본 연구는 유치원 교사의 의사소통능력과 부모와의 의사소통 어려움 및 소진 간의 관계에 대해 알아보는 것을 목적으로 하였다. 이와 같은 연구 목적에 따른 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 유치원 교사의 의사소통능력, 교사-부모의사소통 빈도, 교사-부모 간 의사소통 어려움, 소진의 일반적 경향은 어떠한가? 둘째, 유치원 교사의 개인적 변인에 따른 의사소통능력, 교사-부모 의사소통, 교사-부모 간 의사소통 어려움, 소진은 차이가 있는가? 셋째, 유치원 교사의 의사소통 능력, 교사-부모 의사소통 빈도, 교사-부모 간 의사소통 어려움, 소진 간에는 상관관계가 있는가? 넷째, 교사-부모 간 의사소통 어려움은 유치원 교사의 의사소통 능력과 소진 간의 관계에서 매개적 역할을 하는가? 이러한 연구문제를 해결하기 위해 서울 지역의 유치원 교사 205명을 본 연구의 대상으로 하였다. 연구도구로는 유치원 교사의 의사소통 능력을 측정하기 위해 Hur(2009)가 개발하고 박지혜, 김유정, 안선희(2013)가 수정한 것을 사용하였다. 그리고 교사-부모 의사소통 빈도를 측정하기 위해 Hindman(2008)이 개발한 학교-부모 협력관계 교사용 설문을 수정하여 사용하였다. 부모-교사 의사소통 어려움 정도는 선행연구(구수진, 2001; 김낙범, 1993)를 토대로 손환희(2009)가 제작한 것을 사용하였으며 유치원 교사의 소진을 측정하기 위한 도구로는 김연옥(2012)이 개발하고 타당화한 유아교사 소진 척도를 사용하였다. ...
본 연구는 유치원 교사의 의사소통능력과 부모와의 의사소통 어려움 및 소진 간의 관계에 대해 알아보는 것을 목적으로 하였다. 이와 같은 연구 목적에 따른 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 유치원 교사의 의사소통능력, 교사-부모의사소통 빈도, 교사-부모 간 의사소통 어려움, 소진의 일반적 경향은 어떠한가? 둘째, 유치원 교사의 개인적 변인에 따른 의사소통능력, 교사-부모 의사소통, 교사-부모 간 의사소통 어려움, 소진은 차이가 있는가? 셋째, 유치원 교사의 의사소통 능력, 교사-부모 의사소통 빈도, 교사-부모 간 의사소통 어려움, 소진 간에는 상관관계가 있는가? 넷째, 교사-부모 간 의사소통 어려움은 유치원 교사의 의사소통 능력과 소진 간의 관계에서 매개적 역할을 하는가? 이러한 연구문제를 해결하기 위해 서울 지역의 유치원 교사 205명을 본 연구의 대상으로 하였다. 연구도구로는 유치원 교사의 의사소통 능력을 측정하기 위해 Hur(2009)가 개발하고 박지혜, 김유정, 안선희(2013)가 수정한 것을 사용하였다. 그리고 교사-부모 의사소통 빈도를 측정하기 위해 Hindman(2008)이 개발한 학교-부모 협력관계 교사용 설문을 수정하여 사용하였다. 부모-교사 의사소통 어려움 정도는 선행연구(구수진, 2001; 김낙범, 1993)를 토대로 손환희(2009)가 제작한 것을 사용하였으며 유치원 교사의 소진을 측정하기 위한 도구로는 김연옥(2012)이 개발하고 타당화한 유아교사 소진 척도를 사용하였다. 자료 분석은 SPSS 18.0 프로그램을 사용하여 분석하였다. 수집된 자료는 각 연구문제에 따라 빈도분석, 평균과 표준편차, 상관분석, 다중회귀분석을 실시하였다. 본 연구문제에 따른 결론은 다음과 같다. 첫째, 유치원 교사의 의사소통능력은 높은 편으로 나타났다. 교사-부모 간 의사소통 어려움은 크게 느끼지는 않는 것으로 나타났으며, 하위 영역별로는 부모와 관련된 어려움을 상대적으로 많이 느끼고 있는 것으로 나타났다. 유치원 교사의 소진 정도는 많이 느끼지 않는 것으로 나타났으며, 하위 영역별로는 신체, 정서적 고갈을 많이 느끼는 것으로 나타났다. 둘째, 개인적 변인에 따른 차이를 살펴보면 담당학급의 교사구성이 1명인 교사가 2명 이상인 교사에 비해 소진을 많이 느끼는 것으로 나타났다. 학력, 경력, 기관의 학급 수, 담당 학급의 유아 수는 유의미한 차이를 나타내지 않았다. 셋째, 유치원 교사의 의사소통능력과 소진 간에는 전체적으로 유의미한 부적 상관이 있는 것으로 나타났으며, 교사-부모간의 의사소통 어려움과 소진 간에는 전체적으로 유의미한 정적 상관이 있는 것으로 나타났다. 넷째, 교사의 의사소통능력이 소진에 미치는 영향에서 교사-부모 간 의사소통 어려움의 매개효과를 살펴본 결과 교사-부모 간 의사소통 어려움은 유치원 교사의 소진을 감소시키는 매개효과를 나타냈다. 즉, 유치원 교사의 의사소통 능력이 소진에 미치는 직접적인 영향, 의사소통능력이 교사-부모 간 의사소통 어려움을 통해 소진에 미치는 간접적인 영향 모두 존재하는 것으로 밝혀졌다. 본 연구는 유치원 교사의 소진에 유치원 교사의 의사소통 능력과, 부모와의 의사소통 어려움이 미치는 영향을 연구하여 교사의 소진 감소를 위한 개선점을 도모하는 데 의의가 있다. 따라서 이 연구를 바탕으로 유치원 교사의 소진에 영향을 주는 다양한 변인들에 대한 연구가 이루어지는데 도움이 되고, 더 나아가 유치원 교사의 소진을 예방하기 위한 기초자료로 활용될 것을 기대한다.
