오늘날 가로수는 도시녹지의 주요 축으로써 도시민들에게 녹음제공, 도시소음의 흡수, 빛의 굴절에 의한 눈부심 방지, 방풍 등으로 도시 기후를 개선하는 등 도시에서 미적인 기능, 생태적인 기능을 한다. 산림청의 “도시림 기본계획”, 서울시의 “가로수 생육환경 개선 및 가로변 녹지량 확충사업” 등 도시의 가로경관을 향상하기 위한 행정기관의 꾸준한 사업이 시행되고 있다. 따라서 본 연구에서는 도시의 가로경관 향상을 위해 가로수 녹화유형의 기준을 설정하여 도시민이 선호하는 가로 녹화유형과 경관이미지에 대해 알아보았다. 도시민의 이해력과 현장성을 높이기 위해 3D시뮬레이션을 활용하여 조사를 진행하였다. 일반적이며 보편적인 서울의 도시간선도로이며, 경관 ...
오늘날 가로수는 도시녹지의 주요 축으로써 도시민들에게 녹음제공, 도시소음의 흡수, 빛의 굴절에 의한 눈부심 방지, 방풍 등으로 도시 기후를 개선하는 등 도시에서 미적인 기능, 생태적인 기능을 한다. 산림청의 “도시림 기본계획”, 서울시의 “가로수 생육환경 개선 및 가로변 녹지량 확충사업” 등 도시의 가로경관을 향상하기 위한 행정기관의 꾸준한 사업이 시행되고 있다. 따라서 본 연구에서는 도시의 가로경관 향상을 위해 가로수 녹화유형의 기준을 설정하여 도시민이 선호하는 가로 녹화유형과 경관이미지에 대해 알아보았다. 도시민의 이해력과 현장성을 높이기 위해 3D시뮬레이션을 활용하여 조사를 진행하였다. 일반적이며 보편적인 서울의 도시간선도로이며, 경관 시뮬레이션 과정에서 왜곡을 최소화하기 위해 길이가 긴 선형의 가로구조를 가지고 있는 테헤란로를 대상으로 3D시뮬레이션 모형을 제작하였다. 현 테헤란로의 식생은 양버즘나무와 은행나무, 느티나무, 사철나무, 회양목 등이 식재되어 있으며, 실제의 가로경관의 이미지를 최대한 반영하기 위해 현 식생을 이용하여 시뮬레이션을 제작하였으며, 가로수 교목 식재는 1열 식재와 2열 식재로 하였다. 설정된 교목식재 기준을 바탕으로 가로수 하부녹화 유형은 보도식수대 설치(교목+지피/교목+관목+지피), 화분대(유/무) 설치, 중앙화단(유/무) 설치를 기준으로 설정하였다. 연구 결과 도시민들은 크고 넓은 나무가 주는 청량감과 충분한 녹량을 느낄 수 있는 2열 교목식재를 가장 선호하였으며, 다음으로 1열 교목식재의 하부에 지피를 식재한 녹화유형을 선호하였다. 1열과 2열 교목식재의 하부에 관목, 화분대, 중앙화단을 설치한 가로는 많은 식재의 양으로 인해 도시민들은 좁고 폐쇄적인 가로경관의 이미지로 나타났다. 고층의 빌딩으로 둘러싸인 도심의 가로에서 과한 식재는 도시민들이 선호하지 않는 것으로 나타났다. 보도측의 가로수와 함께 도시 가로경관을 향상시키는 중앙분리대 녹화 경우 관목과 지피로 구성된 녹화유형이 개방적이며 안정적인 가로경관의 이미지로 나타났다. 이는 보도 녹화와 동일하게 녹량을 적절하게 하여 시각적으로 개방감을 줄 수 있는 낮은 관목식재를 도시민들은 선호하였다. 또한 도시가로경관 이미지에 가장 큰 영향력을 나타내는 것은 특이성이며 다음으로 심미성, 개방성 순으로 영향을 주는 것을 알 수 있었다. 이러한 결과를 바탕으로 가로공간 조성 시 가로의 매력적인 요소 활용, 가로의 아름다움 향상, 가로공간의 개방감 증대 순으로 고려하여 가로를 이용하는 도시민에게 흥미롭고 활기찬 가로공간을 제공할 수 있도록 계획 되어야 한다. 따라서 가로수 2열 교목 식재와 중앙분리대의 설치는 도시경관의 질을 향상 시킬 수 있으며, 너무 과한 식재는 도시간선도로에서는 지양한다. 향후 다양한 가로유형별 가로녹화 조성에 관련하여 지속적인 연구가 필요하다.
