[학위논문]전사적품질경영(TQM) 활동이 기업의 혁신역량 및 성과에 미치는 영향 : 국내 주물제조업체들을 중심으로 Effects of Total Quality Management Activities on Corporate's Innovation Capability and Performance : Focused on the Domestic Foundry Industry원문보기
주조산업은 국가 경제를 지탱하고 있는 제조업의 근간이 되는 뿌리산업으로써 그 중요성은 날로 커지고 있으나 이에 대한 경영학적인 연구는 거의 전무한 상황이다. 따라서 이러한 상황에서 본 연구는 전사적품질경영(Total Quality Management, 이하 TQM) 활동이 국내 주조산업에서 혁신역량 및 경영성과와 어떠한 구조적 관계를 가지는지를 규명하는데 의의를 두고 다음의 몇 가지 세부적인 목표를 설정하였다. 첫째, 국내 주물제조기업들의 여러 실무적 상황을 고려하여 주조산업에서의 TQM 주요성공요인을 도출해 본다. 둘째, 주조산업에서 TQM활동이 혁신역량의 선행요인으로 어떠한 영향을 미치는 가를 분석해 본다. 셋째, 주조산업에서 TQM활동과 혁신역량이 기업의 재무적 성과와 비재무적 성과에 각각 어떠한 영향을 미치는가를 분석해 본다. 넷째, 본 연구 결과를 토대로 주조산업의 TQM활동과 혁신역량강화에 실무적인 시사점을 제공하여 관련 산업분야의 경쟁력을 향상시키는데 도움을 주도록 노력한다.
이러한 목표 아래, 본 연구는 여러 선행연구를 검토하는 동시에 국내 주조산업의 실무적 상황을 결부하여 판단해 본 결과 최고경영진의 리더십, 고객중심적 사고, 공급자 관리, 종업원참여, 품질정보의 분석 및 활용을 TQM의 성공요소로 설정하였다. 또한 혁신역량을 혁신의 결과물로 간주하여 각각 제품혁신, 공정혁신, 관리혁신으로 분류하였다. 이를 바탕으로 본 연구는 아래와 같은 연구모형과 가설을 설정하였다.
이를 실증분석하기 위하여 본 연구는 국내의 주조업체가 밀집한 대구(경북), 부산(경남), 서울(경기) 지역을 중심으로 한국주물공업협동조합에 소속된 220여개의 기업들을 대상으로 중 소재 파악이 가능한 200여개의 업체들을 선정하여 업체 당 1부씩 총 200부를 배포하였으며 무응답 혹은 불성실한 응답으로 판단되는 4부를 제외하고 총 147부를 회수하여 실증 분석하였다. 회수된 설문을 바탕으로 먼저 1차 하위요인에 대한 신뢰성과 ...
<초 록>
주조산업은 국가 경제를 지탱하고 있는 제조업의 근간이 되는 뿌리산업으로써 그 중요성은 날로 커지고 있으나 이에 대한 경영학적인 연구는 거의 전무한 상황이다. 따라서 이러한 상황에서 본 연구는 전사적품질경영(Total Quality Management, 이하 TQM) 활동이 국내 주조산업에서 혁신역량 및 경영성과와 어떠한 구조적 관계를 가지는지를 규명하는데 의의를 두고 다음의 몇 가지 세부적인 목표를 설정하였다. 첫째, 국내 주물제조기업들의 여러 실무적 상황을 고려하여 주조산업에서의 TQM 주요성공요인을 도출해 본다. 둘째, 주조산업에서 TQM활동이 혁신역량의 선행요인으로 어떠한 영향을 미치는 가를 분석해 본다. 셋째, 주조산업에서 TQM활동과 혁신역량이 기업의 재무적 성과와 비재무적 성과에 각각 어떠한 영향을 미치는가를 분석해 본다. 넷째, 본 연구 결과를 토대로 주조산업의 TQM활동과 혁신역량강화에 실무적인 시사점을 제공하여 관련 산업분야의 경쟁력을 향상시키는데 도움을 주도록 노력한다.
