관광산업은 고부가가치 산업으로 지속적인 발전의 핵심 산업라고 말할 수 있고 중국의 관광산업도 괄목할 만한 성장을 하고 있다. 중국 시장은 국민의 소비력/구매력 증가, 비자수속 간편화, 여가의 확대 등으로 아웃바운드 여행이 지속적으로 증가하는 추세이다. 2013년 한국관광공사에서 발표된 통계에 따르면 중국 방한관광시장이 일본을 넘어서 1위로 차지하고 있어서 한국 인바운드 시장에서 제일 큰 비중이 차지하는 시장이 되었다. 관광정보는 관광 상품을 홍보수단으로 매우 중요한 역할을 한다. 웹 2.0 시대가 등장하면서 나타난 SNS가 전 세계적으로 모든 영역에서 활성화되면서 관광영역도 마차가지고 전통 홍보수단보다 SNS를 활용한 SNS관광정보가 큰 영향력을 가지고 있다. 중국의 SNS는 조금 늦게 시작했지만 놀라운 속도로 발전하면서 SNS 시장규모, ...
관광산업은 고부가가치 산업으로 지속적인 발전의 핵심 산업라고 말할 수 있고 중국의 관광산업도 괄목할 만한 성장을 하고 있다. 중국 시장은 국민의 소비력/구매력 증가, 비자수속 간편화, 여가의 확대 등으로 아웃바운드 여행이 지속적으로 증가하는 추세이다. 2013년 한국관광공사에서 발표된 통계에 따르면 중국 방한관광시장이 일본을 넘어서 1위로 차지하고 있어서 한국 인바운드 시장에서 제일 큰 비중이 차지하는 시장이 되었다. 관광정보는 관광 상품을 홍보수단으로 매우 중요한 역할을 한다. 웹 2.0 시대가 등장하면서 나타난 SNS가 전 세계적으로 모든 영역에서 활성화되면서 관광영역도 마차가지고 전통 홍보수단보다 SNS를 활용한 SNS관광정보가 큰 영향력을 가지고 있다. 중국의 SNS는 조금 늦게 시작했지만 놀라운 속도로 발전하면서 SNS 시장규모, 사회적 영향에 대한 관심이 높아지고 있다. 그래서 SNS는 관광객 유치를 위한 도구로서 활용 될 수 있는 방안 마련에 대한 필요성을 제기하였다. 따라서 본 연구에서는 SNS 관광정보의 특성이 확산성과 신뢰성을 매개로 관광지 선호도에 어떠한 영향을 미치는지를 중국 SNS 이용자를 중심으로 실증적으로 파악하고자 진행되었다. 이러한 연구의 목적을 달성하기 위하여 본 연구에서는 실증분석과 문헌연구를 병행하였다. 먼저 선행연구를 통해 SNS관광정보의 특성에 대한 이론적 배경을 마련하였고, 실증분석을 위해 중국 만19세 이상인 SNS 관광정보 이용 경험자를 대상으로 온라인과 오프라인의 두 가지방법을 사용하여 설문조사를 실시하였다. 조사결과 총307부의 설문지를 표본으로 하였다. 분석은SPSS21.0통계패키지 프로그램을 사용하여 빈도분석, 신뢰성분석, 타당성분석, 회귀분석을 실시하였으며 연구의 결과는 다음과 같다. 인구통계학적 및 일반 사항에 대한 빈도분석결과 SNS관광정보에 대한 의존도는 매우 높은 것으로 나타났고, 관광지를 계획하기 전에 SNS를 통해 다양한 내용의 정보를 수집하는 것으로 나타났다. 요인분석 결과는 SNS관광정보의 특성에는 유용성, 상호작용성, 경제성, 적시성으로 구성하였다. 회귀분석 결과, SNS관광정보의 특성 중 상호작용성을 제외한 나머지 요인에서 관광정보의 확산성에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. SNS관광정보의 특성이 관광정보의 신뢰성에 모두 유의하게 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 매개변수인 관광정보 확산성은 신뢰성에 유의한 영향을 미치고 확산성과 신뢰성은 다시 관광지 선호도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 결과를 통해서 SNS관광정보가 관광지 선호에 매우 큰 영향을 미친다는 것을 알 수 있다. 따라서 한국 관광정보 제공자들은 SNS가 관광 상품이나 관광자원을 홍보를 위한 마케팅도구로 인식하고, 이에 대한 체계적인 관리 및 운영방안을 마련도록 해야 할 것이다.