오늘날 가로수는 도시녹지의 주요 축으로써 도시민들에게 녹음제공, 도시소음의 흡수, 빛의 굴절에 의한 눈부심 방지, 방풍 등으로 도시 기후를 개선하는 등 도시에서 미적인 기능, 생태적인 기능을 한다. 산림청의 “도시림 기본계획”, 서울시의 “가로수 생육환경 개선 및 가로변 녹지량 확충사업” 등 도시의 가로경관을 향상하기 위한 행정기관의 꾸준한 사업이 시행되고 있다. 따라서 본 연구에서는 도시의 가로경관 향상을 위해 가로수 녹화유형의 기준을 설정하여 도시민이 선호하는 가로 녹화유형과 경관이미지에 대해 알아보았다. 도시민의 이해력과 현장성을 높이기 위해 3D시뮬레이션을 활용하여 조사를 진행하였다. 일반적이며 보편적인 서울의 도시간선도로이며, 경관 시뮬레이션 과정에서 왜곡을 최소화하기 위해 길이가 긴 선형의 가로구조를 가지고 있는 테헤란로를 대상으로 3D시뮬레이션 모형을 제작하였다. 현 테헤란로의 식생은 양버즘나무와 은행나무, 느티나무, 사철나무, 회양목 등이 식재되어 있으며, 실제의 가로경관의 이미지를 최대한 반영하기 위해 현 식생을 이용하여 시뮬레이션을 제작하였으며, 가로수 교목 식재는 1열 식재와 2열 식재로 하였다. 설정된 교목식재 기준을 바탕으로 가로수 하부녹화 유형은 보도식수대 설치(교목+지피/교목+관목+지피), 화분대(유/무) 설치, 중앙화단(유/무) 설치를 기준으로 설정하였다. 연구 결과 도시민들은 크고 넓은 나무가 주는 청량감과 충분한 녹량을 느낄 수 있는 2열 교목식재를 가장 선호하였으며, 다음으로 1열 교목식재의 하부에 지피를 식재한 녹화유형을 선호하였다. 1열과 2열 교목식재의 하부에 관목, 화분대, 중앙화단을 설치한 가로는 많은 식재의 양으로 인해 도시민들은 좁고 폐쇄적인 가로경관의 이미지로 나타났다. 고층의 빌딩으로 둘러싸인 도심의 가로에서 과한 식재는 도시민들이 선호하지 않는 것으로 나타났다. 보도측의 가로수와 함께 도시 가로경관을 향상시키는 중앙분리대 녹화 경우 관목과 지피로 구성된 녹화유형이 개방적이며 안정적인 가로경관의 이미지로 나타났다. 이는 보도 녹화와 동일하게 녹량을 적절하게 하여 시각적으로 개방감을 줄 수 있는 낮은 관목식재를 도시민들은 선호하였다. 또한 도시가로경관 이미지에 가장 큰 영향력을 나타내는 것은 특이성이며 다음으로 심미성, 개방성 순으로 영향을 주는 것을 알 수 있었다. 이러한 결과를 바탕으로 가로공간 조성 시 가로의 매력적인 요소 활용, 가로의 아름다움 향상, 가로공간의 개방감 증대 순으로 고려하여 가로를 이용하는 도시민에게 흥미롭고 활기찬 가로공간을 제공할 수 있도록 계획 되어야 한다. 따라서 가로수 2열 교목 식재와 중앙분리대의 설치는 도시경관의 질을 향상 시킬 수 있으며, 너무 과한 식재는 도시간선도로에서는 지양한다. 향후 다양한 가로유형별 가로녹화 조성에 관련하여 지속적인 연구가 필요하다.
Today, street tress as a major axis of urban green perform aesthetic and ecological functions such as providing leafy shade to citizens, absorbing urban noise, preventing glaring eyes by the refraction of light and improving urban climate by wind shielding. Administrative agencies continue to promot...
