정보통신기술의 발전으로 오늘날 현대사회는 지식정보사회로 변화되고 있다. 이러한 사회변화는 교육 분야에도 많은 변화를 가져오며 그에 따른 대안적 교육 형태들이 나타났다. 그러한 대안 교육 중 하나인 이러닝 콘텐츠 중 가장 많이 운영되는 형태로는 동영상형 학습 콘텐츠가 있다. 동영상학습 콘텐츠는 학습자들이 유의미한 학습효과를 얻도록 하기위해 학습자가 자기조절하며 학습에 참여할 수 있는 학습환경 설계가 필요하다. 이에 본 연구는 행위자의 행위를 유발하는 뜻을 가진 ...
정보통신기술의 발전으로 오늘날 현대사회는 지식정보사회로 변화되고 있다. 이러한 사회변화는 교육 분야에도 많은 변화를 가져오며 그에 따른 대안적 교육 형태들이 나타났다. 그러한 대안 교육 중 하나인 이러닝 콘텐츠 중 가장 많이 운영되는 형태로는 동영상형 학습 콘텐츠가 있다. 동영상학습 콘텐츠는 학습자들이 유의미한 학습효과를 얻도록 하기위해 학습자가 자기조절하며 학습에 참여할 수 있는 학습환경 설계가 필요하다. 이에 본 연구는 행위자의 행위를 유발하는 뜻을 가진 어포던스 관점으로 학습자의 자기조절학습 기능을 증진시키는 원리를 제시하는데 목적이 있다. 또한 그러한 학습의 창으로 학습자가 쉽게 접할 수 있는 비디오공유사이트인 유튜브에서 설계 및 적용하였다. 설계 원리를 개발하기 위해 먼저 자기조절학습과 동영상학습콘텐츠에 대한 탐색과 연구를 하고 자기조절학습에서의 어포던스를 도출한 후 이를 바탕으로 설계원리를 개발하였다. 이 후 전문가 검토를 통해 자기조절학습을 위한 유튜브환경에서의 프로토타입을 개발한 후 사용자 반응 평가를 실시하였다. 본 연구를 통하여 도출된 연구 결과를 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 동영상학습콘텐츠의 자기조절학습을 증진시키기 위해 고려되어야 하는 것으로써 유튜브환경에서의 어포던스를 설계하였다. 둘째, 자기조절학습증진을 위해 제목, 학습진행, 본문, 조절, 학습지원부분으로 5가지 방법으로 적용하여 설계된 어포던스 관점의 유튜브환경을 개선하였다는 것이다. 셋째, 유튜브환경의 프로토타입에 대해 사용자 반응 평가에 참여한 학생들로부터 자기조절학습에 도움이 될 것으로 기대된다는 긍정적 반응을 보였다. 본 연구는 유튜브환경에서 동영상학습콘텐츠의 자기조절학습을 증진시키기 위한 어포던스 관점의 설계라는 방법론을 적용하였고, 이를 통해 자기조절학습 증진을 위한 어포던스 설계 전략을 도출한 것에 의의를 가질 수 있다. 하지만 자기조절학습 증진을 위한 어포던스 개발 과정에 적용할 때 환경적, 기술적 제한점을 고려하여 좀 더 다양한 종류의 학습콘텐츠를 적용할 수 있는 면밀한 검토가 필요하다는 점에서 한계를 갖는다고 할 수 있으므로 이에 대한 후속연구가 요구된다.
정보통신기술의 발전으로 오늘날 현대사회는 지식정보사회로 변화되고 있다. 이러한 사회변화는 교육 분야에도 많은 변화를 가져오며 그에 따른 대안적 교육 형태들이 나타났다. 그러한 대안 교육 중 하나인 이러닝 콘텐츠 중 가장 많이 운영되는 형태로는 동영상형 학습 콘텐츠가 있다. 동영상학습 콘텐츠는 학습자들이 유의미한 학습효과를 얻도록 하기위해 학습자가 자기조절하며 학습에 참여할 수 있는 학습환경 설계가 필요하다. 이에 본 연구는 행위자의 행위를 유발하는 뜻을 가진 어포던스 관점으로 학습자의 자기조절학습 기능을 증진시키는 원리를 제시하는데 목적이 있다. 또한 그러한 학습의 창으로 학습자가 쉽게 접할 수 있는 비디오공유사이트인 유튜브에서 설계 및 적용하였다. 설계 원리를 개발하기 위해 먼저 자기조절학습과 동영상학습콘텐츠에 대한 탐색과 연구를 하고 자기조절학습에서의 어포던스를 도출한 후 이를 바탕으로 설계원리를 개발하였다. 이 후 전문가 검토를 통해 자기조절학습을 위한 유튜브환경에서의 프로토타입을 개발한 후 사용자 반응 평가를 실시하였다. 본 연구를 통하여 도출된 연구 결과를 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 동영상학습콘텐츠의 자기조절학습을 증진시키기 위해 고려되어야 하는 것으로써 유튜브환경에서의 어포던스를 설계하였다. 둘째, 자기조절학습증진을 위해 제목, 학습진행, 본문, 조절, 학습지원부분으로 5가지 방법으로 적용하여 설계된 어포던스 관점의 유튜브환경을 개선하였다는 것이다. 셋째, 유튜브환경의 프로토타입에 대해 사용자 반응 평가에 참여한 학생들로부터 자기조절학습에 도움이 될 것으로 기대된다는 긍정적 반응을 보였다. 본 연구는 유튜브환경에서 동영상학습콘텐츠의 자기조절학습을 증진시키기 위한 어포던스 관점의 설계라는 방법론을 적용하였고, 이를 통해 자기조절학습 증진을 위한 어포던스 설계 전략을 도출한 것에 의의를 가질 수 있다. 하지만 자기조절학습 증진을 위한 어포던스 개발 과정에 적용할 때 환경적, 기술적 제한점을 고려하여 좀 더 다양한 종류의 학습콘텐츠를 적용할 수 있는 면밀한 검토가 필요하다는 점에서 한계를 갖는다고 할 수 있으므로 이에 대한 후속연구가 요구된다.
