본 연구에서는 온라인 강의의 경쟁력을 높이는 방안을 모색하는 차원에서, EBS수능강의에서 선호도 높은 강의 사례를 선정하여, 특징을 분석하였다. 본 연구에서는 세 가지 연구문제를 설정하였다. 첫째, 선호도 높은 온라인 강의의 학습지도 측면의 특성을 분석한다. 둘째, 선호도 높은 온라인 강의의 학습촉진 측면의 특성을 분석한다. 셋째, 선호도 높은 온라인 강의의 상담 및 상호작용 측면의 특성을 분석한다. 이 연구에서는 수능강의 선호도조사(EBS, 2013)에서 1위를 차지한 강사와 그 강사가 담당한 강좌를 약 4개월에 걸쳐 사례연구를 수행하였다. 크게 3가지 방식으로 자료를 수집하였다. 첫째, 강좌를 구성하는 전체 57강 가운데 오리엔테이션을 포함하여 10개 강의를 선별하여 관찰을 실시하였다. 대상 강의는 국어영역을 구성하는 화법, 작문, 문법, 독서, 문학 등 5개 파트에서 고르게 선택하였다. 둘째, 온라인 게시판에 올라온 게시글과 강사의 댓글을 수집하였다. 게시판은 회원 모두에게 공개되는 형태로 운영되었으며, 강의 오픈 이후 2개월간 올라 온 게시물 전체를 수집하였다. 셋째, 강사 및 제작PD와 면담을 실시하였다. 반구조화 된 심층면담 방식으로 질문지를 활용하여 각각 1시간씩 진행하였다. 수집된 자료들을 전사, 종합하여 단위별로 구분 지었다. 강의 내용과 수강후기 댓글 전체, 심층면담 결과 자료를 연구자 스스로 코딩하여 1차적으로 30개의 특징을 도출하였다. 동시에 특징 단위별로 ...
본 연구에서는 온라인 강의의 경쟁력을 높이는 방안을 모색하는 차원에서, EBS수능강의에서 선호도 높은 강의 사례를 선정하여, 특징을 분석하였다. 본 연구에서는 세 가지 연구문제를 설정하였다. 첫째, 선호도 높은 온라인 강의의 학습지도 측면의 특성을 분석한다. 둘째, 선호도 높은 온라인 강의의 학습촉진 측면의 특성을 분석한다. 셋째, 선호도 높은 온라인 강의의 상담 및 상호작용 측면의 특성을 분석한다. 이 연구에서는 수능강의 선호도조사(EBS, 2013)에서 1위를 차지한 강사와 그 강사가 담당한 강좌를 약 4개월에 걸쳐 사례연구를 수행하였다. 크게 3가지 방식으로 자료를 수집하였다. 첫째, 강좌를 구성하는 전체 57강 가운데 오리엔테이션을 포함하여 10개 강의를 선별하여 관찰을 실시하였다. 대상 강의는 국어영역을 구성하는 화법, 작문, 문법, 독서, 문학 등 5개 파트에서 고르게 선택하였다. 둘째, 온라인 게시판에 올라온 게시글과 강사의 댓글을 수집하였다. 게시판은 회원 모두에게 공개되는 형태로 운영되었으며, 강의 오픈 이후 2개월간 올라 온 게시물 전체를 수집하였다. 셋째, 강사 및 제작PD와 면담을 실시하였다. 반구조화 된 심층면담 방식으로 질문지를 활용하여 각각 1시간씩 진행하였다. 수집된 자료들을 전사, 종합하여 단위별로 구분 지었다. 강의 내용과 수강후기 댓글 전체, 심층면담 결과 자료를 연구자 스스로 코딩하여 1차적으로 30개의 특징을 도출하였다. 동시에 특징 단위별로 빈도분석을 실시하여 연구문제에 대한 결과를 도출하는데 활용하였다. 30개의 특징을 EBS동료 강사의 검토를 거쳐 20개로 최종 정리하였다. 검토 과정에는 EBS강의 경력 4~5년, 교직경력 10년 이상의 강사 4명이 참여하였다. 개별특징 분석 과정에서는 다른 강사 또는 유사 강좌와 비교함으로써 연구대상 강의의 차별성을 확인하였다. 특징 20개를 1차적으로 10개 하위범주로 구분하였으며, 이를 다시 선행연구 및 본 연구의 연구문제와 결부시켜 세 가지 상위범주로 최종 분류하였다. 이 같은 과정을 통하여 도출된 선호도 높은 온라인 강의의 특징은 다음과 같다. 