이러한 목표 아래, 본 연구는 여러 선행연구를 검토하는 동시에 국내 주조산업의 실무적 상황을 결부하여 판단해 본 결과 최고경영진의 리더십, 고객중심적 사고, 공급자 관리, 종업원참여, 품질정보의 분석 및 활용을 TQM의 성공요소로 설정하였다. 또한 혁신역량을 혁신의 결과물로 간주하여 각각 제품혁신, 공정혁신, 관리혁신으로 분류하였다. 이를 바탕으로 본 연구는 아래와 같은 연구모형과 가설을 설정하였다.
이를 실증분석하기 위하여 본 연구는 국내의 주조업체가 밀집한 대구(경북), 부산(경남), 서울(경기) 지역을 중심으로 한국주물공업협동조합에 소속된 220여개의 기업들을 대상으로 중 소재 파악이 가능한 200여개의 업체들을 선정하여 업체 당 1부씩 총 200부를 배포하였으며 무응답 혹은 불성실한 응답으로 판단되는 4부를 제외하고 총 147부를 회수하여 실증 분석하였다. 회수된 설문을 바탕으로 먼저 1차 하위요인에 대한 신뢰성과 타당성 분석을 통해 1차 요인의 측정값을 2차 요인의 측정지표로 설정한 뒤 2차 요인 구조의 신뢰성과 타당성을 평가하여 최종적으로 모형의 적합도와 구성 개념 간 경로를 분석하였다. 연구모형과 연구가설을 검정하기 위해 구조방정식 모형을 사용하였으며, 모형분석을 위한 도구로써 SmartPLS 2.0을 사용하였다.
이러한 조사결과를 토대로 본 연구의 결과는 다음과 같이 요약할 수 있다.
첫째, 주조산업의 실무적 특성을 고려하여 연구한 결과, 주조산업에서의 TQM활동 성공을 위한 요인들은 최고경영진의 리더십, 고객 중심적 사고, 공급자 관리, 종업원참여, 품질정보의 분석 및 활용의 5가지로 분석되었다. 둘째, TQM활동은 혁신역량(제품혁신, 공정혁신, 관리혁신)에 대하여 유의한 영향을 미치는 것으로 분석되어 가설 1, 2, 3이 모두 채택되었으며 이는 선행연구들과도 일치하고 있다. 결국, TQM은 혁신역량 강화를 위한 강력한 동인으로 작용하며 다양한 품질경영활동에 의해 지속적으로 이루어지는 여러 개선활동들은 조직의 혁신역량을 구축하는 기반으로 작용한다고 볼 수 있다. 셋째, TQM활동은 경영성과에 유의한 영향을 미치는 것으로 분석되었으며 또한, 혁신역량과 경영성과의 관계에서 제품혁신과 공정혁신이 기업의 재무적, 비재무적 성과에 각각 유의한 영향을 미치는 것으로 분석되어 가설 4, 5, 6이 모두 채택되었다. 이러한 결과는 기존의 선행연구들과도 일치하고 있는데 기업에서 TQM활동을 통한 혁신역량의 강화가 기업성과향상으로 이어진 것으로 볼 수 있다. 넷째, 관리혁신의 경우, 기업성과에 유의한 영향을 미치지 않아 가설 7이 기각되었는데 이는 기존의 선행연구들과 배치되는 내용이다. 본 연구는 이 결과에 대하여 주조산업의 특성상 기업의 규모와 밀접한 연관을 가지는 것으로 판단하였다. 이에 연매출액 100억, 직원 수 50인을 기준으로 두 그룹으로 나누어 분석해 본 결과, 규모가 큰 그룹에서는 관리혁신이 유의한 영향을 미치는 것으로 분석되었으나 규모가 영세한 그룹에서는 관리혁신이 부결되었다. 이것은 규모가 영세한 기업들이 제품혁신과 공정혁신 같은 가시적인 활동에는 역량을 집중하고 있지만, 지원 기능의 성격이 강한 관리혁신활동에는 인적·물적자원의 제약으로 인해 상대적으로 소홀할 수밖에 없는 구조이기 때문이다. 반면, 일정 규모 이상인 기업들은 가용한 인적·물적자원을 동원하여 기존의 관리방식을 개선하거나 참신한 관리시스템을 도입하여 조직 내의 비효율성을 제거하는 등, 기업을 한 단계 더 성장시키기 위한 관리혁신역량 강화에도 많은 노력을 기울이고 있다고 볼 수 있다. 하지만, 이는 기업에서 TQM에 의한 혁신역량 강화를 통해 기업성과와 기업의 규모성장을 얻기 위해서는 관리혁신이 반드시 필요함을 반증한다고 볼 수 있다. 왜냐면 사업초기에는 다들 비슷한 난관을 겪겠지만 이를 극복하고 성장한 기업들은 한계를 극복하기 위해 관리혁신활동을 효과적으로 전개해 나가고 있기 때문이다. 다섯째, 본 연구는 TQM활동이 재무적 성과와 비재무적 성과에서 어느 성과에 더 큰 영향을 미치는지에 대하여 추가적으로 분석하였는데 전체효과를 기준으로 살펴보면, TQM활동이 재무적 성과보다 비재무적 성과에 미치는 효과의 크다는 것을 알 수 있다. 또한 혁신역량의 매개효과를 분석한 결과 재무성과에 대한 혁신역량에 의한 간접효과가 직접효과보다 더 크게 영향을 미치는 것으로 나타났다.