본 연구는 유치원 교사의 의사소통능력과 부모와의 의사소통 어려움 및 소진 간의 관계에 대해 알아보는 것을 목적으로 하였다. 이와 같은 연구 목적에 따른 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 유치원 교사의 의사소통능력, 교사-부모의사소통 빈도, 교사-부모 간 의사소통 어려움, 소진의 일반적 경향은 어떠한가? 둘째, 유치원 교사의 개인적 변인에 따른 의사소통능력, 교사-부모 의사소통, 교사-부모 간 의사소통 어려움, 소진은 차이가 있는가? 셋째, 유치원 교사의 의사소통 능력, 교사-부모 의사소통 빈도, 교사-부모 간 의사소통 어려움, 소진 간에는 상관관계가 있는가? 넷째, 교사-부모 간 의사소통 어려움은 유치원 교사의 의사소통 능력과 소진 간의 관계에서 매개적 역할을 하는가? 이러한 연구문제를 해결하기 위해 서울 지역의 유치원 교사 205명을 본 연구의 대상으로 하였다. 연구도구로는 유치원 교사의 의사소통 능력을 측정하기 위해 Hur(2009)가 개발하고 박지혜, 김유정, 안선희(2013)가 수정한 것을 사용하였다. 그리고 교사-부모 의사소통 빈도를 측정하기 위해 Hindman(2008)이 개발한 학교-부모 협력관계 교사용 설문을 수정하여 사용하였다. 부모-교사 의사소통 어려움 정도는 선행연구(구수진, 2001; 김낙범, 1993)를 토대로 손환희(2009)가 제작한 것을 사용하였으며 유치원 교사의 소진을 측정하기 위한 도구로는 김연옥(2012)이 개발하고 타당화한 유아교사 소진 척도를 사용하였다. 자료 분석은 SPSS 18.0 프로그램을 사용하여 분석하였다. 수집된 자료는 각 연구문제에 따라 빈도분석, 평균과 표준편차, 상관분석, 다중회귀분석을 실시하였다. 본 연구문제에 따른 결론은 다음과 같다. 첫째, 유치원 교사의 의사소통능력은 높은 편으로 나타났다. 교사-부모 간 의사소통 어려움은 크게 느끼지는 않는 것으로 나타났으며, 하위 영역별로는 부모와 관련된 어려움을 상대적으로 많이 느끼고 있는 것으로 나타났다. 유치원 교사의 소진 정도는 많이 느끼지 않는 것으로 나타났으며, 하위 영역별로는 신체, 정서적 고갈을 많이 느끼는 것으로 나타났다. 둘째, 개인적 변인에 따른 차이를 살펴보면 담당학급의 교사구성이 1명인 교사가 2명 이상인 교사에 비해 소진을 많이 느끼는 것으로 나타났다. 학력, 경력, 기관의 학급 수, 담당 학급의 유아 수는 유의미한 차이를 나타내지 않았다. 셋째, 유치원 교사의 의사소통능력과 소진 간에는 전체적으로 유의미한 부적 상관이 있는 것으로 나타났으며, 교사-부모간의 의사소통 어려움과 소진 간에는 전체적으로 유의미한 정적 상관이 있는 것으로 나타났다. 넷째, 교사의 의사소통능력이 소진에 미치는 영향에서 교사-부모 간 의사소통 어려움의 매개효과를 살펴본 결과 교사-부모 간 의사소통 어려움은 유치원 교사의 소진을 감소시키는 매개효과를 나타냈다. 즉, 유치원 교사의 의사소통 능력이 소진에 미치는 직접적인 영향, 의사소통능력이 교사-부모 간 의사소통 어려움을 통해 소진에 미치는 간접적인 영향 모두 존재하는 것으로 밝혀졌다. 본 연구는 유치원 교사의 소진에 유치원 교사의 의사소통 능력과, 부모와의 의사소통 어려움이 미치는 영향을 연구하여 교사의 소진 감소를 위한 개선점을 도모하는 데 의의가 있다. 따라서 이 연구를 바탕으로 유치원 교사의 소진에 영향을 주는 다양한 변인들에 대한 연구가 이루어지는데 도움이 되고, 더 나아가 유치원 교사의 소진을 예방하기 위한 기초자료로 활용될 것을 기대한다.
This study aims to understand the relation between the kindergarten teacher’s communication abilities, their difficulties with communicating with parents, and their burnouts. This study focuses on the following questions: first, what are the communication abilities of the kindergarten teacher, the f...
This study aims to understand the relation between the kindergarten teacher’s communication abilities, their difficulties with communicating with parents, and their burnouts. This study focuses on the following questions: first, what are the communication abilities of the kindergarten teacher, the frequency of communication between the teacher and parent, the difficulty of communication between them, and the tendency of burnouts? Second, Is there a difference, according to one’s personal variables, between one’s communication skills, communication between teacher and parent, the difficulty of communicating between teacher and parent, and burnouts? Third, is there a relation among the communication abilities of the kindergarten teacher, the frequency of communication between the teacher and parent, the difficulty of communication and burnouts? Fourth, does the communication difficulty between the teacher and parent play a mediating role in the relation of the teacher’s communication skill and burnouts? To solve