청소년의 가정폭력 노출경험이 학교폭력 가해에 미치는 영향 : 공격성의 매개효과 The effect of exposed experience of adolescents to family violence on committing school violence : the mediating effect of aggression원문보기
본 연구는 청소년의 가정폭력 노출경험이 학교폭력 가해에 미치는 영향과 두 변인 간 관계에서 공격성이 매개효과를 가지는지 검증하고자 하였다. 이를 통하여 청소년의 가정폭력 노출경험의 예방과 학교폭력 가해에 대한 해결방안으로서 개입프로그램의 근거를 제공하는데 목적이 있다. 선행연구에 기반하여 청소년의 가정폭력 노출경험과 학교폭력 가해 그리고 공격성간의 관계를 설명하기 위한 이론적 배경으로 ...
본 연구는 청소년의 가정폭력 노출경험이 학교폭력 가해에 미치는 영향과 두 변인 간 관계에서 공격성이 매개효과를 가지는지 검증하고자 하였다. 이를 통하여 청소년의 가정폭력 노출경험의 예방과 학교폭력 가해에 대한 해결방안으로서 개입프로그램의 근거를 제공하는데 목적이 있다. 선행연구에 기반하여 청소년의 가정폭력 노출경험과 학교폭력 가해 그리고 공격성간의 관계를 설명하기 위한 이론적 배경으로 사회학습이론을 제시하였다. 이론적 논의와 선행연구를 검토한 결과, 가정폭력 노출경험이 학교폭력 가해에 미치는 영향, 가정폭력 노출경험이 공격성에 미치는 영향, 공격성이 학교폭력 가해에 미치는 영향, 그리고 가정폭력 노출경험과 학교폭력 가해의 관계에서 공격성의 매개효과에 대해서 4개의 연구문제와 4개의 연구가설이 설정되었다. 이같은 연구문제와 가설을 검증하기 위해 본 연구는 A시에 소재한 2개 중학교에 재학 중인 중학교 1, 2, 3학년 학생을 대상으로 서베이 연구방법을 활용하였다. 2013년 6월말부터 7월말까지 5주간 동안 직접 학교를 방문하여 설문을 실시하였으며 회수된 설문지 400부중 366부를 분석에 사용하였다. 분석에서 사용된 독립변인은 가정폭력 노출경험인데 가정폭력 노출경험은 부모로부터 직접 폭력을 당하는 경우와 부모 간 폭력을 직접 목격하거나 폭언을 통하여 간접적으로 경험하는 경우를 포함하였다. 즉, 가정폭력 노출은 두 가지 하위요인으로 구성되는데 가정 내에서 부모 간 폭력을 직・간접적으로 경험한 경우를 ‘부모 간 폭력 목격경험’으로 정의하고, 청소년 자신이 직접 부모로부터 폭력 또는 학대를 경험한 경우를 ‘자녀의 폭력 피해경험’이라고 정의하였다. 종속변인은 학교폭력 가해이며 ‘학교현장에서 또래 및 선‧후배에 대하여 언어적 폭력, 신체적 폭력, 집단따돌림, 괴롭힘, 금품갈취를 행사하는 것’으로 정의하여 신체적 폭력, 집단따돌림, 언어적 폭력, 괴롭힘, 금품갈취의 5개 범위로 측정하였다. 매개변인은 공격성이며 신체적 공격성, 언어적 공격성, 분노감, 적대감을 포함하여 측정하였다. 분석방법은 PASW 18.0 패키지를 사용하여 기술통계, t-검증, ANOVA, 상관관계분석, 위계적 회귀분석을 실시하였으며, 매개효과의 검증을 위해 Baron과 Kenny의 매개 회귀분석을 실시하였고, 매개효과의 통계적 유의도를 검증하기 위해 Sobel test를 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 주요 변인의 기술통계량을 보면, 조사대상자의 전반적인 학교폭력 가해경험은 평균 1.60(표준편차 .72)로 나타났다. 이는 지난 6개월간에 학교폭력 가해경험이 2번 미만임을 의미한다. 부모 간 폭력 목격경험은 평균 1.47(표준편차 .62)로 나타났으며, 이는 지난 6개월간에 부모 간 폭력 목격 경험이 2번 미만인 것으로 볼 수 있다. 자녀의 폭력 피해경험은 평균 1.51(표준편차 .63)로 이는 지난 6개월간에 부모 간 폭력 목격 경험이 2번 미만인 것으로 나타났다. 부모 간 폭력 목격경험과 자녀의 폭력 피해경험을 하나로 통합했을 때 평균은 1.49(표준편차 .86)로 나타나 지난 6개월간의 가정폭력 노출경험이 2번 미만인 것으로 나타났다. 공격성의 평균은 2.64(표준편차 .61)로 나타났으며, 보통의 수준을 3점으로 보았을 때 보통보다 낮은 수준을 보였다. 둘째, 주요 변인의 집단차이를 분석해 보면, 학교폭력 가해는 성별, 성적, 생활수준에서 집단 간 유의한 차이를 나타냈다. 구체적으로는 남학생이 여학생에 비해 학교폭력 가해가 많았고, 성적이 하인 학생의 학교폭력 가해가 성적이 상과 중인 학생보다 많았으며, 생활수준이 상과 중인 학생의 학교폭력 가해보다 생활수준이 하인 학생의 학교폭력 가해가 상대적으로 많았다. 가정폭력 노출경험은 성별, 생활수준에서 집단 간 유의한 차이를 나타냈다. 남학생의 가정폭력 노출경험이 여학생보다 많았고, 생활수준이 하인 학생의 가정폭력 노출경험이 생활수준이 상, 중인 학생보다 많았다. 부모 간 언어적‧정서적 폭력 목격경험의 집단 간 차이는 성별, 학년, 성적, 생활수준에 따라 통계적으로 유의한 차이를 보이지 않았다. 부모 간 신체적‧물리적 폭력 목격경험의 집단 간 차이는 성별, 성적, 생활수준에서 통계적으로 유의한 차이를 나타냈다. 