결국, 본 연구의 연구결과, 최고경영진의 리더십, 고객 중심적 사고, 공급자 관리, 종업원참여, 품질정보의 분석 및 활용 등이 뒷받침 되는 TQM활동은 혁신역량을 강화시키며 기업의 경영성과를 이끌어 낼 수 있음을 알 수 있었다. 또한 기업이 조직 내의 TQM을 실시하면서 여타의 혁신활동을 개별적으로 시행하기보다는 먼저 TQM과 혁신역량이 충분하게 연계될 수 있도록 TQM활동을 유도하면 궁극적으로 더 높은 성과를 달성할 수 있으며 규모가 영세한 기업이라 할지라도 기업의 한계를 벗어나기 위해서는 TQM을 통한 관리혁신강화가 필수적임을 알 수 있었다.
마지막으로, TQM을 도입하여 실행함으로 기업성과를 향상시키고자 하는 실무자와 최고경영진들이 본 졸저를 참조하여 회사의 전략수립에 부족하지만 조금이라도 도움이 될 수 있기를 희망한다.
<초 록>
주조산업은 국가 경제를 지탱하고 있는 제조업의 근간이 되는 뿌리산업으로써 그 중요성은 날로 커지고 있으나 이에 대한 경영학적인 연구는 거의 전무한 상황이다. 따라서 이러한 상황에서 본 연구는 전사적품질경영(Total Quality Management, 이하 TQM) 활동이 국내 주조산업에서 혁신역량 및 경영성과와 어떠한 구조적 관계를 가지는지를 규명하는데 의의를 두고 다음의 몇 가지 세부적인 목표를 설정하였다. 첫째, 국내 주물제조기업들의 여러 실무적 상황을 고려하여 주조산업에서의 TQM 주요성공요인을 도출해 본다. 둘째, 주조산업에서 TQM활동이 혁신역량의 선행요인으로 어떠한 영향을 미치는 가를 분석해 본다. 셋째, 주조산업에서 TQM활동과 혁신역량이 기업의 재무적 성과와 비재무적 성과에 각각 어떠한 영향을 미치는가를 분석해 본다. 넷째, 본 연구 결과를 토대로 주조산업의 TQM활동과 혁신역량강화에 실무적인 시사점을 제공하여 관련 산업분야의 경쟁력을 향상시키는데 도움을 주도록 노력한다.
이러한 목표 아래, 본 연구는 여러 선행연구를 검토하는 동시에 국내 주조산업의 실무적 상황을 결부하여 판단해 본 결과 최고경영진의 리더십, 고객중심적 사고, 공급자 관리, 종업원참여, 품질정보의 분석 및 활용을 TQM의 성공요소로 설정하였다. 또한 혁신역량을 혁신의 결과물로 간주하여 각각 제품혁신, 공정혁신, 관리혁신으로 분류하였다. 이를 바탕으로 본 연구는 아래와 같은 연구모형과 가설을 설정하였다.