첫째, ‘학습지도’ 측면에서 선호도 높은 강사는 강의 중에 풍부한 학습내용을 전달했으며, 개념을 구조적으로 정리하였다. 문제 풀이과정에서 개념을 설명하거나, 문제유형을 분석했으며, 다양한 학습자료를 개발하여 학습자들에게 제공하였다. 이는 강사가 깊은 교과지식을 갖추었기에 가능한 활동이다. 강사는 온라인 강의 고유특성을 이해하고, 이를 강의에 적극 활용하고 있었다. 이는 선행연구(안지혜, 2011; 김준석, 2012.)에서 나타난 좋은 수업을 펼치는 교수자의 특성 중 일부를 지지한다. 본 연구에서 주목할 부분은 선호도 높은 강의를 진행한 강사의 온라인 강의에 임하는 태도였다. 강사는 교실 수업과 온라인 강의에 차이를 두지 않고 자연스럽게 강의를 펼쳤으며, 이는 온라인 강의 경력에 힘입은 결과였다. 강사는 또, 판서 및 빔자료 구성을 사전에 기획함으로써 온라인 고유 특성을 적절하게 활용하였다. 둘째, ‘학습촉진’ 측면에서 선호도 높은 강사는 학습자들에게 지속적으로 학습동기를 부여했으며, 수험생들이 효율적으로 수능을 대비하고, 높은 성취도를 이룰 수 있도록 학습법을 안내하였다. 매 강의마다 도입부에서 주의를 환기시켜 학습의욕을 고취시켰으며, 자기주도학습을 강조하였다. 강사는 학습자료를 제공하는데 그치지 않고, 학습자들이 그 자료를 효과적으로 활용할 수 있도록 강의 중에 수시로 자료의 유용성을 언급하였다. 무엇보다 학습자들이 EBS수능강의의 연간커리큘럼과 강사의 연간 진행강좌를 숙지한 상태에서 강의를 수강하도록 안내하였다. 본 연구에서 확인 된 교수자의 학습촉진자로서 역할 가운데 두드러진 특징은 자기주도학습을 요구하면서, 성적향상에 도움이 되는 학습법을 지속적으로 안내하였다. 수능을 대비하는 수험생이라는 학습자의 특성을 고려하여 강사는 강의와 온라인 게시판에서 매우 높은 빈도로 효율적인 학습법을 제시하였다. 셋째, ‘상담 및 상호작용’ 측면에서 선호도 높은 강사는 강사자신의 개인적 상황 및 강사정보를 거리낌 없이 학습자에게 노출함으로써 교수자와 학습자 간 심리적 거리를 좁혀 나갔다. 이는 학습자들이 초조한 심정으로 대학입시를 준비하는 수험생들이라는 측면에서 더욱 효과를 발휘하였다. 강사는 온라인 게시판을 활용하여 교수자와 학습자간 상호작용을 활발하게 이끌었으며, 수강생의 게시글에 댓글로 적극 호응했으며, 댓글에서는 수강생의 이름을 호명함으로써 친밀감을 형성하고 있었다. 강의 관찰 결과 선호도 높은 강사는 동영상 녹화 강의에서 가상의 학습자들에게 지속적으로 물음을 던짐으로써 상호작용을 도모하였다. 강사 스스로 묻고 답하는 방식도 적절하게 활용하였다. 이러한 가상 상호작용(virtual interactions)은 교수자와 학습자가 일대일로 마주하는 듯한 분위기를 조성하는데 기여하였다. 이상의 결과를 종합하면, 온라인 강의에서 학습자들로부터 높은 선호도를 이끌어내는 요인은 강사의 전문성과 열정, 그리고 학습자들과 깊은 유대를 형성하는 것임을 확인하였다. 선호도 높은 온라인 강사는 교수자로서 ‘학습지도’ 측면에서 높은 전문성을 갖추고 있었으며, 학습촉진자로서 학습자들에게 학습동기를 부여하고 효율적 학습법을 안내하기 위하여 열정을 발휘하였다. 또한, 튜터 또는 멘토자로서 ‘상담 및 상호작용’ 측면에서는 교수자 자신을 드러내며, 학습자를 개별 지원하여 교수자와 학습자 간 깊은 유대를 조성하고 있었다. 선호도 높은 강사는 온라인 강의를 VOD에 한정하지 않고, VOD와 온라인 게시판을 적절하게 활용함으로써 학습자와 ‘공감’을 형성하고 있음을 확인하였다. 이 같은 선호도 높은 강사의 온라인 강의 특징분석은 다른 온라인 강의를 기획할 때 유용하게 활용할 수 있을 것이다.