남학생이 여학생에 비해 부모 간 신체적‧물리적 폭력 목격경험이 많고, 성적이 하인 학생이 상, 중인 학생에 비해 부모 간 신체적‧물리적 폭력 목격경험이 많으며, 생활수준이 하인 학생의 부모 간 신체적‧물리적 폭력 목격경험이 생활수준이 상, 중인 학생보다 많다고 할 수 있다. 공격성은 학년에 따른 차이만 유의하여 1학년과 2학년이 3학년에 비해 공격성이 높게 나타났다. 셋째, 가정폭력 노출경험이 학교폭력 가해에 미치는 영향, 가정폭력 노출경험이 공격성에 미치는 영향, 학교폭력 가해가 공격성에 미치는 영향을 분석하였다. 가정폭력 노출경험이 학교폭력 가해에 미치는 영향을 분석한 결과, 부모 간 폭력 목격경험은 학교폭력 가해에 정(+)적인 영향을 미쳐 부모 간 폭력 목격 경험이 많을수록 학교폭력 가해 경험이 많아지는 것으로 나타났다
본 연구는 청소년의 가정폭력 노출경험이 학교폭력 가해에 미치는 영향과 두 변인 간 관계에서 공격성이 매개효과를 가지는지 검증하고자 하였다. 이를 통하여 청소년의 가정폭력 노출경험의 예방과 학교폭력 가해에 대한 해결방안으로서 개입프로그램의 근거를 제공하는데 목적이 있다. 선행연구에 기반하여 청소년의 가정폭력 노출경험과 학교폭력 가해 그리고 공격성간의 관계를 설명하기 위한 이론적 배경으로 사회학습이론을 제시하였다. 이론적 논의와 선행연구를 검토한 결과, 가정폭력 노출경험이 학교폭력 가해에 미치는 영향, 가정폭력 노출경험이 공격성에 미치는 영향, 공격성이 학교폭력 가해에 미치는 영향, 그리고 가정폭력 노출경험과 학교폭력 가해의 관계에서 공격성의 매개효과에 대해서 4개의 연구문제와 4개의 연구가설이 설정되었다. 이같은 연구문제와 가설을 검증하기 위해 본 연구는 A시에 소재한 2개 중학교에 재학 중인 중학교 1, 2, 3학년 학생을 대상으로 서베이 연구방법을 활용하였다. 2013년 6월말부터 7월말까지 5주간 동안 직접 학교를 방문하여 설문을 실시하였으며 회수된 설문지 400부중 366부를 분석에 사용하였다. 분석에서 사용된 독립변인은 가정폭력 노출경험인데 가정폭력 노출경험은 부모로부터 직접 폭력을 당하는 경우와 부모 간 폭력을 직접 목격하거나 폭언을 통하여 간접적으로 경험하는 경우를 포함하였다. 즉, 가정폭력 노출은 두 가지 하위요인으로 구성되는데 가정 내에서 부모 간 폭력을 직・간접적으로 경험한 경우를 ‘부모 간 폭력 목격경험’으로 정의하고, 청소년 자신이 직접 부모로부터 폭력 또는 학대를 경험한 경우를 ‘자녀의 폭력 피해경험’이라고 정의하였다. 종속변인은 학교폭력 가해이며 ‘학교현장에서 또래 및 선‧후배에 대하여 언어적 폭력, 신체적 폭력, 집단따돌림, 괴롭힘, 금품갈취를 행사하는 것’으로 정의하여 신체적 폭력, 집단따돌림, 언어적 폭력, 괴롭힘, 금품갈취의 5개 범위로 측정하였다. 매개변인은 공격성이며 신체적 공격성, 언어적 공격성, 분노감, 적대감을 포함하여 측정하였다. 분석방법은 PASW 18.0 패키지를 사용하여 기술통계, t-검증, ANOVA, 상관관계분석, 위계적 회귀분석을 실시하였으며, 매개효과의 검증을 위해 Baron과 Kenny의 매개 회귀분석을 실시하였고, 매개효과의 통계적 유의도를 검증하기 위해 Sobel test를 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 주요 변인의 기술통계량을 보면, 조사대상자의 전반적인 학교폭력 가해경험은 평균 1.60(표준편차 .72)로 나타났다. 이는 지난 6개월간에 학교폭력 가해경험이 2번 미만임을 의미한다. 부모 간 폭력 목격경험은 평균 1.47(표준편차 .62)로 나타났으며, 이는 지난 6개월간에 부모 간 폭력 목격 경험이 2번 미만인 것으로 볼 수 있다. 자녀의 폭력 피해경험은 평균 1.51(표준편차 .63)로 이는 지난 6개월간에 부모 간 폭력 목격 경험이 2번 미만인 것으로 나타났다. 부모 간 폭력 목격경험과 자녀의 폭력 피해경험을 하나로 통합했을 때 평균은 1.49(표준편차 .86)로 나타나 지난 6개월간의 가정폭력 노출경험이 2번 미만인 것으로 나타났다. 공격성의 평균은 2.64(표준편차 .61)로 나타났으며, 보통의 수준을 3점으로 보았을 때 보통보다 낮은 수준을 보였다. 둘째, 주요 변인의 집단차이를 분석해 보면, 학교폭력 가해는 성별, 성적, 생활수준에서 집단 간 유의한 차이를 나타냈다. 구체적으로는 남학생이 여학생에 비해 학교폭력 가해가 많았고, 성적이 하인 학생의 학교폭력 가해가 성적이 상과 중인 학생보다 많았으며, 생활수준이 상과 중인 학생의 학교폭력 가해보다 생활수준이 하인 학생의 학교폭력 가해가 상대적으로 많았다. 가정폭력 노출경험은 성별, 생활수준에서 집단 간 유의한 차이를 나타냈다. 남학생의 가정폭력 노출경험이 여학생보다 많았고, 생활수준이 하인 학생의 가정폭력 노출경험이 생활수준이 상, 중인 학생보다 많았다. 부모 간 언어적‧정서적 폭력 목격경험의 집단 간 차이는 성별, 학년, 성적, 생활수준에 따라 통계적으로 유의한 차이를 보이지 않았다. 부모 간 신체적‧물리적 폭력 목격경험의 집단 간 차이는 성별, 성적, 생활수준에서 통계적으로 유의한 차이를 나타냈다. 