중학생이 지각한 담임교사의 의사소통유형과 학급의 집단응집력이 학생의 학교적응에 미치는 영향 현종훈 국민대학교 교육대학원 상담심리 전공 (지도교수 이수진) 학교는 인간이 태어나 가족 다음으로 접하게 되는 또 하나의 사회이다. 특히 중학생들은 학급에서 학교생활의 대부분은 보내고 특히 담임교사의 영향을 많이 받는데 이는 중학교에서의 담임교사와 학생의 의사소통은 매우 중요하다는 것을 의미한다. 그러나 한 학급당 학생 수가 많고, 업무 과중으로 학생들과 활발한 의사소통이 어려운 현실에서 높은 학급의 집단응집력과 학교적응을 기대하기는 쉽지 않다. 이에 본 연구에서는 중학생이 담임교사의 의사소통을 어떻게 지각하는가에 관심을 가졌고, 그것이 학급의 집단응집성과 학생의 학교적응에 어떠한 영향을 주는지를 밝히는 데 목적을 두었다. 연구의 대상은 중학교 학생 400명으로 하였다. 설문은 담임교사의 의사소통 지각, 학급의 집단응집성, 학교적응 3가지를 검사하였으며, 검사의 결과는 다음과 같다. 중학생이 지각하는 담임교사의 의사소통은 수용촉구형일 때 학급의 집단응집력이 높게 나타났고, 학생이 학교적응을 잘하는 것으로 나타났다. 그리고 담임교사의 의사소통, 학급의 집단응집력, 학생의 학교적응은 서로 ...
중학생이 지각한 담임교사의 의사소통유형과 학급의 집단응집력이 학생의 학교적응에 미치는 영향 현종훈 국민대학교 교육대학원 상담심리 전공 (지도교수 이수진) 학교는 인간이 태어나 가족 다음으로 접하게 되는 또 하나의 사회이다. 특히 중학생들은 학급에서 학교생활의 대부분은 보내고 특히 담임교사의 영향을 많이 받는데 이는 중학교에서의 담임교사와 학생의 의사소통은 매우 중요하다는 것을 의미한다. 그러나 한 학급당 학생 수가 많고, 업무 과중으로 학생들과 활발한 의사소통이 어려운 현실에서 높은 학급의 집단응집력과 학교적응을 기대하기는 쉽지 않다. 이에 본 연구에서는 중학생이 담임교사의 의사소통을 어떻게 지각하는가에 관심을 가졌고, 그것이 학급의 집단응집성과 학생의 학교적응에 어떠한 영향을 주는지를 밝히는 데 목적을 두었다. 연구의 대상은 중학교 학생 400명으로 하였다. 설문은 담임교사의 의사소통 지각, 학급의 집단응집성, 학교적응 3가지를 검사하였으며, 검사의 결과는 다음과 같다. 중학생이 지각하는 담임교사의 의사소통은 수용촉구형일 때 학급의 집단응집력이 높게 나타났고, 학생이 학교적응을 잘하는 것으로 나타났다. 그리고 담임교사의 의사소통, 학급의 집단응집력, 학생의 학교적응은 서로 정적상관관계를 보였다. 이러한 연구결과를 통해 담임교사는 학생이 학급의 집단응집성을 갖고 학교적응을 잘하도록 돕기 위해서 학생들과의 의사소통을 보다 수용적으로 받아들이고, 타당한 내용을 보다 효과적으로 의사소통하기 위한 노력이 필요함을 의미한다. 주제어 : 의사소통, 학급집단응집력, 학교적응
중학생이 지각한 담임교사의 의사소통유형과 학급의 집단응집력이 학생의 학교적응에 미치는 영향 현종훈 국민대학교 교육대학원 상담심리 전공 (지도교수 이수진) 학교는 인간이 태어나 가족 다음으로 접하게 되는 또 하나의 사회이다. 특히 중학생들은 학급에서 학교생활의 대부분은 보내고 특히 담임교사의 영향을 많이 받는데 이는 중학교에서의 담임교사와 학생의 의사소통은 매우 중요하다는 것을 의미한다. 그러나 한 학급당 학생 수가 많고, 업무 과중으로 학생들과 활발한 의사소통이 어려운 현실에서 높은 학급의 집단응집력과 학교적응을 기대하기는 쉽지 않다. 이에 본 연구에서는 중학생이 담임교사의 의사소통을 어떻게 지각하는가에 관심을 가졌고, 그것이 학급의 집단응집성과 학생의 학교적응에 어떠한 영향을 주는지를 밝히는 데 목적을 두었다. 연구의 대상은 중학교 학생 400명으로 하였다. 설문은 담임교사의 의사소통 지각, 학급의 집단응집성, 학교적응 3가지를 검사하였으며, 검사의 결과는 다음과 같다. 중학생이 지각하는 담임교사의 의사소통은 수용촉구형일 때 학급의 집단응집력이 높게 나타났고, 학생이 학교적응을 잘하는 것으로 나타났다. 그리고 담임교사의 의사소통, 학급의 집단응집력, 학생의 학교적응은 서로 정적상관관계를 보였다. 이러한 연구결과를 통해 담임교사는 학생이 학급의 집단응집성을 갖고 학교적응을 잘하도록 돕기 위해서 학생들과의 의사소통을 보다 수용적으로 받아들이고, 타당한 내용을 보다 효과적으로 의사소통하기 위한 노력이 필요함을 의미한다. 주제어 : 의사소통, 학급집단응집력, 학교적응
ABSTRACT The effect of how middle school homeroom teacher communicates to his students and how much teamwork they have on the student’s adjustment at school Hyun, Jonghun Major in Counseling psychology, Department of Counseling Psychology at the Graduate School of Education, Kookmin University Seoul...
ABSTRACT The effect of how middle school homeroom teacher communicates to his students and how much teamwork they have on the student’s adjustment at school Hyun, Jonghun Major in Counseling psychology, Department of Counseling Psychology at the Graduate School of Education, Kookmin University Seoul, Korea This study aims to investigate a relation between communication with teachers perceived by middle school students, and school group cohesiveness and adjustment to school life. To achieve this objective, following research problems were set. First, how do middle school students perceive teachers’ communication? Second, is there any relation between teachers’ communication perceived by