Today, the development of information and communication technology in modern society has been changing knowledge and information society. These social changes are also many changes in education, import the resulting alternative forms of education, respectively. Such alternative education in one of t...
Today, the development of information and communication technology in modern society has been changing knowledge and information society. These social changes are also many changes in education, import the resulting alternative forms of education, respectively. Such alternative education in one of the most popular e-learning content in the form of running a video-based learning content. Video learning content to learners in order to obtain a significant learning effects of self-regulation learning, learners can participate in the design of learning environments is needed. The purpose of this study was to induce the behavior of actors Affordance minded point of view to promote the learner's self-regulation learning with the purpose of presenting a principle. First, to develop design principles for self-regulation learning and video content for learning and discovery and research in self-regulation learning, and then derive the Affordance Based on the design principles were developed. Learning is also easy access to the window in the learner YouTube video-sharing site was designed and applied. Through the expert review is for self-regulation learning environment, youtube, and then developed a prototype of a user responses were evaluated. Through this study, derived from the study are as follows. First, the video learning content in order to promote self-regulation learning should be taken into account in the Affordance it to a YouTube environment was designed. Second, to promote self-regulation learning, the title, learning process, body, control, learning support as part of applying the five methods designed to improve the environment was Affordance terms of the will of YouTube. Third, a prototype of YouTube users for environmental evaluation of response from the students who participated in self-regulation learning that is expected to help the positive reaction. In this study, the learning content of the video on Youtube environment to promote self-regulation learning in terms Affordance methodology was applied in the design, which allows for the promotion of self-regulation learning derived Affordance design strategy can have a significant thing. But for the promotion of self-regulation learning Affordance environment when applied to the development process, technical limitations considering more various kinds of learning content that can be applied in-depth review of the necessity for such limitations can be said to have a subsequent studies are required.
Today, the development of information and communication technology in modern society has been changing knowledge and information society. These social changes are also many changes in education, import the resulting alternative forms of education, respectively. Such alternative education in one of the most popular e-learning content in the form of running a video-based learning content. Video learning content to learners in order to obtain a significant learning effects of self-regulation learning, learners can participate in the design of learning environments is needed. The purpose of this study was to induce the behavior of actors Affordance minded point of view to promote the learner's self-regulation learning with the purpose of presenting a principle. First, to develop design principles for self-regulation learning and video content for learning and discovery and research in self-regulation learning, and then derive the Affordance Based on the design principles were developed. Learning is also easy access to the window in the learner YouTube video-sharing site was designed and applied. Through the expert review is for self-regulation learning environment, youtube, and then developed a prototype of a user responses were evaluated. Through this study, derived from the study are as follows. First, the video learning content in order to promote self-regulation learning should be taken into account in the Affordance it to a YouTube environment was designed. Second, to promote self-regulation learning, the title, learning process, body, control, learning support as part of applying the five methods designed to improve the environment was Affordance terms of the will of YouTube. Third, a prototype of YouTube users for environmental evaluation of response from the students who participated in self-regulation learning that is expected to help the positive reaction. In this study, the learning content of the video on Youtube environment to promote self-regulation learning in terms Affordance methodology was applied in the design, which allows for the promotion of self-regulation learning derived Affordance design strategy can have a significant thing. But for the promotion of self-regulation learning Affordance environment when applied to the development process, technical limitations considering more various kinds of learning content that can be applied in-depth review of the necessity for such limitations can be said to have a subsequent studies are required.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.