남학생이 여학생에 비해 부모 간 신체적‧물리적 폭력 목격경험이 많고, 성적이 하인 학생이 상, 중인 학생에 비해 부모 간 신체적‧물리적 폭력 목격경험이 많으며, 생활수준이 하인 학생의 부모 간 신체적‧물리적 폭력 목격경험이 생활수준이 상, 중인 학생보다 많다고 할 수 있다. 공격성은 학년에 따른 차이만 유의하여 1학년과 2학년이 3학년에 비해 공격성이 높게 나타났다. 셋째, 가정폭력 노출경험이 학교폭력 가해에 미치는 영향, 가정폭력 노출경험이 공격성에 미치는 영향, 학교폭력 가해가 공격성에 미치는 영향을 분석하였다. 가정폭력 노출경험이 학교폭력 가해에 미치는 영향을 분석한 결과, 부모 간 폭력 목격경험은 학교폭력 가해에 정(+)적인 영향을 미쳐 부모 간 폭력 목격 경험이 많을수록 학교폭력 가해 경험이 많아지는 것으로 나타났다
This study is to verify that adolescents exposed family violences have influence on school violence perpetration. It is also to verify that the adolescents have mediating effects of interpersonal aggressions. Through this study, there is for laying a basis of prevented and treated program as a preve...
This study is to verify that adolescents exposed family violences have influence on school violence perpetration. It is also to verify that the adolescents have mediating effects of interpersonal aggressions. Through this study, there is for laying a basis of prevented and treated program as a prevention of family violence and of bullying adolescent at school violence. We researched on the effect of school violence actions on experience of domestic violences. To be specific the work processed with the two divided low ranks: witnessing parental violence and children's victimization experiences of the violences. At this research, the school violences were divided into emotional, verbal and physical abuses, bullying and levying blackmail. We also thought domestic violence exposures make aggressions involving risk factors. So, we also verified whether adolescents experienced family violence cause bullying adolescent at school violences with showing the aggressions. The studies chose two middle schools located in A arbitrarily. They call and ask for cooperation. Also They went to the school directly, and did a survey for 1,2,3 student attending schools. The survey was examined 2013 later 6 month from later 7 month for five week. After give a questionnaire, we explained and collect data through question investigation of self recording type. We try descriptive statistic, correlation analysis, regression analysis and path analysis through Baron and Kenny's tri-level regression analysis. The first result of research prove that many school bullies have parents who bully and they fight at school a lot. Emotional violence percentage had higher than physical violence percentage to see a parents violence. Also, children's damage from violence is