우리나라의 농업환경은 농산물 수입개방과 단위면적당 생산량 증가로 인해 과잉공급 상황이 전개되었다. 수입 농산물들은 가격경쟁력을 앞세운 기업형 브랜드로 우리의 소비문화 속에 파고들고 있으며 2020년 완전개방에 이르는 정부의 단계적인 시장개방은 앞으로 더욱 거센 경쟁을 예고하고 있다. 갈수록 어려워지는 국내 농업환경 속에서 농산물 브랜드의 중요성은 계속 지적되고 있으나 국내의 농산물 브랜드는 수적규모에 비해 영향력 있는 브랜드가 거의 없는 실정이며, 원산지 인식도 이와 상황은 비슷하다. 연구의 대상은 이러한 농산물 브랜드 상황의 한 단면으로서 천안의 거봉 특산물 브랜드 사례를 연구했다. 천안은 국내에서 가장 많이 거봉을 생산하고 있는 전국 제일의 거봉 주산지로서 국내 거봉의 시발점인 입장면이 위치해있다. 그러나 특산물의 원산지로서 인지도도 낮고 거봉 브랜드는 난립되어 시장에 특산물로서 존재감을 드러내지 못하고 있다. 본 논문은 농업브랜드의 중요성이 강조되고 있는 오늘날, 실질적인 농업브랜드의 가치형성과 강화에 대한 연구의 필요성을 가지고 진행되었다. 국내 농업환경을 고찰하고 천안 거봉농업에 대한 자료와 사례분석에 기초하여 영향력 있는 농산물 브랜드를 형성하기 위한 방향과 디자인을 제시하는데 목적을 두고 있다. 논문의 구성은 총 6개장으로 구성되어 있고 내용은 다음과 같다. 제1장은 서론으로 연구배경 및 목적, 연구범위 및 방법을 기술했다. 2장은 국내 포도농업현황과 소비패턴, 천안 거봉농업의 현황과 구조를 조사했다. 3장은 이론적 배경으로서 농산물 브랜드, 공동 브랜드 및 인지도 향상방안으로서 브랜드의 ...
우리나라의 농업환경은 농산물 수입개방과 단위면적당 생산량 증가로 인해 과잉공급 상황이 전개되었다. 수입 농산물들은 가격경쟁력을 앞세운 기업형 브랜드로 우리의 소비문화 속에 파고들고 있으며 2020년 완전개방에 이르는 정부의 단계적인 시장개방은 앞으로 더욱 거센 경쟁을 예고하고 있다. 갈수록 어려워지는 국내 농업환경 속에서 농산물 브랜드의 중요성은 계속 지적되고 있으나 국내의 농산물 브랜드는 수적규모에 비해 영향력 있는 브랜드가 거의 없는 실정이며, 원산지 인식도 이와 상황은 비슷하다. 연구의 대상은 이러한 농산물 브랜드 상황의 한 단면으로서 천안의 거봉 특산물 브랜드 사례를 연구했다. 천안은 국내에서 가장 많이 거봉을 생산하고 있는 전국 제일의 거봉 주산지로서 국내 거봉의 시발점인 입장면이 위치해있다. 그러나 특산물의 원산지로서 인지도도 낮고 거봉 브랜드는 난립되어 시장에 특산물로서 존재감을 드러내지 못하고 있다. 본 논문은 농업브랜드의 중요성이 강조되고 있는 오늘날, 실질적인 농업브랜드의 가치형성과 강화에 대한 연구의 필요성을 가지고 진행되었다. 국내 농업환경을 고찰하고 천안 거봉농업에 대한 자료와 사례분석에 기초하여 영향력 있는 농산물 브랜드를 형성하기 위한 방향과 디자인을 제시하는데 목적을 두고 있다. 논문의 구성은 총 6개장으로 구성되어 있고 내용은 다음과 같다. 제1장은 서론으로 연구배경 및 목적, 연구범위 및 방법을 기술했다. 2장은 국내 포도농업현황과 소비패턴, 천안 거봉농업의 현황과 구조를 조사했다. 3장은 이론적 배경으로서 농산물 브랜드, 공동 브랜드 및 인지도 향상방안으로서 브랜드의 지리적표시를 검토했고 농산물 브랜드 성공사례를 조사했다. 4장은 천안거봉주산지 내 13개 공동·개별 브랜드를 대상으로 브랜드 현황, 지리적표시, 디자인의 시각적 분석을 하여 브랜드의 현황과 디자인적 문제점을 파악했고 바람직한 브랜드 마케팅 방향을 제시하고 이에 부합하는 디자인 컨셉의 당위성을 근거하기 위하여 천안거봉농업의 종합적인 SWOT 분석을 했다. 5장에서는 디자인 제안으로서 분석결과를 토대로 컨셉을 도출하고 시각적 분석에서 살펴본 문제점을 보완하여 지리적표시를 통일한 거봉 단일품목의 공동 브랜드 디자인을 제시했다. 6장 결론은 각 장의 조사와 분석결과를 종합하여 본 논문에서 연구한 문제의 해결방안을 정리했고 제언을 다루었다. 연구의 결과로서 천안 거봉 농산물의 공동 브랜드에 대한 최종 디자인은 특산물 품목과 지명의 연계성을 강화해야 하고 고품질 이미지와 주요 소비자층의 감성에 호응하기 위한 이미지를 구성해야 하는 결론에 도달했다. 본 연구를 통해서 특산물 농업이 브랜드로서 소비자에게 신뢰감을 형성하고 지역이미지를 구성하는 한 부분으로서 역할 하여 특산물과 지역 이미지가 상호보완을 통해 향상될 수 있는 계기가 되길 바란다.
