본 연구는 PAPS-D를 통해 지적장애 학생의 건강체력 수준을 파악하여 그들에게 적합한 체육 교육과 체육 프로그램 개발을 위한 기초자료를 제공하는데 그 목적이 있다. 본 연구의 참여자는 2013년 현재 B광역시에 소재하는 지적장애학교 재학생으로 연구의 목적에 따라 시각, 청각, 지체장애 등의 중복장애를 가진 지적장애 학생들은 제외시켰으며, 측정 도중 검사를 거부하거나 측정이 불가능한 학생을 제외한 지적장애 학생 199명(남학생 133명, 여학생 66명)으로 선정되어 단일집단 실험설계(one-shot case study)에 의해 수행되었다. 건강체력 측정 항목은 심폐지구력(스텝검사), 유연성(앉아윗몸앞으로굽히기), 근력․근지구력(악력검사), 신체조성(...
본 연구는 PAPS-D를 통해 지적장애 학생의 건강체력 수준을 파악하여 그들에게 적합한 체육 교육과 체육 프로그램 개발을 위한 기초자료를 제공하는데 그 목적이 있다. 본 연구의 참여자는 2013년 현재 B광역시에 소재하는 지적장애학교 재학생으로 연구의 목적에 따라 시각, 청각, 지체장애 등의 중복장애를 가진 지적장애 학생들은 제외시켰으며, 측정 도중 검사를 거부하거나 측정이 불가능한 학생을 제외한 지적장애 학생 199명(남학생 133명, 여학생 66명)으로 선정되어 단일집단 실험설계(one-shot case study)에 의해 수행되었다. 건강체력 측정 항목은 심폐지구력(스텝검사), 유연성(앉아윗몸앞으로굽히기), 근력․근지구력(악력검사), 신체조성(체질량지수), 순발력(제자리멀리뛰기)으로 선정하였다. 자료 분석은 각 변인에 대한 평균 및 표준편차를 산출하였고, 독립표본 t-test와 분산의 동질성 충족 여부에 따라 One-way ANOVA, 비모수 통계기법인 Kruskal-Wallis 검정을 실시하였다. 이때, 유의수준 α=.05로 하였다. 본 연구를 통해 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다. 첫째, 지적장애 학생의 체력요인별 평균값은 유연성 요인의 앉아윗몸앞으로굽히기에서 여자 초등학생을 제외하고 대부분의 검사항목에서 PAPS-D의 최소건강기준치보다 낮은 평균값을 나타냈다. 그렇지만, 심폐지구력 요인의 스텝검사에서는 초․중․고 남녀학생 모두 PAPS-D의 최소건강기준치보다 높은 평균값을 나타냈다. 둘째, 지적장애 학생의 성별에 따른 체력은 심폐지구력 요인의 스텝검사와 유연성 요인의 앉아윗몸앞으로굽히기, 근력․근지구력 요인의 악력검사에서 유의한 차이가 나타났으며, 유연성 요인의 앉아윗몸앞으로굽히기를 제외한 나머지 검사항목들에서는 남학생이 여학생보다 체력이 상대적으로 더 우수한 것으로 나타났다. 셋째, 지적장애 학생의 체력은 심폐지구력 요인의 스텝검사항목을 제외한 나머지 검사항목들에서는 고등학생이 중학생보다, 그리고 중학생이 초등학생보다 체력이 상대적으로 더 좋은 것으로 나타났다.
본 연구는 PAPS-D를 통해 지적장애 학생의 건강체력 수준을 파악하여 그들에게 적합한 체육 교육과 체육 프로그램 개발을 위한 기초자료를 제공하는데 그 목적이 있다. 본 연구의 참여자는 2013년 현재 B광역시에 소재하는 지적장애학교 재학생으로 연구의 목적에 따라 시각, 청각, 지체장애 등의 중복장애를 가진 지적장애 학생들은 제외시켰으며, 측정 도중 검사를 거부하거나 측정이 불가능한 학생을 제외한 지적장애 학생 199명(남학생 133명, 여학생 66명)으로 선정되어 단일집단 실험설계(one-shot case study)에 의해 수행되었다. 건강체력 측정 항목은 심폐지구력(스텝검사), 유연성(앉아윗몸앞으로굽히기), 근력․근지구력(악력검사), 신체조성(체질량지수), 순발력(제자리멀리뛰기)으로 선정하였다. 자료 분석은 각 변인에 대한 평균 및 표준편차를 산출하였고, 독립표본 t-test와 분산의 동질성 충족 여부에 따라 One-way ANOVA, 비모수 통계기법인 Kruskal-Wallis 검정을 실시하였다. 이때, 유의수준 α=.05로 하였다. 본 연구를 통해 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다. 첫째, 지적장애 학생의 체력요인별 평균값은 유연성 요인의 앉아윗몸앞으로굽히기에서 여자 초등학생을 제외하고 대부분의 검사항목에서 PAPS-D의 최소건강기준치보다 낮은 평균값을 나타냈다. 그렇지만, 심폐지구력 요인의 스텝검사에서는 초․중․고 남녀학생 모두 PAPS-D의 최소건강기준치보다 높은 평균값을 나타냈다. 둘째, 지적장애 학생의 성별에 따른 체력은 심폐지구력 요인의 스텝검사와 유연성 요인의 앉아윗몸앞으로굽히기, 근력․근지구력 요인의 악력검사에서 유의한 차이가 나타났으며, 유연성 요인의 앉아윗몸앞으로굽히기를 제외한 나머지 검사항목들에서는 남학생이 여학생보다 체력이 상대적으로 더 우수한 것으로 나타났다. 셋째, 지적장애 학생의 체력은 심폐지구력 요인의 스텝검사항목을 제외한 나머지 검사항목들에서는 고등학생이 중학생보다, 그리고 중학생이 초등학생보다 체력이 상대적으로 더 좋은 것으로 나타났다.
