본 연구는 간호사 보수교육의 중요성이 강조되고 있는 시점에서 간호사의 핵심역량에 기초한 보수교육 프로그램을 개발하고 운영할 수 있는 기초자료를 제시하고자 수행하였다. 구체적인 목적은 첫째, 보수교육 프로그램을 간호사의 핵심역량별로 분류하고 타당성을 검증하고 둘째, 간호사의 경력단계별로 보수교육 프로그램을 분류하고 타당성을 검증하며 셋째, 간호사의 경력단계에 따른 핵심역량별 보수교육 프로그램을 분류하고 타당성을 검증 한 후 간호사의 경력단계별로 분류한 핵심역량 보수교육 프로그램을 제안하는 것으로 ...
본 연구는 간호사 보수교육의 중요성이 강조되고 있는 시점에서 간호사의 핵심역량에 기초한 보수교육 프로그램을 개발하고 운영할 수 있는 기초자료를 제시하고자 수행하였다. 구체적인 목적은 첫째, 보수교육 프로그램을 간호사의 핵심역량별로 분류하고 타당성을 검증하고 둘째, 간호사의 경력단계별로 보수교육 프로그램을 분류하고 타당성을 검증하며 셋째, 간호사의 경력단계에 따른 핵심역량별 보수교육 프로그램을 분류하고 타당성을 검증 한 후 간호사의 경력단계별로 분류한 핵심역량 보수교육 프로그램을 제안하는 것으로 델파이 기법을 적용한 서술적 연구이다. 현행 운영되고 있는 대한간호협회의 보수교육 프로그램 970개 중에서 중복되거나 교육목적과 내용 및 제목이 유사한 프로그램은 제외하고 335개를 선별하였으며 총 4회에 걸쳐서 실시된 델파이 조사를 위한 설문지를 분석하여 평균, 표준편차, 긍정률 등 서술적 통계와 CVR, 합의도, 수렴도 등을 반영하여 수정과 삭제 및 재논의 과정을 거쳐서 224의 프로그램으로 경력단계에 따른 핵심역량 보수교육 프로그램을 제안하였다. ʻ지식과 간호술 통합적용 능력ʼ의 핵심역량에 속하는 프로그램은 161개, ʻ 대상자의 건강개선을 위한 전문분야간 의사소통과 협력 능력ʼ 프로그램 12개, ʻ간호문제 해결을 위한 비판적 사고 능력ʼ 프로그램 4개, ʻ간호전문직 발전을 위한 법적·윤리적 책임인식 능력ʼ프로그램에 6개, ʻ간호목적 달성을 위한 리더십 능력ʼ프로그램에 14개, ʻ간호실무의 과학적 발전을 위한 연구 수행 능력ʼ프로그램 16개, ʻ글로벌 보건의료 정책변화 대응 능력ʼ에 11개 프로그램이다. 초보자 단계 프로그램은 초보자 공통이수 프로그램을 포함하여 30개 프로그램, 상급초보자 단계의 프로그램은 89개, 유능한 단계는 79개, 숙련단계 26개 프로그램을 제안하였다. 본 연구의 의의는 보수교육 소비자인 간호사는 자신의 경력단계에서 필요하거나 부족한 핵심역량을 파악하여 그에 합당한 보수교육을 선택해서 이수 할 수 있고, 공급자인 보수교육 실시기관에서는 간호사 인력 수급에 맞춰 보수교육을 개발하고 실시함으로써 보수교육 자원의 낭비를 막고 보수교육 운영의 효율성이 증대될 것으로 사료 된다.
본 연구는 간호사 보수교육의 중요성이 강조되고 있는 시점에서 간호사의 핵심역량에 기초한 보수교육 프로그램을 개발하고 운영할 수 있는 기초자료를 제시하고자 수행하였다. 구체적인 목적은 첫째, 보수교육 프로그램을 간호사의 핵심역량별로 분류하고 타당성을 검증하고 둘째, 간호사의 경력단계별로 보수교육 프로그램을 분류하고 타당성을 검증하며 셋째, 간호사의 경력단계에 따른 핵심역량별 보수교육 프로그램을 분류하고 타당성을 검증 한 후 간호사의 경력단계별로 분류한 핵심역량 보수교육 프로그램을 제안하는 것으로 델파이 기법을 적용한 서술적 연구이다. 현행 운영되고 있는 대한간호협회의 보수교육 프로그램 970개 중에서 중복되거나 교육목적과 내용 및 제목이 유사한 프로그램은 제외하고 335개를 선별하였으며 총 4회에 걸쳐서 실시된 델파이 조사를 위한 설문지를 분석하여 평균, 표준편차, 긍정률 등 서술적 통계와 CVR, 합의도, 수렴도 등을 반영하여 수정과 삭제 및 재논의 과정을 거쳐서 224의 프로그램으로 경력단계에 따른 핵심역량 보수교육 프로그램을 제안하였다. ʻ지식과 간호술 통합적용 능력ʼ의 핵심역량에 속하는 프로그램은 161개, ʻ 대상자의 건강개선을 위한 전문분야간 의사소통과 협력 능력ʼ 프로그램 12개, ʻ간호문제 해결을 위한 비판적 사고 능력ʼ 프로그램 4개, ʻ간호전문직 발전을 위한 법적·윤리적 책임인식 능력ʼ프로그램에 6개, ʻ간호목적 달성을 위한 리더십 능력ʼ프로그램에 14개, ʻ간호실무의 과학적 발전을 위한 연구 수행 능력ʼ프로그램 16개, ʻ글로벌 보건의료 정책변화 대응 능력ʼ에 11개 프로그램이다. 초보자 단계 프로그램은 초보자 공통이수 프로그램을 포함하여 30개 프로그램, 상급초보자 단계의 프로그램은 89개, 유능한 단계는 79개, 숙련단계 26개 프로그램을 제안하였다. 본 연구의 의의는 보수교육 소비자인 간호사는 자신의 경력단계에서 필요하거나 부족한 핵심역량을 파악하여 그에 합당한 보수교육을 선택해서 이수 할 수 있고, 공급자인 보수교육 실시기관에서는 간호사 인력 수급에 맞춰 보수교육을 개발하고 실시함으로써 보수교육 자원의 낭비를 막고 보수교육 운영의 효율성이 증대될 것으로 사료 된다.