본 연구에서는 온라인 강의의 경쟁력을 높이는 방안을 모색하는 차원에서, EBS수능강의에서 선호도 높은 강의 사례를 선정하여, 특징을 분석하였다. 본 연구에서는 세 가지 연구문제를 설정하였다. 첫째, 선호도 높은 온라인 강의의 학습지도 측면의 특성을 분석한다. 둘째, 선호도 높은 온라인 강의의 학습촉진 측면의 특성을 분석한다. 셋째, 선호도 높은 온라인 강의의 상담 및 상호작용 측면의 특성을 분석한다. 이 연구에서는 수능강의 선호도조사(EBS, 2013)에서 1위를 차지한 강사와 그 강사가 담당한 강좌를 약 4개월에 걸쳐 사례연구를 수행하였다. 크게 3가지 방식으로 자료를 수집하였다. 첫째, 강좌를 구성하는 전체 57강 가운데 오리엔테이션을 포함하여 10개 강의를 선별하여 관찰을 실시하였다. 대상 강의는 국어영역을 구성하는 화법, 작문, 문법, 독서, 문학 등 5개 파트에서 고르게 선택하였다. 둘째, 온라인 게시판에 올라온 게시글과 강사의 댓글을 수집하였다. 게시판은 회원 모두에게 공개되는 형태로 운영되었으며, 강의 오픈 이후 2개월간 올라 온 게시물 전체를 수집하였다. 셋째, 강사 및 제작PD와 면담을 실시하였다. 반구조화 된 심층면담 방식으로 질문지를 활용하여 각각 1시간씩 진행하였다. 수집된 자료들을 전사, 종합하여 단위별로 구분 지었다. 강의 내용과 수강후기 댓글 전체, 심층면담 결과 자료를 연구자 스스로 코딩하여 1차적으로 30개의 특징을 도출하였다. 동시에 특징 단위별로 빈도분석을 실시하여 연구문제에 대한 결과를 도출하는데 활용하였다. 30개의 특징을 EBS동료 강사의 검토를 거쳐 20개로 최종 정리하였다. 검토 과정에는 EBS강의 경력 4~5년, 교직경력 10년 이상의 강사 4명이 참여하였다. 개별특징 분석 과정에서는 다른 강사 또는 유사 강좌와 비교함으로써 연구대상 강의의 차별성을 확인하였다. 특징 20개를 1차적으로 10개 하위범주로 구분하였으며, 이를 다시 선행연구 및 본 연구의 연구문제와 결부시켜 세 가지 상위범주로 최종 분류하였다. 이 같은 과정을 통하여 도출된 선호도 높은 온라인 강의의 특징은 다음과 같다. 첫째, ‘학습지도’ 측면에서 선호도 높은 강사는 강의 중에 풍부한 학습내용을 전달했으며, 개념을 구조적으로 정리하였다. 문제 풀이과정에서 개념을 설명하거나, 문제유형을 분석했으며, 다양한 학습자료를 개발하여 학습자들에게 제공하였다. 이는 강사가 깊은 교과지식을 갖추었기에 가능한 활동이다. 강사는 온라인 강의 고유특성을 이해하고, 이를 강의에 적극 활용하고 있었다. 이는 선행연구(안지혜, 2011; 김준석, 2012.)에서 나타난 좋은 수업을 펼치는 교수자의 특성 중 일부를 지지한다. 본 연구에서 주목할 부분은 선호도 높은 강의를 진행한 강사의 온라인 강의에 임하는 태도였다. 강사는 교실 수업과 온라인 강의에 차이를 두지 않고 자연스럽게 강의를 펼쳤으며, 이는 온라인 강의 경력에 힘입은 결과였다. 