이를 실증분석하기 위하여 본 연구는 국내의 주조업체가 밀집한 대구(경북), 부산(경남), 서울(경기) 지역을 중심으로 한국주물공업협동조합에 소속된 220여개의 기업들을 대상으로 중 소재 파악이 가능한 200여개의 업체들을 선정하여 업체 당 1부씩 총 200부를 배포하였으며 무응답 혹은 불성실한 응답으로 판단되는 4부를 제외하고 총 147부를 회수하여 실증 분석하였다. 회수된 설문을 바탕으로 먼저 1차 하위요인에 대한 신뢰성과 타당성 분석을 통해 1차 요인의 측정값을 2차 요인의 측정지표로 설정한 뒤 2차 요인 구조의 신뢰성과 타당성을 평가하여 최종적으로 모형의 적합도와 구성 개념 간 경로를 분석하였다. 연구모형과 연구가설을 검정하기 위해 구조방정식 모형을 사용하였으며, 모형분석을 위한 도구로써 SmartPLS 2.0을 사용하였다.
이러한 조사결과를 토대로 본 연구의 결과는 다음과 같이 요약할 수 있다.
첫째, 주조산업의 실무적 특성을 고려하여 연구한 결과, 주조산업에서의 TQM활동 성공을 위한 요인들은 최고경영진의 리더십, 고객 중심적 사고, 공급자 관리, 종업원참여, 품질정보의 분석 및 활용의 5가지로 분석되었다. 둘째, TQM활동은 혁신역량(제품혁신, 공정혁신, 관리혁신)에 대하여 유의한 영향을 미치는 것으로 분석되어 가설 1, 2, 3이 모두 채택되었으며 이는 선행연구들과도 일치하고 있다. 결국, TQM은 혁신역량 강화를 위한 강력한 동인으로 작용하며 다양한 품질경영활동에 의해 지속적으로 이루어지는 여러 개선활동들은 조직의 혁신역량을 구축하는 기반으로 작용한다고 볼 수 있다. 셋째, TQM활동은 경영성과에 유의한 영향을 미치는 것으로 분석되었으며 또한, 혁신역량과 경영성과의 관계에서 제품혁신과 공정혁신이 기업의 재무적, 비재무적 성과에 각각 유의한 영향을 미치는 것으로 분석되어 가설 4, 5, 6이 모두 채택되었다. 이러한 결과는 기존의 선행연구들과도 일치하고 있는데 기업에서 TQM활동을 통한 혁신역량의 강화가 기업성과향상으로 이어진 것으로 볼 수 있다. 넷째, 관리혁신의 경우, 기업성과에 유의한 영향을 미치지 않아 가설 7이 기각되었는데 이는 기존의 선행연구들과 배치되는 내용이다. 본 연구는 이 결과에 대하여 주조산업의 특성상 기업의 규모와 밀접한 연관을 가지는 것으로 판단하였다. 이에 연매출액 100억, 직원 수 50인을 기준으로 두 그룹으로 나누어 분석해 본 결과, 규모가 큰 그룹에서는 관리혁신이 유의한 영향을 미치는 것으로 분석되었으나 규모가 영세한 그룹에서는 관리혁신이 부결되었다. 이것은 규모가 영세한 기업들이 제품혁신과 공정혁신 같은 가시적인 활동에는 역량을 집중하고 있지만, 지원 기능의 성격이 강한 관리혁신활동에는 인적·물적자원의 제약으로 인해 상대적으로 소홀할 수밖에 없는 구조이기 때문이다. 반면, 일정 규모 이상인 기업들은 가용한 인적·물적자원을 동원하여 기존의 관리방식을 개선하거나 참신한 관리시스템을 도입하여 조직 내의 비효율성을 제거하는 등, 기업을 한 단계 더 성장시키기 위한 관리혁신역량 강화에도 많은 노력을 기울이고 있다고 볼 수 있다. 하지만, 이는 기업에서 TQM에 의한 혁신역량 강화를 통해 기업성과와 기업의 규모성장을 얻기 위해서는 관리혁신이 반드시 필요함을 반증한다고 볼 수 있다. 왜냐면 사업초기에는 다들 비슷한 난관을 겪겠지만 이를 극복하고 성장한 기업들은 한계를 극복하기 위해 관리혁신활동을 효과적으로 전개해 나가고 있기 때문이다. 다섯째, 본 연구는 TQM활동이 재무적 성과와 비재무적 성과에서 어느 성과에 더 큰 영향을 미치는지에 대하여 추가적으로 분석하였는데 전체효과를 기준으로 살펴보면, TQM활동이 재무적 성과보다 비재무적 성과에 미치는 효과의 크다는 것을 알 수 있다. 또한 혁신역량의 매개효과를 분석한 결과 재무성과에 대한 혁신역량에 의한 간접효과가 직접효과보다 더 크게 영향을 미치는 것으로 나타났다.