우리나라의 농업환경은 농산물 수입개방과 단위면적당 생산량 증가로 인해 과잉공급 상황이 전개되었다. 수입 농산물들은 가격경쟁력을 앞세운 기업형 브랜드로 우리의 소비문화 속에 파고들고 있으며 2020년 완전개방에 이르는 정부의 단계적인 시장개방은 앞으로 더욱 거센 경쟁을 예고하고 있다. 갈수록 어려워지는 국내 농업환경 속에서 농산물 브랜드의 중요성은 계속 지적되고 있으나 국내의 농산물 브랜드는 수적규모에 비해 영향력 있는 브랜드가 거의 없는 실정이며, 원산지 인식도 이와 상황은 비슷하다. 연구의 대상은 이러한 농산물 브랜드 상황의 한 단면으로서 천안의 거봉 특산물 브랜드 사례를 연구했다. 천안은 국내에서 가장 많이 거봉을 생산하고 있는 전국 제일의 거봉 주산지로서 국내 거봉의 시발점인 입장면이 위치해있다. 그러나 특산물의 원산지로서 인지도도 낮고 거봉 브랜드는 난립되어 시장에 특산물로서 존재감을 드러내지 못하고 있다. 본 논문은 농업브랜드의 중요성이 강조되고 있는 오늘날, 실질적인 농업브랜드의 가치형성과 강화에 대한 연구의 필요성을 가지고 진행되었다. 국내 농업환경을 고찰하고 천안 거봉농업에 대한 자료와 사례분석에 기초하여 영향력 있는 농산물 브랜드를 형성하기 위한 방향과 디자인을 제시하는데 목적을 두고 있다. 논문의 구성은 총 6개장으로 구성되어 있고 내용은 다음과 같다. 제1장은 서론으로 연구배경 및 목적, 연구범위 및 방법을 기술했다. 2장은 국내 포도농업현황과 소비패턴, 천안 거봉농업의 현황과 구조를 조사했다. 3장은 이론적 배경으로서 농산물 브랜드, 공동 브랜드 및 인지도 향상방안으로서 브랜드의 지리적표시를 검토했고 농산물 브랜드 성공사례를 조사했다. 4장은 천안거봉주산지 내 13개 공동·개별 브랜드를 대상으로 브랜드 현황, 지리적표시, 디자인의 시각적 분석을 하여 브랜드의 현황과 디자인적 문제점을 파악했고 바람직한 브랜드 마케팅 방향을 제시하고 이에 부합하는 디자인 컨셉의 당위성을 근거하기 위하여 천안거봉농업의 종합적인 SWOT 분석을 했다. 5장에서는 디자인 제안으로서 분석결과를 토대로 컨셉을 도출하고 시각적 분석에서 살펴본 문제점을 보완하여 지리적표시를 통일한 거봉 단일품목의 공동 브랜드 디자인을 제시했다. 6장 결론은 각 장의 조사와 분석결과를 종합하여 본 논문에서 연구한 문제의 해결방안을 정리했고 제언을 다루었다. 연구의 결과로서 천안 거봉 농산물의 공동 브랜드에 대한 최종 디자인은 특산물 품목과 지명의 연계성을 강화해야 하고 고품질 이미지와 주요 소비자층의 감성에 호응하기 위한 이미지를 구성해야 하는 결론에 도달했다. 본 연구를 통해서 특산물 농업이 브랜드로서 소비자에게 신뢰감을 형성하고 지역이미지를 구성하는 한 부분으로서 역할 하여 특산물과 지역 이미지가 상호보완을 통해 향상될 수 있는 계기가 되길 바란다.
In agricultural environment of our country, oversupplying situations have been progressed owing to open agricultural imports and increased production per unit area. Imported agricultural products are penetrating into our consumption culture with forms of corporate brands by giving priority of price ...
