이 연구는 학령기를 지난 부산지역의 성인장애인의 평생교육에 관한 욕구를 조사하고 분석하여 향후 성인장애인 평생교육의 나아갈 방향을 제시하여 성인장애인의 평생교육 활성화에 기여하는데 이 연구의 목적이 있다. 본 연구는 한국 성인장애인의 평생교육에 관련된 자료와 우리나라의 평생교육법을 바탕으로 장애인 평생교육에 관련한 욕구조사지를 작성하여 설문조사를 실시하였다. 설문지는 부산지역에 소재하는 평생교육을 운영하는 기관에 우편 또는 E-mail로 발송하여 취합하였다. 총 300부를 발송하여 실제 사용할 수 있는 설문지는 151부로 회수율은 50.3%에 해당하였다. 장애인의 ...
한글초록
성인장애인의 평생교육에 관한 욕구분석
이 연구는 학령기를 지난 부산지역의 성인장애인의 평생교육에 관한 욕구를 조사하고 분석하여 향후 성인장애인 평생교육의 나아갈 방향을 제시하여 성인장애인의 평생교육 활성화에 기여하는데 이 연구의 목적이 있다. 본 연구는 한국 성인장애인의 평생교육에 관련된 자료와 우리나라의 평생교육법을 바탕으로 장애인 평생교육에 관련한 욕구조사지를 작성하여 설문조사를 실시하였다. 설문지는 부산지역에 소재하는 평생교육을 운영하는 기관에 우편 또는 E-mail로 발송하여 취합하였다. 총 300부를 발송하여 실제 사용할 수 있는 설문지는 151부로 회수율은 50.3%에 해당하였다. 장애인의 삶의 질 향상과 급속도로 변화하는 사회 환경에 적응하기 위해 일반인과 마찬가지로 생애 전반에 걸쳐 장애인 평생교육이 이루어져야 하는데, 실질적으로 부산지역의 평생교육 관련 실태 및 욕구는 다음과 같다. 첫째, 평생교육의 필요성 및 실태에서는 이미 많은 선행연구에서 성인장애인의 평생교육 필요성이 증명된 바 있는 것처럼 부산지역의 모든 성별의 성인장애인 80% 이상이 평생교육이 ‘필요하다’고 응답하였다. 또한 응답자의 절반 수준인 47.7%가 평생교육을 경험한 적이 있었고, 52.3%가 평생교육을 경험한 적이 없다고 답하였는데 경험하지 못한 성인장애인의 응답이 평생교육에 관한 ‘정보가 없어서’ 혹은 ‘경제적 부담 때문에’라고 답하였다. 이는 평생교육에 관련한 국가적 차원의 제도적이고 정책적인 지원이 미흡함을 보여주고 있다. 둘째, 평생교육에 관한 욕구는 목적과 운영기간, 시설, 경비, 프로그램 선호도, 정책 면으로 구분하여 설명할 수 있다. 평생교육을 요구하는 성인장애인의 대부분에 해당하는 41.4%가 ‘취업’을 그 목적으로 두고 있었고, 그 다음으로 22.5%가 ‘사회재활’에 목적을 두고 있었다. 또한 평생교육 프로그램의 운영기간으로는 1년 이상의 장기간의 프로그램과 1일 5시간 이상의 종일 프로그램을 선호하는 편이었다. 시설은 응답자의 45.7%가 독립적인 장애인 평생교육시설을 요구하였고, 월 교육지원비는 30만원 이하에 약 80%의 성인장애인이 응답하였다. 평생교육의 프로그램은로는 ‘직업능력교육’이 41.7%를 차지하였으며, 정책적인 면에서 가장 우선순위로는 장애 유형별 프로그램 개발을 요구하는 응답자가 34.4%로 가장 많았다. 이러한 성인장애인의 평생교육에 관한 실태와 욕구를 바탕으로 우리나라 평생교육의 활성화 방안을 제언하면 다음과 같다. 첫째, 국가나 지방자치단체에서는 성인장애인의 생활여건과 실태를 파악하여 그들의 실질적인 욕구를 충족시켜 줄 수 있도록 실질적인 욕구조사를 주기적으로 실시하여야 한다. 둘째, 국가적 차원에서의 재정지원은 반드시 이루어야져 한다. 셋째, 평생교육 프로그램은 실용적이면서 장애유형이나 장애특성에 따라 다양하게 이루어져야 한다. 넷째, 전문강사와 장애인의 특성에 맞는 적절한 교육적 환경이 제공되어야 한다.
