현재는 통신과 무역의 발전으로 전 세계가 하나의 지구촌을 이루고 매우 유기적으로 밀접하게 공생화 되고 있다. 각각의 국가에서는 무역을 위해서는 해상운송을 통해 함께 발전해 나가고 있다. 최근 몇 년간 세계 해운시장은 중국의 경제 개발과 올림픽 특수로 인해 상당히 호황을 누렸지만 2008년말부터 시작된 금융위기로 해운시장은 급락을 거듭하여 긴 불황을 겪고 있는 실정이다. 해운시장 불황의 장기화로 인해 전 세계 해운기업은 생존의 기로에서 도태되거나 반대로 더욱더 발전하는 기업들이 나타나고 있다. 국내 해운 기업들도 규모의 확장을 지속하다 해운 시장 급락으로 인해 실제로 많은 선사들이 파산을 하였다. 그러나 반대로 오히려 발전하는 기업도 있었다. M. ...
현재는 통신과 무역의 발전으로 전 세계가 하나의 지구촌을 이루고 매우 유기적으로 밀접하게 공생화 되고 있다. 각각의 국가에서는 무역을 위해서는 해상운송을 통해 함께 발전해 나가고 있다. 최근 몇 년간 세계 해운시장은 중국의 경제 개발과 올림픽 특수로 인해 상당히 호황을 누렸지만 2008년말부터 시작된 금융위기로 해운시장은 급락을 거듭하여 긴 불황을 겪고 있는 실정이다. 해운시장 불황의 장기화로 인해 전 세계 해운기업은 생존의 기로에서 도태되거나 반대로 더욱더 발전하는 기업들이 나타나고 있다. 국내 해운 기업들도 규모의 확장을 지속하다 해운 시장 급락으로 인해 실제로 많은 선사들이 파산을 하였다. 그러나 반대로 오히려 발전하는 기업도 있었다. M. Porter 경쟁우위와 경쟁력 결정 모형을 바탕으로 해운업에 적용시킨 G.K.Sletmo & S.Hostle의 방법론에 입각하여 국내 대표의 부정기 해운기업들을 선정하여 사례를 통한 경영전략을 비교하고 방안을 제시 하였다. 사례 기업들은 해운시장의 급변으로부터 각각의 경영전략을 통해 작금의 다른 결과로 경영 성과를 나타내었다. 해운기업들이 경쟁우위를 위한 가장 중요한 점은 타 기업보다 비용 우위와 차별화된 경쟁우위를 가져야 한다. 첫 번째로 비용우위 전략은 비용을 최대한 절감하는 전략으로 선박운항시 발생하는 비용 중에 연료비 절감과 선박 조달시의 저 금리의 금융자본 확보가 핵심이다. 그러나 연료비 절감으로 인한 비용 경쟁우위는 아직까지는 한계가 있는 실정이다. 두 번째로 차별화 전략으로 인한 사업의 수익 극대화이다. 사례 기업에는 해운시장이 호황이었을시 활발한 용대선 체결을 통한 선대 규모 확장과 대선 영업등도 확대 하였지만 선대의 확장 구성이 벌크선박에만 치중이 되었고 글로벌 경제 위기로 용대선 계약들의 붕괴 및 그룹 사업 다각화 부분이었던 조선부분의 강화가 결국 재무부담을 가져오게 되어 기업회생 절차를 신청하게 된다. 또 다른 사례 기업은 해운시장의 급락 전까지는 대형 화주와의 거래를 통한 영업 기반으로 양호한 실적을 이루었으나 해운시장 급락이후 장기로 임차 후 단기로 임대한 용대선 다단계 영업형태로 인해 경영성과가 악화되었으며 결국 기업회생 절차를 신청한다. 사례기업들 중에는 해운의 차별화 정책으로 인한 수익 극대화 전략으로 고객 맞춤의 선 화물 확보 후 선대운영 전략을 구사하였고 이것은 해운시장의 불황에서도 발전해 갈수 있는 원동력이 되었다. 세계해운 시장은 매우 경기에 민감하여 변화가 극심한 시장이다. 해운 시장에서의 기업 생존 및 발전의 경영전략은 벌크 위주에서 탈피하여 선대의 다양화, 경기에 민감하지 않는 사업으로 다각화, 화주의 요구에 맞는 차별화 서비스 등의 수익 극대화 전략과 자금 조달의 경쟁력을 확보하기 위해 정부의 지원 및 화주의 해운업 제한적 투자 유인 등의 전략으로 함께 모색하여 위기의 해운시장 위기를 극복해 나가야한다.