강사는 또, 판서 및 빔자료 구성을 사전에 기획함으로써 온라인 고유 특성을 적절하게 활용하였다. 둘째, ‘학습촉진’ 측면에서 선호도 높은 강사는 학습자들에게 지속적으로 학습동기를 부여했으며, 수험생들이 효율적으로 수능을 대비하고, 높은 성취도를 이룰 수 있도록 학습법을 안내하였다. 매 강의마다 도입부에서 주의를 환기시켜 학습의욕을 고취시켰으며, 자기주도학습을 강조하였다. 강사는 학습자료를 제공하는데 그치지 않고, 학습자들이 그 자료를 효과적으로 활용할 수 있도록 강의 중에 수시로 자료의 유용성을 언급하였다. 무엇보다 학습자들이 EBS수능강의의 연간커리큘럼과 강사의 연간 진행강좌를 숙지한 상태에서 강의를 수강하도록 안내하였다. 본 연구에서 확인 된 교수자의 학습촉진자로서 역할 가운데 두드러진 특징은 자기주도학습을 요구하면서, 성적향상에 도움이 되는 학습법을 지속적으로 안내하였다. 수능을 대비하는 수험생이라는 학습자의 특성을 고려하여 강사는 강의와 온라인 게시판에서 매우 높은 빈도로 효율적인 학습법을 제시하였다. 셋째, ‘상담 및 상호작용’ 측면에서 선호도 높은 강사는 강사자신의 개인적 상황 및 강사정보를 거리낌 없이 학습자에게 노출함으로써 교수자와 학습자 간 심리적 거리를 좁혀 나갔다. 이는 학습자들이 초조한 심정으로 대학입시를 준비하는 수험생들이라는 측면에서 더욱 효과를 발휘하였다. 강사는 온라인 게시판을 활용하여 교수자와 학습자간 상호작용을 활발하게 이끌었으며, 수강생의 게시글에 댓글로 적극 호응했으며, 댓글에서는 수강생의 이름을 호명함으로써 친밀감을 형성하고 있었다. 강의 관찰 결과 선호도 높은 강사는 동영상 녹화 강의에서 가상의 학습자들에게 지속적으로 물음을 던짐으로써 상호작용을 도모하였다. 강사 스스로 묻고 답하는 방식도 적절하게 활용하였다. 이러한 가상 상호작용(virtual interactions)은 교수자와 학습자가 일대일로 마주하는 듯한 분위기를 조성하는데 기여하였다. 이상의 결과를 종합하면, 온라인 강의에서 학습자들로부터 높은 선호도를 이끌어내는 요인은 강사의 전문성과 열정, 그리고 학습자들과 깊은 유대를 형성하는 것임을 확인하였다. 선호도 높은 온라인 강사는 교수자로서 ‘학습지도’ 측면에서 높은 전문성을 갖추고 있었으며, 학습촉진자로서 학습자들에게 학습동기를 부여하고 효율적 학습법을 안내하기 위하여 열정을 발휘하였다. 또한, 튜터 또는 멘토자로서 ‘상담 및 상호작용’ 측면에서는 교수자 자신을 드러내며, 학습자를 개별 지원하여 교수자와 학습자 간 깊은 유대를 조성하고 있었다. 선호도 높은 강사는 온라인 강의를 VOD에 한정하지 않고, VOD와 온라인 게시판을 적절하게 활용함으로써 학습자와 ‘공감’을 형성하고 있음을 확인하였다. 이 같은 선호도 높은 강사의 온라인 강의 특징분석은 다른 온라인 강의를 기획할 때 유용하게 활용할 수 있을 것이다.