결국, 본 연구의 연구결과, 최고경영진의 리더십, 고객 중심적 사고, 공급자 관리, 종업원참여, 품질정보의 분석 및 활용 등이 뒷받침 되는 TQM활동은 혁신역량을 강화시키며 기업의 경영성과를 이끌어 낼 수 있음을 알 수 있었다. 또한 기업이 조직 내의 TQM을 실시하면서 여타의 혁신활동을 개별적으로 시행하기보다는 먼저 TQM과 혁신역량이 충분하게 연계될 수 있도록 TQM활동을 유도하면 궁극적으로 더 높은 성과를 달성할 수 있으며 규모가 영세한 기업이라 할지라도 기업의 한계를 벗어나기 위해서는 TQM을 통한 관리혁신강화가 필수적임을 알 수 있었다.
마지막으로, TQM을 도입하여 실행함으로 기업성과를 향상시키고자 하는 실무자와 최고경영진들이 본 졸저를 참조하여 회사의 전략수립에 부족하지만 조금이라도 도움이 될 수 있기를 희망한다.
Casting is crucial element of manufacturing industry even if it seems to be located at the lowest stage of supply chain. Yet, if manufacturing is the key to the national economy and foundry industry played an important role in manufacturing, we can say casting is playing an important role ...
Casting is crucial element of manufacturing industry even if it seems to be located at the lowest stage of supply chain. Yet, if manufacturing is the key to the national economy and foundry industry played an important role in manufacturing, we can say casting is playing an important role in Korean economy. Unfortunately, however, it is almost impossible to find any business study about foundry industry in Korea even if value of casting is highly considered. Therefore, addressing the areas, where there has been limited attention, this paper is focused on how Total Quality Management activities can influence on a corporate's innovation capability and performance. For this purpose, this research set followings detailed objectives. 1. It is to derive critical success factors in TQM activities, considering the situation of Korean domestic foundry industry. 2. It is to analyze how TQM, as a precedence factor, influences innovation capability in domestic foundry industry in Korea 3. It is to analyze how TQM and innovation capability influence performance (financially and non-financially) of casting companies in Korea 4. It is to enhance competitiveness of casting companies in Korea, by giving practical lessons, through the results of this research,
This paper has established 5 success factors of TQM activities by examining previous studies and in conjunction with the situation of domestic foundry industry. These factors are ‘Leadership of Top Executives’, ‘Customer-centric Thinking’, ‘Supplier Management’, ‘Involvement of Employee’ and ‘Analysis and Utilization of Quality Information.’ This paper also has defined and categorized innovation capability into ‘Product Innovation’, ‘Process Innovation’ and ‘Management Innovation.’ Following is the research model and hypothesis of this paper. (check in the paper)
The empirical data were obtained from a survey from 200 casting companies, the KFCA(Korea Foundry Cooperative Association) members, in 3 major foundry complex in Korea, which is Daegu/Gyungbook, Busan/Gyungnam, and Inchon/Gyunggi. The list says there are 220 members under KFCA, but it was able to find only 200 companies’ status. Therefore, 200 questionnaires(one at each company) were sent and 151 companies replied. 4 of them were not valid and had to deleted, and only 147 questionnaires were used for empirical research of this paper. On the basis of the recovered questionnaires, two-step approach was taken. First, the reliability and validity of first-order factors(of TQM) were analyzed. The measured value of first order constructs was used as indicators of the second-order constructs. Next, reliability and validity of second-order constructs(of innovation capability) were analyzed. Finally, it is needed to analyze the overall fit of the theoretical model and path analysis between constructs. Structural equation modeling was taken to test research model and the hypothesis. SmartPLS 2.0 was used for the analysis of the research model.
