초 록 자기효능감, 대인관계능력, 사회적 지지가 대학생의 진로준비행동에 미치는 영향 The Effects of the Self-Efficacy, Interpersonal Relationship Ability and Social Support of the University Students on Their Career Preparation Behavior 교육심리및상담전공 성 지 혜 지 도 교 수 조 규 판 본 연구의 목적은 자기효능감, 대인관계능력, 사회적 지지가 대학생의 진로준비행동에 미치는 영향을 알아보기 위한 것이다. 본 연구에서 살펴보고자 하는 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 연구문제 1. 자기효능감, 대인관계능력, 사회적 지지, 진로준비행동 간의 관계는 어떠한가? 연구문제 2. 자기효능감, 대인관계능력, 사회적 지지가 진로준비행동에 미치는 영향은 어떠한가? 연구문제 2-1. 자기효능감의 하위요인이 진로준비행동에 미치는 영향은 어떠한가? 연구문제 2-2. 대인관계능력의 하위요인이 진로준비행동에 미치는 영향은 어떠한가? 연구문제 2-3. 사회적 지지의 하위요인이 진로준비행동에 미치는 영향은 어떠한가? 연구문제 2-4. 자기효능감, 대인관계능력, 사회적 지지의 총점이 진로준비행동에 미치는 영향은 어떠한가? 본 연구를 위해 부산광역시, 대구광역시에 소재하는 2개의 대학교 학생 160명을 대상으로 자기효능감, 대인관계능력, 사회적 지지, 진로준비행동 검사를 실시하였으며, 최종 142명의 자료가 분석에 포함되었다. 수집된 자료는 ...
초 록 자기효능감, 대인관계능력, 사회적 지지가 대학생의 진로준비행동에 미치는 영향 The Effects of the Self-Efficacy, Interpersonal Relationship Ability and Social Support of the University Students on Their Career Preparation Behavior 교육심리및상담전공 성 지 혜 지 도 교 수 조 규 판 본 연구의 목적은 자기효능감, 대인관계능력, 사회적 지지가 대학생의 진로준비행동에 미치는 영향을 알아보기 위한 것이다. 본 연구에서 살펴보고자 하는 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 연구문제 1. 자기효능감, 대인관계능력, 사회적 지지, 진로준비행동 간의 관계는 어떠한가? 연구문제 2. 자기효능감, 대인관계능력, 사회적 지지가 진로준비행동에 미치는 영향은 어떠한가? 연구문제 2-1. 자기효능감의 하위요인이 진로준비행동에 미치는 영향은 어떠한가? 연구문제 2-2. 대인관계능력의 하위요인이 진로준비행동에 미치는 영향은 어떠한가? 연구문제 2-3. 사회적 지지의 하위요인이 진로준비행동에 미치는 영향은 어떠한가? 연구문제 2-4. 자기효능감, 대인관계능력, 사회적 지지의 총점이 진로준비행동에 미치는 영향은 어떠한가? 본 연구를 위해 부산광역시, 대구광역시에 소재하는 2개의 대학교 학생 160명을 대상으로 자기효능감, 대인관계능력, 사회적 지지, 진로준비행동 검사를 실시하였으며, 최종 142명의 자료가 분석에 포함되었다. 수집된 자료는 SPSS Ver. 21.0을 이용하여 상관분석과 중다회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 결과 및 논의를 통해 얻어진 결론은 다음과 같다. 첫째, 자기효능감, 대인관계능력, 사회적 지지, 진로준비행동 간에는 정적 상관이 있다. 둘째, 자기효능감의 하위요인 중 자기조절효능감, 자신감이 진로준비행동에 영향을 미친다. 대인관계능력의 하위요인 중 타인에 대한 불쾌감 주장, 처음 관계 맺기가 진로준비행동에 영향을 미친다. 사회적 지지의 하위요인 중 정보적 지지가 진로준비행동에 영향을 미친다. 그리고 대인관계능력은 진로준비행동에 유의미한 영향을 미친다. 이상의 내용을 종합해 볼 때, 대학생의 진로준비행동에 자기효능감, 대인관계능력, 사회적 지지가 영향을 미치는 것을 알 수 있다. 따라서 진로준비행동을 잘하기 위해서 대학생들은 가족, 친구, 교수 등 타인과의 원만하고 조화로운 대인관계를 바탕으로, 자신의 능력에 대해 신뢰감과 확신을 가지고, 자신에게 중요한 지지자원을 파악하여 사회적 지지 체계가 유지될 수 있도록 할 필요가 있을 것이다. 주요어: 자기효능감, 대인관계능력, 사회적 지지, 진로준비행동
초 록 자기효능감, 대인관계능력, 사회적 지지가 대학생의 진로준비행동에 미치는 영향 The Effects of the Self-Efficacy, Interpersonal Relationship Ability and Social Support of the University Students on Their Career Preparation Behavior 교육심리및상담전공 성 지 혜 지 도 교 수 조 규 판 본 연구의 목적은 자기효능감, 대인관계능력, 사회적 지지가 대학생의 진로준비행동에 미치는 영향을 알아보기 위한 것이다. 본 연구에서 살펴보고자 하는 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 연구문제 1. 자기효능감, 대인관계능력, 사회적 지지, 진로준비행동 간의 관계는 어떠한가? 연구문제 2. 자기효능감, 대인관계능력, 사회적 지지가 진로준비행동에 미치는 영향은 어떠한가? 연구문제 2-1. 자기효능감의 하위요인이 진로준비행동에 미치는 영향은 어떠한가? 연구문제 2-2. 대인관계능력의 하위요인이 진로준비행동에 미치는 영향은 어떠한가? 연구문제 2-3. 사회적 지지의 하위요인이 진로준비행동에 미치는 영향은 어떠한가? 연구문제 2-4. 자기효능감, 대인관계능력, 사회적 지지의 총점이 진로준비행동에 미치는 영향은 어떠한가? 본 연구를 위해 부산광역시, 대구광역시에 소재하는 2개의 대학교 학생 160명을 대상으로 자기효능감, 대인관계능력, 사회적 지지, 진로준비행동 검사를 실시하였으며, 최종 142명의 자료가 분석에 포함되었다. 수집된 자료는 SPSS Ver. 21.0을 이용하여 상관분석과 중다회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 결과 및 논의를 통해 얻어진 결론은 다음과 같다. 첫째, 자기효능감, 대인관계능력, 사회적 지지, 진로준비행동 간에는 정적 상관이 있다. 둘째, 자기효능감의 하위요인 중 자기조절효능감, 자신감이 진로준비행동에 영향을 미친다. 대인관계능력의 하위요인 중 타인에 대한 불쾌감 주장, 처음 관계 맺기가 진로준비행동에 영향을 미친다. 사회적 지지의 하위요인 중 정보적 지지가 진로준비행동에 영향을 미친다. 그리고 대인관계능력은 진로준비행동에 유의미한 영향을 미친다. 이상의 내용을 종합해 볼 때, 대학생의 진로준비행동에 자기효능감, 대인관계능력, 사회적 지지가 영향을 미치는 것을 알 수 있다. 따라서 진로준비행동을 잘하기 위해서 대학생들은 가족, 친구, 교수 등 타인과의 원만하고 조화로운 대인관계를 바탕으로, 자신의 능력에 대해 신뢰감과 확신을 가지고, 자신에게 중요한 지지자원을 파악하여 사회적 지지 체계가 유지될 수 있도록 할 필요가 있을 것이다. 주요어: 자기효능감, 대인관계능력, 사회적 지지, 진로준비행동
Abstract The Effects of the Self-Efficacy, Interpersonal Relationship Ability and Social Support of the University Students on Their Career Preparation behavior by SUNG, JI HYE Major in Educational psychology and Counseling Graduate School of Education Dong-A University The purpose of this study is ...
