본 연구는 초등학교 6학년 학생을 대상으로 성격 유형에 따른 모둠 구성 방식이 독서 태도와 활동이 어떻게 영향을 받는지 알아보는 데 목적이 있다. 이와 같은 목적을 달성하기 위하여 설정한 연구 문제는 다음과 같다. 1. 모둠 독서 활동에서 성격 유형에 따른 집단 구성 방식이 독서 태도에 유의미한 영향을 주는가? 2. 모둠 독서 활동에서 성격 유형에 따른 집단 구성은 구성원들의 상호작용에 어떠한 영향을 주는가? 성격 검사를 실시하여 내향형․외향형․혼합형 모둠으로 구성하였고 28명 7개 모둠 중 3개의 모둠 12명 학생들을 대상으로 ...
본 연구는 초등학교 6학년 학생을 대상으로 성격 유형에 따른 모둠 구성 방식이 독서 태도와 활동이 어떻게 영향을 받는지 알아보는 데 목적이 있다. 이와 같은 목적을 달성하기 위하여 설정한 연구 문제는 다음과 같다. 1. 모둠 독서 활동에서 성격 유형에 따른 집단 구성 방식이 독서 태도에 유의미한 영향을 주는가? 2. 모둠 독서 활동에서 성격 유형에 따른 집단 구성은 구성원들의 상호작용에 어떠한 영향을 주는가? 성격 검사를 실시하여 내향형․외향형․혼합형 모둠으로 구성하였고 28명 7개 모둠 중 3개의 모둠 12명 학생들을 대상으로 연구하였다. 3월 14일부터 5월 14일까지 총 17차시를 실시하였다. 이 연구 결과를 통해 다음과 같은 결론을 내릴 수 있었다. 모둠 독서 활동에서 성격 유형 동질 집단과 이질 집단 간 독서 태도에 미치는 영향에 대해 살펴본 결과, 이질 성격으로 구성된 모둠에서 상대적으로 더 의미 있는 효과가 있는 것으로 나타났다. 모둠 구성에 따른 독서 태도 사전․사후 검사 결과가 유의미한 차이가 있다고 보기는 힘들지만 동질 성격 모둠보다 이질 성격 모둠이 독서 태도에 향상을 보였다. 또 동질 성격 모둠 중에서는 외향형 모둠보다는 내향형 모둠이 독서 태도에 향상을 보였다. 독서 능력에 따른 차이도 볼 수 있었는데 독서 능력이 높은 학생들은 모둠 구성에 따라 독서태도에 유의미한 영향을 미치지 않지만 독서 능력이 하위인 학생은 영향을 미치는 것을 볼 수 있다. 내향 모둠에서는 독서 태도가 많은 향상을 보인 반면 외향에서의 독서 태도 점수가 오히려 많이 낮아졌다. 동질 성격과 이질 성격으로 구성된 집단의 모둠 독서 활동에서의 학생들 간의 상호작용을 살펴보면 이질 모둠에서 더 활발한 토의활동을 하고 있음을 알 수 있다. 외향 성격인 학생이 주도를 하고 내향 성격인 학생은 도움을 받아 모둠 독서 활동 초반에 비해 좀 더 적극적으로 참여하는 모습이었다. 외향형 모둠은 연구 초반에는 적극적으로 토의에 참여하고 자신의 의견을 적극적으로 표현하였으나 점차 서로 다른 의견에 대해 긍정적인 반응을 보여주지 않았고 서로에게 불편함을 드러내기도 하였다. 그에 따라 토의 활동에서 대화의 양이 점차 줄어드는 경향이 있었다. 반면 내향형 모둠은 초반 활발하고 적극적인 토의활동은 이루어지지 않았으나 점차 모둠원들에 익숙해지고 다른 친구들을 격려하는 모습을 보여 주었다. 모둠 내에서 특정한 한 사람이 토의를 주도적으로 이끌어가는 것이 아니기 때문에 시간이 지날수록 오히려 외향 모둠보다 토의활동이 활발해지고 토의 내용이나 대화의 양이 점차 늘어나는 경향을 볼 수 있었다. 본 연구는 모둠 독서 활동에서 성격을 고려한 모둠 구성 방식이 독서 태도에 영향을 미치고, 특히 동질 성격 모둠 보다는 이질 성격 모둠이, 동질 성격 모둠 중에서는 내향형 모둠이 독서 활동에 효과적인 것을 밝힌 것이 의미가 있다. 이것은 앞으로 모둠 독서 활동에서 교사들에게 모둠 구성을 할 때 다양한 모둠 구성에 도움을 주는데 시사점을 둔다.
