교사관찰추천제의 영재행동 특성 평정척도의 평정결과 분석 An analysis of rating with gifted behavioral characteristic scale based on teacher observation and nomination method원문보기
본 연구는 교사관찰추천제의 영재행동 특성 평정척도의 평정 결과를 알아보고 교사의 인식과 개선방향의 자료를 제공하는 것에 목적을 두고 연구하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 행동특성별 평정결과 시 지역 전체의 평균이 군지역보다 높은 평균 점수를 나타내었고 시 지역 군 지역 전체의 평정결과도 높은 평균 점수를 나타내었다. 둘째, 평정척도의 행동특성별 하위문항 평정결과 지적행동특성에서는 ‘자기주도적 학습동기’가 가장 높고 시지역과 군지역의 차이에 대한 검증결과 ‘추상적 개념’에서 통계적으로 유의미한 결과가 나타났다. 창의적 행동특성에서는 ‘기발한 아이디어’가 평균이 가장 높고 시지역과 군지역의 차이에 대한 검증결과 ‘기발한 아이디어’에서 ...
본 연구는 교사관찰추천제의 영재행동 특성 평정척도의 평정 결과를 알아보고 교사의 인식과 개선방향의 자료를 제공하는 것에 목적을 두고 연구하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 행동특성별 평정결과 시 지역 전체의 평균이 군지역보다 높은 평균 점수를 나타내었고 시 지역 군 지역 전체의 평정결과도 높은 평균 점수를 나타내었다. 둘째, 평정척도의 행동특성별 하위문항 평정결과 지적행동특성에서는 ‘자기주도적 학습동기’가 가장 높고 시지역과 군지역의 차이에 대한 검증결과 ‘추상적 개념’에서 통계적으로 유의미한 결과가 나타났다. 창의적 행동특성에서는 ‘기발한 아이디어’가 평균이 가장 높고 시지역과 군지역의 차이에 대한 검증결과 ‘기발한 아이디어’에서 유의수준 .05에서 통계적으로 유의미한 결과가 나타났다. 수학적 행동특성 평정결과에서는 ‘수학적 사고능력’ 평균이 가장 높고 시지역과 군지역의 차이에 대한 검증결과 ‘수학문제해결’에서 유의수준 .05에서 통계적으로 유의미한 결과가 나타났다. 과학적 행동특성 평정결과 ‘과학적 사고능력’의 평균이 가장 높고 시지역과 군지역의 차이에 대한 검증결과 ‘과학의 창의적 사고력’에서 유의수준 .05에서 통계적으로 유의미한 결과가 나타났다. 리더십 행동특성 평정결과 의사결정 참여의 평균이 가장 높고 ‘협동’에서 유의수준 .05에서 통계적으로 유의미한 결과가 나타났고, ‘주도적 경향’ 에서도 유의수준 .05에서 통계적으로 유의미한 결과가 나타났다. 셋째, 행동특성별 상관분석에서는 시, 군 지역 모두이 상관분석에서 ‘리더십 행동특성’과 ‘수학적 행동특성’이 가장 높은 정적 상관을 나타냈으며 시지역의 행동특성별 상관에서는 ‘리더십 행동특성’과 ‘수학적 행동특성’이 가장 높은 정적 상관을 나타냈고, 군 지역에서는 ‘리더십 행동특성’과 ‘수학적 행동특성’이 가장 높은 정적 상관을 나타냈다. 넷째, 평정척도에 대한 교사 면담 결과 7명의 교사가 영재성 행동특성 평정척도의 의미와 활용에 대해 잘 이해하고 있었으며, 8명의 교사가 객관적인 평정경향을 가지고 있고, 개선방안으로는 내용의 축소, 객관적기준의 제시, 작성의 수월성 개선, 관찰 기간의 연장, 교사 연수의 확대의 응답이 있었다.
본 연구는 교사관찰추천제의 영재행동 특성 평정척도의 평정 결과를 알아보고 교사의 인식과 개선방향의 자료를 제공하는 것에 목적을 두고 연구하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 행동특성별 평정결과 시 지역 전체의 평균이 군지역보다 높은 평균 점수를 나타내었고 시 지역 군 지역 전체의 평정결과도 높은 평균 점수를 나타내었다. 둘째, 평정척도의 행동특성별 하위문항 평정결과 지적행동특성에서는 ‘자기주도적 학습동기’가 가장 높고 시지역과 군지역의 차이에 대한 검증결과 ‘추상적 개념’에서 통계적으로 유의미한 결과가 나타났다. 창의적 행동특성에서는 ‘기발한 아이디어’가 평균이 가장 높고 시지역과 군지역의 차이에 대한 검증결과 ‘기발한 아이디어’에서 유의수준 .05에서 통계적으로 유의미한 결과가 나타났다. 수학적 행동특성 평정결과에서는 ‘수학적 사고능력’ 평균이 가장 높고 시지역과 군지역의 차이에 대한 검증결과 ‘수학문제해결’에서 유의수준 .05에서 통계적으로 유의미한 결과가 나타났다. 과학적 행동특성 평정결과 ‘과학적 사고능력’의 평균이 가장 높고 시지역과 군지역의 차이에 대한 검증결과 ‘과학의 창의적 사고력’에서 유의수준 .05에서 통계적으로 유의미한 결과가 나타났다. 리더십 행동특성 평정결과 의사결정 참여의 평균이 가장 높고 ‘협동’에서 유의수준 .05에서 통계적으로 유의미한 결과가 나타났고, ‘주도적 경향’ 에서도 유의수준 .05에서 통계적으로 유의미한 결과가 나타났다. 셋째, 행동특성별 상관분석에서는 시, 군 지역 모두이 상관분석에서 ‘리더십 행동특성’과 ‘수학적 행동특성’이 가장 높은 정적 상관을 나타냈으며 시지역의 행동특성별 상관에서는 ‘리더십 행동특성’과 ‘수학적 행동특성’이 가장 높은 정적 상관을 나타냈고, 군 지역에서는 ‘리더십 행동특성’과 ‘수학적 행동특성’이 가장 높은 정적 상관을 나타냈다. 넷째, 평정척도에 대한 교사 면담 결과 7명의 교사가 영재성 행동특성 평정척도의 의미와 활용에 대해 잘 이해하고 있었으며, 8명의 교사가 객관적인 평정경향을 가지고 있고, 개선방안으로는 내용의 축소, 객관적기준의 제시, 작성의 수월성 개선, 관찰 기간의 연장, 교사 연수의 확대의 응답이 있었다.