관광산업은 고부가가치 산업으로 지속적인 발전의 핵심 산업라고 말할 수 있고 중국의 관광산업도 괄목할 만한 성장을 하고 있다. 중국 시장은 국민의 소비력/구매력 증가, 비자수속 간편화, 여가의 확대 등으로 아웃바운드 여행이 지속적으로 증가하는 추세이다. 2013년 한국관광공사에서 발표된 통계에 따르면 중국 방한관광시장이 일본을 넘어서 1위로 차지하고 있어서 한국 인바운드 시장에서 제일 큰 비중이 차지하는 시장이 되었다. 관광정보는 관광 상품을 홍보수단으로 매우 중요한 역할을 한다. 웹 2.0 시대가 등장하면서 나타난 SNS가 전 세계적으로 모든 영역에서 활성화되면서 관광영역도 마차가지고 전통 홍보수단보다 SNS를 활용한 SNS관광정보가 큰 영향력을 가지고 있다. 중국의 SNS는 조금 늦게 시작했지만 놀라운 속도로 발전하면서 SNS 시장규모, 사회적 영향에 대한 관심이 높아지고 있다. 그래서 SNS는 관광객 유치를 위한 도구로서 활용 될 수 있는 방안 마련에 대한 필요성을 제기하였다. 따라서 본 연구에서는 SNS 관광정보의 특성이 확산성과 신뢰성을 매개로 관광지 선호도에 어떠한 영향을 미치는지를 중국 SNS 이용자를 중심으로 실증적으로 파악하고자 진행되었다. 이러한 연구의 목적을 달성하기 위하여 본 연구에서는 실증분석과 문헌연구를 병행하였다. 먼저 선행연구를 통해 SNS관광정보의 특성에 대한 이론적 배경을 마련하였고, 실증분석을 위해 중국 만19세 이상인 SNS 관광정보 이용 경험자를 대상으로 온라인과 오프라인의 두 가지방법을 사용하여 설문조사를 실시하였다. 조사결과 총307부의 설문지를 표본으로 하였다. 분석은SPSS21.0통계패키지 프로그램을 사용하여 빈도분석, 신뢰성분석, 타당성분석, 회귀분석을 실시하였으며 연구의 결과는 다음과 같다. 인구통계학적 및 일반 사항에 대한 빈도분석결과 SNS관광정보에 대한 의존도는 매우 높은 것으로 나타났고, 관광지를 계획하기 전에 SNS를 통해 다양한 내용의 정보를 수집하는 것으로 나타났다. 요인분석 결과는 SNS관광정보의 특성에는 유용성, 상호작용성, 경제성, 적시성으로 구성하였다. 회귀분석 결과, SNS관광정보의 특성 중 상호작용성을 제외한 나머지 요인에서 관광정보의 확산성에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. SNS관광정보의 특성이 관광정보의 신뢰성에 모두 유의하게 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 매개변수인 관광정보 확산성은 신뢰성에 유의한 영향을 미치고 확산성과 신뢰성은 다시 관광지 선호도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 결과를 통해서 SNS관광정보가 관광지 선호에 매우 큰 영향을 미친다는 것을 알 수 있다. 따라서 한국 관광정보 제공자들은 SNS가 관광 상품이나 관광자원을 홍보를 위한 마케팅도구로 인식하고, 이에 대한 체계적인 관리 및 운영방안을 마련도록 해야 할 것이다.
The tourism industry is one of the continuing development of high value-added industries. Chinese tourism industry has also achieved remarkable growth. According to the statistics Korea Tourism Organization released in 2013,China replaced Japan occupied the largest market share in the Korea inbound ...
