various researches on SNS in each area. Someone says that SNS represented as human network management and mutual interchanges has negative effects on interpersonal relationship, and not everyone agrees with it though. Thus this study aims to examine the effects of middle school students' using SNS in school field on the friendship quality. For this study, we conducted a survey for 343 male and female students of a middle school in Seoul. The contents of the questionnaire contain the scale of friendship quality, scale of the degree of using SNS and factors having effects on friendship. Using SPSS-PC/WIN, the collected data was analyzed through basic statistics, regression analysis and t-test. The results of the analysis are like following. First, in the results of regression analysis except for sex variable, the friendship quality was high when the degree of using SNS was also high. In the results of regression analysis including sex variable, the degree of using SNS was not statistically significant with the friendship quality, and the friendship quality of female students was shown higher than the one of male students. When the relationship with the teacher in charge was recognized as being comfortable and close, second, the friendship quality was high. Things like family income, school record and conversation with parents that was expected to have effects on friendship quality actually had no effects on it. Third, in the results of t-test to analyze the differences between female and male students, female students showed higher degree of using SNS and also higher friendship quality than male students'. Based on the study results above, we verified that the degree of using SNS would have no effects on the friendship quality while the relationship with the teacher in charge would have effects on the friendship quality. It is considered that we need to accept adolescents' using SNS as a natural behavior, getting out of such negative view on it. Through more concrete and analytical future researches on adolescents' using SNS, it is also necessary to have in-depth understanding of SNS working as social network in school field.
With the rapid increase of using Social Network Service(SNS), there have been various researches on SNS in each area. Someone says that SNS represented as human network management and mutual interchanges has negative effects on interpersonal relationship, and not everyone agrees with it though. Thus this study aims to examine the effects of middle school students' using SNS in school field on the friendship quality. For this study, we conducted a survey for 343 male and female students of a middle school in Seoul. The contents of the questionnaire contain the scale of friendship quality, scale of the degree of using SNS and factors having effects on friendship. Using SPSS-PC/WIN, the collected data was analyzed through basic statistics, regression analysis and t-test. The results of the analysis are like following. First, in the results of regression analysis except for sex variable, the friendship quality was high when the degree of using SNS was also high. In the results of regression analysis including sex variable, the degree of using SNS was not statistically significant with the friendship quality, and the friendship quality of female students was shown higher than the one of male students. When the relationship with the teacher in charge was recognized as being comfortable and close, second, the friendship quality was high. Things like family income, school record and conversation with parents that was expected to have effects on friendship quality actually had no effects on it. Third, in the results of t-test to analyze the differences between female and male students, female students showed higher degree of using SNS and also higher friendship quality than male students'. Based on the study results above, we verified that the degree of using SNS would have no effects on the friendship quality while the relationship with the teacher in charge would have effects on the friendship quality. It is considered that we need to accept adolescents' using SNS as a natural behavior, getting out of such negative view on it. Through more concrete and analytical future researches on adolescents' using SNS, it is also necessary to have in-depth understanding of SNS working as social network in school field.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.