전 세계적으로 지구온난화에 주범인 이산화가스의 감축의무가 부가되고 있으며, 최근의 자동차 개발동향 또한 환경에 대한 관심이 증가함에 따라 원가는 조금 상승하더라도 환경공해를 적게 일으키고 연비효율이 높은 자동차를 개발해야 한다는 식으로 인식이 바뀌고 있다. 기존 차량의 경우에서도 차량의 중량은 연료소비 87%에 해당할 만큼 매우 큰 비중을 차지하고 있다. 자동차 경량화 방안은 우수한 물성이 갖는 경량재료의 개발이 필요한 실정이다. CFRP (Carbon Fiber Reinforced Plastics)는 철에 비해 밀도가 1/6 수준으로 매우 낮으면서도 고강도를 가짐으로 자동차 경량화 구현에는 최적의 재료로 보고되고 있다. 탄소섬유 복합재료가 우수한 성능을 발휘하기 위해선 기지재료의 완전한 경화 및 섬유-기지재료 간의 결합력이 가장 중요한 요소이다. 두 가지 요소는 대부분 성형공정상에서 결정되며, 최적의 성형온도와 압력 하에서 최상의 결합이 얻어진다. 이러한 목적을 가지고 열경화성 CFRP ...
전 세계적으로 지구온난화에 주범인 이산화가스의 감축의무가 부가되고 있으며, 최근의 자동차 개발동향 또한 환경에 대한 관심이 증가함에 따라 원가는 조금 상승하더라도 환경공해를 적게 일으키고 연비효율이 높은 자동차를 개발해야 한다는 식으로 인식이 바뀌고 있다. 기존 차량의 경우에서도 차량의 중량은 연료소비 87%에 해당할 만큼 매우 큰 비중을 차지하고 있다. 자동차 경량화 방안은 우수한 물성이 갖는 경량재료의 개발이 필요한 실정이다. CFRP (Carbon Fiber Reinforced Plastics)는 철에 비해 밀도가 1/6 수준으로 매우 낮으면서도 고강도를 가짐으로 자동차 경량화 구현에는 최적의 재료로 보고되고 있다. 탄소섬유 복합재료가 우수한 성능을 발휘하기 위해선 기지재료의 완전한 경화 및 섬유-기지재료 간의 결합력이 가장 중요한 요소이다. 두 가지 요소는 대부분 성형공정상에서 결정되며, 최적의 성형온도와 압력 하에서 최상의 결합이 얻어진다. 이러한 목적을 가지고 열경화성 CFRP 프리프레그의 성질을 이해하고, 실험을 통해 다양한 온도 및 시간에 따른 최적의 경화조건 및 섬유의 방향에 따른 인장강도를 측정하여 최적의 적층 방법을 알아보고자 한다. CFRP의 경화온도에 따른 시편의 표면 상태를 분석하여 120°C 온도에서 가장 이상적인 경화도를 보이는 것을 확인하였고, 배향각을 [0°/0°], [0°/90°], [90°/90°], [+45°/-45°]로 적층하여 인장강도를 측정한 결과 온도가 높아질수록 대칭 배향각인 [0°/0°], [90°,90°], [+45°,-45°] 인장강도가 증가하는 현상을 보였다. 비대칭 배향각인 [0°/90°] 은 감소하는 경향이 나타났다. 배향각 [90°/90°] 일 경우 다른 배향각에 비해 인장강도가 취약하며, [90°/90°], [45°/-45°]는 온도의 차이에 큰 영향을 받지 않는 것을 볼 수 있었고, [0°/0°]으로 적층한 시편에서 인장강도가 가장 높게 나타났음을 확인하였다.