The tourism industry is one of the continuing development of high value-added industries. Chinese tourism industry has also achieved remarkable growth. According to the statistics Korea Tourism Organization released in 2013,China replaced Japan occupied the largest market share in the Korea inbound market. Tourism information is play a very important role to promote tourism products, Now, the rapid spread of the internet and social network services will lead to great changes in the tourism industry. Thus, with the increase of SNS users it is necessary to reveal the importance of SNS tourism information as a tool to enable the tourism industry. Yet even if the importance that SNS information has across the board in our everyday lives is becoming larger and larger, the studies on SNS as to tourism are still insufficient to say the least. This study places an emphasis on the necessity of a systematic research on the SNS tourism information characteristics. This study analyzed the characteristics and theoretical backgrounds of SNS tourism information, It was conducted for the purpose of identifying the relationship between tourism information spread and trust as well as tourism attraction preference by reviewing characteristics of SNS tourism information. This study also provided some measures to use it as a marketing tool in tourism industry. For this purpose, The analysis of literature review and empirical analysis were carried out concurrently for this study. Through the literature review the concept of SNS tourism information was redefined and the questionnires were collected through on-line and off-line of Chinese those who used SNS tourist information in the past. For a month from May 2014 through June 2014, and Total of 307 responses were collected. For the methods of this study, the analysis of demographic characteristics, explorative factor analysis between measured variables and analysis of correlations, simple and multiple regression analysis for hypothesis testing were employed using SPSS 21.0 program. The empirical results of this study are as follow: Firstly, The analysis showed that the Chinese users had a high level of dependence on SNS tourism information and when planning trave, people collected a variety of information on tourist resources and prices, etc. The major age group of the users was in their thirties and twenties. Secondly, the analysis about the effects of SNS tourism information characteristics on tourism information spread showed effects of usefulness, economy, timeliness except for the characteristic of interactivity, The analysis about the effects of SNS tourism information quality characteristics on tourism information trust showed effects of ease of usefulness, interactivity, economy, timeliness - four tourism information characteristic factors. Thirdly, the tourism information spread had statistically significant influence on the trust of the SNS tourism information. spread and trust had statistically significant influence on the user's tourism attraction preference. In terms of the implications of the results, the study suggests that tourist business operators and local governments should regard SNS tourism information as the tool for marketing activities.
The tourism industry is one of the continuing development of high value-added industries. Chinese tourism industry has also achieved remarkable growth. According to the statistics Korea Tourism Organization released in 2013,China replaced Japan occupied the largest market share in the Korea inbound market. Tourism information is play a very important role to promote tourism products, Now, the rapid spread of the internet and social network services will lead to great changes in the tourism industry. Thus, with the increase of SNS users it is necessary to reveal the importance of SNS tourism information as a tool to enable the tourism industry. Yet even if the importance that SNS information has across the board in our everyday lives is becoming larger and larger, the studies on SNS as to tourism are still insufficient to say the least. This study places an emphasis on the necessity of a systematic research on the SNS tourism information characteristics. This study analyzed the characteristics and theoretical backgrounds of SNS tourism information, It was conducted for the purpose of identifying the relationship between tourism information spread and trust as well as tourism attraction preference by reviewing characteristics of SNS tourism information. This study also provided some measures to use it as a marketing tool in tourism industry. For this purpose, The analysis of literature review and empirical analysis were carried out concurrently for this study. Through the literature review the concept of SNS tourism information was redefined and the questionnires were collected through on-line and off-line of Chinese those who used SNS tourist information in the past. For a month from May 2014 through June 2014, and Total of 307 responses were collected. For the methods of this study, the analysis of demographic characteristics, explorative factor analysis between measured variables and analysis of correlations, simple and multiple regression analysis for hypothesis testing were employed using SPSS 21.0 program. The empirical results of this study are as follow: Firstly, The analysis showed that the Chinese users had a high level of dependence on SNS tourism information and when planning trave, people collected a variety of information on tourist resources and prices, etc. The major age group of the users was in their thirties and twenties. Secondly, the analysis about the effects of SNS tourism information characteristics on tourism information spread showed effects of usefulness, economy, timeliness except for the characteristic of interactivity, The analysis about the effects of SNS tourism information quality characteristics on tourism information trust showed effects of ease of usefulness, interactivity, economy, timeliness - four tourism information characteristic factors. Thirdly, the tourism information spread had statistically significant influence on the trust of the SNS tourism information. spread and trust had statistically significant influence on the user's tourism attraction preference. In terms of the implications of the results, the study suggests that tourist business operators and local governments should regard SNS tourism information as the tool for marketing activities.
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