too. Second, aggression Judging by the level of normal 3-point is average 2.64(standard deviation 0.61) and is Showing lower levels than usual, Among the major measurement variables of aggression Verbal aggression showed highest level. Third, according to analysis about depends on individual student school violence perpetration, male student is statistically higher than female student, student who are low grade is statistically higher than student who are high or middle. Student who has a low the standard of living is statistically higher than student who has a high or middle. Forth, Student who has a lots of adolescent experienced family violences shows high-aggressive, linguistic or mental experience affects aggression more than physical experience on adolescent scent experienced family violences. Fifth, adolescent experienced family violence effects on school violence perpetration, part of aggression effect is statistically significant. Thus, adolescent experienced family violence augment teenager's aggression, that aggression influences on school violence perpetration, It means that adolescent experienced family violence partially effects on school violence by indirect way. This study has contributed following aspects. First, I analyzed family violence exposure experience through two types of case that are the experience of peer violence aggression and witnessing parental violence. In addition to, I analyzed witnessing parental violence for teenager's direct violence experience through the experience of peer violence and indirect experience of violence. By using these method, we could know the influence of direct experience of violence and indirect. Also. these method provided the evidence for making practical measure about integrated social welfare service and improved family-environment. It can also help to build psychological and emotional stability of teenager's. Second, I established factors of family violence exposure experience. And the family violence exposure experience influent on school violence commit experience. So like these factors help to build the solution plan which for decreasing school violence commit experience. Third, In the family violence exposure experience effects school violence, aggression improving risk factors by verifying aggression is the role of the parameters in the case of adolescent having family violence exposure experience aggression is higher. If aggression is higher we know that school violence possibility is bigger.