Abstract The Effects of the Self-Efficacy, Interpersonal Relationship Ability and Social Support of the University Students on Their Career Preparation behavior by SUNG, JI HYE Major in Educational psychology and Counseling Graduate School of Education Dong-A University The purpose of this study is to examine the effects of the self-efficacy, interpersonal relationship ability and social support of university students on their career preparation behavior. The research questions for this study are as follows: 1. Are there relationships among self-efficacy, interpersonal relationship ability, social support and career preparation behavior? 2. Do self-efficacy, interpersonal relationship ability and social support effect on the career preparation behavior? 2-1. Do the sub-factors of self-efficacy effect on the career preparation behavior? 2-2. Do the sub-factors of interpersonal relationship ability effect on the career preparation behavior? 2-3. Do the sub-factors of social support effect on the career preparation behavior? 2-4. Do self-efficacy, interpersonal relationship ability and social support effect on the career preparation behavior? For the study, 160 students from two university in Busan and Daegu were selected and 142 students were included in the analysis data. Correlation analysis and multiple regression analysis have been conducted to analyze research question using SPSS Ver. 21.0. The conclusions from results and discussions are as follows. First, there are positive relationships among self-efficacy, interpersonal relationship ability, social support and career preparation behavior. Second, self-regulated efficacy and self-confidence, a sub-factors of self-efficacy effect on career preparation behavior. Expressing displeasure to others and initiating relationship, a sub-factors of interpersonal relationship ability effect on career preparation behavior. Informational support, a sub-factors of social support effect on career preparation behavior. Interpersonal relationship ability effect on career preparation behavior. In conclusion, self-efficacy, interpersonal relationship ability and social support effect on career preparation behavior. To increase the career preparation behavior it is required to find out the way to increase self-efficacy, interpersonal relationship ability and social support.
Abstract The Effects of the Self-Efficacy, Interpersonal Relationship Ability and Social Support of the University Students on Their Career Preparation behavior by SUNG, JI HYE Major in Educational psychology and Counseling Graduate School of Education Dong-A University The purpose of this study is to examine the effects of the self-efficacy, interpersonal relationship ability and social support of university students on their career preparation behavior. The research questions for this study are as follows: 1. Are there relationships among self-efficacy, interpersonal relationship ability, social support and career preparation behavior? 2. Do self-efficacy, interpersonal relationship ability and social support effect on the career preparation behavior? 2-1. Do the sub-factors of self-efficacy effect on the career preparation behavior? 2-2. Do the sub-factors of interpersonal relationship ability effect on the career preparation behavior? 2-3. Do the sub-factors of social support effect on the career preparation behavior? 2-4. Do self-efficacy, interpersonal relationship ability and social support effect on the career preparation behavior? For the study, 160 students from two university in Busan and Daegu were selected and 142 students were included in the analysis data. Correlation analysis and multiple regression analysis have been conducted to analyze research question using SPSS Ver. 21.0. The conclusions from results and discussions are as follows. First, there are positive relationships among self-efficacy, interpersonal relationship ability, social support and career preparation behavior. Second, self-regulated efficacy and self-confidence, a sub-factors of self-efficacy effect on career preparation behavior. Expressing displeasure to others and initiating relationship, a sub-factors of interpersonal relationship ability effect on career preparation behavior. Informational support, a sub-factors of social support effect on career preparation behavior. Interpersonal relationship ability effect on career preparation behavior. In conclusion, self-efficacy, interpersonal relationship ability and social support effect on career preparation behavior. To increase the career preparation behavior it is required to find out the way to increase self-efficacy, interpersonal relationship ability and social support.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.