한글초록
성인장애인의 평생교육에 관한 욕구분석
이 연구는 학령기를 지난 부산지역의 성인장애인의 평생교육에 관한 욕구를 조사하고 분석하여 향후 성인장애인 평생교육의 나아갈 방향을 제시하여 성인장애인의 평생교육 활성화에 기여하는데 이 연구의 목적이 있다. 본 연구는 한국 성인장애인의 평생교육에 관련된 자료와 우리나라의 평생교육법을 바탕으로 장애인 평생교육에 관련한 욕구조사지를 작성하여 설문조사를 실시하였다. 설문지는 부산지역에 소재하는 평생교육을 운영하는 기관에 우편 또는 E-mail로 발송하여 취합하였다. 총 300부를 발송하여 실제 사용할 수 있는 설문지는 151부로 회수율은 50.3%에 해당하였다. 장애인의 삶의 질 향상과 급속도로 변화하는 사회 환경에 적응하기 위해 일반인과 마찬가지로 생애 전반에 걸쳐 장애인 평생교육이 이루어져야 하는데, 실질적으로 부산지역의 평생교육 관련 실태 및 욕구는 다음과 같다. 첫째, 평생교육의 필요성 및 실태에서는 이미 많은 선행연구에서 성인장애인의 평생교육 필요성이 증명된 바 있는 것처럼 부산지역의 모든 성별의 성인장애인 80% 이상이 평생교육이 ‘필요하다’고 응답하였다. 또한 응답자의 절반 수준인 47.7%가 평생교육을 경험한 적이 있었고, 52.3%가 평생교육을 경험한 적이 없다고 답하였는데 경험하지 못한 성인장애인의 응답이 평생교육에 관한 ‘정보가 없어서’ 혹은 ‘경제적 부담 때문에’라고 답하였다. 이는 평생교육에 관련한 국가적 차원의 제도적이고 정책적인 지원이 미흡함을 보여주고 있다. 둘째, 평생교육에 관한 욕구는 목적과 운영기간, 시설, 경비, 프로그램 선호도, 정책 면으로 구분하여 설명할 수 있다. 평생교육을 요구하는 성인장애인의 대부분에 해당하는 41.4%가 ‘취업’을 그 목적으로 두고 있었고, 그 다음으로 22.5%가 ‘사회재활’에 목적을 두고 있었다. 또한 평생교육 프로그램의 운영기간으로는 1년 이상의 장기간의 프로그램과 1일 5시간 이상의 종일 프로그램을 선호하는 편이었다. 시설은 응답자의 45.7%가 독립적인 장애인 평생교육시설을 요구하였고, 월 교육지원비는 30만원 이하에 약 80%의 성인장애인이 응답하였다. 평생교육의 프로그램은로는 ‘직업능력교육’이 41.7%를 차지하였으며, 정책적인 면에서 가장 우선순위로는 장애 유형별 프로그램 개발을 요구하는 응답자가 34.4%로 가장 많았다. 이러한 성인장애인의 평생교육에 관한 실태와 욕구를 바탕으로 우리나라 평생교육의 활성화 방안을 제언하면 다음과 같다. 첫째, 국가나 지방자치단체에서는 성인장애인의 생활여건과 실태를 파악하여 그들의 실질적인 욕구를 충족시켜 줄 수 있도록 실질적인 욕구조사를 주기적으로 실시하여야 한다. 둘째, 국가적 차원에서의 재정지원은 반드시 이루어야져 한다. 셋째, 평생교육 프로그램은 실용적이면서 장애유형이나 장애특성에 따라 다양하게 이루어져야 한다. 넷째, 전문강사와 장애인의 특성에 맞는 적절한 교육적 환경이 제공되어야 한다.
A Study on the Analysis of the Needs of Lifelong Education for Adults with Disabilities
Mi-Suk Jang
Dept. of Social Welfare Graduate School of Public Administration, Pusan National University
Abstract
The purpose of this study was to res...