Today, street tress as a major axis of urban green perform aesthetic and ecological functions such as providing leafy shade to citizens, absorbing urban noise, preventing glaring eyes by the refraction of light and improving urban climate by wind shielding. Administrative agencies continue to promote a wide projects such as Korea Forest Service’s “Masterplan for Urban Forest”, Seoul City’s “Project for Improving the Growth Environment for Street Trees and Increasing Roadside Green Volume”, etc. Thus this research was conducted to establish the standards of street tree greening type for improving urban streetcape and investigate the street greening types and streetcape preferred by citizens. To improve an understanding of citizens and realism for citizens, 3D simulation was used for this research. A 3D simulation model of Tehran Street which is one of main roads in Seoul was produced because Tehran Street had a long linear structure, which will minimize the distortion in the course of landscape simulation. As for the vegetation of Tehran Street, american sycamore, ginkgo trees, zelkova, spindle trees, boxwood tress, etc. are planted. Thus to represent the image of streetcape as much as possible, current vegetation was used for simulation. As for the tall trees planting for street trees, 1-row planting and 2-row planting were decided. Based upon tall tree planting established, the standards for street tree ground greening type was established as the installation of sidewalk planting strip(tall trees + ground cover/tall trees + shrubs + ground cover), the installation of flower bed(Y/N) and the installation of central flower bed(Y/N). The results showed citizens preferred 2-row tall tree planting because they could feel sufficient freshness and green volume of tall and wide trees, followed by 1-row tall tree planting with ground cover on the ground. Streets with 1-row and 2-row tall tree planting and with shrubs, flower bed and central flower bed on the ground provided the image of narrow and closed streetcape due to the large amount of planting. Excessive planting on the streets in central city surrounded by high-rise buildings are not preferred by citizens. In the case of a median strip that improves urban streetcape together with roadside street trees, the greening by shrubs and ground cover provided the open and stable image of streetcape. In other words, low shrubs that had visual openness adjusting green volume to roadside greening was preferred by citizens. Moreover, the specificity had the greatest influence on the image of urban streetcape, followed by aesthetic specificity and openness. Thus it is essential to plan in such a way as to provide exciting and vibrant street spaces to citizens who use streets by taking account of the use of attractive factors of streets, the improvement of the beauty of streets and expansion of the openness of street spaces the landscape in the same order as left. Thus, 2-row tall tree planting and the installation of a median strip will improve the quality of urban landscape. Yet excessive planting for the main roads in cities shall be avoided. Further studies on street type-specific greening are required.
Today, street tress as a major axis of urban green perform aesthetic and ecological functions such as providing leafy shade to citizens, absorbing urban noise, preventing glaring eyes by the refraction of light and improving urban climate by wind shielding. Administrative agencies continue to promote a wide projects such as Korea Forest Service’s “Masterplan for Urban Forest”, Seoul City’s “Project for Improving the Growth Environment for Street Trees and Increasing Roadside Green Volume”, etc. Thus this research was conducted to establish the standards of street tree greening type for improving urban streetcape and investigate the street greening types and streetcape preferred by citizens. To improve an understanding of citizens and realism for citizens, 3D simulation was used for this research. A 3D simulation model of Tehran Street which is one of main roads in Seoul was produced because Tehran Street had a long linear structure, which will minimize the distortion in the course of landscape simulation. As for the vegetation of Tehran Street, american sycamore, ginkgo trees, zelkova, spindle trees, boxwood tress, etc. are planted. Thus to represent the image of streetcape as much as possible, current vegetation was used for simulation. As for the tall trees planting for street trees, 1-row planting and 2-row planting were decided. Based upon tall tree planting established, the standards for street tree ground greening type was established as the installation of sidewalk planting strip(tall trees + ground cover/tall trees + shrubs + ground cover), the installation of flower bed(Y/N) and the installation of central flower bed(Y/N). The results showed citizens preferred 2-row tall tree planting because they could feel sufficient freshness and green volume of tall and wide trees, followed by 1-row tall tree planting with ground cover on the ground. Streets with 1-row and 2-row tall tree planting and with shrubs, flower bed and central flower bed on the ground provided the image of narrow and closed streetcape due to the large amount of planting. Excessive planting on the streets in central city surrounded by high-rise buildings are not preferred by citizens. In the case of a median strip that improves urban streetcape together with roadside street trees, the greening by shrubs and ground cover provided the open and stable image of streetcape. In other words, low shrubs that had visual openness adjusting green volume to roadside greening was preferred by citizens. Moreover, the specificity had the greatest influence on the image of urban streetcape, followed by aesthetic specificity and openness. Thus it is essential to plan in such a way as to provide exciting and vibrant street spaces to citizens who use streets by taking account of the use of attractive factors of streets, the improvement of the beauty of streets and expansion of the openness of street spaces the landscape in the same order as left. Thus, 2-row tall tree planting and the installation of a median strip will improve the quality of urban landscape. Yet excessive planting for the main roads in cities shall be avoided. Further studies on street type-specific greening are required.
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