본 연구는 초등학교 6학년 학생을 대상으로 성격 유형에 따른 모둠 구성 방식이 독서 태도와 활동이 어떻게 영향을 받는지 알아보는 데 목적이 있다. 이와 같은 목적을 달성하기 위하여 설정한 연구 문제는 다음과 같다. 1. 모둠 독서 활동에서 성격 유형에 따른 집단 구성 방식이 독서 태도에 유의미한 영향을 주는가? 2. 모둠 독서 활동에서 성격 유형에 따른 집단 구성은 구성원들의 상호작용에 어떠한 영향을 주는가? 성격 검사를 실시하여 내향형․외향형․혼합형 모둠으로 구성하였고 28명 7개 모둠 중 3개의 모둠 12명 학생들을 대상으로 연구하였다. 3월 14일부터 5월 14일까지 총 17차시를 실시하였다. 이 연구 결과를 통해 다음과 같은 결론을 내릴 수 있었다. 모둠 독서 활동에서 성격 유형 동질 집단과 이질 집단 간 독서 태도에 미치는 영향에 대해 살펴본 결과, 이질 성격으로 구성된 모둠에서 상대적으로 더 의미 있는 효과가 있는 것으로 나타났다. 모둠 구성에 따른 독서 태도 사전․사후 검사 결과가 유의미한 차이가 있다고 보기는 힘들지만 동질 성격 모둠보다 이질 성격 모둠이 독서 태도에 향상을 보였다. 또 동질 성격 모둠 중에서는 외향형 모둠보다는 내향형 모둠이 독서 태도에 향상을 보였다. 독서 능력에 따른 차이도 볼 수 있었는데 독서 능력이 높은 학생들은 모둠 구성에 따라 독서태도에 유의미한 영향을 미치지 않지만 독서 능력이 하위인 학생은 영향을 미치는 것을 볼 수 있다. 내향 모둠에서는 독서 태도가 많은 향상을 보인 반면 외향에서의 독서 태도 점수가 오히려 많이 낮아졌다. 동질 성격과 이질 성격으로 구성된 집단의 모둠 독서 활동에서의 학생들 간의 상호작용을 살펴보면 이질 모둠에서 더 활발한 토의활동을 하고 있음을 알 수 있다. 외향 성격인 학생이 주도를 하고 내향 성격인 학생은 도움을 받아 모둠 독서 활동 초반에 비해 좀 더 적극적으로 참여하는 모습이었다. 외향형 모둠은 연구 초반에는 적극적으로 토의에 참여하고 자신의 의견을 적극적으로 표현하였으나 점차 서로 다른 의견에 대해 긍정적인 반응을 보여주지 않았고 서로에게 불편함을 드러내기도 하였다. 그에 따라 토의 활동에서 대화의 양이 점차 줄어드는 경향이 있었다. 반면 내향형 모둠은 초반 활발하고 적극적인 토의활동은 이루어지지 않았으나 점차 모둠원들에 익숙해지고 다른 친구들을 격려하는 모습을 보여 주었다. 모둠 내에서 특정한 한 사람이 토의를 주도적으로 이끌어가는 것이 아니기 때문에 시간이 지날수록 오히려 외향 모둠보다 토의활동이 활발해지고 토의 내용이나 대화의 양이 점차 늘어나는 경향을 볼 수 있었다. 본 연구는 모둠 독서 활동에서 성격을 고려한 모둠 구성 방식이 독서 태도에 영향을 미치고, 특히 동질 성격 모둠 보다는 이질 성격 모둠이, 동질 성격 모둠 중에서는 내향형 모둠이 독서 활동에 효과적인 것을 밝힌 것이 의미가 있다. 이것은 앞으로 모둠 독서 활동에서 교사들에게 모둠 구성을 할 때 다양한 모둠 구성에 도움을 주는데 시사점을 둔다.
