본 연구의 목적은 중국 패션시장을 대상으로 글로벌 SPA브랜드의 VMD요소들이 브랜드 이미지 및 브랜드 충성도에 미치는 영향을 살펴봄으로써 SPA브랜드의 매장 이미지 메이킹이 브랜드 이미지 메이킹에 얼마나 많은 영향을 주는지를 밝히고, 나이가 SPA브랜드의 유형과 소비자 의복쇼핑성향인 쾌락추구 쇼핑성향과 경제추구 쇼핑성향, 이 세 가지 변수를 넣어 그 영향에 대한 조절작용도 같이 분석하고자 한다. 실증적 연구를 위해 최근 6개월 안에 지정한 SPA브랜드를 이용한 경험이 있는 중국 소비자를 대상으로 설문조사를 진행하였다. 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, VMD 각 구성요소는 모두 브랜드 이미지에 긍정적인 영향을 미치며, 특히 연출적 요소가 가장 많은 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 이 영향에 대한 ...
본 연구의 목적은 중국 패션시장을 대상으로 글로벌 SPA브랜드의 VMD요소들이 브랜드 이미지 및 브랜드 충성도에 미치는 영향을 살펴봄으로써 SPA브랜드의 매장 이미지 메이킹이 브랜드 이미지 메이킹에 얼마나 많은 영향을 주는지를 밝히고, 나이가 SPA브랜드의 유형과 소비자 의복쇼핑성향인 쾌락추구 쇼핑성향과 경제추구 쇼핑성향, 이 세 가지 변수를 넣어 그 영향에 대한 조절작용도 같이 분석하고자 한다. 실증적 연구를 위해 최근 6개월 안에 지정한 SPA브랜드를 이용한 경험이 있는 중국 소비자를 대상으로 설문조사를 진행하였다. 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, VMD 각 구성요소는 모두 브랜드 이미지에 긍정적인 영향을 미치며, 특히 연출적 요소가 가장 많은 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 이 영향에 대한 조절효과에 있어서 베이직한 SPA브랜드보다 트렌디한 SPA브랜드가 더 많은 긍정적인 영향을, 그리고 쾌락추구 쇼핑성향과 경제추구 쇼핑성향이 낮은 집단이 각각 높은 집단보다 더 많은 긍정적인 영향을 주는 것으로 나타나고 있음을 확인하였다. 셋째, SPA브랜드의 브랜드 이미지가 브랜드 충성도에 대해서도 많은 긍정적인 영향을 미치는 것을 확인되었다. 끝으로 연구결과에 의하여 한국 패션기업들의 성공적인 중국시장 진출을 위해 전략적 시사점을 제공하며 연구의 한계에 대해서도 토의하였다.
본 연구의 목적은 중국 패션시장을 대상으로 글로벌 SPA브랜드의 VMD요소들이 브랜드 이미지 및 브랜드 충성도에 미치는 영향을 살펴봄으로써 SPA브랜드의 매장 이미지 메이킹이 브랜드 이미지 메이킹에 얼마나 많은 영향을 주는지를 밝히고, 나이가 SPA브랜드의 유형과 소비자 의복쇼핑성향인 쾌락추구 쇼핑성향과 경제추구 쇼핑성향, 이 세 가지 변수를 넣어 그 영향에 대한 조절작용도 같이 분석하고자 한다. 실증적 연구를 위해 최근 6개월 안에 지정한 SPA브랜드를 이용한 경험이 있는 중국 소비자를 대상으로 설문조사를 진행하였다. 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, VMD 각 구성요소는 모두 브랜드 이미지에 긍정적인 영향을 미치며, 특히 연출적 요소가 가장 많은 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 이 영향에 대한 조절효과에 있어서 베이직한 SPA브랜드보다 트렌디한 SPA브랜드가 더 많은 긍정적인 영향을, 그리고 쾌락추구 쇼핑성향과 경제추구 쇼핑성향이 낮은 집단이 각각 높은 집단보다 더 많은 긍정적인 영향을 주는 것으로 나타나고 있음을 확인하였다. 셋째, SPA브랜드의 브랜드 이미지가 브랜드 충성도에 대해서도 많은 긍정적인 영향을 미치는 것을 확인되었다. 끝으로 연구결과에 의하여 한국 패션기업들의 성공적인 중국시장 진출을 위해 전략적 시사점을 제공하며 연구의 한계에 대해서도 토의하였다.
The purpose of this study is to examine the effects of the VMD of SPA brands on their brand images and brand loyalties, focusing on global SPA brands in China. In addition, it also examined the regulation effects that two types of SPA brands(trendy/basic) and consumer's fashion shopping orientation ...
The purpose of this study is to examine the effects of the VMD of SPA brands on their brand images and brand loyalties, focusing on global SPA brands in China. In addition, it also examined the regulation effects that two types of SPA brands(trendy/basic) and consumer's fashion shopping orientation have on the effects before. The quantitative research subjects for this study’s empirical investigation were Chinese consumers with experience in purchasing appointed global SPA brands' products with in 6 months. The survey questionnaire was used to collect data for the final analysis and the results of this study are as follows: Firstly, all three factors of the VMD of SPA brands have positive effects on their brand images, especially the factor of presentation which has the most effect on it. Secondly, with the effect from VMD to brand image, trendy SPA brand has more positive effect than basic SPA brand and both the lower hedonic shopping orientation group and the lower economical shopping orientation group have more positive effects than the higher ones. Thirdly, the high impact from brand image to brand loyalty has also been proved. The results of this study provide useful marketing strategies for Korean firms that aim to globalize their fashion brands especially in China.
The purpose of this study is to examine the effects of the VMD of SPA brands on their brand images and brand loyalties, focusing on global SPA brands in China. In addition, it also examined the regulation effects that two types of SPA brands(trendy/basic) and consumer's fashion shopping orientation have on the effects before. The quantitative research subjects for this study’s empirical investigation were Chinese consumers with experience in purchasing appointed global SPA brands' products with in 6 months. The survey questionnaire was used to collect data for the final analysis and the results of this study are as follows: Firstly, all three factors of the VMD of SPA brands have positive effects on their brand images, especially the factor of presentation which has the most effect on it. Secondly, with the effect from VMD to brand image, trendy SPA brand has more positive effect than basic SPA brand and both the lower hedonic shopping orientation group and the lower economical shopping orientation group have more positive effects than the higher ones. Thirdly, the high impact from brand image to brand loyalty has also been proved. The results of this study provide useful marketing strategies for Korean firms that aim to globalize their fashion brands especially in China.
주제어
#SPA브랜드 브랜드 이미지 브랜드 충성도 의복쇼핑성향 SPA brand VMD brand image brand loyalty fashion shopping orientation
학위논문 정보
저자
조문정
학위수여기관
경희대학교 일반대학원
학위구분
국내석사
학과
경영학과 마케팅전공
지도교수
박찬욱
발행연도
2014
총페이지
v, 67 p.
키워드
SPA브랜드 브랜드 이미지 브랜드 충성도 의복쇼핑성향 SPA brand VMD brand image brand loyalty fashion shopping orientation
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