middle school students and classroom group cohesiveness? Third, is there any relation between communication with teachers perceived bt middle school students and adjustment to school life? For settling these research problems, a survey was conducted targeting 400 middle school students. The findings of this research are as follows. Middle school classroom teacher communication is perceived hyeongil urged the acceptance of group cohesion is high class appeared, students showed good adaptation to the school. And her teacher communication, group cohesion class, the student's school adjustment correlated with each other, respectively. Based on these research results and discussions, the final conclusions were extracted as below. First, it shows middle school students’ own distinctive characteristics. In other words, there is a high correlation between communication with teachers and classroom group cohesiveness in middle school, as they spend more time with teachers in school than seniors. Second, it describes that teachers need to consider students during communication so they adjust to school well. Key Word: Teachers’ Communication, Classroom Group Cohesiveness, Adjustment to School Life
ABSTRACT The effect of how middle school homeroom teacher communicates to his students and how much teamwork they have on the student’s adjustment at school Hyun, Jonghun Major in Counseling psychology, Department of Counseling Psychology at the Graduate School of Education, Kookmin University Seoul, Korea This study aims to investigate a relation between communication with teachers perceived by middle school students, and school group cohesiveness and adjustment to school life. To achieve this objective, following research problems were set. First, how do middle school students perceive teachers’ communication? Second, is there any relation between teachers’ communication perceived by middle school students and classroom group cohesiveness? Third, is there any relation between communication with teachers perceived bt middle school students and adjustment to school life? For settling these research problems, a survey was conducted targeting 400 middle school students. The findings of this research are as follows. Middle school classroom teacher communication is perceived hyeongil urged the acceptance of group cohesion is high class appeared, students showed good adaptation to the school. And her teacher communication, group cohesion class, the student's school adjustment correlated with each other, respectively. Based on these research results and discussions, the final conclusions were extracted as below. First, it shows middle school students’ own distinctive characteristics. In other words, there is a high correlation between communication with teachers and classroom group cohesiveness in middle school, as they spend more time with teachers in school than seniors. Second, it describes that teachers need to consider students during communication so they adjust to school well. Key Word: Teachers’ Communication, Classroom Group Cohesiveness, Adjustment to School Life
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.