this problem, we had 205 different kindergarten teachers from the region of Seoul as test subjects. We used Hur, a tool developed in 2009, which was again revised by Park Ji-Hye, Kim Yoo-Jung, and Ahn Seun-Hee in 2013 to measure the teacher’s communication abilities. To measure the frequency of communication between teacher and parent, Hindman, a survey developed in 2008 which was the survey for cooperation between school and parent, was used. The difficulty of communication between them was measured with tools, developed by Sohn Huan-Hee in 2009 based on advanced research made by Kim Nak-Bum in 1993, and Gu Soo-Jin in 2001, and the teacher’s burnout level was measured with the Kindergarten Teacher Burnout Index, adequately developed by Kim Yeun-Ok in 2012. Data analysis was made with the SPSS 18.0 software. Collected data was analyzed using mean averages, standard deviations, frequency analysis, correlation analysis and multiple regression analysis. Our conclusion to the problem is the following: First, the communication levels of kindergarten teachers appeared to be quite high. There seemed to be not much difficulty of communication between kindergarten teachers and parents, but in the lower sectors, there seemed to be relatively more difficult with parents. The teachers did not seem to suffer a lot from burnout, but in the lower sectors, there seemed to be a lot of physical and emotional drains. Second, looking at differences from personal variations, it showed that teachers who have 1 person in a specific class tended to suffer from burnout more than those who have at least 2 or more. There were no significant differences between academic achievements, career history, class numbers or the number of kids in each class. Third, there was a significant negative correlation between the teacher’s communication abilities and burnouts, and a positive correlation between the teacher and the parent’s communication difficulties and burnouts. Fourth, looking at the influences the teacher’s communication abilities give, the communication difficulties between teacher and parents had a mediating effect, which decreased the teacher’s suffering from burnout. Therefore, it shows that the teacher’s communication abilities had a direct influence on burnout, and that the communication difficulties between teacher and parent had an indirect influence. This study shows that the kindergarten teacher’s communication abilities and difficulties with parent both affect the amount of suffering the teacher receives from burnout, and it has great meaning, for it tries to improve upon teacher’s burnout decreasing. Therefore I hope it is utilized to further make more research on what variables affect burnouts, and to prevent suffering from burnout between teachers.