In this research, based on a very popular EBS CSAT courses, analyzed their characteristic and through these, this study aimed to find out online course's new strategy for better competitiveness. This study chose and focused on the three research points. First of all, research on the characteristic o...
In this research, based on a very popular EBS CSAT courses, analyzed their characteristic and through these, this study aimed to find out online course's new strategy for better competitiveness. This study chose and focused on the three research points. First of all, research on the characteristic of the popular course's teaching system. Second, research on the feature of the popular course's learning promotion system. Third, research on the characteristic of the popular course's online consultation and other interaction side facts. This study, during four month, researched on the teacher who got the 1st in 2013 EBS CSAT preference survey and the lecture course. Data collected in three different ways. First, 57 lectures compose the Korean Language course, and researched on 10 selected lectures out of 5 different parts in speech, composition, grammar, reading, and literature. Second, collected replies and posts on online board during two month from the beginning. This board was open to every learners. Third, had a personal interview with the teacher and the program director. The interview proceeded with semi-structured method in one hour each. Categorized collected informations into different units. With these informations, researcher self-formulated the informations and deducted to 30 specific parts. At the same time, used the analysis of frequency to draw out results on research. As a next step, examined 30 characteristics and deducted to 20 characteristics upon examination, 4 other teachers over 10 years of teaching career and 4~5 years of teaching in EBS participated. At last, in an individual featuring analysis step, compared with other teachers or with other lectures to see differentiation factors of the lecture. Through this examination, at first, deducted 20 characteristics to 10 lower categories, and through the final examination that combines all the prior research results, got three categories in conclusion. Here are characteristics of the preferred online lecture. First, in a 'teaching' section, preferred teacher provided abundant learning contents, and organized concepts structurally. While solving problems, not only teacher explained the concept and analyzed types of problems deeply, but also developed various learning contents to provide learners with. This was possible because the teacher had a profound level of academic knowledge. The teacher understood well on the inherent features of online courses, and made the best use on her lectures. This characteristic supports a portion of the prior research's characteristics. A considerable point in this research was an attitude of the preferred teacher during her teaching. Even though online lecture is conducted in a different situation compared with an indoor lecture, the teacher processed her lecture naturally similar to the offline lecture. Moreover, the teacher prepared and planned teaching materials beforehand to use best on his lecture. Second, in a 'learning promotion' section, the preferred teacher fully devoted herself to motivating the learners and providing effective learning methods as a facilitator. At the beginning of every lectures, ventilated a mood to bring up learners to be motivated to study, and emphasized self-directed learning. The teacher not only provided learning contents, but also helped learners to utilize those materials well. Through this research, one of the most considerable characteristic of the teacher as a learning motivator was guide learners to do a self-directed learning, and introduced proper studying method to improve learner's grades. The teacher communicated and provided with learners through online board frequently because the teacher understood the feature of learners situation whose preparing CSAT. Third, in a 'Consultation and interaction' section, the preferred teacher narrowed a gap between a teacher and learners by sharing teacher's personal situation and personal information. This was effectual on learners to create closer relationship with the teacher because of most of the students were preparing for CSAT and they needed someone to rely on. The teacher used online board to create interaction between learners and teacher, wrote comments on learner's post, and tried to have closer relationship with learners by calling each learner's name. Through the observation on lecture of the preferred teacher, the teacher were keep asking questions to imaginary learners while recording a lecture to bring out interaction. These virtual interactions helped learners think they are having face to face studying. In a conclusion, the decisive factors that elicit high preference from learners in online courses were a teacher's professionalism, a teacher's passion, and the teacher's ability to create a deep relationship with learners. A preferred online teacher had outstanding professionalism in teaching. In terms of the counseling and interaction the teacher shared her experience and supported the learners individually, so they could create deep relationship with the learners. It had been proved that such characteristics of the preferred teacher were mostly concentrated in 'empathy'. The result of this research on the preferred teacher's characteristics could be useful used on producing other new online courses.
