금연공익광고 메시지 소구유형 및 수용자 특성이 지식·신념·태도에 미치는 영향 The Influence of Message Appeal Types in Public Anti-Smoking Advertisement and Audience Characteristics on Knowledge, Belief and Attitude원문보기
흡연은 여러 질환의 원인이 되므로 국가에서는 다양한 금연정책을 통해 흡연율 감소에 노력하고 있다. 특히, 금연캠페인 중에서 TV공익광고는 중심적인 역할을 하고 있으며, 보건의식에도 영향을 미치기 때문에 효과적인 메시지가 필요하다. 금연공익광고에 관한 선행연구에서 수용자 특성, 메시지 프레이밍과 소구유형에 따라 다양하게 접근하고 있지만 방영된 TV광고의 주제에 따른 연구가 부족하여 본 연구에서는 우리나라에서 가장 많이 집행된 사회규범과 건강결과에 대한 광고를 진단해보고자 한다. 또한 흡연태도에 영향을 주는 요인을 파악하여 효과적인 금연광고의 방향을 제시하고자 하였다. 2012년 11월 5일부터 16일까지 편의표본추출방법을 사용하여 총 449명의 대학생을 대상으로 조사하였다. 임의로 피험자를 4개의 집단으로 구분하여 범주별 광고를 노출시켜 각각의 집단간 통제를 실시했으며, 광고 노출 전・후로 설문을 실시하였다. 이 중 불성실한 응답지 26부를 제외하고 최종 분석에 423부가 사용되었다. 수집된 자료는 ...
흡연은 여러 질환의 원인이 되므로 국가에서는 다양한 금연정책을 통해 흡연율 감소에 노력하고 있다. 특히, 금연캠페인 중에서 TV공익광고는 중심적인 역할을 하고 있으며, 보건의식에도 영향을 미치기 때문에 효과적인 메시지가 필요하다. 금연공익광고에 관한 선행연구에서 수용자 특성, 메시지 프레이밍과 소구유형에 따라 다양하게 접근하고 있지만 방영된 TV광고의 주제에 따른 연구가 부족하여 본 연구에서는 우리나라에서 가장 많이 집행된 사회규범과 건강결과에 대한 광고를 진단해보고자 한다. 또한 흡연태도에 영향을 주는 요인을 파악하여 효과적인 금연광고의 방향을 제시하고자 하였다. 2012년 11월 5일부터 16일까지 편의표본추출방법을 사용하여 총 449명의 대학생을 대상으로 조사하였다. 임의로 피험자를 4개의 집단으로 구분하여 범주별 광고를 노출시켜 각각의 집단간 통제를 실시했으며, 광고 노출 전・후로 설문을 실시하였다. 이 중 불성실한 응답지 26부를 제외하고 최종 분석에 423부가 사용되었다. 수집된 자료는 SPSS 14.0 프로그램을 사용하여 분석하였으며, 신뢰도분석, 요인분석, 빈도분석, F/t검정, t-test, 다중회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 인구사회학적 특성에 따른 지식・신념・태도의 차이를 살펴본 결과, 흡연여부에 따라서 가장 많은 차이를 보임을 알 수 있었다. 둘째, 광고에 노출되기 전・후의 지식과 신념의 차이를 살펴본 결과, 지식에는 차이가 없었으며, 사회규범과 건강결과에 대한 신념에서만 차이를 보였다. 셋째, 메시지 소구유형에 따라 흡연 지식・신념・태도의 차이를 살펴본 결과, 사회규범에 대한 광고를 본 집단 보다 건강결과집단에서 사회규범신념과 건강결과신념이 더 강했음을 알 수 있었다. 흡연에 대한 태도에 있어서도 건강결과광고의 집단이 더 부정적이게 나타났음을 볼 수 있었다. 넷째, 광고의 수용자 특성, 지식・신념, 메시지 소구유형이 태도에 미치는 영향을 살펴보았다. 수용자 특성에서는 흡연여부에 따라, 사회규범지식・신념, 건강결과지식이 영향을 미치는 요인으로 나타났다. 과거흡연자와 흡연자가 비흡연자에 비해 태도가 더 긍정적이었으며, 사회규범의 지식의 점수가 높을수록, 사회규범에 대한 신념이 강할수록, 건강결과에 대한 지식의 점수가 높을수록 흡연의 태도가 더 부정적임을 알 수 있었다. 연구결과가 시사하는 바는 첫째, 본 조사의 광고는 한국에서 다루어진 금연광고의 소구의 전체 약 85%를 차지하는 사회규범(51.4%)과 건강결과(34.3%)에 대한 광고를 사용함으로써 현재시점에서 진단해 본 것에 대해 의미가 있으며, 결과로 두 소구유형 중에서 건강결과유형이 신념과 태도에 있어 더 큰 차이를 보였다는 점에서 효과적이라 할 수 있다. 둘째, 금연광고에 대한 메시지 전략수립 시 흡연태도에 영향을 미치는 요인을 알아봄으로 앞으로의 효과적인 금연광고의 방향을 제시하는 것에 의의가 있다.