This study aims to understand the relation between the kindergarten teacher’s communication abilities, their difficulties with communicating with parents, and their burnouts. This study focuses on the following questions: first, what are the communication abilities of the kindergarten teacher, the frequency of communication between the teacher and parent, the difficulty of communication between them, and the tendency of burnouts? Second, Is there a difference, according to one’s personal variables, between one’s communication skills, communication between teacher and parent, the difficulty of communicating between teacher and parent, and burnouts? Third, is there a relation among the communication abilities of the kindergarten teacher, the frequency of communication between the teacher and parent, the difficulty of communication and burnouts? Fourth, does the communication difficulty between the teacher and parent play a mediating role in the relation of the teacher’s communication skill and burnouts? To solve this problem, we had 205 different kindergarten teachers from the region of Seoul as test subjects. We used Hur, a tool developed in 2009, which was again revised by Park Ji-Hye, Kim Yoo-Jung, and Ahn Seun-Hee in 2013 to measure the teacher’s communication abilities. To measure the frequency of communication between teacher and parent, Hindman, a survey developed in 2008 which was the survey for cooperation between school and parent, was used. The difficulty of communication between them was measured with tools, developed by Sohn Huan-Hee in 2009 based on advanced research made by Kim Nak-Bum in 1993, and Gu Soo-Jin in 2001, and the teacher’s burnout level was measured with the Kindergarten Teacher Burnout Index, adequately developed by Kim Yeun-Ok in 2012. Data analysis was made with the SPSS 18.0 software. Collected data was analyzed using mean averages, standard deviations, frequency analysis, correlation analysis and multiple regression analysis. Our conclusion to the problem is the following: First, the communication levels of kindergarten teachers appeared to be quite high. There seemed to be not much difficulty of communication between kindergarten teachers and parents, but in the lower sectors, there seemed to be relatively more difficult with parents. The teachers did not seem to suffer a lot from burnout, but in the lower sectors, there seemed to be a lot of physical and emotional drains. Second, looking at differences from personal variations, it showed that teachers who have 1 person in a specific class tended to suffer from burnout more than those who have at least 2 or more. There were no significant differences between academic achievements, career history, class numbers or the number of kids in each class. Third, there was a significant negative correlation between the teacher’s communication abilities and burnouts, and a positive correlation between the teacher and the parent’s communication difficulties and burnouts. Fourth, looking at the influences the teacher’s communication abilities give, the communication difficulties between teacher and parents had a mediating effect, which decreased the teacher’s suffering from burnout. Therefore, it shows that the teacher’s communication abilities had a direct influence on burnout, and that the communication difficulties between teacher and parent had an indirect influence. This study shows that the kindergarten teacher’s communication abilities and difficulties with parent both affect the amount of suffering the teacher receives from burnout, and it has great meaning, for it tries to improve upon teacher’s burnout decreasing. Therefore I hope it is utilized to further make more research on what variables affect burnouts, and to prevent suffering from burnout between teachers.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.