Abstract
A Study on the Analysis of the Needs of Lifelong Education for Adults with Disabilities
Mi-Suk Jang
Dept. of Social Welfare Graduate School of Public Administration, Pusan National University
Abstract
The purpose of this study was to research and analyze the needs of lifelong education for adults with disabilities after school age in Pusan area, and to suggest the ways to activate the lifelong education for them. In order to achieve the objectives of the present study, based on the ‘Korea Lifelong Education Act’ and the preceding material related to the continuing lifelong education of adult with disabilities, questionnaires were created. And the 300 questionnaires were sent out to 8 rehabilitation facilities related lifelong education of adult with disabilities by E-mail and postal package in Pusan area, and then the collected papers from 151 people were analyzed as collection rate 50.3%. The followings summarize the needs and actual conditions of lifelong education with the disabled : First, on the Actual situation and the need for lifelong education, more than 80% of adults with disabilities of all sex responded said it is necessary, as has been demonstrated in many previous studies already. In addition, there was that 47.7% of respondents experienced a lifelong learning, that 52.3% of them unexperienced a lifelong education program because of the lack of information and the financial burden. Second, on the practical needs, 41.4% of the majority of adult with disabilities put in a purpose of ‘employment’, 22.5% was based on the ‘social rehabilitation’ to the next, and for the program operation, individuals with disabilities preferred vocational education by long term class more than 1 year. 5.7% of the respondents required the independent lifelong education facilities for the disabled, and about 80% of persons with disabilities were answered less than 300,000 won for the monthly financial support. In terms a policy, respondents that require the development of a variety of programs for each type of disabilities of the highest priority was the highest at 34.4%.
The followings suggest the activation of the lifelong education of adults with disabilities based on the above findings :
First, in order to understand the needs of practical lifelong education of adult the disabled, national and local governments must conduct a survey regularly. Second, financial support at the national level must be made. Third, the program should be done in various ways while being practical in consideration of the characteristics and type of the adult with disabilities. Forth, appropriate educational environment in accordance with the characteristics of individuals with disabilities and professional instructors must be provided.
Abstract
A Study on the Analysis of the Needs of Lifelong Education for Adults with Disabilities
Mi-Suk Jang
Dept. of Social Welfare Graduate School of Public Administration, Pusan National University
Abstract
The purpose of this study was to research and analyze the needs of lifelong education for adults with disabilities after school age in Pusan area, and to suggest the ways to activate the lifelong education for them. In order to achieve the objectives of the present study, based on the ‘Korea Lifelong Education Act’ and the preceding material related to the continuing lifelong education of adult with disabilities, questionnaires were created. And the 300 questionnaires were sent out to 8 rehabilitation facilities related lifelong education of adult with disabilities by E-mail and postal package in Pusan area, and then the collected papers from 151 people were analyzed as collection rate 50.3%. The followings summarize the needs and actual conditions of lifelong education with the disabled : First, on the Actual situation and the need for lifelong education, more than 80% of adults with disabilities of all sex responded said it is necessary, as has been demonstrated in many previous studies already. In addition, there was that 47.7% of respondents experienced a lifelong learning, that 52.3% of them unexperienced a lifelong education program because of the lack of information and the financial burden. Second, on the practical needs, 41.4% of the majority of adult with disabilities put in a purpose of ‘employment’, 22.5% was based on the ‘social rehabilitation’ to the next, and for the program operation, individuals with disabilities preferred vocational education by long term class more than 1 year. 5.7% of the respondents required the independent lifelong education facilities for the disabled, and about 80% of persons with disabilities were answered less than 300,000 won for the monthly financial support. In terms a policy, respondents that require the development of a variety of programs for each type of disabilities of the highest priority was the highest at 34.4%.
The followings suggest the activation of the lifelong education of adults with disabilities based on the above findings :
First, in order to understand the needs of practical lifelong education of adult the disabled, national and local governments must conduct a survey regularly. Second, financial support at the national level must be made. Third, the program should be done in various ways while being practical in consideration of the characteristics and type of the adult with disabilities. Forth, appropriate educational environment in accordance with the characteristics of individuals with disabilities and professional instructors must be provided.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.