The Influence of the Grouping Method by Personality Types on Reading attitude and interactions This study aims to understand how reading attitude and interactions are affected by grouping method among grade 6 students. The research questions posed in this study are as follows. 1. Does grouping metho...
The Influence of the Grouping Method by Personality Types on Reading attitude and interactions This study aims to understand how reading attitude and interactions are affected by grouping method among grade 6 students. The research questions posed in this study are as follows. 1. Does grouping method following homogeneous and heterogeneous personalities significantly affect reading attitude of the students? 2. How does group method of homogeneous and heterogeneous personalities differ in mutual interaction method and participation? The following conclusions were made through the research results. Group composed of heterogeneous personalities showed more significant effects on reading attitude. Although it is difficult to say that there is significant difference in before and after test results of reading attitude, heterogeneous group shows more improvement in reading attitude than homogeneous group. Moreover, in the homogeneous group, introvert group showed more improvement in reading attitude than the extrovert group. Difference in reading abilities could be a possible factor because students with high reading abilities did not manifest any significant change but students with lower abilities showed improvement in reading attitude. The introvert group showed significant improvement in reading attitude, but on the other hand, extrovert group showed decrease in reading attitude score. As far as mutual interaction among students is concerned, it can be seen that more active discussion takes place in heterogeneous group. Extrovert students lead the discussion, and introvert students receive help from peer and demonstrate more active participation than when compared to the early reading activity. The extrovert group actively participated in discussions and expressed themselves during the initial research period, but as time passed, they did not show positive response to each other’s opinion and even manifested irritation. Also, amount of conversations taken place during discussion activity gradually decreased. On the other hand, although the introvert group was not able to conduct active discussion activity, after the group members were familiar with each other, they appeared to encourage each other. As time passed, because not one person led the discussion, the discussion within the group became more interactive, and it could be observed that the number of conversations increased as well. This research is significant in discovering that groups with heterogeneous personality, rather than homogeneous personality demonstrated more effects on reading attitude, and in the heterogeneous group, introvert, rather than extrovert group manifested more positive results. The finding of this research may help as a guide for teachers when conducing group activities.
The Influence of the Grouping Method by Personality Types on Reading attitude and interactions This study aims to understand how reading attitude and interactions are affected by grouping method among grade 6 students. The research questions posed in this study are as follows. 1. Does grouping method following homogeneous and heterogeneous personalities significantly affect reading attitude of the students? 2. How does group method of homogeneous and heterogeneous personalities differ in mutual interaction method and participation? The following conclusions were made through the research results. Group composed of heterogeneous personalities showed more significant effects on reading attitude. Although it is difficult to say that there is significant difference in before and after test results of reading attitude, heterogeneous group shows more improvement in reading attitude than homogeneous group. Moreover, in the homogeneous group, introvert group showed more improvement in reading attitude than the extrovert group. Difference in reading abilities could be a possible factor because students with high reading abilities did not manifest any significant change but students with lower abilities showed improvement in reading attitude. The introvert group showed significant improvement in reading attitude, but on the other hand, extrovert group showed decrease in reading attitude score. As far as mutual interaction among students is concerned, it can be seen that more active discussion takes place in heterogeneous group. Extrovert students lead the discussion, and introvert students receive help from peer and demonstrate more active participation than when compared to the early reading activity. The extrovert group actively participated in discussions and expressed themselves during the initial research period, but as time passed, they did not show positive response to each other’s opinion and even manifested irritation. Also, amount of conversations taken place during discussion activity gradually decreased. On the other hand, although the introvert group was not able to conduct active discussion activity, after the group members were familiar with each other, they appeared to encourage each other. As time passed, because not one person led the discussion, the discussion within the group became more interactive, and it could be observed that the number of conversations increased as well. This research is significant in discovering that groups with heterogeneous personality, rather than homogeneous personality demonstrated more effects on reading attitude, and in the heterogeneous group, introvert, rather than extrovert group manifested more positive results. The finding of this research may help as a guide for teachers when conducing group activities.
주제어
#모둠 독서 활동 독서 태도 성격 유형
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