전 세계적으로 지구온난화에 주범인 이산화가스의 감축의무가 부가되고 있으며, 최근의 자동차 개발동향 또한 환경에 대한 관심이 증가함에 따라 원가는 조금 상승하더라도 환경공해를 적게 일으키고 연비효율이 높은 자동차를 개발해야 한다는 식으로 인식이 바뀌고 있다. 기존 차량의 경우에서도 차량의 중량은 연료소비 87%에 해당할 만큼 매우 큰 비중을 차지하고 있다. 자동차 경량화 방안은 우수한 물성이 갖는 경량재료의 개발이 필요한 실정이다. CFRP (Carbon Fiber Reinforced Plastics)는 철에 비해 밀도가 1/6 수준으로 매우 낮으면서도 고강도를 가짐으로 자동차 경량화 구현에는 최적의 재료로 보고되고 있다. 탄소섬유 복합재료가 우수한 성능을 발휘하기 위해선 기지재료의 완전한 경화 및 섬유-기지재료 간의 결합력이 가장 중요한 요소이다. 두 가지 요소는 대부분 성형공정상에서 결정되며, 최적의 성형온도와 압력 하에서 최상의 결합이 얻어진다. 이러한 목적을 가지고 열경화성 CFRP 프리프레그의 성질을 이해하고, 실험을 통해 다양한 온도 및 시간에 따른 최적의 경화조건 및 섬유의 방향에 따른 인장강도를 측정하여 최적의 적층 방법을 알아보고자 한다. CFRP의 경화온도에 따른 시편의 표면 상태를 분석하여 120°C 온도에서 가장 이상적인 경화도를 보이는 것을 확인하였고, 배향각을 [0°/0°], [0°/90°], [90°/90°], [+45°/-45°]로 적층하여 인장강도를 측정한 결과 온도가 높아질수록 대칭 배향각인 [0°/0°], [90°,90°], [+45°,-45°] 인장강도가 증가하는 현상을 보였다. 비대칭 배향각인 [0°/90°] 은 감소하는 경향이 나타났다. 배향각 [90°/90°] 일 경우 다른 배향각에 비해 인장강도가 취약하며, [90°/90°], [45°/-45°]는 온도의 차이에 큰 영향을 받지 않는 것을 볼 수 있었고, [0°/0°]으로 적층한 시편에서 인장강도가 가장 높게 나타났음을 확인하였다.
Dioxide gas which is the main cause of global warming is added to the reduction duties. Recently, as trends in automotive development is also increasing concern about the environment. Cognition is changed to develop fuel-efficient vehicles even if cost is a little rising, causing less environment po...
Dioxide gas which is the main cause of global warming is added to the reduction duties. Recently, as trends in automotive development is also increasing concern about the environment. Cognition is changed to develop fuel-efficient vehicles even if cost is a little rising, causing less environment pollution. Even in the case of an existing vehicle, weight of the vehicle occupies 87% of fuel consumption, very large proportion. The development of a lightweight material having excellent physical properties is needed in car weight reduction scheme. As CFRP has 1/6 density of iron which is very low, yet still having a high strength, automobile weight reduction has been reported as optimal material to be implemented. In order to make carbon fiber composite material had excellent performance, bonding between complete cure of the matrix material and the fiber- base material is the most important factor. Two factors determined in molding process, and the best combination is obtained under the optimum molding temperature and pressure. For this purpose, understand the property of thermosetting CFRP prepreg, through various experiments, measuring optimum curing conditions according to temperature and time and fiber tensile strength according to direction of fiber then evaluate the optimal method to laminate. Analyzing CFRP according to the curing temperature of the specimen, the ideal curing degree was confirmed at 120°C, Laminating orientation angle in order [0°/0°], [0°/90°], [90°/90°], [+45°/-45°], the result of measuring tensile strength, as temperature is higher, tensile strength which is symmetric orientation [0°/0°], [90°,90°], [+45°,-45°] is also increasing. Asymmetric orientation [0°/90°] showed a tendency to decrease. In case of orientation angle [90°/90°], its tensile strength is weak in comparison with the other orientation, [90°/90°], [45°/-45°] that is not affected by temperature, the highest tensile strength was confirmed in specimens laminated [0°/0°].
Dioxide gas which is the main cause of global warming is added to the reduction duties. Recently, as trends in automotive development is also increasing concern about the environment. Cognition is changed to develop fuel-efficient vehicles even if cost is a little rising, causing less environment pollution. Even in the case of an existing vehicle, weight of the vehicle occupies 87% of fuel consumption, very large proportion. The development of a lightweight material having excellent physical properties is needed in car weight reduction scheme. As CFRP has 1/6 density of iron which is very low, yet still having a high strength, automobile weight reduction has been reported as optimal material to be implemented. In order to make carbon fiber composite material had excellent performance, bonding between complete cure of the matrix material and the fiber- base material is the most important factor. Two factors determined in molding process, and the best combination is obtained under the optimum molding temperature and pressure. For this purpose, understand the property of thermosetting CFRP prepreg, through various experiments, measuring optimum curing conditions according to temperature and time and fiber tensile strength according to direction of fiber then evaluate the optimal method to laminate. Analyzing CFRP according to the curing temperature of the specimen, the ideal curing degree was confirmed at 120°C, Laminating orientation angle in order [0°/0°], [0°/90°], [90°/90°], [+45°/-45°], the result of measuring tensile strength, as temperature is higher, tensile strength which is symmetric orientation [0°/0°], [90°,90°], [+45°,-45°] is also increasing. Asymmetric orientation [0°/90°] showed a tendency to decrease. In case of orientation angle [90°/90°], its tensile strength is weak in comparison with the other orientation, [90°/90°], [45°/-45°] that is not affected by temperature, the highest tensile strength was confirmed in specimens laminated [0°/0°].
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