The purpose of this study is to figure out the physical fitness level of students with intellectual disabilities using PAPS-D and to analyze the physical fitness differences between students with intellectual disabilities and students without intellectual disabilities. This study was conducted in 20...
The purpose of this study is to figure out the physical fitness level of students with intellectual disabilities using PAPS-D and to analyze the physical fitness differences between students with intellectual disabilities and students without intellectual disabilities. This study was conducted in 2013, using a one-shot case study. In this study 199 students (boys: 133, girls: 66) were chosen from Busan schools for intellectually disabled students. We did not include other handicapped students, such as those with visual, hearing and other physical disabilities. Students who either rejected the test or were unable to perform the test were excluded as well. The physical fitness level was determined by cardiopulmonary endurance (step test), flexibility (sit ups), muscular strength and muscular endurance (grip strength), body composition (BMI), and flexibility(standing long jump). For the material analysis we calculated the average and the standard deviation for variables, and then conducted the One-way ANOVA and Kruskal-Wallis (Non-Parametic Statistics) according to independence sample (T-test) and equivalence of variance. The significance level : α =0.5. We found the following results from this study. First, the mean value of physical fitness factors of the students with intellectual disabilities, excluding the elementary girls who performed the sit up test to measure flexibility, shows a lower value than the minimum standard of PAPS-D in most test items. However, in the step test for cardiopulmonary endurance, both girl and boy students from elementary, middle, and high school show a higher score than the minimum standard of PAPS-D. Second, the physical fitness level of students with intellectual disabilities shows a significant difference between both boys and girls in these tests: cardiopulmonary endurance (step test), flexibility (sit up), muscular strength, muscular endurance (grip strength). Boys show relatively superior physical fitness compared to girls but girls are score higher in the flexibility (sit up). Third, the physical fitness of older students with intellectual disabilities was always higher than the younger students with the exception of the cardiopulmonary endurance test, showing that most high school students are physically superior to middle school students, and middle school students are higher than elementary students.
The purpose of this study is to figure out the physical fitness level of students with intellectual disabilities using PAPS-D and to analyze the physical fitness differences between students with intellectual disabilities and students without intellectual disabilities. This study was conducted in 2013, using a one-shot case study. In this study 199 students (boys: 133, girls: 66) were chosen from Busan schools for intellectually disabled students. We did not include other handicapped students, such as those with visual, hearing and other physical disabilities. Students who either rejected the test or were unable to perform the test were excluded as well. The physical fitness level was determined by cardiopulmonary endurance (step test), flexibility (sit ups), muscular strength and muscular endurance (grip strength), body composition (BMI), and flexibility(standing long jump). For the material analysis we calculated the average and the standard deviation for variables, and then conducted the One-way ANOVA and Kruskal-Wallis (Non-Parametic Statistics) according to independence sample (T-test) and equivalence of variance. The significance level : α =0.5. We found the following results from this study. First, the mean value of physical fitness factors of the students with intellectual disabilities, excluding the elementary girls who performed the sit up test to measure flexibility, shows a lower value than the minimum standard of PAPS-D in most test items. However, in the step test for cardiopulmonary endurance, both girl and boy students from elementary, middle, and high school show a higher score than the minimum standard of PAPS-D. Second, the physical fitness level of students with intellectual disabilities shows a significant difference between both boys and girls in these tests: cardiopulmonary endurance (step test), flexibility (sit up), muscular strength, muscular endurance (grip strength). Boys show relatively superior physical fitness compared to girls but girls are score higher in the flexibility (sit up). Third, the physical fitness of older students with intellectual disabilities was always higher than the younger students with the exception of the cardiopulmonary endurance test, showing that most high school students are physically superior to middle school students, and middle school students are higher than elementary students.
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