This study was conducted to propose measures for developing and operating continuing nursing education programs. These measures are based on the core competencies of nurses in response to increasing emphasis on the importance of nursing continuing education programs. This is a descriptive study...
This study was conducted to propose measures for developing and operating continuing nursing education programs. These measures are based on the core competencies of nurses in response to increasing emphasis on the importance of nursing continuing education programs. This is a descriptive study that used the Delphi technique. The specific purposes of this study are as follows. First, continuing education programs are classified according to the core competencies of nurses and the classification’s is examined. Second, nursing continuing education programs are classified according to the career steps of nurses and the classification’s validity is examined. Third, a continuing core competency education program is proposed according to the career steps of nurses after classifying continuing nursing education programs according to the career steps of nurses and the program’s validity is examined. Among 970 continuing nursing education programs that are currently operated, duplicative programs or programs whose education goals, contents, and titles are similar were excluded; 335 programs were selected. After analyzing the Delphi questionnaire that was conducted four times in total, the descriptive statistics including the average, standard deviation, and positive rate, CVR, consensus, and convergence were described. Through revision, deletion, and re-discussion, continuing core competency education programs according to career steps were proposed with 224 programs. There were 161 programs reflecting the core competency of "the integrative ability to apply knowledge and nursing skills." There were 12 programs for "the communication and cooperation skills between specialties for health improvement of subjects" and four programs for "the critical thinking skills to solve nursing problems." There were six programs for "the capabilities to recognize the legal and ethical responsibilities for the advancement of the nursing specialty." There were 14 programs for "the leadership skills to achieve nursing goals" and 16 programs for "the research performance skills for scientific development of nursing practice." Finally, there were 11 programs for "the skills to respond to global health and medical policy changes." Proposed programs are as follows: 30 novice stage programs; 89 advanced beginner stage programs; 79 competent stage programs; and 26 proficient stage programs. The significance of this study is that nurses as consumers of the continuing education can identify the core competency that is necessary and lacking in their career steps and selectively complete the appropriate programs. The continuing education implementing agencies as the providers can prevent waste in continuing education resources by developing and implementing continuing education programs that match the nursing staff supply-and-demand. Therefore, the efficiency of the continuing education operation is expected to increase.
This study was conducted to propose measures for developing and operating continuing nursing education programs. These measures are based on the core competencies of nurses in response to increasing emphasis on the importance of nursing continuing education programs. This is a descriptive study that used the Delphi technique. The specific purposes of this study are as follows. First, continuing education programs are classified according to the core competencies of nurses and the classification’s is examined. Second, nursing continuing education programs are classified according to the career steps of nurses and the classification’s validity is examined. Third, a continuing core competency education program is proposed according to the career steps of nurses after classifying continuing nursing education programs according to the career steps of nurses and the program’s validity is examined. Among 970 continuing nursing education programs that are currently operated, duplicative programs or programs whose education goals, contents, and titles are similar were excluded; 335 programs were selected. After analyzing the Delphi questionnaire that was conducted four times in total, the descriptive statistics including the average, standard deviation, and positive rate, CVR, consensus, and convergence were described. Through revision, deletion, and re-discussion, continuing core competency education programs according to career steps were proposed with 224 programs. There were 161 programs reflecting the core competency of "the integrative ability to apply knowledge and nursing skills." There were 12 programs for "the communication and cooperation skills between specialties for health improvement of subjects" and four programs for "the critical thinking skills to solve nursing problems." There were six programs for "the capabilities to recognize the legal and ethical responsibilities for the advancement of the nursing specialty." There were 14 programs for "the leadership skills to achieve nursing goals" and 16 programs for "the research performance skills for scientific development of nursing practice." Finally, there were 11 programs for "the skills to respond to global health and medical policy changes." Proposed programs are as follows: 30 novice stage programs; 89 advanced beginner stage programs; 79 competent stage programs; and 26 proficient stage programs. The significance of this study is that nurses as consumers of the continuing education can identify the core competency that is necessary and lacking in their career steps and selectively complete the appropriate programs. The continuing education implementing agencies as the providers can prevent waste in continuing education resources by developing and implementing continuing education programs that match the nursing staff supply-and-demand. Therefore, the efficiency of the continuing education operation is expected to increase.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.