2008년 말 전 세계적인 경제 위기 이후 시작된 글로벌 해운업의 저시황은 6년여가 지난 현재도 이어지고 있다. 하지만, “APM Maersk"의 경우 잠시 실적 부진을 보였으나, 규모의 경제, 범위의 경제를 실현하며 이른 바 ”뉴노멀(new normal)“ 의 시대에 실적 반등에 성공하였다. 본 연구에서는 경영전략 분야에서 비즈니스 모델의 개념을 통찰력 있게 설명한 Joan Magretta와 David Teece의 연구를 살펴보고 자원 근거 관점에서 해운기업의 비즈니스 모델을 제시한 Peter Lorange의 연구에 관한 문헌 연구를 시행하였다. 또한, 해운기업의 효율성 분석과 인수합병, alliance 등 운영 전략에 관한 선행연구를 살펴보았다. 이를 바탕으로, 48개 글로벌 해운기업의 2013년 기준 재무 자료(톰슨원뱅크), 선대 현황(클락슨 ...
2008년 말 전 세계적인 경제 위기 이후 시작된 글로벌 해운업의 저시황은 6년여가 지난 현재도 이어지고 있다. 하지만, “APM Maersk"의 경우 잠시 실적 부진을 보였으나, 규모의 경제, 범위의 경제를 실현하며 이른 바 ”뉴노멀(new normal)“ 의 시대에 실적 반등에 성공하였다. 본 연구에서는 경영전략 분야에서 비즈니스 모델의 개념을 통찰력 있게 설명한 Joan Magretta와 David Teece의 연구를 살펴보고 자원 근거 관점에서 해운기업의 비즈니스 모델을 제시한 Peter Lorange의 연구에 관한 문헌 연구를 시행하였다. 또한, 해운기업의 효율성 분석과 인수합병, alliance 등 운영 전략에 관한 선행연구를 살펴보았다. 이를 바탕으로, 48개 글로벌 해운기업의 2013년 기준 재무 자료(톰슨원뱅크), 선대 현황(클락슨 리서치)을 조사 하였고, 글로벌 해운기업의 경영성과에 영향을 미치는 요인을 찾아내기 위하여 영업이익(EBITDA)을 종속변수로 설정하고 총매출, 총자산, 주력선대 DWT, 주력선대의 선박사이즈, 주력선대의 평균선령을 설명변수로 투입하는 다중회귀분석을 시행하였다. 총자산, 주력선대의 DWT와 선령이 영업이익에 정(+)의 유의한 영향을 미치는 것으로 도출되었다. 또한, DEA(자료포락분석)를 통해 조사 대상 기업들의 효율성을 상대 평가하였다. 본 연구를 통해 M&A, Alliance를 통한 규모의 경제와 범위의 경제를 확보하는 것과 주력선대의 규모가 크고 선령이 낮은 해운기업의 성과가 우수할 것으로 분석되었다.
2008년 말 전 세계적인 경제 위기 이후 시작된 글로벌 해운업의 저시황은 6년여가 지난 현재도 이어지고 있다. 하지만, “APM Maersk"의 경우 잠시 실적 부진을 보였으나, 규모의 경제, 범위의 경제를 실현하며 이른 바 ”뉴노멀(new normal)“ 의 시대에 실적 반등에 성공하였다. 본 연구에서는 경영전략 분야에서 비즈니스 모델의 개념을 통찰력 있게 설명한 Joan Magretta와 David Teece의 연구를 살펴보고 자원 근거 관점에서 해운기업의 비즈니스 모델을 제시한 Peter Lorange의 연구에 관한 문헌 연구를 시행하였다. 또한, 해운기업의 효율성 분석과 인수합병, alliance 등 운영 전략에 관한 선행연구를 살펴보았다. 이를 바탕으로, 48개 글로벌 해운기업의 2013년 기준 재무 자료(톰슨원뱅크), 선대 현황(클락슨 리서치)을 조사 하였고, 글로벌 해운기업의 경영성과에 영향을 미치는 요인을 찾아내기 위하여 영업이익(EBITDA)을 종속변수로 설정하고 총매출, 총자산, 주력선대 DWT, 주력선대의 선박사이즈, 주력선대의 평균선령을 설명변수로 투입하는 다중회귀분석을 시행하였다. 총자산, 주력선대의 DWT와 선령이 영업이익에 정(+)의 유의한 영향을 미치는 것으로 도출되었다. 또한, DEA(자료포락분석)를 통해 조사 대상 기업들의 효율성을 상대 평가하였다. 본 연구를 통해 M&A, Alliance를 통한 규모의 경제와 범위의 경제를 확보하는 것과 주력선대의 규모가 크고 선령이 낮은 해운기업의 성과가 우수할 것으로 분석되었다.
Global shipping industry are still going through almost over 6 years long sluggish market since global economy recession of end of 2008. However, "APM Maersk" recorded the temporary poor business performance, but they have succeeded to rebound their business performance by achieving economies of sca...
Global shipping industry are still going through almost over 6 years long sluggish market since global economy recession of end of 2008. However, "APM Maersk" recorded the temporary poor business performance, but they have succeeded to rebound their business performance by achieving economies of scale and scope of their fleets under the so-called era of "New Normal". This study reviews the literatures of the concepts of business model and strategy by Joan Magretta, David Teece et al. and the shipping business models of resource based view presented by Peter Lorange and the relative efficiency of global shipping companies, horizontal integration, M&A and alliances of liner shipping companies. Based on the above, the financial data and fleets information of 48 global shipping companies in 2013 are collected to find out the factors to influence to business performance of global shipping companies. The study puts operation profit(EBITDA) as a dependent variable and total sales, total assets, main fleet's dwt, main ship size, average age of fleets as independent variables and implements multiple regression analysis. The results of this analysis shows total assets, main fleets dwt and fleet's age are positive influence for the operation profit. The study uses data envelopment analysis to evaluate relative efficiency of 48 shipping companies. In this study, a global shipping company who has economies of scale and scope through M&A, alliances and fleets with lowered age may be superior to the business performance.
Global shipping industry are still going through almost over 6 years long sluggish market since global economy recession of end of 2008. However, "APM Maersk" recorded the temporary poor business performance, but they have succeeded to rebound their business performance by achieving economies of scale and scope of their fleets under the so-called era of "New Normal". This study reviews the literatures of the concepts of business model and strategy by Joan Magretta, David Teece et al. and the shipping business models of resource based view presented by Peter Lorange and the relative efficiency of global shipping companies, horizontal integration, M&A and alliances of liner shipping companies. Based on the above, the financial data and fleets information of 48 global shipping companies in 2013 are collected to find out the factors to influence to business performance of global shipping companies. The study puts operation profit(EBITDA) as a dependent variable and total sales, total assets, main fleet's dwt, main ship size, average age of fleets as independent variables and implements multiple regression analysis. The results of this analysis shows total assets, main fleets dwt and fleet's age are positive influence for the operation profit. The study uses data envelopment analysis to evaluate relative efficiency of 48 shipping companies. In this study, a global shipping company who has economies of scale and scope through M&A, alliances and fleets with lowered age may be superior to the business performance.
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