흡연은 여러 질환의 원인이 되므로 국가에서는 다양한 금연정책을 통해 흡연율 감소에 노력하고 있다. 특히, 금연캠페인 중에서 TV공익광고는 중심적인 역할을 하고 있으며, 보건의식에도 영향을 미치기 때문에 효과적인 메시지가 필요하다. 금연공익광고에 관한 선행연구에서 수용자 특성, 메시지 프레이밍과 소구유형에 따라 다양하게 접근하고 있지만 방영된 TV광고의 주제에 따른 연구가 부족하여 본 연구에서는 우리나라에서 가장 많이 집행된 사회규범과 건강결과에 대한 광고를 진단해보고자 한다. 또한 흡연태도에 영향을 주는 요인을 파악하여 효과적인 금연광고의 방향을 제시하고자 하였다. 2012년 11월 5일부터 16일까지 편의표본추출방법을 사용하여 총 449명의 대학생을 대상으로 조사하였다. 임의로 피험자를 4개의 집단으로 구분하여 범주별 광고를 노출시켜 각각의 집단간 통제를 실시했으며, 광고 노출 전・후로 설문을 실시하였다. 이 중 불성실한 응답지 26부를 제외하고 최종 분석에 423부가 사용되었다. 수집된 자료는 SPSS 14.0 프로그램을 사용하여 분석하였으며, 신뢰도분석, 요인분석, 빈도분석, F/t검정, t-test, 다중회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 인구사회학적 특성에 따른 지식・신념・태도의 차이를 살펴본 결과, 흡연여부에 따라서 가장 많은 차이를 보임을 알 수 있었다. 둘째, 광고에 노출되기 전・후의 지식과 신념의 차이를 살펴본 결과, 지식에는 차이가 없었으며, 사회규범과 건강결과에 대한 신념에서만 차이를 보였다. 셋째, 메시지 소구유형에 따라 흡연 지식・신념・태도의 차이를 살펴본 결과, 사회규범에 대한 광고를 본 집단 보다 건강결과집단에서 사회규범신념과 건강결과신념이 더 강했음을 알 수 있었다. 흡연에 대한 태도에 있어서도 건강결과광고의 집단이 더 부정적이게 나타났음을 볼 수 있었다. 넷째, 광고의 수용자 특성, 지식・신념, 메시지 소구유형이 태도에 미치는 영향을 살펴보았다. 수용자 특성에서는 흡연여부에 따라, 사회규범지식・신념, 건강결과지식이 영향을 미치는 요인으로 나타났다. 과거흡연자와 흡연자가 비흡연자에 비해 태도가 더 긍정적이었으며, 사회규범의 지식의 점수가 높을수록, 사회규범에 대한 신념이 강할수록, 건강결과에 대한 지식의 점수가 높을수록 흡연의 태도가 더 부정적임을 알 수 있었다. 연구결과가 시사하는 바는 첫째, 본 조사의 광고는 한국에서 다루어진 금연광고의 소구의 전체 약 85%를 차지하는 사회규범(51.4%)과 건강결과(34.3%)에 대한 광고를 사용함으로써 현재시점에서 진단해 본 것에 대해 의미가 있으며, 결과로 두 소구유형 중에서 건강결과유형이 신념과 태도에 있어 더 큰 차이를 보였다는 점에서 효과적이라 할 수 있다. 둘째, 금연광고에 대한 메시지 전략수립 시 흡연태도에 영향을 미치는 요인을 알아봄으로 앞으로의 효과적인 금연광고의 방향을 제시하는 것에 의의가 있다.
Many countries have tried to reduce smoking rate through various anti-smoking policies, because smoking causes many diseases. Especially, TV public anti-smoking advertisement has a major role in anti-smoking campaigns and affects the level of health awareness, so an effective message is necessary in...