In agricultural environment of our country, oversupplying situations have been progressed owing to open agricultural imports and increased production per unit area. Imported agricultural products are penetrating into our consumption culture with forms of corporate brands by giving priority of price competition, and gradual market opening of the government corresponding to perfect opening is preannouncing more fierce competition afterwards. In domestic agricultural environment having been difficult day by day, domestic agricultural products have not any brands having influences actually, recognition about the place of original is similar to such phenomenon. Regrading to research objects, this study researched a brand case of Keobong specialty grape in Cheonan as an aspect of brand situations of our agricultural product brands. Cheonan is the first major production site of Keobong nationwide, and located in Ipjang-myeon that is the starting point of domestic Keobong. However, recognition is row as the origin place of specialty product and brands are scrambled, so its presence as speciality product is not being exposed to the market. The study was progressed with research necessity on forming and strengthening values of practical agricultural brands nowadays when the importance of agricultural product brands have been emphasized. This study aims at suggesting methods and designs for composing influential agricultural brands based on datum on Cheonan Keobong agriculture and case analysis after looking into domestic agricultural environment. This thesis is composed of total 6 chapters, and its contents are same as follows. Chapter 1 described research background and purposes, research scope and methods as introduction part. Chapter 2 investigated domestic grape agriculture status, consumption pattern, present situation and structure of Cheonan Keobong agriculture. Chapter 3 reviewed brand's geographical indication as an improving methods on agricultural product brand, co-brands, and awareness, and recognized successful cases of agricultural product brands. Chapter 4 analyzed brand status, geographical indication, and visual analysis of designs objecting to 13 common·individual brands, and did SWOT analysis comprehensively. Chapter 5 corresponded to a design suggestion, and deduced concepts based on analytical results, and proposed co-brand design of Keobong single item by supplementing problems reviewed in the visible analysis and then unifying geographical indications. Chapter 6 arranged solutions on researched problems and dealt with an proposition as conclusion part. From research results, this study reached a conclusion that linkages between specialty product items and regional names have to be strengthed, and images of responding to the emotion of main customers with high-quality shapes shall be composed in relation with the final design on co-branding of Cheonan Keobong agricultural product. This study expects that a moment will be realized such like specialty product agriculture builds up confidence to consumers as brands, specialty agricultural products and local image could be enhanced through mutual supplement after specialty product agriculture do a role as one part of composing local images.
In agricultural environment of our country, oversupplying situations have been progressed owing to open agricultural imports and increased production per unit area. Imported agricultural products are penetrating into our consumption culture with forms of corporate brands by giving priority of price competition, and gradual market opening of the government corresponding to perfect opening is preannouncing more fierce competition afterwards. In domestic agricultural environment having been difficult day by day, domestic agricultural products have not any brands having influences actually, recognition about the place of original is similar to such phenomenon. Regrading to research objects, this study researched a brand case of Keobong specialty grape in Cheonan as an aspect of brand situations of our agricultural product brands. Cheonan is the first major production site of Keobong nationwide, and located in Ipjang-myeon that is the starting point of domestic Keobong. However, recognition is row as the origin place of specialty product and brands are scrambled, so its presence as speciality product is not being exposed to the market. The study was progressed with research necessity on forming and strengthening values of practical agricultural brands nowadays when the importance of agricultural product brands have been emphasized. This study aims at suggesting methods and designs for composing influential agricultural brands based on datum on Cheonan Keobong agriculture and case analysis after looking into domestic agricultural environment. This thesis is composed of total 6 chapters, and its contents are same as follows. Chapter 1 described research background and purposes, research scope and methods as introduction part. Chapter 2 investigated domestic grape agriculture status, consumption pattern, present situation and structure of Cheonan Keobong agriculture. Chapter 3 reviewed brand's geographical indication as an improving methods on agricultural product brand, co-brands, and awareness, and recognized successful cases of agricultural product brands. Chapter 4 analyzed brand status, geographical indication, and visual analysis of designs objecting to 13 common·individual brands, and did SWOT analysis comprehensively. Chapter 5 corresponded to a design suggestion, and deduced concepts based on analytical results, and proposed co-brand design of Keobong single item by supplementing problems reviewed in the visible analysis and then unifying geographical indications. Chapter 6 arranged solutions on researched problems and dealt with an proposition as conclusion part. From research results, this study reached a conclusion that linkages between specialty product items and regional names have to be strengthed, and images of responding to the emotion of main customers with high-quality shapes shall be composed in relation with the final design on co-branding of Cheonan Keobong agricultural product. This study expects that a moment will be realized such like specialty product agriculture builds up confidence to consumers as brands, specialty agricultural products and local image could be enhanced through mutual supplement after specialty product agriculture do a role as one part of composing local images.
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