현재는 통신과 무역의 발전으로 전 세계가 하나의 지구촌을 이루고 매우 유기적으로 밀접하게 공생화 되고 있다. 각각의 국가에서는 무역을 위해서는 해상운송을 통해 함께 발전해 나가고 있다. 최근 몇 년간 세계 해운시장은 중국의 경제 개발과 올림픽 특수로 인해 상당히 호황을 누렸지만 2008년말부터 시작된 금융위기로 해운시장은 급락을 거듭하여 긴 불황을 겪고 있는 실정이다. 해운시장 불황의 장기화로 인해 전 세계 해운기업은 생존의 기로에서 도태되거나 반대로 더욱더 발전하는 기업들이 나타나고 있다. 국내 해운 기업들도 규모의 확장을 지속하다 해운 시장 급락으로 인해 실제로 많은 선사들이 파산을 하였다. 그러나 반대로 오히려 발전하는 기업도 있었다. M. Porter 경쟁우위와 경쟁력 결정 모형을 바탕으로 해운업에 적용시킨 G.K.Sletmo & S.Hostle의 방법론에 입각하여 국내 대표의 부정기 해운기업들을 선정하여 사례를 통한 경영전략을 비교하고 방안을 제시 하였다. 사례 기업들은 해운시장의 급변으로부터 각각의 경영전략을 통해 작금의 다른 결과로 경영 성과를 나타내었다. 해운기업들이 경쟁우위를 위한 가장 중요한 점은 타 기업보다 비용 우위와 차별화된 경쟁우위를 가져야 한다. 첫 번째로 비용우위 전략은 비용을 최대한 절감하는 전략으로 선박운항시 발생하는 비용 중에 연료비 절감과 선박 조달시의 저 금리의 금융자본 확보가 핵심이다. 그러나 연료비 절감으로 인한 비용 경쟁우위는 아직까지는 한계가 있는 실정이다. 두 번째로 차별화 전략으로 인한 사업의 수익 극대화이다. 사례 기업에는 해운시장이 호황이었을시 활발한 용대선 체결을 통한 선대 규모 확장과 대선 영업등도 확대 하였지만 선대의 확장 구성이 벌크선박에만 치중이 되었고 글로벌 경제 위기로 용대선 계약들의 붕괴 및 그룹 사업 다각화 부분이었던 조선부분의 강화가 결국 재무부담을 가져오게 되어 기업회생 절차를 신청하게 된다. 또 다른 사례 기업은 해운시장의 급락 전까지는 대형 화주와의 거래를 통한 영업 기반으로 양호한 실적을 이루었으나 해운시장 급락이후 장기로 임차 후 단기로 임대한 용대선 다단계 영업형태로 인해 경영성과가 악화되었으며 결국 기업회생 절차를 신청한다. 사례기업들 중에는 해운의 차별화 정책으로 인한 수익 극대화 전략으로 고객 맞춤의 선 화물 확보 후 선대운영 전략을 구사하였고 이것은 해운시장의 불황에서도 발전해 갈수 있는 원동력이 되었다. 세계해운 시장은 매우 경기에 민감하여 변화가 극심한 시장이다. 해운 시장에서의 기업 생존 및 발전의 경영전략은 벌크 위주에서 탈피하여 선대의 다양화, 경기에 민감하지 않는 사업으로 다각화, 화주의 요구에 맞는 차별화 서비스 등의 수익 극대화 전략과 자금 조달의 경쟁력을 확보하기 위해 정부의 지원 및 화주의 해운업 제한적 투자 유인 등의 전략으로 함께 모색하여 위기의 해운시장 위기를 극복해 나가야한다.
With the development of communication and trade, the whole world has become a global village and achieved a very close and organic relationship of symbiosis. Every nation uses shipping for trade and realizes its development in cooperation with other nations. The world shipping market in recent years...