Many countries have tried to reduce smoking rate through various anti-smoking policies, because smoking causes many diseases. Especially, TV public anti-smoking advertisement has a major role in anti-smoking campaigns and affects the level of health awareness, so an effective message is necessary in the advertisement. Audience characteristics message framing, and types of appeal are considered as typical approaches in various ways in preceded researches about public anti-smoking advertisement, however in this thesis, the most executed social norm and advertisement about resultant health status are examined, because of lack of researches about topics of TV advertisement. The direction of effective anti-smoking advertisement is suggested in this thesis by figuring out the primary factors which affects smoking attitudes, too. The survey period of this study was from 5th Nov, 2012 to 16th Nov. By using a convenient sampling method, the 449 students in Universities were selected for this study. The subjects were divided into the 4 groups randomly, then each group was exposed to different type of advertisement by category, and the each group was controlled, separately. The survey had been carried out before and after advertisement exposure. Except 26 incomplete questionnaires, 423 complete questionnaires were used for final analysis. The collected data are analyzed by SPSS Ver. 14.0, and reliability analysis, factor analysis, frequency analysis, F/t qualification, t-test, and multiple regression analysis, are performed. The results of this study are as follows. Firstly, on differences in knowledge, belief, and attitude based on sociodemographic characteristics, there was the largest differences in the knowledge, belief, and attitude by smoking status. Secondly, on differences in knowledge and belief based on before and after exposure of the advertisement, there was no difference on knowledge, but there was difference in social norm and belief about health result. Thirdly, on differences in smoking knowledge, belief, and attitude based on types of appeals of message, the group who watched advertisement about health result, had the stronger social norm belief and health result belief than the group who watched advertisement about social norm. In addition, the smoking attitude of the group who watched health result advertisement, had more negative attitude. Fourthly, the influence of message appeal types in the advertisement and audience characteristics on knowledge, belief, and attitude, are examined. In audience characteristics, it appeared that social norm knowledge, belief, and health result knowledge were major influencing factors according to smoking status. Ex-smokers and smokers had more positive attitude than non-smokers. The more people got higher point on social norm knowledge and had stronger belief about social norm, the more they had negative attitude about smoking. The results of this study suggest two kinds of important aspects. Firstly, this study is worth as a diagnosis of current status by using advertisement about social norm(51.4%) and health result(34.3%), which covers total of 85% in appeal types of anti-smoking advertisement that has been practically used in Korea. As a result, the health result type showed better result on belief and attitude, that is better effectiveness. Secondly, during establishing message strategy for anti-smoking advertisement, this study can help future directions for effective anti-smoking advertisement using effect of factors on smoking attitude.
Many countries have tried to reduce smoking rate through various anti-smoking policies, because smoking causes many diseases. Especially, TV public anti-smoking advertisement has a major role in anti-smoking campaigns and affects the level of health awareness, so an effective message is necessary in the advertisement. Audience characteristics message framing, and types of appeal are considered as typical approaches in various ways in preceded researches about public anti-smoking advertisement, however in this thesis, the most executed social norm and advertisement about resultant health status are examined, because of lack of researches about topics of TV advertisement. The direction of effective anti-smoking advertisement is suggested in this thesis by figuring out the primary factors which affects smoking attitudes, too. The survey period of this study was from 5th Nov, 2012 to 16th Nov. By using a convenient sampling method, the 449 students in Universities were selected for this study. The subjects were divided into the 4 groups randomly, then each group was exposed to different type of advertisement by category, and the each group was controlled, separately. The survey had been carried out before and after advertisement exposure. Except 26 incomplete questionnaires, 423 complete questionnaires were used for final analysis. The collected data are analyzed by SPSS Ver. 14.0, and reliability analysis, factor analysis, frequency analysis, F/t qualification, t-test, and multiple regression analysis, are performed. The results of this study are as follows. Firstly, on differences in knowledge, belief, and attitude based on sociodemographic characteristics, there was the largest differences in the knowledge, belief, and attitude by smoking status. Secondly, on differences in knowledge and belief based on before and after exposure of the advertisement, there was no difference on knowledge, but there was difference in social norm and belief about health result. Thirdly, on differences in smoking knowledge, belief, and attitude based on types of appeals of message, the group who watched advertisement about health result, had the stronger social norm belief and health result belief than the group who watched advertisement about social norm. In addition, the smoking attitude of the group who watched health result advertisement, had more negative attitude. Fourthly, the influence of message appeal types in the advertisement and audience characteristics on knowledge, belief, and attitude, are examined. In audience characteristics, it appeared that social norm knowledge, belief, and health result knowledge were major influencing factors according to smoking status. Ex-smokers and smokers had more positive attitude than non-smokers. The more people got higher point on social norm knowledge and had stronger belief about social norm, the more they had negative attitude about smoking. The results of this study suggest two kinds of important aspects. Firstly, this study is worth as a diagnosis of current status by using advertisement about social norm(51.4%) and health result(34.3%), which covers total of 85% in appeal types of anti-smoking advertisement that has been practically used in Korea. As a result, the health result type showed better result on belief and attitude, that is better effectiveness. Secondly, during establishing message strategy for anti-smoking advertisement, this study can help future directions for effective anti-smoking advertisement using effect of factors on smoking attitude.
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