현재 우리 사회는 인터넷의 발달과 스마트 폰의 보급으로 SNS의 이용이 빠르게 확산되고 있으며, 청소년들 역시 SNS의 활용이 일상화되고 있다. 따라서 본연구는 청소년의 SNS 이용에 대해 알아보고 SNS 이용 동기와 공감능력과 대인관계와의 관계를 살펴보고자 하였다. 서울시에 중학교 2곳 총 400명의 중학생을 대상으로 설문을 실시하였으며, 그중 불성실한 응답 등을 제외하고 248명을 분석에 활용하였다. SNS 이용에 따른 공감능력, 대인관계 등의 차이를 보기 위해 차이검증을 실시하였으며, 상관분석을 하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, SNS 이용에 따라 공감능력에 대한 차이를 검증한 결과 연락하는 사람의 수에 따른 공감능력에 대해서만 유의미한 차이를 보였다. 하지만 기타 문항에 관해서는 유의미한 차이를 보이지 않았다. 둘째, SNS 이용에 따라 대인관계에 차이가 있는지 분석한 결과 연락하는 사람의 수에 따라 대인관계 능력에서만 유의미한 차이를 보였다. 셋째, 중학생의 SNS 이용동기와 공감능력 대인관계의 유의 미한 관련성이 있는지를 알아보기 위해 상관분석을 실시한 결과 공감능력의 정서적 요소와 이용동기의 커뮤니케이션적 동기의 상관관계를 제외한 나머지 영역에서 모두 유의미한 상관관계가 나타났다. 따라서 본 연구는 청소년을 대상으로 SNS 이용 및 이용동기가 공감능력 및 대인관계에 대한 연구가 부족한 실정에서 SNS의 이용에 따른 주요 변수의 차이를 검증하고, SNS 이용동기의 공감능력과 대인관계에 대한 상관 관계를 분석함으로써 향후 청소년들의 SNS 이용에 있어 개인적 차원을 넘어 사회적 관계에서의 SNS 활용에 대한 의미 있는 연구자료를 제공하는데 의의가 있다.
현재 우리 사회는 인터넷의 발달과 스마트 폰의 보급으로 SNS의 이용이 빠르게 확산되고 있으며, 청소년들 역시 SNS의 활용이 일상화되고 있다. 따라서 본연구는 청소년의 SNS 이용에 대해 알아보고 SNS 이용 동기와 공감능력과 대인관계와의 관계를 살펴보고자 하였다. 서울시에 중학교 2곳 총 400명의 중학생을 대상으로 설문을 실시하였으며, 그중 불성실한 응답 등을 제외하고 248명을 분석에 활용하였다. SNS 이용에 따른 공감능력, 대인관계 등의 차이를 보기 위해 차이검증을 실시하였으며, 상관분석을 하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, SNS 이용에 따라 공감능력에 대한 차이를 검증한 결과 연락하는 사람의 수에 따른 공감능력에 대해서만 유의미한 차이를 보였다. 하지만 기타 문항에 관해서는 유의미한 차이를 보이지 않았다. 둘째, SNS 이용에 따라 대인관계에 차이가 있는지 분석한 결과 연락하는 사람의 수에 따라 대인관계 능력에서만 유의미한 차이를 보였다. 셋째, 중학생의 SNS 이용동기와 공감능력 대인관계의 유의 미한 관련성이 있는지를 알아보기 위해 상관분석을 실시한 결과 공감능력의 정서적 요소와 이용동기의 커뮤니케이션적 동기의 상관관계를 제외한 나머지 영역에서 모두 유의미한 상관관계가 나타났다. 따라서 본 연구는 청소년을 대상으로 SNS 이용 및 이용동기가 공감능력 및 대인관계에 대한 연구가 부족한 실정에서 SNS의 이용에 따른 주요 변수의 차이를 검증하고, SNS 이용동기의 공감능력과 대인관계에 대한 상관 관계를 분석함으로써 향후 청소년들의 SNS 이용에 있어 개인적 차원을 넘어 사회적 관계에서의 SNS 활용에 대한 의미 있는 연구자료를 제공하는데 의의가 있다.
Due to the distribution of Smart Phone and the development of the Internet, the SNS use rate is now growing rapidly and also teenagers use SNS in their daily life and become important part of their life. Therefore, this research finds the use of SNS among teenagers and the correlation of SNS use, mo...
Due to the distribution of Smart Phone and the development of the Internet, the SNS use rate is now growing rapidly and also teenagers use SNS in their daily life and become important part of their life. Therefore, this research finds the use of SNS among teenagers and the correlation of SNS use, motive, empathy ability, and personal relationship. The survey was conducted targeting teenagers among 14-16, 400 students of two middle schools in Seoul excluding insincere answers and the analysis is based on the answers of 248 students. Difference verification is conducted to see the difference of empathy ability and personal relationship regarding to use of SNS and Correlation Analysis and regression analyses are used. The result is as follows. 1. As a result of the analysis on the difference of empathy ability regarding to use of SNS, there is difference of empathy ability according to SNS use depending on how many people they contact. There is, however, no difference on the other category. 2. A As a result of the analysis on the difference of the personal relationship regarding to use of SNS, there is difference of personal relationship according to SNS use depending on how many people they contact. 3. As a result of correlation analysis for searching the relation on motive of SNS use among teenagers, empathy ability, and personal relationship, there is a meaningful correlation on other category except emotional factors of empathy ability and motive of SNS use for communicational purpose. This research has a significant meaning that it can provide the information on social relation beyond the personal aspect of SNS use among teenagers as the main factors are verified according to SNS use and analyzed the influence on empathy ability and personal relationship according to motive of SNS use in a situation of the lack of study on the foregoing factors.
Due to the distribution of Smart Phone and the development of the Internet, the SNS use rate is now growing rapidly and also teenagers use SNS in their daily life and become important part of their life. Therefore, this research finds the use of SNS among teenagers and the correlation of SNS use, motive, empathy ability, and personal relationship. The survey was conducted targeting teenagers among 14-16, 400 students of two middle schools in Seoul excluding insincere answers and the analysis is based on the answers of 248 students. Difference verification is conducted to see the difference of empathy ability and personal relationship regarding to use of SNS and Correlation Analysis and regression analyses are used. The result is as follows. 1. As a result of the analysis on the difference of empathy ability regarding to use of SNS, there is difference of empathy ability according to SNS use depending on how many people they contact. There is, however, no difference on the other category. 2. A As a result of the analysis on the difference of the personal relationship regarding to use of SNS, there is difference of personal relationship according to SNS use depending on how many people they contact. 3. As a result of correlation analysis for searching the relation on motive of SNS use among teenagers, empathy ability, and personal relationship, there is a meaningful correlation on other category except emotional factors of empathy ability and motive of SNS use for communicational purpose. This research has a significant meaning that it can provide the information on social relation beyond the personal aspect of SNS use among teenagers as the main factors are verified according to SNS use and analyzed the influence on empathy ability and personal relationship according to motive of SNS use in a situation of the lack of study on the foregoing factors.
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