게임은 다양한 분야가 결합한 미디어 콘텐츠이다. 현재의 게임은 분야별로 전문화된 인원들의 공동 작업을 통해 제작되고 있다. 이는 게임개발에서 커뮤니케이션이 중요하다는 것을 의미한다. 게임음악은 게임 연출에 있어 필수적인 요소이지만, 상대적으로 비중 있게 다루어지지 않고 있다. 게임음악의 제작이 외주나 후반 작업인 경우가 많아, 게임에 대한 이해도의 차이로 기획자와 작곡가 사이의 청사진 공유에 문제가 발생할 가능성이 존재할 수 있다. 본 연구는 게임음악을 기획하고 제작하는 데에 있어 고려해야 할 점을 정립하여, 기획자와 작곡가의 원활한 커뮤니케이션을 위한 기준을 마련하고자 하였다. 2장에서는 음악이 가지고 있는 고유의 기능을 고찰하였다. ...
게임은 다양한 분야가 결합한 미디어 콘텐츠이다. 현재의 게임은 분야별로 전문화된 인원들의 공동 작업을 통해 제작되고 있다. 이는 게임개발에서 커뮤니케이션이 중요하다는 것을 의미한다. 게임음악은 게임 연출에 있어 필수적인 요소이지만, 상대적으로 비중 있게 다루어지지 않고 있다. 게임음악의 제작이 외주나 후반 작업인 경우가 많아, 게임에 대한 이해도의 차이로 기획자와 작곡가 사이의 청사진 공유에 문제가 발생할 가능성이 존재할 수 있다. 본 연구는 게임음악을 기획하고 제작하는 데에 있어 고려해야 할 점을 정립하여, 기획자와 작곡가의 원활한 커뮤니케이션을 위한 기준을 마련하고자 하였다. 2장에서는 음악이 가지고 있는 고유의 기능을 고찰하였다. 감정 표현, 배경 제시, 몰입이라는 음악의 기능을 게임에서 어떻게 활용해야 하는 가를 살피고, 게임이란 매체의 특성인 상호작용이 게임음악에 어떻게 적용되는지를 확인하였다. 3장에서는 게임의 진행구조와 서사 전달 방식을 분석하고, 이것을 바탕으로 게임음악의 유형을 각 특성에 따라 필드 음악, 상황 음악, 스테이지 음악, 캐릭터 음악, 인터페이스 음악, 오프닝 음악, 메인타이틀 음악, 엔딩 음악으로 분류하였다. 또한 게임에서 나타나는 음악의 형태를 구분하였다. 4장에서는 기존의 게임에서 사용된 음악의 분석을 통해, 게임의 특징에 따라 게임음악 어떻게 구성되고 활용되었는지를 알아보았다. 5장에서는 게임음악을 기획하는 데에 필요한 요소를 크게 '기획 구상 요소'와 '제작 결정 요소'로 분류하여 세부항목으로 '세계관, 비주얼, 용도'와 '음악의 형태, 재생방식. 이미지'로 정의하였고, 이를 활용한 기획 리스트를 제시하였다. 이처럼 본 연구는 게임음악을 기획하는 데에 있어 기준점을 제시하고, 방향성을 설계하는 데에 중점을 두었다. 이러한 시도를 통해 게임음악에 대한 중요성을 재인식하고 더 나은 발전을 기대한다.