This study is to verify that adolescents exposed family violences have influence on school violence perpetration. It is also to verify that the adolescents have mediating effects of interpersonal aggressions. Through this study, there is for laying a basis of prevented and treated program as a prevention of family violence and of bullying adolescent at school violence. We researched on the effect of school violence actions on experience of domestic violences. To be specific the work processed with the two divided low ranks: witnessing parental violence and children's victimization experiences of the violences. At this research, the school violences were divided into emotional, verbal and physical abuses, bullying and levying blackmail. We also thought domestic violence exposures make aggressions involving risk factors. So, we also verified whether adolescents experienced family violence cause bullying adolescent at school violences with showing the aggressions. The studies chose two middle schools located in A arbitrarily. They call and ask for cooperation. Also They went to the school directly, and did a survey for 1,2,3 student attending schools. The survey was examined 2013 later 6 month from later 7 month for five week. After give a questionnaire, we explained and collect data through question investigation of self recording type. We try descriptive statistic, correlation analysis, regression analysis and path analysis through Baron and Kenny's tri-level regression analysis. The first result of research prove that many school bullies have parents who bully and they fight at school a lot. Emotional violence percentage had higher than physical violence percentage to see a parents violence. Also, children's damage from violence is too. Second, aggression Judging by the level of normal 3-point is average 2.64(standard deviation 0.61) and is Showing lower levels than usual, Among the major measurement variables of aggression Verbal aggression showed highest level. Third, according to analysis about depends on individual student school violence perpetration, male student is statistically higher than female student, student who are low grade is statistically higher than student who are high or middle. Student who has a low the standard of living is statistically higher than student who has a high or middle. Forth, Student who has a lots of adolescent experienced family violences shows high-aggressive, linguistic or mental experience affects aggression more than physical experience on adolescent scent experienced family violences. Fifth, adolescent experienced family violence effects on school violence perpetration, part of aggression effect is statistically significant. Thus, adolescent experienced family violence augment teenager's aggression, that aggression influences on school violence perpetration, It means that adolescent experienced family violence partially effects on school violence by indirect way. This study has contributed following aspects. First, I analyzed family violence exposure experience through two types of case that are the experience of peer violence aggression and witnessing parental violence. In addition to, I analyzed witnessing parental violence for teenager's direct violence experience through the experience of peer violence and indirect experience of violence. By using these method, we could know the influence of direct experience of violence and indirect. Also. these method provided the evidence for making practical measure about integrated social welfare service and improved family-environment. It can also help to build psychological and emotional stability of teenager's. Second, I established factors of family violence exposure experience. And the family violence exposure experience influent on school violence commit experience. So like these factors help to build the solution plan which for decreasing school violence commit experience. Third, In the family violence exposure experience effects school violence, aggression improving risk factors by verifying aggression is the role of the parameters in the case of adolescent having family violence exposure experience aggression is higher. If aggression is higher we know that school violence possibility is bigger.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.