In this research, based on a very popular EBS CSAT courses, analyzed their characteristic and through these, this study aimed to find out online course's new strategy for better competitiveness. This study chose and focused on the three research points. First of all, research on the characteristic of the popular course's teaching system. Second, research on the feature of the popular course's learning promotion system. Third, research on the characteristic of the popular course's online consultation and other interaction side facts. This study, during four month, researched on the teacher who got the 1st in 2013 EBS CSAT preference survey and the lecture course. Data collected in three different ways. First, 57 lectures compose the Korean Language course, and researched on 10 selected lectures out of 5 different parts in speech, composition, grammar, reading, and literature. Second, collected replies and posts on online board during two month from the beginning. This board was open to every learners. Third, had a personal interview with the teacher and the program director. The interview proceeded with semi-structured method in one hour each. Categorized collected informations into different units. With these informations, researcher self-formulated the informations and deducted to 30 specific parts. At the same time, used the analysis of frequency to draw out results on research. As a next step, examined 30 characteristics and deducted to 20 characteristics upon examination, 4 other teachers over 10 years of teaching career and 4~5 years of teaching in EBS participated. At last, in an individual featuring analysis step, compared with other teachers or with other lectures to see differentiation factors of the lecture. Through this examination, at first, deducted 20 characteristics to 10 lower categories, and through the final examination that combines all the prior research results, got three categories in conclusion. Here are characteristics of the preferred online lecture. First, in a 'teaching' section, preferred teacher provided abundant learning contents, and organized concepts structurally. While solving problems, not only teacher explained the concept and analyzed types of problems deeply, but also developed various learning contents to provide learners with. This was possible because the teacher had a profound level of academic knowledge. The teacher understood well on the inherent features of online courses, and made the best use on her lectures. This characteristic supports a portion of the prior research's characteristics. A considerable point in this research was an attitude of the preferred teacher during her teaching. Even though online lecture is conducted in a different situation compared with an indoor lecture, the teacher processed her lecture naturally similar to the offline lecture. Moreover, the teacher prepared and planned teaching materials beforehand to use best on his lecture. Second, in a 'learning promotion' section, the preferred teacher fully devoted herself to motivating the learners and providing effective learning methods as a facilitator. At the beginning of every lectures, ventilated a mood to bring up learners to be motivated to study, and emphasized self-directed learning. The teacher not only provided learning contents, but also helped learners to utilize those materials well. Through this research, one of the most considerable characteristic of the teacher as a learning motivator was guide learners to do a self-directed learning, and introduced proper studying method to improve learner's grades. The teacher communicated and provided with learners through online board frequently because the teacher understood the feature of learners situation whose preparing CSAT. Third, in a 'Consultation and interaction' section, the preferred teacher narrowed a gap between a teacher and learners by sharing teacher's personal situation and personal information. This was effectual on learners to create closer relationship with the teacher because of most of the students were preparing for CSAT and they needed someone to rely on. The teacher used online board to create interaction between learners and teacher, wrote comments on learner's post, and tried to have closer relationship with learners by calling each learner's name. Through the observation on lecture of the preferred teacher, the teacher were keep asking questions to imaginary learners while recording a lecture to bring out interaction. These virtual interactions helped learners think they are having face to face studying. In a conclusion, the decisive factors that elicit high preference from learners in online courses were a teacher's professionalism, a teacher's passion, and the teacher's ability to create a deep relationship with learners. A preferred online teacher had outstanding professionalism in teaching. In terms of the counseling and interaction the teacher shared her experience and supported the learners individually, so they could create deep relationship with the learners. It had been proved that such characteristics of the preferred teacher were mostly concentrated in 'empathy'. The result of this research on the preferred teacher's characteristics could be useful used on producing other new online courses.
주제어
#EBS 온라인 강의 수능강의 인터넷 수능강의 가상 상호작용 EBS수능 학습지도 학습촉진 상호작용
학위논문 정보
저자
신삼수
학위수여기관
고려대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
교육정보전공
지도교수
김현철
발행연도
2014
총페이지
v, 90 p.
키워드
EBS 온라인 강의 수능강의 인터넷 수능강의 가상 상호작용 EBS수능 학습지도 학습촉진 상호작용
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.