With the development of communication and trade, the whole world has become a global village and achieved a very close and organic relationship of symbiosis. Every nation uses shipping for trade and realizes its development in cooperation with other nations. The world shipping market in recent years was booming with the economic development of China and special demand for Olympics, but due to the financial crisis which occurred at the end of 2008, shipping market has repeatedly plummeted to a long slump. Due to the long-term slump of shipping market, shipping companies worldwide either died out from the crossroad of survival or achieved great development. Korean shipping companies with scale extension were influenced by these market conditions too and therefore, many of them became bankrupt, but some of them achieved great advancement. The purpose of this study was to comparatively examine the business strategies of Korea bulk shipping companies through cases and then present an improvement plan, based on the methodology of G.K. Sletmo & S. Hostle, which was applied to shipping industry on the basis of M. Porter’s competitive advantage and decision-making model of competitiveness. Study subjects achieved different business performance in the rapidly changing shipping market based on their own business strategies, respectively. In order for shipping companies to get competitive advantages, they must have a cost advantage and a differentiated competitive advantage as well. First, the cost advantage means to maximally reduce cost and its core is to reduce fuel cost during sailing and secure low-interest financial capital at the time of procuring vessels but there is some limitations for cost advantage by reducing fuel until now. Second, the differentiated competitive advantage means to maximize profit earnings. A study subject expanded the scale of fleet and activated the rental business of vessel through chartering or hiring of vessel when shipping market was prosperous. However, the expansion of fleet focused only on bulk carrier and the contract of chartering or hiring of vessel was broken due to the global economic crisis. In addition, its reinforcement of shipbuilding, a portion of business diversification, caused a financial strain and eventually forced it to file for corporate rehabilitation proceeding. Another company was able to achieve a good business performance through its transaction with big shippers until shipping market was plummeted. However, after shipping market collapsed, its multi-level marketing, which was based on a short-term chartering or hiring of vessel, caused business difficulty and eventually forced it to file for corporate rehabilitation procedure. As a differentiation strategy for the shipping-oriented maximization policy of earnings, some study subjects adopted such a strategy as operating their fleet after customized securing of freight in advance and therefore preparing a driving force of development even at the time of slump of shipping market. Global shipping market is very sensitive to economic fluctuation and changes violently. In order to survive and advance in this shipping market, it is necessary for shipping companies to discard a bulk carrier-centered business strategy and establish such profit maximization strategies as diversification of fleet, diversification of business toward economically intensive business, and providing differentiated services which satisfy shipper’s demand, and secure financing competitiveness, based on government’s support and inducement of shipper’s restricted invest, thus overcoming the crisis of shipping market.
With the development of communication and trade, the whole world has become a global village and achieved a very close and organic relationship of symbiosis. Every nation uses shipping for trade and realizes its development in cooperation with other nations. The world shipping market in recent years was booming with the economic development of China and special demand for Olympics, but due to the financial crisis which occurred at the end of 2008, shipping market has repeatedly plummeted to a long slump. Due to the long-term slump of shipping market, shipping companies worldwide either died out from the crossroad of survival or achieved great development. Korean shipping companies with scale extension were influenced by these market conditions too and therefore, many of them became bankrupt, but some of them achieved great advancement. The purpose of this study was to comparatively examine the business strategies of Korea bulk shipping companies through cases and then present an improvement plan, based on the methodology of G.K. Sletmo & S. Hostle, which was applied to shipping industry on the basis of M. Porter’s competitive advantage and decision-making model of competitiveness. Study subjects achieved different business performance in the rapidly changing shipping market based on their own business strategies, respectively. In order for shipping companies to get competitive advantages, they must have a cost advantage and a differentiated competitive advantage as well. First, the cost advantage means to maximally reduce cost and its core is to reduce fuel cost during sailing and secure low-interest financial capital at the time of procuring vessels but there is some limitations for cost advantage by reducing fuel until now. Second, the differentiated competitive advantage means to maximize profit earnings. A study subject expanded the scale of fleet and activated the rental business of vessel through chartering or hiring of vessel when shipping market was prosperous. However, the expansion of fleet focused only on bulk carrier and the contract of chartering or hiring of vessel was broken due to the global economic crisis. In addition, its reinforcement of shipbuilding, a portion of business diversification, caused a financial strain and eventually forced it to file for corporate rehabilitation proceeding. Another company was able to achieve a good business performance through its transaction with big shippers until shipping market was plummeted. However, after shipping market collapsed, its multi-level marketing, which was based on a short-term chartering or hiring of vessel, caused business difficulty and eventually forced it to file for corporate rehabilitation procedure. As a differentiation strategy for the shipping-oriented maximization policy of earnings, some study subjects adopted such a strategy as operating their fleet after customized securing of freight in advance and therefore preparing a driving force of development even at the time of slump of shipping market. Global shipping market is very sensitive to economic fluctuation and changes violently. In order to survive and advance in this shipping market, it is necessary for shipping companies to discard a bulk carrier-centered business strategy and establish such profit maximization strategies as diversification of fleet, diversification of business toward economically intensive business, and providing differentiated services which satisfy shipper’s demand, and secure financing competitiveness, based on government’s support and inducement of shipper’s restricted invest, thus overcoming the crisis of shipping market.
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