The results of this research are followings.
1. This paper has founded 5 success factors of TQM activities in conjunction with the situation of domestic foundry industry. These factors are ‘Leadership of Top Executives’, ‘Customer-centric Thinking’, ‘Supplier Management’, ‘Involvement of Employee’ and ‘Analysis and Utilization of Quality Information.’ 2. It is analyzed that TQM activities are meaningful to innovation capability(product innovation, progress innovation, management innovation). Therefore, hypothesis 1, 2, 3 were all supported and this result is consistent with previous studies. It indicates that TQM works as a powerful driver for strengthening innovation. Also various quality management activities work as a base to build innovation capabilities of the organization. 3. TQM activities and 2 innovation capabilities (product and progress innovation) were meaningful to cooperates’ performance (both financially and non-financially). Therefore, hypothesis 4, 5, 6 were supported and this result is consistent with previous studies. It indicates that TQM activities strengthen innovation capabilities first, eventually they lead to performance of cooperates. 4. In case of management innovation, it was not meaningful to both financial and non-financial performance of company, and hypothesis 7 was rejected. This is contrast to previous studies and there must be a reasonable explanation for this. Therefore, further survey has taken in regard with the situation of Korean domestic foundry industry. Later, It is considered size of company related to this matter, but standard of size has to be defined. The research divided 147 companies into two groups, and the standard of this division was over 10 billon Korean won of annual sales or less and numbers of employee over 50 or less. The survey has found out that hypothesis 7 was supported at the bigger-sized group but not small-sized group. This means size does matter with management innovation. Also, Management innovation is more like supporting function compare to product innovation or progress innovation. Therefore, small foundries with poor annual sale and with few employees has limited resources (time, people and money), so they may focussed on product or progress innovation, but not able to invest their resources into supporting function. However, bigger companies can invest their resources to step forward for higher ground since they want to grow up more. This indicates companies have to work on management innovation whether they are big or small. Since, all companies who started their business went through almost same kind of hardships at early stage of their business. But those who overcame have invested to make some difference : the management innovation. 5. This paper took additional survey whether TQM activities influence more on financial or non-financial performance. It is found out that total effect was bigger on non-financial performance. Also it took another survey about mediating effect innovation capability, and it is found out that indirect effects are bigger than direct effects.
In the end, contribution of this paper are following. 1. If a company works on TQM must consider success factors such as ‘Leadership of Top Executives’, ‘Customer-centric Thinking’, ‘Supplier Management’, ‘Involvement of Employee’ and ‘Analysis and Utilization of Quality Information.’ 2. It is better for a company to combine TQM activities and Innovation activities rather than initiate TQM activities and innovation activities separately. 3. Management innovation is an important way to empower a company to grow. Therefore do not afraid to invest resources to management innovation even for a small company.