게임은 다양한 분야가 결합한 미디어 콘텐츠이다. 현재의 게임은 분야별로 전문화된 인원들의 공동 작업을 통해 제작되고 있다. 이는 게임개발에서 커뮤니케이션이 중요하다는 것을 의미한다. 게임음악은 게임 연출에 있어 필수적인 요소이지만, 상대적으로 비중 있게 다루어지지 않고 있다. 게임음악의 제작이 외주나 후반 작업인 경우가 많아, 게임에 대한 이해도의 차이로 기획자와 작곡가 사이의 청사진 공유에 문제가 발생할 가능성이 존재할 수 있다. 본 연구는 게임음악을 기획하고 제작하는 데에 있어 고려해야 할 점을 정립하여, 기획자와 작곡가의 원활한 커뮤니케이션을 위한 기준을 마련하고자 하였다. 2장에서는 음악이 가지고 있는 고유의 기능을 고찰하였다. 감정 표현, 배경 제시, 몰입이라는 음악의 기능을 게임에서 어떻게 활용해야 하는 가를 살피고, 게임이란 매체의 특성인 상호작용이 게임음악에 어떻게 적용되는지를 확인하였다. 3장에서는 게임의 진행구조와 서사 전달 방식을 분석하고, 이것을 바탕으로 게임음악의 유형을 각 특성에 따라 필드 음악, 상황 음악, 스테이지 음악, 캐릭터 음악, 인터페이스 음악, 오프닝 음악, 메인타이틀 음악, 엔딩 음악으로 분류하였다. 또한 게임에서 나타나는 음악의 형태를 구분하였다. 4장에서는 기존의 게임에서 사용된 음악의 분석을 통해, 게임의 특징에 따라 게임음악 어떻게 구성되고 활용되었는지를 알아보았다. 5장에서는 게임음악을 기획하는 데에 필요한 요소를 크게 '기획 구상 요소'와 '제작 결정 요소'로 분류하여 세부항목으로 '세계관, 비주얼, 용도'와 '음악의 형태, 재생방식. 이미지'로 정의하였고, 이를 활용한 기획 리스트를 제시하였다. 이처럼 본 연구는 게임음악을 기획하는 데에 있어 기준점을 제시하고, 방향성을 설계하는 데에 중점을 두었다. 이러한 시도를 통해 게임음악에 대한 중요성을 재인식하고 더 나은 발전을 기대한다.
The game is a combination of various fields of the media content. The game is now a production of specialized professional people’s collaboration. It means that communication is important in the game development. Although game music is an essential part of game directing, it is not being regarded im...
The game is a combination of various fields of the media content. The game is now a production of specialized professional people’s collaboration. It means that communication is important in the game development. Although game music is an essential part of game directing, it is not being regarded important relatively. In many cases, the production of game music is outsourced or post-production, there could be the differences between the planners and composers in understanding of the game. This study is the establishment considered points of the production and making game music to set standards of smooth communication for planners and composer. Chapter 2 describes the unique features of the music has been investigated. Functions of music-emotions, background, immersion- is applied to the game and a media interaction which is the character of the game is confirmed in the study. Chapter 3 describes the analysis of the progress and narrative methods of the game. In addition, game music is classified to the field music, situation music, stage music, character music, interface music, opening music, the main title music, ending music based on it. The form of music is also divided. Chapter 4 describes the composition and utilize of game music through the analysis the existing music. Chapter 5 classifies essentials elements of the game music to 'concrete elements of planning' and 'decision making factors' and suggests the list of the 'world view, visual, uses' and 'the form of the music, playing ways, images’. Thus, this study focuses on the design and setting standards of game music and direction. These attempts lead to better development through reaffirm the importance of music in the game.
The game is a combination of various fields of the media content. The game is now a production of specialized professional people’s collaboration. It means that communication is important in the game development. Although game music is an essential part of game directing, it is not being regarded important relatively. In many cases, the production of game music is outsourced or post-production, there could be the differences between the planners and composers in understanding of the game. This study is the establishment considered points of the production and making game music to set standards of smooth communication for planners and composer. Chapter 2 describes the unique features of the music has been investigated. Functions of music-emotions, background, immersion- is applied to the game and a media interaction which is the character of the game is confirmed in the study. Chapter 3 describes the analysis of the progress and narrative methods of the game. In addition, game music is classified to the field music, situation music, stage music, character music, interface music, opening music, the main title music, ending music based on it. The form of music is also divided. Chapter 4 describes the composition and utilize of game music through the analysis the existing music. Chapter 5 classifies essentials elements of the game music to 'concrete elements of planning' and 'decision making factors' and suggests the list of the 'world view, visual, uses' and 'the form of the music, playing ways, images’. Thus, this study focuses on the design and setting standards of game music and direction. These attempts lead to better development through reaffirm the importance of music in the game.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.