본 연구의 목적은 타인의 정서를 이해하거나 추론하는데 어려움으로 타인과의 관계형성이나 사회적 상호작용(social communication)에 어려움을 나타내는 자폐스펙트럼장애 아동을 대상으로 다양한 매체를 통합한 마음이론 통합중재프로그램이 자폐스펙트럼장애 아동의 언어발달에 어떠한 영향을 미치는지 알아보는 것이다. 이에 본 연구에서는 마음이론과 관련된 선행연...
본 연구의 목적은 타인의 정서를 이해하거나 추론하는데 어려움으로 타인과의 관계형성이나 사회적 상호작용(social communication)에 어려움을 나타내는 자폐스펙트럼장애 아동을 대상으로 다양한 매체를 통합한 마음이론 통합중재프로그램이 자폐스펙트럼장애 아동의 언어발달에 어떠한 영향을 미치는지 알아보는 것이다. 이에 본 연구에서는 마음이론과 관련된 선행연구 결과를 토대로 정서(기쁜, 슬픈, 화난, 겁난) 이해의 다섯 수준 과제와 통합 매체(음악 활동, 미술 활동, 동화 듣기, 역할 놀이)를 단계별로 결합한 활동중심의 통합중재프로그램을 통해 언어 연령이 4세 이상인 자폐스펙트럼장애 아동 3명을 대상으로 언어발달에 어떠한 영향을 미치는지 알아보았다. 연구 가설을 검증하기 위해 마음이론 통합중재프로그램 적용 전과 적용 후 2회에 걸쳐 얻어진 검사 결과를 수용언어 능력과 표현언어 능력, 구문 능력, 그리고 화용 능력으로 세분화하여 사전-사후 검사결과 변화를 비교하였다. 본 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 마음이론 통합중재프로그램은 자폐스펙트럼장애 아동의 수용언어 능력을 향상시키는데 효과적이었다. 둘째, 마음이론 통합중재프로그램은 자폐스펙트럼장애 아동의 표현언어 능력을 향상시키는데 효과적이었다. 셋째, 마음이론 통합중재프로그램은 자폐스펙트럼장애 아동의 구문 능력을 향상시키는데 효과적이었다. 넷째, 마음이론 통합중재프로그램은 자폐스펙트럼장애 아동의 화용 능력을 향상시키는데 효과적이었다. 본 연구는 마음이론 통합중재프로그램을 통해 자폐스펙트럼장애 아동의 의사소통 결함이 마음읽기 결함과 밀접한 관련이 있으며 이는 언어발달과도 관련이 있음을 제시하는 것에 의의가 있다고 사료된다.
본 연구의 목적은 타인의 정서를 이해하거나 추론하는데 어려움으로 타인과의 관계형성이나 사회적 상호작용(social communication)에 어려움을 나타내는 자폐스펙트럼장애 아동을 대상으로 다양한 매체를 통합한 마음이론 통합중재프로그램이 자폐스펙트럼장애 아동의 언어발달에 어떠한 영향을 미치는지 알아보는 것이다. 이에 본 연구에서는 마음이론과 관련된 선행연구 결과를 토대로 정서(기쁜, 슬픈, 화난, 겁난) 이해의 다섯 수준 과제와 통합 매체(음악 활동, 미술 활동, 동화 듣기, 역할 놀이)를 단계별로 결합한 활동중심의 통합중재프로그램을 통해 언어 연령이 4세 이상인 자폐스펙트럼장애 아동 3명을 대상으로 언어발달에 어떠한 영향을 미치는지 알아보았다. 연구 가설을 검증하기 위해 마음이론 통합중재프로그램 적용 전과 적용 후 2회에 걸쳐 얻어진 검사 결과를 수용언어 능력과 표현언어 능력, 구문 능력, 그리고 화용 능력으로 세분화하여 사전-사후 검사결과 변화를 비교하였다. 본 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 마음이론 통합중재프로그램은 자폐스펙트럼장애 아동의 수용언어 능력을 향상시키는데 효과적이었다. 둘째, 마음이론 통합중재프로그램은 자폐스펙트럼장애 아동의 표현언어 능력을 향상시키는데 효과적이었다. 셋째, 마음이론 통합중재프로그램은 자폐스펙트럼장애 아동의 구문 능력을 향상시키는데 효과적이었다. 넷째, 마음이론 통합중재프로그램은 자폐스펙트럼장애 아동의 화용 능력을 향상시키는데 효과적이었다. 본 연구는 마음이론 통합중재프로그램을 통해 자폐스펙트럼장애 아동의 의사소통 결함이 마음읽기 결함과 밀접한 관련이 있으며 이는 언어발달과도 관련이 있음을 제시하는 것에 의의가 있다고 사료된다.
The purpose of this study is to find out how the theory of mind intergrated intervention program effect to a language develop based on autism spectrum disorder children who shows relationship difficulty with people or difficulty in social communion. Therefore, this study shows how integrated interv...
The purpose of this study is to find out how the theory of mind intergrated intervention program effect to a language develop based on autism spectrum disorder children who shows relationship difficulty with people or difficulty in social communion. Therefore, this study shows how integrated intervention program effect to a language develop to 3 autism spectrum disorder children, over 4 years old based on previous result for theory of mind, through the 5 levels of understanding their feeling (happiness, sadness, angry or scared) and multi activities (music, art, story time, role play) To prove this hypothesis, I compared result which I got it after 2 times of tests, before and after for the theory of mind integration intervention. THIS result has broken down by receptive language ability and expressive language ability, syntax ability and pragmatic ability . Following result of this study; 1. The theory of mind intergrated intervention program is effective to impove Autism spectrum disorder childresn’s receptive language ability. 2. The theory of mind intergrated intervention program is effective to improve Autism spectrm disorder children’s expressive language ability. 3. The theory of mind intergrated intervention program is effective to improve Autism spectrum disorder children’s syntax ability. 4. The theory of mind intergrated intervention program is effective to improve autism spectrm disorder childrens pragmatic abilitty. This study signifies to shows us through the theory of mind intergrated intervention program, autism spectrm disorder childrens communication ability is relatives to a read mind ability and also it is relatives to a language development.
The purpose of this study is to find out how the theory of mind intergrated intervention program effect to a language develop based on autism spectrum disorder children who shows relationship difficulty with people or difficulty in social communion. Therefore, this study shows how integrated intervention program effect to a language develop to 3 autism spectrum disorder children, over 4 years old based on previous result for theory of mind, through the 5 levels of understanding their feeling (happiness, sadness, angry or scared) and multi activities (music, art, story time, role play) To prove this hypothesis, I compared result which I got it after 2 times of tests, before and after for the theory of mind integration intervention. THIS result has broken down by receptive language ability and expressive language ability, syntax ability and pragmatic ability . Following result of this study; 1. The theory of mind intergrated intervention program is effective to impove Autism spectrum disorder childresn’s receptive language ability. 2. The theory of mind intergrated intervention program is effective to improve Autism spectrm disorder children’s expressive language ability. 3. The theory of mind intergrated intervention program is effective to improve Autism spectrum disorder children’s syntax ability. 4. The theory of mind intergrated intervention program is effective to improve autism spectrm disorder childrens pragmatic abilitty. This study signifies to shows us through the theory of mind intergrated intervention program, autism spectrm disorder childrens communication ability is relatives to a read mind ability and also it is relatives to a language development.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.