Casting is crucial element of manufacturing industry even if it seems to be located at the lowest stage of supply chain. Yet, if manufacturing is the key to the national economy and foundry industry played an important role in manufacturing, we can say casting is playing an important role in Korean economy. Unfortunately, however, it is almost impossible to find any business study about foundry industry in Korea even if value of casting is highly considered. Therefore, addressing the areas, where there has been limited attention, this paper is focused on how Total Quality Management activities can influence on a corporate's innovation capability and performance. For this purpose, this research set followings detailed objectives. 1. It is to derive critical success factors in TQM activities, considering the situation of Korean domestic foundry industry. 2. It is to analyze how TQM, as a precedence factor, influences innovation capability in domestic foundry industry in Korea 3. It is to analyze how TQM and innovation capability influence performance (financially and non-financially) of casting companies in Korea 4. It is to enhance competitiveness of casting companies in Korea, by giving practical lessons, through the results of this research,
This paper has established 5 success factors of TQM activities by examining previous studies and in conjunction with the situation of domestic foundry industry. These factors are ‘Leadership of Top Executives’, ‘Customer-centric Thinking’, ‘Supplier Management’, ‘Involvement of Employee’ and ‘Analysis and Utilization of Quality Information.’ This paper also has defined and categorized innovation capability into ‘Product Innovation’, ‘Process Innovation’ and ‘Management Innovation.’ Following is the research model and hypothesis of this paper. (check in the paper)
The empirical data were obtained from a survey from 200 casting companies, the KFCA(Korea Foundry Cooperative Association) members, in 3 major foundry complex in Korea, which is Daegu/Gyungbook, Busan/Gyungnam, and Inchon/Gyunggi. The list says there are 220 members under KFCA, but it was able to find only 200 companies’ status. Therefore, 200 questionnaires(one at each company) were sent and 151 companies replied. 4 of them were not valid and had to deleted, and only 147 questionnaires were used for empirical research of this paper. On the basis of the recovered questionnaires, two-step approach was taken. First, the reliability and validity of first-order factors(of TQM) were analyzed. The measured value of first order constructs was used as indicators of the second-order constructs. Next, reliability and validity of second-order constructs(of innovation capability) were analyzed. Finally, it is needed to analyze the overall fit of the theoretical model and path analysis between constructs. Structural equation modeling was taken to test research model and the hypothesis. SmartPLS 2.0 was used for the analysis of the research model.
The results of this research are followings.
1. This paper has founded 5 success factors of TQM activities in conjunction with the situation of domestic foundry industry. These factors are ‘Leadership of Top Executives’, ‘Customer-centric Thinking’, ‘Supplier Management’, ‘Involvement of Employee’ and ‘Analysis and Utilization of Quality Information.’ 2. It is analyzed that TQM activities are meaningful to innovation capability(product innovation, progress innovation, management innovation). Therefore, hypothesis 1, 2, 3 were all supported and this result is consistent with previous studies. It indicates that TQM works as a powerful driver for strengthening innovation. Also various quality management activities work as a base to build innovation capabilities of the organization. 3. TQM activities and 2 innovation capabilities (product and progress innovation) were meaningful to cooperates’ performance (both financially and non-financially). Therefore, hypothesis 4, 5, 6 were supported and this result is consistent with previous studies. It indicates that TQM activities strengthen innovation capabilities first, eventually they lead to performance of cooperates. 4. In case of management innovation, it was not meaningful to both financial and non-financial performance of company, and hypothesis 7 was rejected. This is contrast to previous studies and there must be a reasonable explanation for this. Therefore, further survey has taken in regard with the situation of Korean domestic foundry industry. Later, It is considered size of company related to this matter, but standard of size has to be defined. The research divided 147 companies into two groups, and the standard of this division was over 10 billon Korean won of annual sales or less and numbers of employee over 50 or less. The survey has found out that hypothesis 7 was supported at the bigger-sized group but not small-sized group. This means size does matter with management innovation. Also, Management innovation is more like supporting function compare to product innovation or progress innovation. Therefore, small foundries with poor annual sale and with few employees has limited resources (time, people and money), so they may focussed on product or progress innovation, but not able to invest their resources into supporting function. However, bigger companies can invest their resources to step forward for higher ground since they want to grow up more. This indicates companies have to work on management innovation whether they are big or small. Since, all companies who started their business went through almost same kind of hardships at early stage of their business. But those who overcame have invested to make some difference : the management innovation. 5. This paper took additional survey whether TQM activities influence more on financial or non-financial performance. It is found out that total effect was bigger on non-financial performance. Also it took another survey about mediating effect innovation capability, and it is found out that indirect effects are bigger than direct effects.
In the end, contribution of this paper are following. 1. If a company works on TQM must consider success factors such as ‘Leadership of Top Executives’, ‘Customer-centric Thinking’, ‘Supplier Management’, ‘Involvement of Employee’ and ‘Analysis and Utilization of Quality Information.’ 2. It is better for a company to combine TQM activities and Innovation activities rather than initiate TQM activities and innovation activities separately. 3. Management innovation is an important way to empower a company to grow. Therefore do not afraid to invest resources to management innovation even for a small company.
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