This research aims to find the nomination results of the gifted behavioral characteristics of teacher observation and nomination method and aims to suggest improvement direction and recognition of the teachers. The results of the research are as follows: First, the result of nomination based on ...
This research aims to find the nomination results of the gifted behavioral characteristics of teacher observation and nomination method and aims to suggest improvement direction and recognition of the teachers. The results of the research are as follows: First, the result of nomination based on the gifted behavioral characteristics showed that the overall city average was high and overall city and county area result was high too. Second, the result of nomination on the sub elements of the gifted behavioral characteristics, showed that self-directed study motivation in the intellectual behavioral characteristics was the highest and the 'abstract concept' had significant difference between city area and country area. Among the creative behavioral characteristics, 'brilliant idea' had highest average and had statistically significant result at 0.5 level of significance in the result of nomination on the difference between City and County area. In the nomination result of mathematical behavioral characteristics, the mathematical thinking ability showed highest average and as a result of difference of city area and county area, the 'mathematical problem solving' showed statistically significant result at the 0.05 level of significance. In the nomination result of scientific behavioral characteristics, the thinking ability had highest average and as a result of difference of city area and county area, 'scientific creative thinking ability' showed statistically significant result at the 0.05 level of significance. In the nomination result of leadership behavioral characteristics, the participation in the decision making showed highest average and as a result of difference of city area and county area, 'cooperation' showed statistically significant result at 0.05 level of significance and 'leading tendency' showed statistically significant result at 0.05 level of significance. Third, in the correlation analysis by behavioral characteristics, both city area and county area showed highest positive correlation in leadership and mathematical behavioral characteristics. City area results showed that leadership and mathematical behavioral characteristics showed highest positive correlation. And the county area results showed that leadership and mathematical behavioral characteristic showed highest positive correlations. Fourth, as a result of interviews with teachers regarding nomination criteria, 7 teachers were found to have good understanding of the meaning and utilization of the gifted behavioral characteristical nomination criteria and 8 teachers turned out to have subjective nomination tendency. The improvement direction consists of reduction of contents, suggestion of objective criteria, improvement on the convenience of application, extension of observation period, and expansion of training for teachers.
This research aims to find the nomination results of the gifted behavioral characteristics of teacher observation and nomination method and aims to suggest improvement direction and recognition of the teachers. The results of the research are as follows: First, the result of nomination based on the gifted behavioral characteristics showed that the overall city average was high and overall city and county area result was high too. Second, the result of nomination on the sub elements of the gifted behavioral characteristics, showed that self-directed study motivation in the intellectual behavioral characteristics was the highest and the 'abstract concept' had significant difference between city area and country area. Among the creative behavioral characteristics, 'brilliant idea' had highest average and had statistically significant result at 0.5 level of significance in the result of nomination on the difference between City and County area. In the nomination result of mathematical behavioral characteristics, the mathematical thinking ability showed highest average and as a result of difference of city area and county area, the 'mathematical problem solving' showed statistically significant result at the 0.05 level of significance. In the nomination result of scientific behavioral characteristics, the thinking ability had highest average and as a result of difference of city area and county area, 'scientific creative thinking ability' showed statistically significant result at the 0.05 level of significance. In the nomination result of leadership behavioral characteristics, the participation in the decision making showed highest average and as a result of difference of city area and county area, 'cooperation' showed statistically significant result at 0.05 level of significance and 'leading tendency' showed statistically significant result at 0.05 level of significance. Third, in the correlation analysis by behavioral characteristics, both city area and county area showed highest positive correlation in leadership and mathematical behavioral characteristics. City area results showed that leadership and mathematical behavioral characteristics showed highest positive correlation. And the county area results showed that leadership and mathematical behavioral characteristic showed highest positive correlations. Fourth, as a result of interviews with teachers regarding nomination criteria, 7 teachers were found to have good understanding of the meaning and utilization of the gifted behavioral characteristical nomination criteria and 8 teachers turned out to have subjective nomination tendency. The improvement direction consists of reduction of contents, suggestion of objective criteria, improvement on the convenience of application, extension of observation period, and expansion of training for teachers.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.